Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
7 timer siden, FruJohansen skrev:

https://help.pinterest.com/nb/article/copyright

Dette er fra Pinterest sine retningslinjer, linket over:

"Bortsett fra i uvanlige tilfeller er det ikke Pinterest som har opphavsretten til bildene som brukere lagrer på nettstedet vårt. Hver gang det er nødvendig, bør du få tillatelse til å bruke et bilde fra den som eier opphavsretten til bildet."

Lars Kristian, til å være såpass opptatt av opphavsrett på egne bilder som jeg vet at du er............ ;)

I et hypotetisk tilfelle kan @Lin10 ha rett. De kan ha tatt kontakt med fotografen og fått lov til å bruke bildene av hotellet. Hvorfor de skulle bruke tid på dette når de heller kunne valgt bilder av natur evt resirkulert egne bilder fra tidligere turer til Geiranger er dog noe jeg klør meg i hodet over. Et bildedryss av hotellet uten at det er reklame er et uvanlig valg rent bildemessig og det kræsjer også med type bilder de ellers poster #delikat. At de gir bort gratisreklame på denne måte er også rart, all den tid de jo jo vet verdien av å få reklameplass hos dem. Det kan selvfølgelig være at de ønsker å støtte norsk næringsliv denne sommeren, og det er jo prisverdig. Kanskje har det også vært vanskelig å få sponsede opphold, siden bransjen sliter, det er også en mulig forklaring. Det må nødvendigvis påvirke de som lever av å få ting gratis. 

Jeg vet hva jeg tror basert på tidligere historikk, men dette med corona kan ha endret forutsetningene en hel del. 

Endret av CecilieX
Ryddet språket litt
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Lin10 skrev:

Nå er det Pinterest, og da kan det brukes uten kreditering. Trenger heller ikke merkes med reklame når det ikke er betalt samarbeid. 
#greit å vite hva man snakker om før kritisering

Så du tror at cbe legger ut en haug av hotellets bilder av sitt gode hjerte? Det tror ikke jeg. Jeg synes det er ytterst merkelig at hun gjør dette gratis. Hun ødelegger jo markedet for seg selv og alle andre influencere ved å holde på slik. Dette er nøyaktig slik de har holdt på for Continental i en årrekke også. 

som forbruker blir jeg opprørt over slik. Hotellet er i sin fulle rett til å markedsføre seg, selvsagt - og de kan gi rabatter og avslag og bonusnetter og hva har du, som de ønsker - og cbe er i sin fulle rett til å tjene til livets opphold. Men som forbruker vil jeg vite når, og at jeg utsettes for markedsføring, og det gir markedsføringslovverket meg rett i. Hvis hotellet har gitt et godt tilbud mot omtale, skal det merkes. 
CBE har vært i denne bransjen i 11 år. Hun tjener ikke millioner i året på å gi ut gratis reklame. 

• Liker 47
Skrevet

Stadig kreative løsninger for å unngå å betale skatt. Jeg bidrar til fellesskapet med glede via skatteseddelen, at vi er heldige som har dette systemet ser vi jo spesielt godt i disse korona tider. 

• Liker 19
Skrevet (endret)
37 minutter siden, Della skrev:

Stadig kreative løsninger for å unngå å betale skatt. Jeg bidrar til fellesskapet med glede via skatteseddelen, at vi er heldige som har dette systemet ser vi jo spesielt godt i disse korona tider. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Skatt har ikke noe å gjøre med shady reklamemerking å gjøre.
Treasures kan ha full korrekt skattemelding men fortsatt bryte markedsføringsloven støtt og stadig. De to instansene skatteetaten og forbrukertilsynet  har dessverre lite med hverandre å gjøre, og jeg skriver dessverre fordi jeg er overbevist om at et samarbeid mellom dem hadde vist enormt mye snusk hos norske influencere. Spesielt reklamesamarbeid som ikke merkes i det hele tatt eller ikke merkes over lang nok periode (eksempelvis Contineltal og Twentyfour). Men Treasures framstår som en bedrift som aktivt velger å ikke følge regelverk så lenge lovbrudd ikke får økonomiske følger. Og blant influencere er det bare skatteetaten som følger opp. Et brev fra forbrukertilsynet om at nå må de huske å merke reklame er ikke akkurat avskrekkende på personer som ikke har personlig integritet nok til å ønske å gjøre jobben bra sånn helt av seg selv. 

Endret av Inocybe
  • Liker 22
Skrevet
3 timer siden, pøbelsara skrev:

Så du tror at cbe legger ut en haug av hotellets bilder av sitt gode hjerte? Det tror ikke jeg. Jeg synes det er ytterst merkelig at hun gjør dette gratis. Hun ødelegger jo markedet for seg selv og alle andre influencere ved å holde på slik. Dette er nøyaktig slik de har holdt på for Continental i en årrekke også. 

som forbruker blir jeg opprørt over slik. Hotellet er i sin fulle rett til å markedsføre seg, selvsagt - og de kan gi rabatter og avslag og bonusnetter og hva har du, som de ønsker - og cbe er i sin fulle rett til å tjene til livets opphold. Men som forbruker vil jeg vite når, og at jeg utsettes for markedsføring, og det gir markedsføringslovverket meg rett i. Hvis hotellet har gitt et godt tilbud mot omtale, skal det merkes. 
CBE har vært i denne bransjen i 11 år. Hun tjener ikke millioner i året på å gi ut gratis reklame. 

