Gå til innhold

113 NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/28/2020 at 8:20 PM, Brunello said:

Som jeg har skrevet i et annet innlegg, er det også fremtoningen som ikke er i overensstemmelse med så sterke smerter. De fleste er helt klare, har normale samtaler med ambulansearbeiderne og i noen tilfeller slår de av en spøk også. Igjen, jeg tror de har vondt, men ikke så vondt som det går an å ha det.

Haha, herregud for en diskusjon

Anonymkode: c7aec...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker en kjent anestesilege/redningsmann jeg var på kurs med sa at de som er stille på et ulykkessted er de man skal være mest bekymret for, ikke de som hyler og styrer på... for det er ikke de sistnevnte som er hardest skadet.

Anonymkode: 4fc12...550

Det går vel mest på at de hardest skadde ofte er bevisstløse, eller i alle fall har redusert bevissthet. Hvis du skriker, har du i det minste frie luftveier og kan puste...

Anonymkode: 6fec9...0c1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i dag det er om fagerengtragedien?

Anonymkode: dfa24...2ff

Neste søndag.

Anonymkode: dcf8d...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

#krenka...

Du klarer ikke å hyle hvis du har respirasjons- eller sirkulasjonsstans, det er poenget.

Dramatisk episode i dag, kjente tårene i øyekroken.

Anonymkode: dcf8d...d13

Jeg er ikke krenka. 🙄

Anonymkode: 7ba47...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg at en del kvinner i ambulansetjenesten har en litt kraftig kroppsbygning. Ser også dette i serien, og lurer på om andre har merket seg det?

De er åpenbart vannvittig sterke, men ser for meg at det å være tung ikke alltid er en fordel i dette yrket. Knøttliten plass i ambulansen, samt at man i akutte situasjoner er litt avhengig av å kunne bevege seg raskt. Å være tung er ikke nødvendigvis  ensbetydene med å ha dårlig kondisjon.

Uansett, de gjør en fantastisk innsats!

Anonymkode: 25edf...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel mest på at de hardest skadde ofte er bevisstløse, eller i alle fall har redusert bevissthet. Hvis du skriker, har du i det minste frie luftveier og kan puste...

Anonymkode: 6fec9...0c1

Ja, akkurat på et skadested som for eksempel en bilulykke er det nettopp det det går på. Men jeg tror nok det også gjelder i en del andre sammenhenger.

Anonymkode: 4fc12...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har merket meg at en del kvinner i ambulansetjenesten har en litt kraftig kroppsbygning. Ser også dette i serien, og lurer på om andre har merket seg det?

De er åpenbart vannvittig sterke, men ser for meg at det å være tung ikke alltid er en fordel i dette yrket. Knøttliten plass i ambulansen, samt at man i akutte situasjoner er litt avhengig av å kunne bevege seg raskt. Å være tung er ikke nødvendigvis  ensbetydene med å ha dårlig kondisjon.

Uansett, de gjør en fantastisk innsats!

Anonymkode: 25edf...7ca

Jeg tror det er en fordel å være høy/stor når man jobber i ambulansen. Man ser jo på serien at de har en del tunge løft og tungt utstyr som skal frem, under krevende forhold særlig på vinterstid, noe som vil være lettere å håndtere for en kvinne (eller mann) på 180 cm og dertil tilhørende vekt, enn en person som er 155 cm lav. Om du tenker på BMI, så er vel det ganske likt fordelt for både mennene og kvinnene i serien? Og det igjen ganske normalt fordelt sammenlignet med resten av den yrkesaktive befolkningen?

Anonymkode: 4fc12...550

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjertebank ennå etter dagens episode! For en dramatikk!

Anonymkode: dfa24...2ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk serie. Har fått en ny respekt for nordlendingene. De er så tøffe og herlige direkte❤️  Gjør en flott jobb, alle sammen. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er motsatt, at de som hyler og skriker og lager mye oppstuss ofte ikke er de som har mest vondt. Det er mer drama og styr, enn smerter. De som biter sammen, er stille, svetter og har mer enn nok med seg selv, gir mye mer inntrykk av reelle sterke smerter i mine øyne. Men det er selvfølgelig individuelt, og folk oppfører seg jo forskjellig! (Men de som lager mye lyd når de har vondt er vel generelt også nokså ekspressive til vanlig?)

