Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke snakk om hvor ille enkeltord er enkeltkritikk er. Du kan analysere hver minste ting som blir sagt mot henne og si "det er jo ikke så ille" eller "det er uskyldig sett i forhold til hva X og Y må tåle". Poenget her er jo ikke at det finnes enkelte typer kritikk eller enkelte typer ord som blir brukt mot henne som er spesielt fæl. Det er snakk om den totale mengden - den massive mengde med kritikk, latterliggjøring, hån og småpirking hver eneste dag over flere år. 

Jeg må ærlig innrømme at det går over min fatteevne at det finnes noen som kan forsvare noe sånt, mot noen.

Endret av Tabris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Klink skrev:

Jepp og jeg er alldeles enig med henne. Det er ikke at det er den verste tingen, men oppi alt sammen liksom. Til og med det driver folk å skriver nedlatende om. 

Og når hovedpersonen selv sier at det blir mye, så er det jo for faen meg for mye. Hun bør ikke slippe unna reklamemerking og eksponering av barn. Men så er det stopp. Resten er jo bare dritt fra ende til annen. 

Du synes ikke kritikk i forhold til kroppspress og perfeksjonsfokus er innafor? 

Det må du nesten utdype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 11.13, lillesnøfnugg skrev:

Så det er filterbruk som gjør at klærne skifter farge? Det er jo interessant, mtp hva annet som ikke ser ut som det er på disse sosiale kanalene pga redigering og filterbruk.

Alle snakker om gul bikini, for meg så den grønn ut... Tror på mye filterbruk på blogg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Felis skrev:

Jeg synes ikke graden av fornærmelse er mer enn han bør tåle, han har selv valgt et liv i offentligheten. Støre og Moxnes kunne sikkert klart seg uten Tåkefyrsten og Foxy Moxy også, men de hever seg over det. Nå er jeg usikker på om det er LKE som har reagert på kallenavnet, eller om noen har tatt jobben med å bli fornærmet på vegne av han, men det er virkelig ingen grunn til å kalle det hets.

Når det kommer til at kallenavnet spiller på kjønnsroller er jeg helt enig med deg at det er uheldig. Vi burde vært forbi dette i 2019! Men jeg står fast ved at LKE må ta i hvert fall noe av skylden, fordi han selv kommer med svært nedsettende kommentarer om kvinner i sosiale medier. Jeg blir provosert, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Da er det lett å synke til samme nivå og kanskje bruke uttrykk som viser hvor mandig man synes det er med en fyr som slenger med leppa på SoMe sent på kvelden.

Jeg synes fotballfruemannen er en god karakteristikk av frua til frua. For i bunn og grunn ser man alltid fotografen der i skyggen av sjølvaste bloggerdronninga uansett hvor frua er. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig en meget god artikkel om kroppspress skrevet av en psykolog. 

https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress

Det er mange risikofaktorer, og SoMe og bloggere nevnes som mulige påvirkere. 

Men det er klart, det å påpeke den typen ansvar for påvirkning, det er selvfølgelig hets av verste sort. Eller unnskyld, «dritt» var det klassifisert som. 

Det er akkurat dette som er så utrolig provoserende. Ugyldiggjøring av kritikk, ved å sause det sammen med usakligheter og gi det en felles generalisert betegnelse. 

Og jeg minner igjen om at «hets» ikke er brukt som ryddemelding, av de som er satt til å moderere etter KG sine strenge regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tabris skrev:

Jeg synes dette var svært bra skrevet, og et av de mer nyanserte innleggene jeg har sett i denne tråden. Jeg er enig i dine betraktninger, men jeg synes ikke det du skriver (CBE og LKEs oppførsel) forsvarer det de blir møtt med. Det blir, som du sier, en eskalerende og ond sirkel fordi begge sider fokuserer bare på det negative hos "den andre". Her har alle parter skyld, selv om jeg ser at begge sider er veldig flinke til å fraskrive seg alt ansvar og legg all skyld over på den andre parten.

Det er ingen tvil om at en del av kritikken din får er berettiget. Det er heller ingen tvil om at den ofte drukner fordi mengden er så massiv og innholdet er høyst varierende. Og det som i utgangspunktet var legitim kritikk blir overveldende fordi, som du også nevner, det blir dratt ut i det uendelige.Kombinert med en del innlegg som er usaklige, latterliggjørende og opptatt av å spikke fliser.

