Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Bag skrev:

Noe som jeg synes er både rart og skremmende at enkelte tydeligvis ikke er i stand til å snakke om forferdelige ting som skjer uten å blande inn religion.

Nå har det seg jo faktisk slik, at en veldig stor prosent av verdens befolkning lar seg (i større og mindre grad) styre av en religion og egen tolkning av denne. Bakgrunnen for veldig mye som skjer i verden, samt personlige holdninger og syn på livet, er religiøs overbevisning. Da er det en ganske naturlig ting å ta med i betraktningen når forferdelige eller spesielle ting skjer, ikke noe rart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ISeeYouCreep

Synes det er vanskelig å snakke om denne saken og media. Da jeg forstår at de må informere, samtidig så sitter det en hel familie, venner og bekjente av disse to jentene. Jeg kan ikke tenke meg hvordan de har det, og hvordan de vil reagere om de noen gang ser denne videoen eller bilder.  For oss ukjente så er det vanskelig, men vi kan distansere oss selv fra den. Mens de som kjenner dem.. helt grusomt! 

Det provoserer meg at media nevnte videoen. Fordi det gjorde at den ble spredd enda mer! Om de hadde holdt kjeft, politiet/kripos fjernet den i stillhet for så å gå ut etterpå og å si "En video ble spredd på nett, den er nå fjernet og analysert og vi har konkludert med at den er ekte. Vi oppfordrer alle til å melde inn om de snubler over videoen". Enkelt og greit. Det de gjorde, var å nevne den så alt for tidlig! De hadde null kontroll over videoen da den ble meldt i media. 

Jeg håper at dere her inne tar litt hensyn. Det er mange som ikke ønsker å se eller lese detaljer om videoen. Prøv å bruke spoiler-boksen når dere skriver grusomme detaljer av videoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne debatten her, om at norske medier skjuler ting. Set handler ikke om å skjule, det handler om vær varsom plakaten, som finnes for en god grunn. De grusomhetene som har blitt skissert med disse to jentene, bør ikke være allmenhetens interesse ø vite. At videoen har blitt omtalt i det hele tatt, bidrar til at flere har sett den, som har påvirket folks nattesøvn som vi har lest mange har skrevet på dette forumet. Det jeg har fått vite vedrørende disse drapene, angår meg ikke, og hadde jeg overhodet ikke trengt å vite. Hva tenker dere i det hele tatt om de pårørende, dere som tenker at folk bør få vite alt om dette? Hva om det var ens egen datter eller søster dette skjedde med? Det er uverdig og provoserende. Og argumentet med at vi bør se pg høre om dette, for å skjønne hvor ille evt IS er? Hat avler bare mer hat, og måten å bekjempe hat på, er ikke å få det opp i fleisen. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Synes det er vanskelig å snakke om denne saken og media. Da jeg forstår at de må informere, samtidig så sitter det en hel familie, venner og bekjente av disse to jentene. Jeg kan ikke tenke meg hvordan de har det, og hvordan de vil reagere om de noen gang ser denne videoen eller bilder.  For oss ukjente så er det vanskelig, men vi kan distansere oss selv fra den. Mens de som kjenner dem.. helt grusomt! 

Det provoserer meg at media nevnte videoen. Fordi det gjorde at den ble spredd enda mer! Om de hadde holdt kjeft, politiet/kripos fjernet den i stillhet for så å gå ut etterpå og å si "En video ble spredd på nett, den er nå fjernet og analysert og vi har konkludert med at den er ekte. Vi oppfordrer alle til å melde inn om de snubler over videoen". Enkelt og greit. Det de gjorde, var å nevne den så alt for tidlig! De hadde null kontroll over videoen da den ble meldt i media. 

Jeg håper at dere her inne tar litt hensyn. Det er mange som ikke ønsker å se eller lese detaljer om videoen. Prøv å bruke spoiler-boksen når dere skriver grusomme detaljer av videoen. 

Finnes ikke hensyn her på KG. Rasistene bruker videoen for alt den er verdt. Null respekt for familien til pårørende, eller folk flest. Så lenge de får hatet sitt frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Coffee1234 skrev:

Jeg skjønner ikke helt denne debatten her, om at norske medier skjuler ting. Set handler ikke om å skjule, det handler om vær varsom plakaten, som finnes for en god grunn. De grusomhetene som har blitt skissert med disse to jentene, bør ikke være allmenhetens interesse ø vite. At videoen har blitt omtalt i det hele tatt, bidrar til at flere har sett den, som har påvirket folks nattesøvn som vi har lest mange har skrevet på dette forumet. Det jeg har fått vite vedrørende disse drapene, angår meg ikke, og hadde jeg overhodet ikke trengt å vite. Hva tenker dere i det hele tatt om de pårørende, dere som tenker at folk bør få vite alt om dette? Hva om det var ens egen datter eller søster dette skjedde med? Det er uverdig og provoserende. Og argumentet med at vi bør se pg høre om dette, for å skjønne hvor ille evt IS er? Hat avler bare mer hat, og måten å bekjempe hat på, er ikke å få det opp i fleisen. 