 

Husker en kjent anestesilege/redningsmann jeg var på kurs med sa at de som er stille på et ulykkessted er de man skal være mest bekymret for, ikke de som hyler og styrer på... for det er ikke de sistnevnte som er hardest skadet.

Anonymkode: 4fc12...550

Glemmer aldri førstehjelpskurset jeg var på en gang via skolen. Hvor vi skulle simulere en bilulykke og hvor da en gruppe var de skadde og andre skulle utføre førstehjelp. Vi fikk alle stryk, fordi samtlige gikk for å behandle hun som hylte og var mest høylytt. Mens hun som var stille, hun døde, fordi hun fikk ikke hjelp fort nok eller nok. 
Det glemmer jeg aldri. Om de kan rope og klage, så kan de puste. De blir da siste prioritet når man skal utføre førstehjelp. Det samme gjelder smerte også, jo mer vondt du har jo mindre energi har man på å rope og hyle. 
Har selv opplevd smerte ved flere hendelser, og jo vondere jo mindre lyd blir det. 

Anonymkode: 494ef...dbf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer mest på dette: så få ambulanser og helikoptere i nord 😰 Skjervøy til Tromsø er langt, spesielt i vintermørket på drittføre! Hvorfor får de ikke bedre kapasitet oppe i nord? Det er jo helt sykt!

Anonymkode: 4d8aa...698

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer mest på dette: så få ambulanser og helikoptere i nord 😰 Skjervøy til Tromsø er langt, spesielt i vintermørket på drittføre! Hvorfor får de ikke bedre kapasitet oppe i nord? Det er jo helt sykt!

Anonymkode: 4d8aa...698

Ja, det er nok ikke bare slik i nord, men også bygder rundt om i landet. Det tar 3,5 timer å kjøre til Tromsø fra Skjervøy, men det er om du er i sentrum. Er du syk på øyene i kommunen, må du med legebåt først.  Synes særlig det er viktig med god helikopterkapasitet utenfor byene, for da har man straks kortere tid til sykehus. 

 

Anonymkode: dfa24...2ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en fantastisk, og ikke minst viktig serie! Neste episode blir tøff. Begynte å grine av teaseren. 

Anonymkode: 9489e...6dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker en kjent anestesilege/redningsmann jeg var på kurs med sa at de som er stille på et ulykkessted er de man skal være mest bekymret for, ikke de som hyler og styrer på... for det er ikke de sistnevnte som er hardest skadet.

Anonymkode: 4fc12...550

Det samme har jeg lært. 

Anonymkode: a34ea...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer mest på dette: så få ambulanser og helikoptere i nord 😰 Skjervøy til Tromsø er langt, spesielt i vintermørket på drittføre! Hvorfor får de ikke bedre kapasitet oppe i nord? Det er jo helt sykt!

Anonymkode: 4d8aa...698

Dette har vært diskutert i media utallige ganger fordi de kutter ned og kutter ned. Tipper mange liv vil gå tapt fordi penger betyr mer. Håper flere får opp øynene for hvor viktig det er å ha nok helsepersonell som er ute. Nytter ikke med nok helsepersonell på legekontor og sykehus hvis ingen er der til å frakte folk dit. 

Anonymkode: faf65...f5a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne serien viser hvor dårlig beredskapen i distrikts-Norge er, og hvilken fantastisk jobb de som arbeider i ambulansetjenesten gjør til tross for dette. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Blir nesten provosert av dagens episode når jeg ser avstandene til sykehus, ressursmangel og kummerlige forhold her i landet! Fantastiske folk som jobber i ambulansen, men i nord og andre steder der tilgang til ambulanser, helikopter o.l er dårlig -der går nok liv tapt pga dette. Og enda er det nedskjæringer i helsenorge...i et av verdens rikeste land. At det går an! Håper denne serien kan bidra som eyeopener til landets politikere! 

Anonymkode: dfa24...2ff

En kan vel ikke helt glemme at i gamle Finnmark er det ikke flere enn 75000 innbyggere og det er nesten 50 mil mellom Alta og Kirkenes. Tetthet på befolkningen er ca tre ganger tettheten til Alaska og halvparten av Canada.

Det er ikke nok folk til å ha helsetjener overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av de andre "ekte" politi/ambulanse-seriene fra Norge som er verdt å se? Ser de andre kanalene har noe lignende.

Elsker 113, men har hørt de andre er ganske kjedelige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...