Gå til innhold

113 NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, MalloryK skrev:

Er det noen av de andre "ekte" politi/ambulanse-seriene fra Norge som er verdt å se? Ser de andre kanalene har noe lignende.

Elsker 113, men har hørt de andre er ganske kjedelige

Jeg synes den om brannfolka i Oslo var ganske fin - var det TV2 Sumo som hadde den? Tror den het "Oslo brenner" eller noe liknende.

Anonymkode: 2891d...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, MalloryK skrev:

Er det noen av de andre "ekte" politi/ambulanse-seriene fra Norge som er verdt å se? Ser de andre kanalene har noe lignende.

Elsker 113, men har hørt de andre er ganske kjedelige

Blålys på Tv2 er veldig bra synes jeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer mest på dette: så få ambulanser og helikoptere i nord 😰 Skjervøy til Tromsø er langt, spesielt i vintermørket på drittføre! Hvorfor får de ikke bedre kapasitet oppe i nord? Det er jo helt sykt!

Anonymkode: 4d8aa...698

Og dere skulle sett veien til Skjervøy når man tar av fra E6. Tør ikke kjøre den veien på vinteren😨

Det er ganske ymse. Fra Kautokeino f.eks er det 4 timer til nærmeste sykehus. 

 

men som det blir poengtert her; vi er få, så det prioriteres ikke..

Anonymkode: fcff8...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vært diskutert i media utallige ganger fordi de kutter ned og kutter ned. Tipper mange liv vil gå tapt fordi penger betyr mer. Håper flere får opp øynene for hvor viktig det er å ha nok helsepersonell som er ute. Nytter ikke med nok helsepersonell på legekontor og sykehus hvis ingen er der til å frakte folk dit. 

Anonymkode: faf65...f5a

Jepp.. Alt skal sentraliseres. Helt sinnssykt at et av verdens rikeste land skal kutte ned på helsevesenet som nettopp gjør oss til et av verdens beste land å bo i. Problemet er at det er for lite folk på for store avstander der oppe, og for dårlig infrastruktur. Skal folk bli boende i nord og ikke flokke seg rundt de store byene så MÅ dette gjøres noe med. De færreste velger også frivillig å bosette seg i f.eks Finnmark. Det var nesten så jeg kastet fjernkontrollen i veggen da de fikk beskjed om at den ene ambulansehelikopteret som finnes var på et annet oppdrag 250!!! km unna mens en stakkars fyr lå med brukket rygg i en tank.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer mest på dette: så få ambulanser og helikoptere i nord 😰 Skjervøy til Tromsø er langt, spesielt i vintermørket på drittføre! Hvorfor får de ikke bedre kapasitet oppe i nord? Det er jo helt sykt!

Anonymkode: 4d8aa...698

Som jeg skrev tidligere i denne tråden; det kan ikke være ambulanse og full beredskap på hver holme i landet, hvem skal betale for det? (Norges rikeste land er et latterlig begrep, så ikke kom med det). Tjenestene må selvfølgelig fokuseres der folk bor, og så med utposter som kan ta seg av resten. Det er rikelig med små øyer, bygder og samfunn i Norge som ikke har egen ambulanse slik Skjervøy har. Det bor 3000 mennesker der, hvor mye beredskap tenker du de 3000 skal få fordi en samtidighetskonflikt tilfeldigvis kom på tv? Samtidskonflikter skjer hele tiden, det spesielle her var bare at det kom på tv. 

14 minutter siden, Sprinkle skrev:

Jepp.. Alt skal sentraliseres. Helt sinnssykt at et av verdens rikeste land skal kutte ned på helsevesenet som nettopp gjør oss til et av verdens beste land å bo i. Problemet er at det er for lite folk på for store avstander der oppe, og for dårlig infrastruktur. Skal folk bli boende i nord og ikke flokke seg rundt de store byene så MÅ dette gjøres noe med. De færreste velger også frivillig å bosette seg i f.eks Finnmark. Det var nesten så jeg kastet fjernkontrollen i veggen da de fikk beskjed om at den ene ambulansehelikopteret som finnes var på et annet oppdrag 250!!! km unna mens en stakkars fyr lå med brukket rygg i en tank.

