Gå til innhold

113 NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Millimani skrev:

Det er flere grunner til at jeg stemmer Senterpartiet, da de bl.a. er imot desentralisering. Oppfordrer andre her til å gjøre det samme ;) 

Noe burde blitt gjort fort for å få folk til å bosette seg i Finnmark. Om så noen hadde funnet ut at det er der "alle" flykninger skal plasseres. Jeg har ingen erfaring med Finnmark, annet enn at to i familien ble tilbudt jobber i en av byene der. De ble værende noen år utover kontrakten, men valgte å flytte tilbake til sine hjembyer etter hhv to og tre år. Så jeg skal kanskje ikke si så mye selv. Det er vel en måte å prøve og lokke folk til Finnmark, ved å komme med jobbtilbud. 

Du får avskrevet en god del av studielånet ditt om du velger å flytte til Finnmark, så sånn sett hadde det jo kanskje vært gunstig for meg å flytte nord igjen - men det er jo åpenbart ikke nok for å lokke folk dit. Jeg har familie spredt over store deler av Nordland, Troms og Finnmark og du kan jo tenke deg til hvor mange timer det tar å kjøre fra f.eks Mosjøen til Kirkenes. Det er snakk om over et døgn å kjøre i strekk om du følger norske veier. 
 

Nå har jeg også fått meg samboer sørpå, og det skal nok mye til for at jeg får han med meg til Finnmark. Jeg trives uansett her, så jeg flytter nok ikke hjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Millimani skrev:

Det er flere grunner til at jeg stemmer Senterpartiet, da de bl.a. er imot desentralisering?

Sikker på det? 

Anonymkode: 3472b...db2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2020 den 16.07, Sprinkle skrev:

Jepp.. Alt skal sentraliseres. Helt sinnssykt at et av verdens rikeste land skal kutte ned på helsevesenet som nettopp gjør oss til et av verdens beste land å bo i. Problemet er at det er for lite folk på for store avstander der oppe, og for dårlig infrastruktur. Skal folk bli boende i nord og ikke flokke seg rundt de store byene så MÅ dette gjøres noe med. De færreste velger også frivillig å bosette seg i f.eks Finnmark. Det var nesten så jeg kastet fjernkontrollen i veggen da de fikk beskjed om at den ene ambulansehelikopteret som finnes var på et annet oppdrag 250!!! km unna mens en stakkars fyr lå med brukket rygg i en tank.

Det stemmer nok ikke. Jeg bor selv i Finnmark og har bodd i flere ulike byer i Finnmark, de fleste bor her fordi de vil bo her - med visse unntak, selvsagt. Men de det gjelder flytter som regel innen et par år uansett. For tiden studerer jeg og ønsker å jobbe i Finnmark etter fullført grad. I likhet med mange andre. Kunne aldri tenkt meg å flytte sørover, med mindre jeg er nødt pga. jobb.

Anonymkode: cd392...b8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke. Jeg bor selv i Finnmark og har bodd i flere ulike byer i Finnmark, de fleste bor her fordi de vil bo her - med visse unntak, selvsagt. Men de det gjelder flytter som regel innen et par år uansett. For tiden studerer jeg og ønsker å jobbe i Finnmark etter fullført grad. I likhet med mange andre. Kunne aldri tenkt meg å flytte sørover, med mindre jeg er nødt pga. jobb.

Anonymkode: cd392...b8d

Det er forskjell på å bosette seg der når man opprinnelig er fra landsdelen og frivillig bosette seg der etter å ha vært oppvokst på Østlandet. Jeg tror selvsagt at de fleste som er der ønsker å bo der, men befolkningsveksten er svært svært lave kontra befolkningsveksten som antas rundt Oslo-området fram til 2030. Tenk om det hadde vært motsatt, da! DA hadde nok politikerne fått øynene opp for bedre infrastuktur, flybillettene hadde blitt billigere osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sprinkle skrev:

Det er forskjell på å bosette seg der når man opprinnelig er fra landsdelen og frivillig bosette seg der etter å ha vært oppvokst på Østlandet. Jeg tror selvsagt at de fleste som er der ønsker å bo der, men befolkningsveksten er svært svært lave kontra befolkningsveksten som antas rundt Oslo-området fram til 2030. Tenk om det hadde vært motsatt, da! DA hadde nok politikerne fått øynene opp for bedre infrastuktur, flybillettene hadde blitt billigere osv. 

