Gå til innhold

113 NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om episoden idag og forrige søndag? Forrige handlet om han fototuristen fra Sveits/Østerrike (?) som omkom på Skjervøy. Trasig for reisefølget hans som måtte sjekke inn på Sørkjosen lufthavn; "Her er billetten hans og her er sakene hans, han er død så jeg må ta med all bagasjen hjem".

Idag måtte jeg humre av han på Nordkjosbotn som terser lærlingene sine med skikkelig heavy musikk. Virket som en koselig kar, da. 

Anonymkode: 7667b...c1b

Digger han, Bjørn, og Charles! Profesjonelle, humoristiske, og rolige og fattet når det trengs. Liker dem svært godt! De to damene (hun med mørkt tykt hår og hun blonde) virker også som en slående duo! 

Anonymkode: c3f7d...99b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som jobber i helsetjenesten og kan si noe om hvordan datastystemene fungerer? Over flere episoder har jeg lagt merke til at det til stadighet er noe informasjon som ikke kommer videre fra AMK og til de som jobber i ambulansen eller helikopteret. Nesten hver eneste gang helikopteret har vært med i serien sier de som jobber der noe om at de ikke helt har fått nok informasjon til å forstå hva oppdraget egentlig går ut på. Skjønner at de sikkert blir oppdatert mens de flyr, men det har også vært flere ganger der ambulansefolka får mindre info enn det vi TV-seere ser at de på AMK får. Skjønner at det er kaotiske situasjoner, og at kaos er en del av jobben deres, men det virker så unødvendig at ambulansepersonalet sitter i bilen på vei til et oppdrag og prøver å forberede seg mentalt på hva som skal skje, men så vet de egentlig ikke hva de går til på tross av at AMK har den nødvendige informasjonen.
F.eks. i en episodene var det en far som ringte inn til AMK og det første han sa var at det gjaldt et lite barn, men den informasjonen ble ikke viderebrakt til ambulansepersonalet og det virket som om de forberedte seg på å skulle jobbe med en eldre person og ble overrasket over at de var et barn.

Synes ellers at alle de som er med i TV-serien er veldige gode til å kommunisere både med pasientene og med kollegene. De gir tydelig informasjon og er flinke til å berolige pasientene. Men har lagt merke til akkurat dette med at det virker som om ikke all infoen AMK får, viderebringes til ambulansen. Det har kanskje noe med at de som jobber på AMK holder på med flere ting samtidig, der de både skal veilede innringer, notere infoen og samtidig kommunisere med kolleger. Men så vidt jeg har forstått jobber de parvis? Mulig jeg har misforstått det. Hadde vært veldig interessant å få vite mer om hvordan dette fungerer.

Anonymkode: d09aa...722

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En episode senere i sesongen handler bla om moren med de tre barna som ble funnet livløse i vannet....

 

Anonymkode: 3a3fc...2f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en lærerik serie. Den veksler fort mellom å være hjermevarm og trist. Det er spennende å få et innblikk i deres hverdag. Synes de virker veldig flinke til å trygge pasientene med en blanding av småprat og lettfordøyelig faglig informasjon.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper de er ferdig på Skjervøy nå. Savner Tromsø og Finnsnes.

Anonymkode: 9a877...4d6

Tromsø-gjengen får vi nok se mye mer av, men av øvrige steder er det visst bare Nordkjosbotn og Skjervøy de følger denne sesongen.

113 - sesong 2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en flott og lærerik serie. Jeg har lenge ønsket å bli ambulansearbeider, men ser nå at det absolutt ikke er noe for meg. Alt for mye stress og ansvar, all ære til dem som takler dette yrket. 

Anonymkode: 494ef...dbf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

 

Synes ellers at alle de som er med i TV-serien er veldige gode til å kommunisere både med pasientene og med kollegene. De gir tydelig informasjon og er flinke til å berolige pasientene. Men har lagt merke til akkurat dette med at det virker som om ikke all infoen AMK får, viderebringes til ambulansen. Det har kanskje noe med at de som jobber på AMK holder på med flere ting samtidig, der de både skal veilede innringer, notere infoen og samtidig kommunisere med kolleger. Men så vidt jeg har forstått jobber de parvis? Mulig jeg har misforstått det. Hadde vært veldig interessant å få vite mer om hvordan dette fungerer.