Det koster mye penger å ha beredskap, og ettersom helsetjenesten blir stadig mer spesialisert kan man ikke ha spesialister for alt i hver eneste by. Hvis du tror det alltid er et helikopter tilgjengelig en storby sørpå, så er du ganske så naiv. De fleste med brukket rygg flyr for øvrig aldri helikopter, de fraktes i ambulanse, selv om avstanden er stor. Her handlet det nok mer om at pasienten har traumet med fall fra stor høyde, med dertil fare for hodeskade og store blødninger, spesielt når bevisstheten dalte. Jeg syns faktisk det var flott at de kom så raskt som de gjorde, at de tok med flere pasienter, at det var et fantastisk teamarbeid mellom ambulanse, brann, luftambulanse og mannskapet på båten, at de viste både kreativitet og improvisasjonsevne for å løse oppdraget, og ikke minst ivaretok de pasienten på en god måte. (Jeg skulle for øvrig gjerne bodd i Finnmark, men det koster for mye med flybilletter til å opprettholde kontakt med familien lenger sør.) 

Anonymkode: 3cd6f...1db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Har merket meg at en del kvinner i ambulansetjenesten har en litt kraftig kroppsbygning. Ser også dette i serien, og lurer på om andre har merket seg det?

De er åpenbart vannvittig sterke, men ser for meg at det å være tung ikke alltid er en fordel i dette yrket. Knøttliten plass i ambulansen, samt at man i akutte situasjoner er litt avhengig av å kunne bevege seg raskt. Å være tung er ikke nødvendigvis  ensbetydene med å ha dårlig kondisjon.

Uansett, de gjør en fantastisk innsats!

Anonymkode: 25edf...7ca

Syntes det er interssant at du kun legger merke til kvinnene når mannfolka også er kraftige. Nordmenn flest er lubne og overvektige, så det er ikke overraskende at det gjelder også de som arbeider i helsevesenet

Man trenger for øvrig ikke være lubben for å være sterk. 130 kg:

 

 

Anonymkode: c7aec...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev tidligere i denne tråden; det kan ikke være ambulanse og full beredskap på hver holme i landet, hvem skal betale for det? (Norges rikeste land er et latterlig begrep, så ikke kom med det). Tjenestene må selvfølgelig fokuseres der folk bor, og så med utposter som kan ta seg av resten. Det er rikelig med små øyer, bygder og samfunn i Norge som ikke har egen ambulanse slik Skjervøy har. Det bor 3000 mennesker der, hvor mye beredskap tenker du de 3000 skal få fordi en samtidighetskonflikt tilfeldigvis kom på tv? Samtidskonflikter skjer hele tiden, det spesielle her var bare at det kom på tv. 

Det koster mye penger å ha beredskap, og ettersom helsetjenesten blir stadig mer spesialisert kan man ikke ha spesialister for alt i hver eneste by. Hvis du tror det alltid er et helikopter tilgjengelig en storby sørpå, så er du ganske så naiv. De fleste med brukket rygg flyr for øvrig aldri helikopter, de fraktes i ambulanse, selv om avstanden er stor. Her handlet det nok mer om at pasienten har traumet med fall fra stor høyde, med dertil fare for hodeskade og store blødninger, spesielt når bevisstheten dalte. Jeg syns faktisk det var flott at de kom så raskt som de gjorde, at de tok med flere pasienter, at det var et fantastisk teamarbeid mellom ambulanse, brann, luftambulanse og mannskapet på båten, at de viste både kreativitet og improvisasjonsevne for å løse oppdraget, og ikke minst ivaretok de pasienten på en god måte. (Jeg skulle for øvrig gjerne bodd i Finnmark, men det koster for mye med flybilletter til å opprettholde kontakt med familien lenger sør.) 

Anonymkode: 3cd6f...1db

Altså, jeg er opprinnelig fra nord - og vet godt hva jeg snakker om når det kommer til tilgjengelighet. Og nå snakker jeg ikke BARE om helsetjenesten, men også veier og infrastruktur. Har du i det hele tatt sett veiene nordpå? Helt sykt at de tør å kjøre utrykning der. 
Og: det er jo ikke snakk om å ha spesialister overalt, men tilgjengelig beredskap som kan frakte. Jeg antar at antall ambulanser og lignende er fordelt ut i fra innbyggertall, men når avstandene blir store så hjelper jo dette lite, dessverre. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev tidligere i denne tråden; det kan ikke være ambulanse og full beredskap på hver holme i landet, hvem skal betale for det? (Norges rikeste land er et latterlig begrep, så ikke kom med det). Tjenestene må selvfølgelig fokuseres der folk bor, og så med utposter som kan ta seg av resten. Det er rikelig med små øyer, bygder og samfunn i Norge som ikke har egen ambulanse slik Skjervøy har. Det bor 3000 mennesker der, hvor mye beredskap tenker du de 3000 skal få fordi en samtidighetskonflikt tilfeldigvis kom på tv? Samtidskonflikter skjer hele tiden, det spesielle her var bare at det kom på tv. 