Nå er det vel nesten ingen små steder som har positiv befolkningsvekst over tid. Det er det stort sett bare store byer som har. Og store byer finnes ikke i Finnmark.

 

I kommunen jeg bor er det forresten to ambulanser, i følge et Google-søk jeg gjorde nå. De betjener en befolkning på minst 25 000 mennesker. Ser man på antall mennesker pr. ambulanse, og dermed også sannsynligheten for at ambulansen allerede er opptatt med andre oppdrag når man trenger den, så kommer ikke Skjervøy så dårlig utav det. Velger man å bosette seg langt utenfor allfarvei, og med liten befolkning i nærmeste 20 mils omkrets, så må man faktisk finne seg i at det bl.a. tar lang tid å komme seg til sykehus, og at veiene ikke er firefelts motorveier med døgnkontinuerlig brøyting og salting, etc.

Anonymkode: 4fc12...550

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, hvor mange ambulanser mener du et sted med 3000 mennesker skal ha? Tror du ikke samtidighetskonflikter skjer andre steder med flere ambulanser? Det skjer hver eneste dag over hele landet. Når mener du det er nok beredskap og hvor skal pengene komme fra? Hvilke andre offentlige tjenester er du villig til å ofre for å få flere ambulanser på plass, morspermisjon, gratis svangerskapsoppfølging, gratis skolegang, sosialstøand, uføretrygd, alderspensjon, veibygging, subsidiering av ulønnsomme flyruter, klimatiltak ect? Sånne folk som deg skriker opp om at 1 ambulanse på 3000 mennesker er lite, men hvor mange tror du er i beredskap i andre kommuner med 3000 mennesker? Faktum er at svaret er ingen, mange bygder har ikke egen sykebil. Ikke bare i nord, men i hele resten av landet. Du ser det bare ikke på tv.

Anonymkode: 3cd6f...1db

Hva er poenget med argumentasjonen din? At alle steder i Norge skal ha like dårlig dekning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Sikker på det? 

Anonymkode: 3472b...db2

🤣 Skrivefeil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens episode om Fagereng var godt laget. Og igjen viser man hvor dyktige ambulansefolka er. Gode folk! 

Anonymkode: 48110...a96

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Han er Fra Bardu og snakker bardudøl. En litt rar miks av nord-norsk og trøndersk 🙂

Anonymkode: b3e63...50d

Bardu dialekt ( indre Troms) er ikke miks av nord norsk og trøndersk , dialekten kommer fra Østerdalen. Charles har bodd så lenge i Tromsø at han kan ha blitt påvirket av Tromsø tonefallet .  Folk fra Østerdalen vandret nordover for over 200 år siden og blant annet bosatte seg i Bardu  og klar etter 200 år så blir dialekten påvirket av andre innflyttere til Bardu. 

Anonymkode: f0f58...6f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvor mang år skal vi holde på å snakke om Bardu? 😅

Veldig sterk den episoden i dag og verdig laget for alle parter.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noe snakk og kritikk om dette programmet. Om det å filme folk i en sårbar situasjon og om samtykke. Det faktumet at de klarte å tenke "Ikke film", viser bare hvor høyt de setter respekten for andre mennesker. 
Det hadde jo vært så enkelt å stille seg på siden og filme alt. Å sensurere ansikt i ettertid. Men de valgte å ikke løpe etter med kamera, og det setter iallfall jeg stor pris på. 

Det snakkes litt om hvorfor her i denne artikkelen https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/_113_-forteller-om-fagereng-tragedien_-_-veldig-sterkt-a-se-episoden-1.15190785

Sterk episode, og bra valg av kamerateamet og ikke løpe etter. Det viser at de virkelig setter personene først. 

Anonymkode: 494ef...dbf

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God episode i dag ja, store inntrykk. Jeg liker å få se tragiske ting man har sett på nyhetene fra vinkelen til vanlige mennesker på jobb. Det er jo utrolig fint at de deler fra dette på en respektfull måte. 

Anonymkode: ad2c8...402

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig trist episode å se, men verdig og jeg må bare gjenta meg selv. Er stum av beundring for det de har stått oppi. Tenke seg inntrykkene som møter en. De er mennesker de også. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en sterk episode, var tøft å se. Har selv ei på 18 mnd nå, og bare tanken på at slikt skjer med barn er helt forferdelig. Tenker på moren som må ha hatt det helt grusomt før hun tok dette valget, jeg skulle så inderlig ønske at hun fikk hjelp. NRK gjorde en god jobb med denne episoden. 