Da mener jeg at det er fullt forståelig, og menneskelig, at man som mottaker ikke tar seg jobben med å plukke ut de innleggene innimellom alt dette som faktisk har et poeng, men avfeier hele tråden. Hadde jeg hatt en tråd som dette mot meg, så hadde jeg på ingen måte satt meg ned og finlest daglig forfølging, kritikk og flisespikkeri for å finne de innleggene og de kommentarene som var saklige og så ta det til meg. Jeg hadde avfeid hele tråden som hets og forfølging - hvem i alle dager vil vel utsette seg for noe sånt?

Jeg er heller ikke enig i tanken om at trådens eksistens, volum og innhold legitimeres av at de fortsetter å gjøre kritikkverdige ting. Dette fordi tråden, i det omfang og innhold den har, ikke står i stil med det de gjør, etter min mening. Det blir som å skyte spurv med kanoner. Det er derfor jeg mener det blir mer mobbementalitet - "når hun slutter å være teit, så skal jeg slutte å latterliggjøre/fotfølge/flisespikke/kritisere".

56 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg synes ikke det er å forvente at CBE skal lese gjennom denne side opp og side ned med drøvtygging på de samme detalene, i spedd latterliggjøring og sarkasme, for å finne de saklige innleggene og ta det til seg. Det er ikke noe man kan forlange av noen, og jeg tviler svært sterkt på at noen i denne tråden (inkludert meg selv) ville vært villig til å gjøre noe sånt selv. 

Jeg tror ingen av oss kan sette oss inn i hvordan det føles å ha en tråd som dette etter seg, hver dag. Det kan på ingen måte sammenlignes med en kritisk kommentar på jobb fordi man gjorde en feil. 

Jeg synes også det er skummelt hvor mye som "unnskyldes". Hvor greit det er med bruk av sarkasme, hvor greit det er at små detaljer diskuteres over flere sider, hvor greit det til og med er med kallenavn, hvor greit det ugreie er fordi andre har det verre, hvor greit det er at CBE synes dette er hardt, for hun kan jo bare "gi etter for kritikken"... for meg er denne tråden et større etisk problem enn det CBE gjør. Hva enn CBE kan kritiseres for, så drukner det i helt i hva hun selv blir utsatt for her.

Veldig enig  i det du skriver. Det forbauser meg hvor lett alt avfeies med at dette er noe CBE  må tåle, Helt blind for  hvor uetisk det er med denne massive kritikken, dag etter dag i årevis samlet i en egen tråd kun opprettet for å kunne kritisere CBE.    

Det handler ikke om enkeltstående kritikk, som  å måtte tåle et kallenavn. Det er omfanget , den hele massen , som gjøre det hele veldig uetisk. 

Endret av Lana01
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Klink skrev:

Jepp og jeg er alldeles enig med henne. Det er ikke at det er den verste tingen, men oppi alt sammen liksom. Til og med det driver folk å skriver nedlatende om. 

Og når hovedpersonen selv sier at det blir mye, så er det jo for faen meg for mye. Hun bør ikke slippe unna reklamemerking og eksponering av barn. Men så er det stopp. Resten er jo bare dritt fra ende til annen. 

Men er det HETS og HATRETORIKK? Nei.

Endret av Aquarius04
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CecilieX said:

Det er akkurat dette som er så utrolig provoserende. Ugyldiggjøring av kritikk, ved å sause det sammen med usakligheter og gi det en felles generalisert betegnelse. 

Det er jo de som mener de står for den saklige kritikken som velger å sause den sammen ved å poste i denne tråden. I stedet for å kaste bort saklig kritikk og gode argumenter i denne suppa av en tråd hvor det bare drukner i tull uansett, hva med å heller fremme den et sted hvor den står tydeligere for seg selv? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tabris skrev:

Det er jo de som mener de står for den saklige kritikken som velger å sause den sammen ved å poste i denne tråden. I stedet for å kaste bort saklig kritikk og gode argumenter i denne suppa av en tråd hvor det bare drukner i tull uansett, hva med å heller fremme den et sted hvor den står tydeligere for seg selv? 