Det koster mye penger å ha beredskap, og ettersom helsetjenesten blir stadig mer spesialisert kan man ikke ha spesialister for alt i hver eneste by. Hvis du tror det alltid er et helikopter tilgjengelig en storby sørpå, så er du ganske så naiv. De fleste med brukket rygg flyr for øvrig aldri helikopter, de fraktes i ambulanse , selv om avstanden er stor. Her handlet det nok mer om at pasienten har traumet med fall fra stor høyde, med dertil fare for hodeskade og store blødninger, spesielt når bevisstheten dalte. Jeg syns faktisk det var flott at de kom så raskt som de gjorde, at de tok med flere pasienter, at det var et fantastisk teamarbeid mellom ambulanse, brann, luftambulanse og mannskapet på båten, at de viste både kreativitet og improvisasjonsevne for å løse oppdraget, og ikke minst ivaretok de pasienten på en god måte. (Jeg skulle for øvrig gjerne bodd i Finnmark, men det koster for mye med flybilletter til å opprettholde kontakt med familien lenger sør.) 

Anonymkode: 3cd6f...1db

Om du hadde sett standarden på veien fra Skjervøy til Tromsø ville du nok skjønt at valget om å frakte pasienten i helikopter ikke bare handler om traumer og eventuell hodeskade.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dere skulle sett veien til Skjervøy når man tar av fra E6. Tør ikke kjøre den veien på vinteren😨

Det er ganske ymse. Fra Kautokeino f.eks er det 4 timer til nærmeste sykehus. 

 

men som det blir poengtert her; vi er få, så det prioriteres ikke..

Anonymkode: fcff8...d2c

Hvor mange veier går til å fra Skjervøy? Må vel via Ravelseidet og over brua, eller komme med buss, hurtigbåt eller Hurtigruten?

Anonymkode: 9a877...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange veier går til å fra Skjervøy? Må vel via Ravelseidet og over brua, eller komme med buss, hurtigbåt eller Hurtigruten?

Anonymkode: 9a877...4d6

Ville i allefall ikke humpet gjennom Maursundtunellen med brudd i ryggen! 😮

Anonymkode: dfa24...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til neste episode. Vet nesten ikke om jeg klarer å se den. Tror jeg må lese kommentarene her først i så fall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, KatteLatte skrev:

Gruer meg til neste episode. Vet nesten ikke om jeg klarer å se den. Tror jeg må lese kommentarene her først i så fall. 

Det er aldri dumt å lese kommentarer først hvis du tror det kan bli tøft for deg å se på, man reagerer på ulike ting. Du trenger ikke svare, men er det noe som gjør at dette er ekstra skummelt for deg å eventuelt se på? 

Anonymkode: faf65...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det er relativt lite folk enkelte steder i nord, så syns jeg fremdeles at det er uforsvarlig å ha bare én ambulanse i beredskap. Hva hvis f.eks to stk får hjerteinfarkt samtidig? 

Anonymkode: 7f847...7cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom det er relativt lite folk enkelte steder i nord, så syns jeg fremdeles at det er uforsvarlig å ha bare én ambulanse i beredskap. Hva hvis f.eks to stk får hjerteinfarkt samtidig? 

Anonymkode: 7f847...7cc

Da vil første innringer få turen. 

Anonymkode: faf65...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MalloryK skrev:

Er det noen av de andre "ekte" politi/ambulanse-seriene fra Norge som er verdt å se? Ser de andre kanalene har noe lignende.

Elsker 113, men har hørt de andre er ganske kjedelige

Jeg synes Ambulansen var bra også. Men jeg sluker alle sånne norske serier. Blålys er bra. Og Brannstasjonen og Oslo brenner. Toll syns jeg også er spennende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri dumt å lese kommentarer først hvis du tror det kan bli tøft for deg å se på, man reagerer på ulike ting. Du trenger ikke svare, men er det noe som gjør at dette er ekstra skummelt for deg å eventuelt se på? 

Anonymkode: faf65...f5a

Ikke noe annet enn at jeg er mamma selv, og ikke kan fatte og begripe hva det er som får noen til å drukne sine egne barn. Tenker på den grusomme frykten barna må ha hatt da mora tok dem med ut i det iskalde vannet den mørke vinterdagen. Jeg tror dette er noe av det verste jeg har hørt om i hele mitt liv. Mammaen som skal være barnas trygge, beskyttende og omsorgsfulle klippe i livet, gjør noe sånt. Det er helt uvirkelig. Er nok mye forhistorie her som vi aldri kommer til å få vite noe om. Mora har nok hatt det veldig vondt hun også. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvom det er relativt lite folk enkelte steder i nord, så syns jeg fremdeles at det er uforsvarlig å ha bare én ambulanse i beredskap. Hva hvis f.eks to stk får hjerteinfarkt samtidig? 

