Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

Kanskje har de en mistenkt som kan ha fylt bensin, gjort er kortkjøp i nærheten av der de allerede har registrert et kjøp av en sånn sko. Dessto flere kjøp de da kan gjøre rede for, desto sterkere vil det sporet være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Callisto83 skrev:

Det er det jeg synes er litt rart også. Slik jeg har forstått det, så har vel nyhetene formidlet at dette brevet som ble funnet i hjemmet inneholdt instrukser om kontakt via monero. Hvordan kan man da opprette kontakt via en annen plattform uten og spores? 

På den gode, gammeldagse måten. Eller ble det uttalt at det var digitalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Smaagodt skrev:

Forklar meg gjerne om det jeg har misforstått? Hvis man er inne på et åsted i en viss tid uten beskyttelsesdrakt eller tilsvarende, vil det da ikke være en stor sjanse for at man legger fra seg DNA der? Hår, øyenvipper og hudceller (+ eventuelle fibre fra egne klær) feks?

 

Jeg mente ikke at det skulle kunne være DNA på skoene, om det var det du trodde jeg mente.
En GM må vel være 100% sikker på at skoene ikke kan spores til h*n, når h*n valgte å ikke dekke til skosålene?

Hår inneholder ikke DNA. Døde hudceller inneholder heller ikke DNA. Øyevipper inneholder ikke DNA. Fibre fra klær inneholder ikke DNA. 

Kun bløtvev og kroppsvesker (ikke alle) inneholder DNA. Hårrøtter kan inneholde DNA, men trenger ikke å gjøre det. 

Mange tror at vi legger igjen DNA hvis vi bare oppholder oss i ett rom. Det gjør vi ikke, men vi kan gjøre det, hvis vi legger igjen bløtvev eller kroppsvesker. 

Enkleste måte for å være ganske sikker på at man ikke legger igjen DNA er å barbere hodet, bruke munnbind og heldekkende beskyttelsesdress. Da er man rimelig sikker. 

En annen ting er hvis etterforskerne fant DNA på åstedet, så må man faktisk ha ett treff i ett register. Hva hvis gjerningsmannen ikke eksisterer i ett register? Hva hvis gjerningsmannens DNA finnes helt naturlig i huset, som f.eks at han bor der, eller har vært på besøk der? 

Mange tror at hvis man finner DNA så har man automatisk en gjerningsmann, men riktig så enkelt er det ikke. DNA brukes som oftest til å understøtte andre bevis, men svært sjelden som eneste bevis.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 29.8.2019 den 11.38, @Freyja skrev:

Kanskje. Jeg vet ikke. Hvis det var planen, tenker jeg at gjerningspersonen(e) eventuelt har:
1) gjort feil og/eller tabber som førte til at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping.
og/eller at de eventuelt har
2) glemt å tenke på ting som ville forårsake at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping.

 

09:24: Øst politidistrikt opplyser i en pressemelding torsdag at responsen etter at politiet gikk ut med informasjon om et såleavtrykk onsdag, ikke har vært så god som de håpet på. 

Ikke så rart. Hvem handler vel sko på Sparkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror politiet sine pressekonferanser er en måte å stresse GM på. Men jeg tror ikke det kommer til å virke. GM har sannsynligvis tenkt på dette lenge og vurdert forskjellige scenarioer. Hele opplegget er svært intrikat og jeg tenker GM sannsynligvis har kost seg litt med planleggingen. Og nå som GM ser hvor vellykket det ble, så er han sikkert svært fornøyd med seg selv. GM er såpass kald at jeg vil tro han gjennomskuer politiet (i likhet med de fleste andre) og vi skal ikke se bort ifra at dette er en katt og mus-lek som er underholdende for han. Livet ble plutselig veldig spennende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Smaagodt skrev:

Sprox-skoene som ble brukt på åstedet, kan også teoretisk ha blitt kjøpt og betalt med et lånt eller stjålet bankkort.

