Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, loveli skrev:

Så du hadde satt potensielt veldig mange flere liv i fare?

Det er vanskelige avveininger. Om det er større kriminelt nettverk så vil ikke gruppen avvikle  praksisen før alle i medlemmene er tatt.Det er en grunn til at folk er livredde for å vitne mot mafia. Du må regne med å se deg over skulderen resten av  ditt liv og sannsynlig gå under jorden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn9

 Boligen ble i all hemmelighet gjennomgått over en periode på 14 dager, og det skal ha blitt funnet flere spor inne i huset. Artikkel fra 10. januar https://www.nrk.no/norge/politiet-fryktet-overvakingsutstyr-inne-i-huset-1.14374485

Har det blitt opplyst noe om hva slags spor som ble funnet?

 

Endret av Brukernavn9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Brukernavn9 skrev:

 Boligen ble i all hemmelighet gjennomgått over en periode på 14 dager, og det skal ha blitt funnet flere spor inne i huset. Artikkel fra 10. januar https://www.nrk.no/norge/politiet-fryktet-overvakingsutstyr-inne-i-huset-1.14374485

Har det blitt opplyst noe om hva slags spor som ble funnet?

 

Ikke som jeg kan huske og ha lest noe sted. Det eneste konkrete funnet er vel disse lappene (eller arket?) hvor kidnapperne krevde penger.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn9
5 minutter siden, Callisto83 skrev:

Ikke som jeg kan huske og ha lest noe sted. Det eneste konkrete funnet er vel disse lappene (eller arket?) hvor kidnapperne krevde penger.

Takk for svar! Ja det var tettskrevne ark.
Mulig en interessant artikkel, for dere som har VG+ (Jeg får kun lest disse linjene).
"Seks ulike hypoteser, kontakter inn i norske kriminelle miljøer, og innsamling og analysering av store mengder informasjon. Dette er blant sporene politiet følger i jakten på hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Falkevik Hagen, tror fire erfarne norske etterforskere."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VRnGj1/erfarne-etterforskere-om-loerenskog-forsvinningen-slik-jobber-politiet-naa

RB har også flere  nye +artikler https://www.rb.no/kidnappingssaken

Endret av Brukernavn9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn9

Her står det litt om hvordan politiet jobber  Det står bl.a. at politiet har gjennomført grundig undersøkelse av ekteparet Hagens bolig, tatt prøver av ulikt materiale og gjenstander i og rundt boligen. I tillegg har de gjennomsøkt tomten og området rundt med kriminalsøkhunder. De kan blant annet finne ulikt biologisk materiale som sæd, blod, lik, men også kruttslam. https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-jobber-politiet-med-tipsene-i-kidnappingssaken/3423580794.html

Her står det om to typer kidnappinger: den klassiske bortføringen med krav om løsepenger og såkalt tigerkidnapping, og at de to er prinsipielt forskjellige.

En tigerkidnapping er en del av en operasjon som innebærer to forbrytelser, hvor kidnappingen ikke er hovedforbrytelsen. Det er gjerne personer i nær relasjon til målpersonen som blir bortført eller holdt som gissel, og ved hjelp av gislene presser man personen til delaktighet i gjennomføringen av hovedforbrytelsen.https://www.dagbladet.no/kultur/kidnapping-fortjener-okt-oppmerksomhet-i-samfunnet-vart/70674130

Endret av Brukernavn9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn9

Torsdag formiddag gjennomførte politiet nye tekniske undersøkelser på tomten til AEH.  De tok i bruk et apparat for 3D-skanning av åsteder.https://www.aftenposten.no/norge/i/Eo1RvG/Politiet-har-gjennomfort-nye-tekniske-undersokelser-pa-Hagen-familiens-tomt

Jeg forsto det slik at 3D-skanningen gjøres for å lage et nøyaktig  kart over AEH's hus og eiendommen utenfor huset. Et slikt kart kan senere brukes til å plassere eventuelle spor på.
Så, slik jeg forstår det, var 3D-skanningen i dag ikke for å lete etter noe på eiendommen.

(Hvorfor blir huset i artikler omtalt som AEH's hus? Er det ikke ekteparet Hagens hus?)

Endret av Brukernavn9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2019 at 5:11 PM, loveli said:

Så du hadde satt potensielt veldig mange flere liv i fare?