Skal du nå frem med et budskap er det lurt å velge plattform eller arena der du møter de du ønsker å nå. På Rampelys i underkategorien Bloggere, finner du folk som er interessert i bloggere, som leser blogger. Derfor en utmerket arena. Og så kan man fremlegge sine argumenter slik at folk selv kan lese og gjøre seg opp sin mening. 

Fra nevnte artikkel sakser jeg;

«Over alt kan en finne råd om kosthold og trening fra bloggere og selvutnevnte eksperter som egentlig ikke har kompetanse, men som først og fremst ønsker å promotere seg selv eller andre produkter. Mange av rådene er helseskadelige, og vi må avsløre triksene som brukes av media i fremstillingen av disse idealene (som retusjering). 

Jeg er overbevist om at KG er akkurat riktig arena.

https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress

Endret av CecilieX
La til lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CecilieX said:

Skal du nå frem med et budskap er det lurt å velge plattform eller arena der du møter de du ønsker å nå. På Rampelys i underkategorien Bloggere, finner du folk som er interessert i bloggere, som leser blogger. Derfor en utmerket arena. Og så kan man fremlegge sine argumenter slik at folk selv kan lese og gjøre seg opp sin mening. 

Fra nevnte artikkel sakser jeg;

«Over alt kan en finne råd om kosthold og trening fra bloggere og selvutnevnte eksperter som egentlig ikke har kompetanse, men som først og fremst ønsker å promotere seg selv eller andre produkter. Mange av rådene er helseskadelige, og vi må avsløre triksene som brukes av media i fremstillingen av disse idealene (som retusjering). 

Jeg er overbevist om at KG er akkurat riktig arena. 

Da får du også ta konsekvensene av det, som er at flere av de som leser - inkludert bloggerne selv - ser på helheten som hets og usakligheter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg tror tråden hadde vært tjent med å få bukt med denne ukulturen, med latterliggjøring, sarkasme og pirk, og satset på de reflekterte og saklige innleggende, men det er nok en håpløs oppgave, da så mange, som tydelig synes dette er greit. ,Slik tråden er i dag  er det en salig blanding av smålig  kritikk og latterliggjøring i spedd noen saklig innlegg  , som drukner helt i massen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lana01 said:

Jeg tror tråden hadde vært tjent med å få bukt med denne ukulturen, med latterliggjøring, sarkasme og pirk, og satset på de reflekterte og saklige innleggende, men det er nok en håpløs oppgave, da så mange, som tydelig synes dette er greit. ,Slik tråden er i dag  er det en salig blanding av smålig  kritikk og latterliggjøring i spedd noen saklig innlegg  , som drukner helt i massen. 

Enig. Det var forslag tidligere om å stenge alle tråder som går på enkeltbloggere og heller diskutere emner som kroppsfokus, manglende reklamemerking og barn i bloggen generelt. Det synes jeg var et svært bra forslag, fordi dette er viktige temaer som jeg absolutt synes man må diskutere og få frem. Altfor viktige til at de skal drukne i smålighetene som er her.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
19 minutter siden, Tabris skrev:

Da får du også ta konsekvensene av det, som er at flere av de som leser - inkludert bloggerne selv - ser på helheten som hets og usakligheter.

Jeg ser virkelig ikke problemet med at disse subjektive følelsene som både bloggeier og lesere oppfatter som hets og usakligheter? Det er da mye viktigere ting å diskutere rundt denne bloggeren og leserne? Manglende reklamemerking, skjult reklame, hets og sjikanering i CBE egne kommentarfelt, sveiseblind redigering av bloggeier, alkoholreklame, og sist men ikke minst :" den helt vanvittige og kyniske måten å bruke mindreårige på i sin bedrift".  Den totale mangelen av  respekten for at disse barna har rett til privaliv og at denne blir brutt på merkedager som tydeligvis fenger i den bransjen, og lesere som hodeløst trykker likes og hjerter noe som er så til de grader feil. Det er det som bør diskuteres.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Lana01 skrev:

Da oppfordrer jeg deg til å bidra til dette, hvis du mener alt her inne er så håpløst. Slik jeg ser det bidrar du ikke til ved å skrive nettopp et slikt innlegg som dette. Vær så god, start med deg selv. 

Pot. Kettle. Black. 

