Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

Gitt det er riktig at de har klart og holde henne i live hvordan har kidnapperne egentlig tenkt og få henne fritgitt uten å bli tatt tro?

Sannsynligvis må jo dette være en godt gjennomført planlegging, hvis de ønsker pengene sine vil de jo prøve og holde henne i live, mulig de har gitt opp, men uansett må de jo ha planlagt en måte og få frigitt henne med garanti for ikke å bli tatt. Regner allerede med at hun aldri har sett sine kidnappere (at de brukt finlandshette eller lignende for at hun ikke skal kjenne de igjen) men hvordan tenker de å få overlevert henne i live, uten at de er sikker på å få pengene sine, jeg antar jo at de ikke har tenkt å slippe henne før de er sikker på og få disse pengene, så lurer jo litt på denne planen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, pmon said:


Det er vanskelig å se for seg at de har holdt hun i livet så lenge, det krever utrolig mye innsats og kapasitet,mange involverte mtp bevoktning, tilrettelegging, skjerming, og ikke minst risiko!  Men det er rart at de antatte kidnapperne har tatt kontakt nå nylig og sagt at de vil fremlegge livstegn om de ikke kan det. Regner med at de ikke tror politiet og ektemannen er så dumme at de faller for et gammelt opptak men krever svar på direkte spørsmål på bare noe som hun kan vite for eksempel.

En tragisk sak uansett, det er umulig å se for seg hva hun har blitt utsatt for og hvilke traumer hun kommer ut med om hun faktisk fortsatt lever og blir satt fri 😢 Sånn sett er det kanskje nesten bedre om hun hadde blitt raskt drept, med mindre kidnapperne har kunnet gi hun en humanistisk tilværelse uten vold og overgrep, men bare det å være låst inne i et rom så lenge skader et menneske... Vi ser foreksempel Natascha Campbell som ble kidnappet som barn og holdt fanget i mange år ser ut til å ha greid seg tilsynelatende "bra" (ikke bra, hun går i jo terapi og har traumer men) som voksen etter hun slapp fri, men vi vet også at barns hjerne er mer tilpasningsdykte enn voksnes og å utsette en voksen eldre kvinne for et så grovt miljøskifte og frihetsberøvelse påvirker hjernen mer enn på et barn.

Det er jo flere problemer med dette, hvordan skal familien vite at de virkelig setter henne fri selv om de betaler. Det er jo det som er så skummelt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, timbar skrev:

Det er jo flere problemer med dette, hvordan skal familien vite at de virkelig setter henne fri selv om de betaler. Det er jo det som er så skummelt da.

De får nok god veiledning av politiet om hvordan dette bør gjøres for å forsikre seg om at de ikke blir lurt om de bestemmer seg for å betale løsepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, pmon said:

De får nok god veiledning av politiet om hvordan dette bør gjøres for å forsikre seg om at de ikke blir lurt om de bestemmer seg for å betale løsepengene.

Hvordan kan politiet finne løsning på det, jeg har vridd hjernen selv for å finne en slik løsning og forstår ærlig talt ikke hvordan kidnapperne kan gi en garanti for at hun blir sluppet fri. Kanskje noen som er mer kreative her som kan se for seg hvordan finne slike løsninger. 

Kidnapperne vil jo helt sikkert ha garanti for pengene og familien vil jo selvfølgelig ha garanti for frigivelse. Samtidig som de nok er svært nøye med at de ikke kan spores på noen måte. 

Mest sannsynlig er det vel for seint, men om ikke bør familien bare punge ut nå. Er jo ikke akkurat sånn at de ikke har råd til dette da, og om hun skulle være i live er hun sikkert nok traumatisert som det er. 

Jeg er ikke tilhenger av å gi etter for kidnappere men her må man faktisk tenke på liv, og denne familien har jo vært så sleivhendt med sikkerhetstiltak at de har jo litt seg selv og takke da. 