Hvis skoene ble solgt emballert i pappesker, kan skokjøperen eventuelt ha byttet om eskene, og pakket de skoene i str 45 i en eske som var merket med str 47 feks, og dermed blir det jo registrert feil str på skoene i kassen på dette kjøpet. (Hvis da betjeningen ikke har rutiner på å åpne eskene og sjekke at innholdet stemmer med det som står utenpå esken. Har de slike rutiner på Sparkjøp/andre butikker?)

Jeg var på Sparkjøp i Kristiansand nylig, og har handlet sko til meg selv der noen ganger før. De kommer ikke innpakket i en eske så vidt jeg kan huske, du må bare finne to like i hylla i den størrelsen du skal ha. De har vel strekkoden klistret på under sålen. Nå har jeg ikke erfaring med herresko da, men de fleste skoene er stilt ut sånn. Åpent. Det er jo så mye forskjellig i den butikken. Alt fra toalettsaker, klær, sko, interiør, garn, sminke etc. Rundt Juletider eller 17 Mai selger de typisk nisser, flagg etc.

Kanskje sko kommer i en eske andre steder i landet, eller hvis butikkmedarbeidere må sjekke på lageret etter en viss størrelse. Det skal jeg ikke si sikkert. Jeg har heller aldri bestilt over nett på Sparkjøp.

De fleste kundene tusler rundt med handlevogn eller kurv.

 

Endret av Callisto83
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Felis skrev:

Jeg tror politiet sine pressekonferanser er en måte å stresse GM på. Men jeg tror ikke det kommer til å virke. GM har sannsynligvis tenkt på dette lenge og vurdert forskjellige scenarioer. Hele opplegget er svært intrikat og jeg tenker GM sannsynligvis har kost seg litt med planleggingen. Og nå som GM ser hvor vellykket det ble, så er han sikkert svært fornøyd med seg selv. GM er såpass kald at jeg vil tro han gjennomskuer politiet (i likhet med de fleste andre) og vi skal ikke se bort ifra at dette er en katt og mus-lek som er underholdende for han. Livet ble plutselig veldig spennende.

Hvem er GM? 

Ok skjønte nå at det var gjerningsmann 😅 Må man forkorte det også?

Endret av Heisann1234
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Hvem er GM? 

Ok skjønte nå at det var gjerningsmann 😅 Må man forkorte det også?

Man må jo ikke det men det går jo kjappere å skrive 😊

Forresten når det gjelder regler og moderering så hjelper det ikke om man kun skriver forbokstavene til en person i stedet for å skrive hele navnet. Så lenge man skjønner hvem det blir snakket om så er det spekulering (Altså hvis det man skriver er spekulering da. Men du skjønte vel hva jeg mente)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 16.04, SoWhat? skrev:

Jaaa. Men kanskje det ikke hadde vært utspekulert nok. Nei, du har nok rett 🙂 tenker ikke like langt alltid....

Jeg synes ikke det hørtes så usannsynlig ut det du skisserte.

Hva er egentlig verst, at man blir dømt for noe det finnes plantede bevis for og må sone en straff? eller at man lever i frihet med en mistanke mot seg resten av livet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, acna skrev:

Jeg synes ikke det hørtes så usannsynlig ut det du skisserte.

Hva er egentlig verst, at man blir dømt for noe det finnes plantede bevis for og må sone en straff? eller at man lever i frihet med en mistanke mot seg resten av livet?

Mulig det er meg, men jeg skjønte ikke helt. Mener du å sone for noe en ikke har gjort? I så fall ville jeg heller levd med mistanker. For da vet jeg jo at jeg var uskyldig. Å sone uten skyld hadde plaget meg hardt pga urettferdigheten. Hvis det var det du mente... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Mulig det er meg, men jeg skjønte ikke helt. Mener du å sone for noe en ikke har gjort? I så fall ville jeg heller levd med mistanker. For da vet jeg jo at jeg var uskyldig. Å sone uten skyld hadde plaget meg hardt pga urettferdigheten. Hvis det var det du mente... 

Ja, det var det jeg mente. Teorien om at noen har plantet bevis som hevn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, acna skrev:

Ja, det var det jeg mente. Teorien om at noen har plantet bevis som hevn.