Det er jo bare nonsens at man sitter andre i fare ved å betale. Det var trolig en enkel sak og kidnappe akkurat EH, fordi de hadde verken overvåkningsutstyr eller alarm. Dette visste nok kidnapperne. Jeg vil tro svært få rike mennesker i Norge er så uforsiktig som denne familien og var de det ikke før denne saken har nok noen og enhver som er rik lært seg og ta forholdsregler for å unngå noe slikt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om hele saken er oppkonstruert for det skjer da svært lite og disse kidnapperne har visst et hav av tid. Og på toppen står det at politiet har god tro på å løse saken. Ja det er lov og leve i håpet men hvor lang tid kan det ta og f.eks spore dette brevet som ekspertene mener de kan gjøre. Hvis det skal gjøres burde det jo vært prioritert og ferdig med den delen av saken før lengst. Og hva er egentlig vitsen med å scanne huset i tredimmensjonelt. Kan man få noe ut av det tro? Ikke vil politiet fortelle om de fant noe av interesse i dette vannet.Jeg har jo til en viss grad forståelse for at politiet holder kortene tett. Men etter så lang tid, hvor folk flest har vrengt livene sine før å bidra er det nå på tide og komme med noe seriøs informasjon. Det er nå min mening da.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, timbar skrev:

Begynner å lure på om hele saken er oppkonstruert for det skjer da svært lite og disse kidnapperne har visst et hav av tid. Og på toppen står det at politiet har god tro på å løse saken. Ja det er lov og leve i håpet men hvor lang tid kan det ta og f.eks spore dette brevet som ekspertene mener de kan gjøre. Hvis det skal gjøres burde det jo vært prioritert og ferdig med den delen av saken før lengst. Og hva er egentlig vitsen med å scanne huset i tredimmensjonelt. Kan man få noe ut av det tro? Ikke vil politiet fortelle om de fant noe av interesse i dette vannet.Jeg har jo til en viss grad forståelse for at politiet holder kortene tett. Men etter så lang tid, hvor folk flest har vrengt livene sine før å bidra er det nå på tide og komme med noe seriøs informasjon. Det er nå min mening da.

 

 

 

 

Enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2019 at 1:16 AM, acna said:

Hvis løspengekravet hadde vært lavere så kanskje det hadde vært betalt for lenge siden, men 9 millioner euro er urealistisk høyt uansett hvor mye man har fra før. Jeg skjønner godt at han (og familien) ikke har gitt etter og betalt.

Men de kunne jo prøvd å prute da, etter så lang tid må jo de antatte kidnapperne begynne å bli litt utålmodig, ettersom jeg har forstått er det vanskelig og skaffe til veie så mye i monero, noe som kan ha gått opp for de antatte kidnapperne i ettertid, så det er meget mulig at kidnapperne vil nøye seg med en mindre sum for å bli ferdig med det. Hadde iallefall vært forsøket verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2019 at 1:20 AM, Baretenker said:

Hagen har 52 milliarder NOK i formue, 8 millioner euro er ikke en ekstrem sum tatt formuen i betraktning...

Han har ikke 52 milliarder, snakk om å overdrive da, han har ca 1,7 milliard men klart det er mye penger det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, timbar skrev:

Men de kunne jo prøvd å prute da, etter så lang tid må jo de antatte kidnapperne begynne å bli litt utålmodig, ettersom jeg har forstått er det vanskelig og skaffe til veie så mye i monero, noe som kan ha gått opp for de antatte kidnapperne i ettertid, så det er meget mulig at kidnapperne vil nøye seg med en mindre sum for å bli ferdig med det. Hadde iallefall vært forsøket verdt

Vi vet fortsatt ikke hva som ble formidlet i meldingen/-e de mottok i midten av januar. For alt vi vet så er det overført penger. Politiet bekreftet vel at det var familien som kommuniserte, ikke politiet? (Er det ikke vanlig at politiet forhandler? 🤔 )

Jeg har ikke tro på at kidnapperne fant ut i ettertid hvor lang tid det krever å skaffe store mengder monero. Tvert imot så tror jeg de har mer kunnskap om kryptovaluta enn vi har, og at monero er nøye valgt. Ikke alle kriminelle har hastverk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, acna said:

Vi vet fortsatt ikke hva som ble formidlet i meldingen/-e de mottok i midten av januar. For alt vi vet så er det overført penger. Politiet bekreftet vel at det var familien som kommuniserte, ikke politiet? (Er det ikke vanlig at politiet forhandler? 🤔 )

Jeg har ikke tro på at kidnapperne fant ut i ettertid hvor lang tid det krever å skaffe store mengder monero. Tvert imot så tror jeg de har mer kunnskap om kryptovaluta enn vi har, og at monero er nøye valgt. Ikke alle kriminelle har hastverk.

Er jo ikke helt enkelt og holde et gissel over så lang tid da. Jeg tror dette med Monero og mangelen på å kunne skaffe til veie så mye er svakheten i kidnappingen. Samtidig er det trolig en safe mulighet for å kunne forbli anonym, men jeg tror de har feilberegnet dette med at det skulle være så enkelt og overføre et så stort beløp, noe også eksperter på en måte har bekreftet. Selv om de ikke har hastverk må det etterhvert begynne og bli slitsomt å holde på med dette. Antar de doper henne ned men det er likevel grenser for hvor lenge de kan holde på sånn. Hun er 99% sikkert ikke i Norge før dette landet er så oversiktlig at man skal veldig langt vekk fra befolkning før at ingen mistenker noe som helst. Antar hun er i Øst- Europa, dette glupe politivesenet vårt hadde jo ikke sørget for å stenge grenseoverganger før det nok var før seint.Kidnappingen er trolig veldig godt planlagt ned til minste detalj, men tror eneste tanke kan bestå i nettopp dette med at det er utrolig vanskelig og skaffe så mange monero til veie, derfor er det kanskje forsøket verdt og prute