Dette er essensen i det hele. Dessverre er det nettopp skjult reklame denne influenseren har holdt på med i alle år og som de hardnakket forsvarer hver gang de blir konfrontert med det. Det er allment kjent at mange influensere får (har fått?) bedre betalt for en annonse der de klarer å lage en «ekte» post om et produkt, altså en post hvor de later som om det ikke er reklame, men en personlig mening om en opplevelse eller et produkt. 

• Liker 20
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og svar

Sol, admin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke man skal kommentere et barns utseende uansett, ihvertfall ikke andres, positivt eller negativt. Nå legger jo Caroline Berg-Eriksen opp til det og svarer «tusen takk» i øst og vest. Er det ikke nok fokus på kropp og utseende i samfunnet uten at man skal dra barn inn i det, også. La barn og unge bli verdsatt for den de er og ikke for utseende, kropp og klær i fokus. 

• Liker 45
Gjest Lin11
Skrevet (endret)
1 time siden, Lopploella skrev:

Bryllupet i alle detaljer ti år etter, på toppen av den daglige dokumentasjonen av håret, magen, såpe i øyenbryn, truse, løping og trutmunn. Og døtrenes lange hår. Jeg syns stadig det er helt ekstremt å observere en sånn selvopptatthet, et liv som kretser så intenst rundt seg selv og eget utseende. Å mimre om eget bryllup og egne ferier er noe en kan gjøre med sin egen mann og evt andre involverte. 

Når hun viser fram disse bildene så etterlater det ihvertfall ingen tvil om at her har det skjedd ting med ansiktet som ikke er den naturlige aldringsprosessen fra 23 til 33. Hun ser jo ut som en helt annen person.

Hun mister følgere, så noen er enig med deg. Og Netfit? Ingen nye følgere de siste 3 ukene. 

Endret av Lin11
Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke skal kommentere barnas utseende, ikke negativ og ikke positivt. Og for all del ikke definer barna etter hvor langt hår de har, heller ikke hvor tynt håret er eller hvor fint det er når det styles. Det er heeelt sykt å gjør. La barn være barn og ikke eksponer de på Some. Ingen barn er vakrere en ditt eget, slik er det bare.

• Liker 27
Skrevet
På 18.6.2020 den 21.12, 123Frustrert skrev:

Klart dette er reklame. Kommer nok snart reklame for ALPRO også.. 

Beleilig at det ikke er mobildekning på de 50 km de skal gå med sekk på ryggen, 50 km på en dag i(eller var det to?..) fjellheimen er mye.  Det hjelper ikke om man har løpt mye. 50 mil med sekk på med oppakning med telt er seig og skjønner godt at dette ikke blir dokumentert.. blir spennende å se om noen plutselig blir syke eller at turen ikke blir gjennomført.. men det får vi aldri vite.. det er ikke mobildekning. Greit å si i fra måneden før 😊

Jeg har gått den turen, og det er mobildekning på store deler av strekningen. Måtte sjekke dekningskartet til Telenor for å se om jeg blandet med andre steder, men det er faktisk 4G dekning på alle fjelltoppene de skal til. 50 km på tre dager i fjellheimen er ikke helt unormalt,15-20 km pr dag er vanlig, men det som blir problemet for Eriksens er som du påpeker at de ikke er vant til å gå med oppakning. De viste også i fjor at det å lese kart med høydemeter ikke helt lå for dem (trodde de skulle ned en bakke, men skulle opp 900 høydemeter ifg denne https://www.vg.no/reise/i/dObrVz/caroline-berg-eriksens-telttur-tips-med-barn), og det er mange høydemeter på den turen de har planlagt. Dessuten er Rondane en steinrøys, det kan ikke sammenlignes med å løpe på sti/skogsbunn i Kalnesskogen der det knapt er hinder i veien. Jeg tror heller ikke alt blir gjennomført som planlagt, men manglende dekning kan ikke brukes som unnskyldning for at det ikke blir dokumentert.

På 18.6.2020 den 21.54, Anonym90059005 skrev:

Totalt er turen i Rondane ca. 50km mener hun nok, altså over 3 dager. Å ta de 3×2000m toppene på en dag er sikkert rundt 15km

Det er ikke så langt mellom toppene, Rondslottet og Vinjeronden er jo bar noen hundremeter fra hverandre, men de må ned ca 700 høydemeter før de går opp på Storronden (som er ca 700 høydemeter opp igjen og ned igjen). For noen som ikke er vant til å gå i den typen terreng med mye oppakning kan det være veldig tungt, og ikke minst slite voldsomt på knærene. Det er ikke lengden som er problemet her, men høydemetre og terreng. 