Ok. Det er jo ikke akkurat drømmesituasjon å leve med mistanker rettet mot seg. Tror det kan være veldig belastende under de fleste omstendigheter. Men en vet ihvertfall med seg selv at en er uskyldig. Bare tenker litt høyt her. 

Vet ikke om jeg skal kalle det stygg ironi at en av de mest mediesky personene, nå brått er av de mest omtalte. Hvis det er hevn fra noen, kan en si de har lykkes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.8.2019 den 20.53, mikrobe skrev:

På den gode, gammeldagse måten. Eller ble det uttalt at det var digitalt?

Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg har skjønt det slik at de først tok kontakt via kryptovalutaen "Bitcoin", også deretter via "Monero"? Kan det være et så enkelt bytte av "kommunikasjon" de viser til?

Jeg kan ingenting om dette, men har skjønt det slik at dette er to ulike former for transaksjoner. Derav kan det være at kommunikasjonsformen er "endret"? Lettere å kommunisere via Monero? 

(https://www.dinside.no/data/slik-fungerer-kryptovaluta/70638636)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Madeleine mccann saken så husker jeg fra dokumentaren at de brukte noe som het likhunder som kunne markere hvis det hadde vært en død person inne i hotel leiligheten. Har noen fått med seg om det har blitt brukt her? Da kunne de i det minste funnet ut om hun døde før hun ble fjernet fra huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/2/2019 at 10:02 PM, Ida Sofie MA said:

Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men jeg har skjønt det slik at de først tok kontakt via kryptovalutaen "Bitcoin", også deretter via "Monero"? Kan det være et så enkelt bytte av "kommunikasjon" de viser til?

Jeg kan ingenting om dette, men har skjønt det slik at dette er to ulike former for transaksjoner. Derav kan det være at kommunikasjonsformen er "endret"? Lettere å kommunisere via Monero? 

(https://www.dinside.no/data/slik-fungerer-kryptovaluta/70638636)

Mulig jeg ikke har fulgt nok med i denne saken, men jeg har antatt at de såkalte utpresserne la igjen et brev med opplysninger om hvordan kontakte dem via Monero, som etter sigende skal være mulig å bruke til kommunikasjon samt betaling uten at avsender og mottaker kjenner hverandre.
Har ikke fått med meg at Bitcoin har vært involvert. Bitcoin og Monero er jo to helt forskjellige kryptovalutaer, blant tusen varianter.
Ut fra den nest siste pressekonferansen (tror jeg) ble det sagt noe som indikerte at kommunikasjonen nå foregikk på enklere måte.
Kan det være epost eller en eller annen sosial plattform?
Normalt vil slike kommunikasjonsmetoder være risikable pga mulighet for sporing, men disse gutta vet nok hva VPN/Proxy er for noe. De er neppe dumme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NettMeg said:

I Madeleine mccann saken så husker jeg fra dokumentaren at de brukte noe som het likhunder som kunne markere hvis det hadde vært en død person inne i hotel leiligheten. Har noen fått med seg om det har blitt brukt her? Da kunne de i det minste funnet ut om hun døde før hun ble fjernet fra huset.

Om hun har blitt drept i huset og fjernet med en gang så vil det ikke lukte der, det tar en stund før lik begynner å lukte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sol70 skrev:

Om hun har blitt drept i huset og fjernet med en gang så vil det ikke lukte der, det tar en stund før lik begynner å lukte.

Det stemmer ikke, hunder som er trent til det kan finne spor fra minutter etter døden inntreffer.

Nei vent, jeg tar feil! bare glem det, dobbelsjekket artikkelen jeg hadde lest, det sto timer, ikke minutter, som jeg trodde jeg hadde lest 😊

 

 
Endret av Rumle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke om hun er drept, fordi om det kanskje er det som er det mest sannsynlige. 

Jeg føler for familien, som har dette hengende over seg. Ikke bare er hun borte, med det sorg og savn dette medfører, de har vel også alle mistanke hengende over seg. 

Om hun er drept og det er et familiemedlem som står bak vil det være gjøre situasjonen enda verre for de som sitter igjen. Da har de mistet to, eller flere de er glade i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...