 

Det er her folk er uenig med deg. Og de er ikke voldsforherligende nazister av den grunn. Det er en tendens til å stemple alle som er uenig i dette som nazister. Denne formen for debatt er i seg selv et eget tema.

Men hvordan disse kvinnene er drept har mye å si. Det er stor forskjell mellom å dø av et knivstikk i magen kontra halshugging. Det gjør faktisk at saken får en helt annen karakter.

Det er ingen som har sagt at mediene skal vise videoen, men hvordan kvinnene ble drept er i aller høyeste grad viktig.

Og hadde henysnet til pårørende vært det viktigste skulle ikke denne saken vært omtalt overhode. Den skulle blitt forbigått i stillhet. Likevel har mediene vurdert at saken har offentlig interesse. Og når de først omtaler saken, er det uredelig å ikke rapportere om forhold som gjør denne saken helt spesiell.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Opie skrev:

Gratulerer som enda en bidragsyter til å spre grusomhetene! Forstår du ikke at slike innlegg er med å sprer innholdet? Nå har du fått nye kanskje 10-20 stk. til å lete dette frem.... I et innlegg med over 5000 kommentarer er det få som gidder å scrolle opp i evigheter for å se på kondolanser. Frem til nå når de vet at det ligger et bilde lengre opp i teksten....

Igjen, gratulerer!

Jeg tror heller at det bidrar til at normalt oppegående personer holder seg unna facebook-profilen hennes hvis de i det hele tatt vurderte å klikke seg inn for å legge igjen kondolanser. Hvem er det som i det hele tatt gidder å scrolle seg gjennom 5000 meldinger for å se et bestialsk mord?!

Gærninger og nysgjerrige mennesker vil lete etter videoen uavhengig av hva som blir skrevet her av detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
22 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det provoserer meg at media nevnte videoen. Fordi det gjorde at den ble spredd enda mer! Om de hadde holdt kjeft, politiet/kripos fjernet den i stillhet for så å gå ut etterpå og å si "En video ble spredd på nett, den er nå fjernet og analysert og vi har konkludert med at den er ekte. Vi oppfordrer alle til å melde inn om de snubler over videoen". Enkelt og greit. Det de gjorde, var å nevne den så alt for tidlig! De hadde null kontroll over videoen da den ble meldt i media. 

Jeg håper at dere her inne tar litt hensyn. Det er mange som ikke ønsker å se eller lese detaljer om videoen. Prøv å bruke spoiler-boksen når dere skriver grusomme detaljer av videoen. 

Videoen ville blitt spredd som ild i tørt gress uansett. Sosiale medier på sitt værste! Det går på munne og når folk først ser den, så gir de beskjed til sine venner igjen og praten går lynhurtig. Uungåelig desverre i dagens samfunn. Dette er prisen vi må betale for internett og et åpent samfunn med fri informasjon. Vi ser tydelig allerede at samfunnet ødelegges gradvis av det allerede. Unge jenter bryter sammen av kroppspress og drapshandlinger deles og likes som om det var TV underholdning på facebook. En SYK SYK SYK verden vi lever i! Jeg går så langt som å si at vi som art nesten fortjener utryddelse nå. Vi har snart ikke noe her å gjøre lenger. Ja kanskje vi fortjener den globale oppvarmingen som vil ta livet av oss alle en dag? Nå snakker jeg nok litt i frustrasjon/sjokk etter å ha lest om denne saken, men det går hardt innpå meg. Syntes så ulidelig synd på jentene som opplevde dette og spesiellt familiene deres! Så inni helvetes jævlig! Det kan ikke være plass i helvete for slike drapsmenn. En ting er naturlige ulykker og slikt som tar livet av mennesker. Men når ren og skjær ondskap som dette gjør det på et slikt vis. Det skal ikke være mulig, men likefullt er det visst det.

Dette bør bli en vekker og advarsel for det store naive skandinavia. Her vokser vi opp så beskyttet og godt at vi tror verden generellt er et godt sted. Det er det ikke. Politikken bør endres kraftig.