Anonymkode: 7f847...7cc

Men altså, hvor mange ambulanser mener du et sted med 3000 mennesker skal ha? Tror du ikke samtidighetskonflikter skjer andre steder med flere ambulanser? Det skjer hver eneste dag over hele landet. Når mener du det er nok beredskap og hvor skal pengene komme fra? Hvilke andre offentlige tjenester er du villig til å ofre for å få flere ambulanser på plass, morspermisjon, gratis svangerskapsoppfølging, gratis skolegang, sosialstøand, uføretrygd, alderspensjon, veibygging, subsidiering av ulønnsomme flyruter, klimatiltak ect? Sånne folk som deg skriker opp om at 1 ambulanse på 3000 mennesker er lite, men hvor mange tror du er i beredskap i andre kommuner med 3000 mennesker? Faktum er at svaret er ingen, mange bygder har ikke egen sykebil. Ikke bare i nord, men i hele resten av landet. Du ser det bare ikke på tv.

Anonymkode: 3cd6f...1db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2020 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Jo takk skal du faen meg ha. Å bli tatt for å like å lage drama fordi man hyler av smerte, sier mest om hvilken forakt helsepersonell viser for de som ikke biter den i seg på en heltelig måte. 

Anonymkode: 7ba47...b52

Nå får du søren meg slappe av - dette er ikke forakt fra helsepersonellet sin side... Hvis du er den eneste tilstede, og du hyler og skriker av smerte, så blir du selvfølgelig tatt godt  hånd om av helsepersonell, det ser vi ikke minst beviser på i serien denne tråden faktisk handler om. Men hvis de kommer til en ulykkesplass med flere skadde, bør de aller helst sjekke de stille pasientene først... kan du hyle og skrike, så kan du puste og du har høyst sannsynlig også sirkulasjon - de stille pasientene er kanskje stille av en grunn? 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvom det er relativt lite folk enkelte steder i nord, så syns jeg fremdeles at det er uforsvarlig å ha bare én ambulanse i beredskap. Hva hvis f.eks to stk får hjerteinfarkt samtidig? 

Anonymkode: 7f847...7cc

Nabokommunen Nordreisa er ikke veldig langt unna og ambulanse derfra kan benyttes ved behov. Avstanden er ikke lengre enn det for eksempel er til de stedene lengst unna ambulansestasjonen der jeg bor. 

For øvrig kan de jo også benytte andre ressurser som brannvesenet som også har noe utstyr og har trent på førstehjelp. 

Jeg er mer betenkt over at de kun hadde et helikopter de kunne sende, at man da måtte vente fordi det var på et annet oppdrag. 

Anonymkode: 1e522...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2020 at 4:07 PM, Sprinkle said:

Jepp.. Alt skal sentraliseres. Helt sinnssykt at et av verdens rikeste land skal kutte ned på helsevesenet som nettopp gjør oss til et av verdens beste land å bo i. Problemet er at det er for lite folk på for store avstander der oppe, og for dårlig infrastruktur. Skal folk bli boende i nord og ikke flokke seg rundt de store byene så MÅ dette gjøres noe med. De færreste velger også frivillig å bosette seg i f.eks Finnmark. Det var nesten så jeg kastet fjernkontrollen i veggen da de fikk beskjed om at den ene ambulansehelikopteret som finnes var på et annet oppdrag 250!!! km unna mens en stakkars fyr lå med brukket rygg i en tank.

Det er flere grunner til at jeg stemmer Senterpartiet, da de bl.a. er imot sentralisering. Oppfordrer andre her til å gjøre det samme ;) 

Noe burde blitt gjort fort for å få folk til å bosette seg i Finnmark. Om så noen hadde funnet ut at det er der "alle" flykninger skal plasseres. Jeg har ingen erfaring med Finnmark, annet enn at to i familien ble tilbudt jobber i en av byene der. De ble værende noen år utover kontrakten, men valgte å flytte tilbake til sine hjembyer etter hhv to og tre år. Så jeg skal kanskje ikke si så mye selv. Det er vel en måte å prøve og lokke folk til Finnmark, ved å komme med jobbtilbud. 

Endret av Millimani
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...