• Liker 20
Gjest Lin11
Skrevet
1 minutt siden, Marissa skrev:

Jeg har gått den turen, og det er mobildekning på store deler av strekningen. Måtte sjekke dekningskartet til Telenor for å se om jeg blandet med andre steder, men det er faktisk 4G dekning på alle fjelltoppene de skal til. 50 km på tre dager i fjellheimen er ikke helt unormalt,15-20 km pr dag er vanlig, men det som blir problemet for Eriksens er som du påpeker at de ikke er vant til å gå med oppakning. De viste også i fjor at det å lese kart med høydemeter ikke helt lå for dem (trodde de skulle ned en bakke, men skulle opp 900 høydemeter ifg denne https://www.vg.no/reise/i/dObrVz/caroline-berg-eriksens-telttur-tips-med-barn), og det er mange høydemeter på den turen de har planlagt. Dessuten er Rondane en steinrøys, det kan ikke sammenlignes med å løpe på sti/skogsbunn i Kalnesskogen der det knapt er hinder i veien. Jeg tror heller ikke alt blir gjennomført som planlagt, men manglende dekning kan ikke brukes som unnskyldning for at det ikke blir dokumentert.

Det er ikke så langt mellom toppene, Rondslottet og Vinjeronden er jo bar noen hundremeter fra hverandre, men de må ned ca 700 høydemeter før de går opp på Storronden (som er ca 700 høydemeter opp igjen og ned igjen). For noen som ikke er vant til å gå i den typen terreng med mye oppakning kan det være veldig tungt, og ikke minst slite voldsomt på knærene. Det er ikke lengden som er problemet her, men høydemetre og terreng. 

Og dette skal være en familietur?

Skrevet
3 minutter siden, Lin11 skrev:

Og dette skal være en familietur?

nei, barna skal være på hytta med besteforeldrene

• Liker 6
Gjest Lin11
Skrevet
Akkurat nå, MissLucy skrev:

nei, barna skal være på hytta med besteforeldrene

Wow, det var detaljert. Er det ikke verdt å dokumentere turen da altså? Får helt «mammablogg» vibber.

Skrevet
8 minutter siden, Lin11 skrev:

Wow, det var detaljert. Er det ikke verdt å dokumentere turen da altså? Får helt «mammablogg» vibber.

hæ?

• Liker 1
Gjest Lin11
Skrevet
5 minutter siden, MissLucy skrev:

hæ?

Bloggeren har delt detaljert info om mindreårige, de skal ikke være med på den eneste turen paret ikke skal dokumentere? Det minner meg om en mammablogg 🙂

Skrevet
1 minutt siden, Lin11 skrev:

Bloggeren har delt detaljert info om mindreårige, de skal ikke være med på den eneste turen paret ikke skal dokumentere? Det minner meg om en mammablogg 🙂

hvorfor tror du ikke de skal dokumentere turen? jeg regner med et bilderas av rumpe i solnedgang på fjelltopp tre dager til ende. Det er jo mobildekning der.

• Liker 30
Skrevet
17 minutter siden, Marissa skrev:

Enig. Terrenget, oppakning og høydene kom til å utfordre mer enn det virker til at de har skjønt. Det er noe helt annet å løpe og hoppe-sprette i kjelleren og det å bære tung sekk i vanskelig terreng. Knærne kommer til å slite.
Det er ikke mulig å telte fra de begynner oppstigningen til Rondeslottet og til de er nede fra Storronden. Det er mulig å gå ned fra Vinjeronden og droppe Storronden men den nedstigningen er veldig bratt og sleip med tung sekk. En mye bedre ide tror jeg hadde vært å la teltet stå på nedsiden og ta dagstur opp og ned. Og du har absolutt poeng i at de siste år viste de ikke kan lese kart. Ikke har de gått noe særlig toppturer før heller. 
Men flott at de prøver seg på annet enn ligge flat ved bassenget hele dagen og selge det inn som aktiv ferie fordi de trente litt på morningen. 

• Liker 19
Gjest Lin11
Skrevet (endret)
1 time siden, MissLucy skrev:

hvorfor tror du ikke de skal dokumentere turen? jeg regner med et bilderas av rumpe i solnedgang på fjelltopp tre dager til ende. Det er jo mobildekning der.

Mulig at jeg har gått glipp av viktig info, men var det ikke noen her som skrev at de hadde nevnt det på bloggen? At det ikke skulle dokumenteres underveis? 

Endret av Lin11
Skrevet
3 minutter siden, Lin11 skrev:

Mulig at jeg har gått glipp av viktig info, men var det ikke noen her som skrev at de hadde nevnt det på bloggen? At det ikke skulle dokumenteres underveis? 

For å sitere bloggen, så står det «null mobildekning». Står ingenting om at det ikke vil dokumenteres.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...