Anonymkode: d09aa...722

De som jobber på AMK-sentralen jobber alltid parvis når de tar imot nødsamtaler. Den ene tar imot informasjon, veileder innringeren og avgjør hvilken hjelp som er nødvendig. Den andre har oversikt over ledige ambulanser og dirigerer disse etter behov. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En episode senere i sesongen handler bla om moren med de tre barna som ble funnet livløse i vannet....

 

Anonymkode: 3a3fc...2f4

Den episoden kommer 11 oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Altså det er fint at det viser forholdene utenfor sentrale østlandsområder, men det skal kunne forsvares økonomisk å ha beredskap overalt også. Man er ikke "verdens rikeste land" (som er en elendig argumentasjon for øvrig) så voldsomt lenge hvis det skal være fullskalaberedkap på hver holme. Skjervøy som de filmet fra har under 3000 innbyggere. Til sammenligning har min vestlandskommune ca ti ganger så mange innbyggere, men ikke ti ganger så mange ambulanser, og her må man også over en bro evt med ferge for å komme til sykehus, der været med jevne mellomrom stenger både bro og umuliggjør helikoptertransport. Sånn er det faktisk for veldig mange utenom området til helse sør-øst, det er mer vanlig enn uvanlig. Så lei av folk som tror Norge As har penger til alt som "verdens rikeste land", det skal være skole i hver grend, makset helsevesen, gode veier overalt, mer trygd, mer stønader, mer lønn, billigere mat, billigere strøm osv, nei da går det faktisk ikke rundt. 

Anonymkode: 3cd6f...1db

Helt enig! Bor selv i Nord-Norge, og er så lei av all syting og klaging på at vi ikke har ditt og datt! Selvfølgelig kan vi ikke ha det samme her som i sør, vi er 10% av norges befolkning som bor i nordland, troms og finnmark. Sier seg selv det. Og folk som bor på en holme langt fra nærmeste sivilisasjon, som klager på ambulanse/fødeberedskap... Altså... FLYTT da om du vil, ingen tvinger deg til å bosette deg der! Vi har det nok litt for godt i dette landet. 
 

Forøvrig en bra serie.

Anonymkode: 592a1...022

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den "maskinen" som ga hjertekompresjoner til han som druknet? Har aldri sett slikt før. Det var da han var i ambulansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, MalloryK skrev:

Hva heter den "maskinen" som ga hjertekompresjoner til han som druknet? Har aldri sett slikt før. Det var da han var i ambulansen

Det er en LUCAS-maskin. 

Anonymkode: ab0b7...13a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en LUCAS-maskin. 

Anonymkode: ab0b7...13a

Kjekk å ha, har en slik stående om jeg plutselig skulle falle om.

Anonymkode: fde87...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjekk å ha, har en slik stående om jeg plutselig skulle falle om.

Anonymkode: fde87...780

Den er nok ikke til salgs ;) 

Anonymkode: faf65...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Han er Fra Bardu og snakker bardudøl. En litt rar miks av nord-norsk og trøndersk 🙂

Anonymkode: b3e63...50d

øster og gudbrandsdøl....

Anonymkode: bdb8e...ac4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.8.2020 den 21.34, Olle-Bolle skrev:

Bardu kommune

Norges finaste dialekt👌🙂

Anonymkode: f3bee...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekk å ha, har en slik stående om jeg plutselig skulle falle om.

Anonymkode: fde87...780

Sparer skuldre og rygg den der! 

Anonymkode: 81674...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norges finaste dialekt👌🙂

Anonymkode: f3bee...66f

Fra en ekte bardudøl eller?😂

Anonymkode: 6eaaf...aab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjekk å ha, har en slik stående om jeg plutselig skulle falle om.

Anonymkode: fde87...780

Du må i så fall få noen andre til å koble dem på, rekker det ikke selv. 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er nok ikke til salgs ;) 

Anonymkode: faf65...f5a

Den kan som alt annet kjøpes bare du har penger. Kostet 180 000 inkl mva + opplæring og div da vi sjekket pris på jobb for noen år siden. 

Anonymkode: 3cd6f...1db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...