 Kan umulig være særlig gøy og drive å dope ned ei dame måned etter måned, samt leke spøkelser hver gang de gir henne mat etc. ( forutsetter at de ikler seg finlandshette når de er i kontakt med henne) før det er jo viktig at når hun forhåpentligvis blir frigitt at hun ikke kjenner de igjen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/30/2019 at 1:44 PM, Brukernavn9 said:

VG har kartlagt sølvgrå biler i Hagens nabolag  (i forbindelse med denne vitneobservasjonen: hagens-nabo-saa-bil-ta-mystisk-snarvei ), og VG har vært i kontakt med eierne av 35 av disse 38 bilene. Én har ikke besvart VGs  henvendelser og én som eier to biler med denne beskrivelsen vil ikke svare.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ER4p0/vg-har-kartlagt-soelvgraa-biler-i-hagens-nabolag-ingen-sier-at-de-har-tatt-mystisk-snarvei

Hva er begrunnelsen for at en ikke vil svare tro? Ikke at det sikkert er mistenkelig men iallefall utrolig dårlig gjort og ikke medvirke til at en sak blir løst. Selv om det er vg som har gjort undersøkelsen bør faktisk folk medvirke til hjelpe til. Det sparer jo også politiet for mye arbeid. Kanskje litt stygt sagt men jeg har nesten mer tillit til journalister som graver enn politiet. Om noen uker henlegger vel politiet hele saken, de har jo ikke funnet ut noe som helst har jeg inntrykk av. Men hevder at de tror de kan løse saken. Har mer tro på media jeg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skurrer mest med denne saken er at dersom det faktisk gjelder en kidnapping så har ikke kidnapperne åpnet for at familien får bekreftelse på at Anne-Elisabeth lever og er fysisk uskadet. Regner med at kidnapperne er opptatt av å få saken ut av verden kjappest mulig, og da må de ta høyde for at mannen hennes ikke kommer til å betale før han får livstegn fra kona si.

Med mindre kidnapperne er på nivå med B-gjengen i Donald Duck og vennene hans, blir det snodig å la tiden løpe så lenge uten å gjøre noe som kan øke sjansen for at man får pengene man krever. Jeg tenker derfor at er det en kidnapping, så er hun tragisk nok tatt av dage. Noe som dessverre kan ha vært konsekvensen av at mannen involverte politiet fra dag èn, og dermed ikke spilte på kidnappernes premisser. Eller at hun ble tatt av dage når saken nådde media. Risikoen for å bli tatt øker med eksponering av saken når offeret fremdeles må holdes i live, og kidnapperne tok ikke sjansen på dette og gjorde kort prosess. De forsøker likevel å få tak i pengene ved å sende en ny henvendelse til mannen nå i januar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 0.20, Baretenker skrev:

Hagen har 52 milliarder NOK i formue, 8 millioner euro er ikke en ekstrem sum tatt formuen i betraktning...

For det første, Hagen er langt ifra god for 52 milliarder, hvor du har det fra aner jeg ikke men uansett så stemmer ikke det. Men for all del, han er en som er god for mye.

Når det er sagt så sitter ikke milliardærer med milliarder på bankkontoen eller har summen som kontanter, å bla opp summer i størrelsesorden av kravet som er fremsatt er krevende selv for milliardærer. Spesielt krevende blir det jo når det blir etterspurt Monero og summen utgjør en betydelig andel av valuttaen, å skaffe dette til veie krever både kunnskap og det vil ta sin tid eller bli forferdelig dyrt i form av at kursen på Monero ville økt mye dersom etterspørselen ble så stor som ett slik krav krever.

Lov å tenke litt eller i det minste sette seg litt inn i realitetene, Hagens formue er først og fremst verdien i eiendom og selskap han eier, altså ikke penger - ergo blir kravet som er rettet stort hvor enn du vil vri og vrenge på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, timbar skrev:

Begynner å lure på om hele saken er oppkonstruert for det skjer da svært lite og disse kidnapperne har visst et hav av tid. Og på toppen står det at politiet har god tro på å løse saken. Ja det er lov og leve i håpet men hvor lang tid kan det ta og f.eks spore dette brevet som ekspertene mener de kan gjøre. Hvis det skal gjøres burde det jo vært prioritert og ferdig med den delen av saken før lengst. Og hva er egentlig vitsen med å scanne huset i tredimmensjonelt. Kan man få noe ut av det tro? Ikke vil politiet fortelle om de fant noe av interesse i dette vannet.Jeg har jo til en viss grad forståelse for at politiet holder kortene tett. Men etter så lang tid, hvor folk flest har vrengt livene sine før å bidra er det nå på tide og komme med noe seriøs informasjon. Det er nå min mening da.

Å sause sammen en konspirasjonsteori ut fra eget forgodtbefinnende og med veldig begrenset kjennskap om saken, det blir bare for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...