Tror ikke det er noen fare for nye kidnappinger etter dette, andre rikinger tar forholdsregler som gjør at slikt blir svært vanskelig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mikrobe skrev:

De går selvfølgelig ikke ut med kildene sine. 

regnet med at siden det ble referert til podcast på samme spørsmål at det var snakk om det her, ellers er det jo helt unødvendig å linke til podcasten . .

Endret av eeqaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, eeqaz skrev:

regnet med at siden det ble referert til podcast på samme spørsmål at det var snakk om det her, ellers er det jo helt unødvendig å linke til podcasten . .

Jeg forstod det sånn at du lurte på hva som skjedde i kulissene før media gikk ut med saken, men da tok jeg feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo. Kidnapperene har aldri hatt en tanke om å holde henne i live. Da hadde de valgt en måte å kommunisere på som gjorde det enkelt å bevise slik at de fikk pengene. Hallo, det er jo så enkelt.. Grunnen til at de sier hun er i live nå, er et desperat forsøk på å få noe løsepenger før slaget er tapt. Sunn fornuft folkens, bruk den!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.2.2019 den 13.19, Martin13 skrev:

Hallo. Kidnapperene har aldri hatt en tanke om å holde henne i live. Da hadde de valgt en måte å kommunisere på som gjorde det enkelt å bevise slik at de fikk pengene. Hallo, det er jo så enkelt.. Grunnen til at de sier hun er i live nå, er et desperat forsøk på å få noe løsepenger før slaget er tapt. Sunn fornuft folkens, bruk den!

Dette !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HerKommerMummi skrev:

Pressekonferanse i dag kl 12.00. 

Spørs om det har skjedd noe særlig nytt. Normalt så "glemmer" en div kriminalitet, men mest fordi det skjer så mye dessverre. Men denne saken påvirker meg. Er så mye rart, og så ville jeg blitt så utrolig glad om hun faktisk kom tilbake i live... stakkars familie. Tenk å leve på den måten i full uvitenhet( som vi vet). Uff 

Får se om de vil nå ut til eventuelle kidnappere nå da.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.2.2019 den 13.19, Martin13 skrev:

Hallo. Kidnapperene har aldri hatt en tanke om å holde henne i live. Da hadde de valgt en måte å kommunisere på som gjorde det enkelt å bevise slik at de fikk pengene. Hallo, det er jo så enkelt.. Grunnen til at de sier hun er i live nå, er et desperat forsøk på å få noe løsepenger før slaget er tapt. Sunn fornuft folkens, bruk den!

Hva er motivet? Hevn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. 

Edit: Ryddet på nytt for spekulasjoner. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-politiet-har-funnet-flere-spor-etter-planlegging-1.14453016

 

Med fare for både kritikk og sletting av innlegg våger jeg utpå med noen påstander. Hvorfor tar ikke politiet selvkritikk for å ha rådet familien til å ikke betale. Ja det er sikkert riktig at AEH ikke lengre er i live,men hadde det vært en mulighet for at hun var det hvis politiet hadde valgt en annen innfallsvinkel. Hva om politiet hadde valgt og si at familien var villig til å betale, for på den måten å legge føringer for et spor/resultat. Kjenner jeg nesten er rasende på vegne av denne kvinnen. Kidnapperne har trolig regnet med at familien ville betale før politiet ble involvert, det skjedde ikke delvis fordi politiet rådet familien til ikke å betale. Det gikk 10 uker før politiet gikk ut med historien, 10 uker hvor man kunne gjort noe for å forhindre et katastrofalt utfall. Sannsynligvis gikk kidnapperene lei og desverre måtte denne stakkars kvinnen bøte med livet.  Jeg har skrevet før og sier igjen at jeg ikke er tilhenger av å gi kidnappere det de ønsker, samtidig må vi være realistisk nok til å tenke på hvordan denne kvinnen har hatt det. 

