Gå til innhold

113 NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.9.2020 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Kjekk å ha, har en slik stående om jeg plutselig skulle falle om.

Anonymkode: fde87...780

Det er ganske sykt å se hvordan den maskinen jobber! Det ser så utrolig brutalt ut (og det er det nok også, og det må det være), men sett i forhold til mennesker som bedriver HLR. Tror nok det går med noen ribbein når den maskinen er tilkoblet! Men heller ødelegge noen ribbein hvis livet kan reddes! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I episoden hvor det var en eldre dame med vaginale blødninger, så sier de fra ambulansen at det er en sak de skulle ønske de fikk svar på.

Får de ikke vite hva som skjer med pasientene etter at de er levert på sykehuset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MalloryK said:

I episoden hvor det var en eldre dame med vaginale blødninger, så sier de fra ambulansen at det er en sak de skulle ønske de fikk svar på.

Får de ikke vite hva som skjer med pasientene etter at de er levert på sykehuset?

Normalt ikke. Ambulansepersonell har ikke rett til innsyn i folks helsedata, selv om det er de som bringer dem til sykehuset.

Anonymkode: 6fec9...0c1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MalloryK skrev:

Nei,de drar til neste oppdrag og får egentlig bare et hint om de kjenner noen som jobber der hvor tilfellet havner. 

Anonymkode: 8add0...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 23.50, Janzypants skrev:

Det er ganske sykt å se hvordan den maskinen jobber! Det ser så utrolig brutalt ut (og det er det nok også, og det må det være), men sett i forhold til mennesker som bedriver HLR. Tror nok det går med noen ribbein når den maskinen er tilkoblet! Men heller ødelegge noen ribbein hvis livet kan reddes! 

Om ikke ribbein knekkes når det utføres HLR så blir det gjort feil. 

Anonymkode: ecf2e...1b7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis, men det må brukes mye makt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraft

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ike nødvendigvis, venninnen min ble utført hjerte og lungeredning da hun fallt om på leir, ei jente på 16 år spinkel var den som hoppet på henne og gjorde det, hun brakk iallfall ett ribben og bristet et annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, vi kan fint komprimere uten å brekke ribbein. Det er flere faktorer som spiller inn, blant annet alder og beinskjørhet på pasienten. Optimalt komprimerer vi med 5-6 cm dybde på voksen person. Hilsen ambulansepersonell.

Anonymkode: dac0e...45f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ike nødvendigvis, venninnen min ble utført hjerte og lungeredning da hun fallt om på leir, ei jente på 16 år spinkel var den som hoppet på henne og gjorde det, hun brakk iallfall ett ribben og bristet et annet. 

Det er ganske vanlig at det går ett, to, tre ribbein, ja.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feil, vi kan fint komprimere uten å brekke ribbein. Det er flere faktorer som spiller inn, blant annet alder og beinskjørhet på pasienten. Optimalt komprimerer vi med 5-6 cm dybde på voksen person. Hilsen ambulansepersonell.

Anonymkode: dac0e...45f

Var det ambulansearbeideren sa som lærte oss opp i førstehjelp. God drevet mann. Men, men.. å være redd for å knekke ribbein er nå uansett det siste en skal bekymre seg for ved HLR. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, MalloryK skrev:

De har krav på å få vite hvis det er av lære-messing årsak. Hvis de kjører en pasient med hjerteproblemer kan de har rett på å vite hva som feilte pasienten for å kunne evaluere behandlingen som ble gitt, og hva de evt. burde gjort annerledes. 

Anonymkode: c95bb...f4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har krav på å få vite hvis det er av lære-messing årsak. Hvis de kjører en pasient med hjerteproblemer kan de har rett på å vite hva som feilte pasienten for å kunne evaluere behandlingen som ble gitt, og hva de evt. burde gjort annerledes. 

I denne saken har de altså ikke krav på det, fordi de ikke ga særlig medisinsk hjelp, de bare kjørte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun lærlingen som har Bjørn (?) som veileder sa noe i sist søndags episode som jeg ikke husker ordrett, men noe sånt som "hvis jeg hadde vært motivert så var han en god veileder". Hun var jo da trøtt, sliten og sikkert med en dårlig dag, men forsto jeg setningen hennes riktig - at hun ikke var motivert nok/lengre?

Anonymkode: e0a7e...9a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun lærlingen som har Bjørn (?) som veileder sa noe i sist søndags episode som jeg ikke husker ordrett, men noe sånt som "hvis jeg hadde vært motivert så var han en god veileder". Hun var jo da trøtt, sliten og sikkert med en dårlig dag, men forsto jeg setningen hennes riktig - at hun ikke var motivert nok/lengre?

Jeg tolker det slik at han setter litt vel tøffe krav til henne, etter hennes mening, setter henne mye på prøve. Det er godt mulig at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det også slik men tenker jeg bare over anslyserte det hun sa😅

Anonymkode: f4832...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil. Om ribbein knekker avhenger av hvem som er pasient, Olga 82 med kols og osteoporose eller Geir med 32 som er sterk og fin. HLR kan gjøres helt rett uten at det forekommer ribbeinsbrudd. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke krav på å få vite noe som helst. Når de har overlevert pasienten er de ferdig med sin del av jobben. Er det spesielle saker har man jo gjerne debrief der det fremkommer hvordan det gikk, eller man forespør informasjon i etterkant, men krav på å vite har de ikke nei. Ofte kan det ta lang tid før en pasient er ferdig utredet, det er ikke sånn at en har svaret etter 5 min i akuttmottak. Når det gjelder damen med vaginalblødningen fungerer de jo bare som en taxi, det har ingenting å si for deres videre yrkesutøvelse om hun hadde kreft, infeksjon eller hva enn som var årsaken, det må pasienten få lov å la være å dele. 

Anonymkode: 3cd6f...1db

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Jodel i Tromsø sier noen at hun ikke lenger jobber i ambulansen. Så mulig hun sa det etter at hun hadde sluttet.

Anonymkode: cd392...b8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Jodel i Tromsø sier noen at hun ikke lenger jobber i ambulansen. Så mulig hun sa det etter at hun hadde sluttet.

Anonymkode: cd392...b8d

Jeg synes det virket som om hun ikke ble helt komfortabel med yrket. Kanskje hun kjente på at det egentlig ikke var dette hun ville? 

Anonymkode: 2ecae...7c8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det virket som om hun ikke ble helt komfortabel med yrket. Kanskje hun kjente på at det egentlig ikke var dette hun ville? 

Anonymkode: 2ecae...7c8

Det stemmer det, noe hun forteller litt om i dagens episode. 

Anonymkode: 48110...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...