Anonymkode: e7e44...f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Han er Fra Bardu og snakker bardudøl. En litt rar miks av nord-norsk og trøndersk 🙂

Anonymkode: b3e63...50d

Er det ikke en mix av nord-norsk og dialekt fra Gudbrandsdalen? Jeg har ihvertfall hørt at det var mange som i sin tid dro fra derfra til Bardu - derav den litt merkelige Bardu dialekten. 

 

Anonymkode: 01e91...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært noe snakk og kritikk om dette programmet. Om det å filme folk i en sårbar situasjon og om samtykke. Det faktumet at de klarte å tenke "Ikke film", viser bare hvor høyt de setter respekten for andre mennesker. 
Det hadde jo vært så enkelt å stille seg på siden og filme alt. Å sensurere ansikt i ettertid. Men de valgte å ikke løpe etter med kamera, og det setter iallfall jeg stor pris på. 

Det snakkes litt om hvorfor her i denne artikkelen https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/_113_-forteller-om-fagereng-tragedien_-_-veldig-sterkt-a-se-episoden-1.15190785

Sterk episode, og bra valg av kamerateamet og ikke løpe etter. Det viser at de virkelig setter personene først. 

Anonymkode: 494ef...dbf

De hadde satt personene først og vist respekt med å droppe og lage "underholdning" av denne forferdelige tragedien spør du meg. Ikke alt man trenger og kringkaste, og er ikke alt den vanlige mannen i gata har behov for å få et innblikk i. 

Anonymkode: 2a915...490

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde satt personene først og vist respekt med å droppe og lage "underholdning" av denne forferdelige tragedien spør du meg. Ikke alt man trenger og kringkaste, og er ikke alt den vanlige mannen i gata har behov for å få et innblikk i. 

Anonymkode: 2a915...490

Absolutt ikke. Dette er en personlig tragedie, men også en tragedie for samfunnet. Det er viktig at vi får vite om sånne hendelser og at vi snakker om det. Om man ikke vil snakke om det, men la det fortsette å være "tabu" så vil det skje på nytt. Det kan det selvsagt gjøre uansett, men det får i alle fall folk til å åpne øynene for menneskene rundt de. 

Anonymkode: cbee0...44d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjort av hun sjåføren å rygge ut den lange veien når de hadde barnet bak i der. Ble imponert av det.

Anonymkode: 742c7...ce4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært noe snakk og kritikk om dette programmet. Om det å filme folk i en sårbar situasjon og om samtykke. Det faktumet at de klarte å tenke "Ikke film", viser bare hvor høyt de setter respekten for andre mennesker. 
Det hadde jo vært så enkelt å stille seg på siden og filme alt. Å sensurere ansikt i ettertid. Men de valgte å ikke løpe etter med kamera, og det setter iallfall jeg stor pris på. 

Det snakkes litt om hvorfor her i denne artikkelen https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/_113_-forteller-om-fagereng-tragedien_-_-veldig-sterkt-a-se-episoden-1.15190785

Sterk episode, og bra valg av kamerateamet og ikke løpe etter. Det viser at de virkelig setter personene først. 

Anonymkode: 494ef...dbf

Jeg tror nok de filmet, og har det i råmaterialet. Når det gikk opp for de hvilken tragedie dette var, så valgte de kun å sende fra kameraet i bilen. 

Anonymkode: a34ea...347

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Dette er en personlig tragedie, men også en tragedie for samfunnet. Det er viktig at vi får vite om sånne hendelser og at vi snakker om det. Om man ikke vil snakke om det, men la det fortsette å være "tabu" så vil det skje på nytt. Det kan det selvsagt gjøre uansett, men det får i alle fall folk til å åpne øynene for menneskene rundt de. 

Anonymkode: cbee0...44d

Det ble nøye fulgt i alle landsdekkende aviser og på nyhetene i lang tid etter. Utrolig kynisk av NRK å bruke tragedien for å få økte seertall.

Tabu? Du kan jo se på selvmordstatistikken de siste 10 år hvor mye det hjelper å snakke om det. 

Anonymkode: 2a915...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...