Jeg håper jeg aldri blir kidnappet (liten sjanse for det av økonomiske grunner) fordi politiet er så uprofesjonell i denne saken at det kan skremme vettet av folk. Jeg er enig at politiet krevde livsbevis før man betalte etter at saken sivet ut i media, men trolig var det for seint. Livsbevis burde vært krevd også før saken lekket til pressen, men i det minste hadde det trolig vært  en mulighet for å redde henne da. Isteden velger altså politiet og fraråde helt fra starten å betale noe, selv om mulighetene for å få henne tilbake i live da kanskje var reelle. Kidnapperene ville da avlagt spor som var mulig og forfølge, og om ikke saken hadde blitt 100% oppklart hadde man kommet mye lengre. og kanskje kunne man reddet AEH, 

Hva er planen nå tro, overskrift overfor sier at politiet har funnet spor etter planlegging, hva så, vl det bringe kvinnen tilbake i live neppe, og jeg kjenner jeg er lei av hele saken. Jeg hadde håpet at kvinnen hadde kommet hjem i live, hvilken rolle spiller det egentlig om politiet nå går ut med opplysninger som viser at de har funnet spor etter planlegging. Prestisje tro? Så fantastisk at politiet kan løse saken etter at kvinnen er tatt av dage? Jeg har vel hele tiden følt at hun var en brikke i et spill og at hennes sikkerhet har vært underordnet politiets trang til å løse saken og det gjør meg utrolig kvalm. Tror ikke jeg kommer til følge denne saken lengre for hvilken rolle spiller det egentlig om politiet finner ut av saken og ting når de ikke klarer å redde livet hennes. Og ikke kom med den at det er preventivt for andre millonærer for de har for lengst tatt sine forholdsregler for at dette ikke vil skje med deres kjære. Jeg kommer iallefall ikke til å juble når politiet løser saken (dog med mindre de finner kvinnen i live noe som er lite sannsynlig)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2019 at 11:28 AM, SoWhat? said:

Spørs om det har skjedd noe særlig nytt. Normalt så "glemmer" en div kriminalitet, men mest fordi det skjer så mye dessverre. Men denne saken påvirker meg. Er så mye rart, og så ville jeg blitt så utrolig glad om hun faktisk kom tilbake i live... stakkars familie. Tenk å leve på den måten i full uvitenhet( som vi vet). Uff 

Får se om de vil nå ut til eventuelle kidnappere nå da.. 

Tror dessverre det er for seint, ja det er en fæl sak ikke minst fordi politiet har messet hele greia til, istedenfor å bruke lokkemidler som at familien var villig til å betale for på den måten å få noe respons, har de frarådet familien og betale i all offentlighet. Hvilke incintamenter har i såfall kidnappere til å holde henne i live tro? Ingen, personlig tror jeg at de ved å bruke en annen taktikk disse 10 ukene pressen holdt kjeft kanskje hadde hatt en mulighet til å redde henne. Men trolig ga de opp siden de ikke fikk noen respons. Stakkars kvinne. (joker i et spill mellom politi og kidnappere) 

Det er umulig for meg å skjønne tankegangen i dette hvis man vil kvinnen vel, ikke fordi jeg er tilhenger av å betale løsepenger men fordi livet hennes er mer verdt enn disse pengene. Og jeg føler utrolig med denne kvinnen som ble offer for prestisje og penger. Måtte alle andre enten man er rik eller fattig ikke bli henrettet grunnet prestisje og gjerrighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har tidligere gått ut med at det ikke er de som har forhandlet med kidnapperne, men familien. Vi vet heller ikke hva som står i meldingene, foruten det at de har bedt om bevis for at hun lever.

Å antyde eller legge skylden på politiet for å ha gitt råd basert på vårt lands retningslinjer blir litt tullete. Denne familien er oppegående nok til å ta egne valg. Hvis de ville betalt, så hadde de gjort det. Vi vet ingenting om det har vært betalt noe eller ikke.

Norge er et land med mange millionærer, det er veldig naivt å tro at samtlige har hus bygget for å unngå og bli kidnappet. De aller fleste millionærer ser ut og oppfører seg som vanlige folk, ordinære hus har de og. (Jeg snakker ikke da om de som har en million på bok, men de som har mange.)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...