Endret av Aquarius04
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
17 minutter siden, Lana01 skrev:

13 minutter siden, Tabris skrev:

Enig. Det var forslag tidligere om å stenge alle tråder som går på enkeltbloggere og heller diskutere emner som kroppsfokus, manglende reklamemerking og barn i bloggen generelt. Det synes jeg var et svært bra forslag, fordi dette er viktige temaer som jeg absolutt synes man må diskutere og få frem. Altfor viktige til at de skal drukne i smålighetene som er her.

Når man kritiserer kritikkere for å kritisere så spiller da den ingen rolle hva tråden heter, eller hvor den ligger? For noen dårlige forslag, det er bare å se på bloggerbarna tråden. Og ærlig talt hvem bryr seg om hva eller hvem som  det drukner i "massen"? De viktigste poengene kommer frem og det er fordi dere som metakritikkere ikke innehar definisjonsmakten på hva som er ukultur, latterliggjøring, sarkasme og pirk. Kan ikke se at dere bidrar nevneverdig til denne debatten om å : diskutere emner som kroppsfokus, manglende reklamemerking og barn i bloggen generelt.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke alltid det er så rart at hun får kritikk. Hun tar jo aldri til seg noe av det leserene prøver å fortelle henne. Ser bare i siste treningsinnlegg, hvor noen spør hvorfor hun har så mye fokus på kropp og mage når hun trener. Ei som skriver at på treningssenter er det ikke lov å vise magen pga kroppsfokus, hvor CBE svarer at da er det jo bra at hun trener hjemme da. Akkurat som om hun ikke påvirker flere gjennom sosiale medier enn en person gjør på et treningssenter. 

Hadde ikke skadet å være litt mere ydmyk. 

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/09/10/treningstirsdag-work-that/#comments

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Aquarius04 skrev:

Å diskutere fargen på genseren til CBE kan IKKE sammenlignes med hetsen Lan Marie Berg utsettes for. Hvis CBE føler seg sjikanert som følge av dette, så mener jeg at det er hun som bør se seg i speilet og faktisk skjerpe seg, for det er ikke hets. 

Og så vidt jeg klarer å lese her inne så er det fortsatt bedriften Caroline som diskuteres, ikke privatpersonen, for hun kjenner vi ikke. 

Her synes jeg argumentene dine er tynne og at du griper etter stråmenn.

Og synes du helt ærlig at den såkalte «hetsen» CBE utsettes for kan sammenlignes med for eksempel det Lan Berg utsettes for? 

Siterer meg selv. 

Jeg vil gjerne at du svarer på dette @LittleMermaid, isteden for å kritisere tråd og bruker her inne. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Klaraku78 skrev:

Jeg syns ikke alltid det er så rart at hun får kritikk. Hun tar jo aldri til seg noe av det leserene prøver å fortelle henne. Ser bare i siste treningsinnlegg, hvor noen spør hvorfor hun har så mye fokus på kropp og mage når hun trener. Ei som skriver at på treningssenter er det ikke lov å vise magen pga kroppsfokus, hvor CBE svarer at da er det jo bra at hun trener hjemme da. Akkurat som om hun ikke påvirker flere gjennom sosiale medier enn en person gjør på et treningssenter. 

Hadde ikke skadet å være litt mere ydmyk. 

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/09/10/treningstirsdag-work-that/#comments

Kan jo hende hun tar det til seg, men velger å ikke bry seg om hva andre synes hele tiden. Det er ikke ulovlig å trene i magetopper hjemme, heller ikke knipse bilder av det å legge ut. Hun påvirker nok noen, akkurat som denne tråden også påvirker mange på godt og vondt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aquarius04 skrev:

Siterer meg selv. 

Jeg vil gjerne at du svarer på dette @LittleMermaid, isteden for å kritisere tråd og bruker her inne. 

Det der er jeg ikke interessert i å kommentere da jeg aldri har sammenlignet de to, så da bør du heller ta det opp med den som tok opp denne sammenligningen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tabris skrev:

«Flere»? Har du statistikk? 

Og jeg blir faktisk litt bekymret over at du trekker inn «bloggerne selv ser på helheten som hets». De har alt å tjene, både bokstavlig og oppriktig, på å kalle det hets og usakligheter. Du ser den? De er ikke objektive observatører akkurat, men influencere som er avhengig av at merkevaren fremstår ubesudlet. 

Denne tråden handler ikke om å nå frem til bloggeren, den handler om å bevisstgjøre blogglesere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...