 

14 timer siden, Tulipanpiken skrev:

Hva gjelder terrorisme er Marokko rangert som et tryggere land enn Norge. Det har vært mange terrorangrep ulike steder på europeisk jord de siste årene, skal man slutte helt å reise dit? Disse jentene reiste til et kjent turistmål hvor det, meg bekjent, ikke har vært noen terroranslag tidligere. Å insinuere at de har vært uforsiktige er unødvendig og respektløst. 

Slike tanker som gjør det mulig for terrorister å entre landene våre helt fritt.

De aller fleste av terroristene som har utført de største og værste angrepen de senere årene har marokkansk opprinnelse. Så kanskje selve lande Marokko er relativt trygt, så er ikke mentaliteten hos unge lettpåvirkelige menn der nede det! Islam er rådende religion der og kvinnesynet til mannfolka der er IKKE positivt for å si det forsiktig! For to unge pene blonde jenter å dra på backpacker tur ned til Marokko ALENE er ren og skjær galskap! Stakkars jenter! Det er synd å si det, men faktum er at de var utrolig naive. Man må ikkr campe aleine der nede uten guide eller i flokk med mange kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, nyjenta said:

Takk! Skjønner ikke hvorfor noen føler denne trangen for å diskutere Islam overalt. Det begynner å bli pinlig.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å adressere noen av disse islam-innleggene -av respekt for trådens emne. Men når denne selvkalte ex-muslimen (for en utrolig rar betegnelse. Tatt fra eksmann og ekskjæreste) så ser jeg meg nødt til å i hvert fall si; jeg og mange andre muslimer har både lest og hører dere rundt omkring, men ikke tro at det at vi velger å ikke svare betyr at dere har rett. Jeg ler i mitt stille sinn om hvor stakkarslige dere er. Så vær så snill å Finn dere et annet sted å spre trolltankene deres, dette er hverken sted eller tid for vrølet deres.

hilsen en som anser seg som ekstremist i den forstand at hun ber 5 ganger daglig, og føler religionen har gjort henne til et bedre menneske med blant annet å vise nestekjærlighet og mye annet godt religionen har lært meg.

Når drapsmennene hevder de støtter IS i en video, så er vel det å diskutere islam relevant i saken eller mener du ikke det? Jeg har en trang til å diskutere det da det åpenbart er en faktor i helheten, og om du er uenig så må du nesten begrunne deg bedre enn å trekke frem "trolltanker" og "vrøvl". Om det er noen som ikke har respekt for ofrene i etterkant så er det jo deg som ikke klarer å se at det er en sammenheng. Mulig din egen bias for din egen religion spiller inn? 

Du skriver jo ut fra ditt perspektiv, men religion og særlig islam kan tolkes på  mange måter da du har imamer som hevder det ene og det andre. IS er jo for noen den mest presise tolkningen av koranen og hadithene. Du mener det blir latterlig, men de tenker vel at det du driver med er feil. Feilen ligger jo hos deg som ikke klarer å se at denne religionen kan tolkes ulikt alt etter hvordan du leser tekstene. 

 

Endret av megda
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nyjenta skrev:

 

 

 

 

Takk! Skjønner ikke hvorfor noen føler denne trangen for å diskutere Islam overalt. Det begynner å bli pinlig.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å adressere noen av disse islam-innleggene -av respekt for trådens emne. Men når denne selvkalte ex-muslimen (for en utrolig rar betegnelse. Tatt fra eksmann og ekskjæreste) så ser jeg meg nødt til å i hvert fall si; jeg og mange andre muslimer har både lest og hører dere rundt omkring, men ikke tro at det at vi velger å ikke svare betyr at dere har rett. Jeg ler i mitt stille sinn om hvor stakkarslige dere er. Så vær så snill å Finn dere et annet sted å spre trolltankene deres, dette er hverken sted eller tid for vrølet deres.

hilsen en som anser seg som ekstremist i den forstand at hun ber 5 ganger daglig, og føler religionen har gjort henne til et bedre menneske med blant annet å vise nestekjærlighet og mye annet godt religionen har lært meg.

Jeg er så lei av den komplette ansvarsfraskrivelsen fra muslimske miljøer. Nei, ekstremisme er ikke den islam dere kjenner dere igjen i, det forstår jeg, men det er også en del av islam, det er skyggesiden. Den kan dere ikke fraskrive dere, dere skal ta eierskap å erkjenne problemet, og gjøre noe med det. Ta ansvar for deres egen religion for pokkern. Dersom deres religion skal ha livets rett i vestlige samfunn bør dere være deres ansvar bevisst, folk begynner å bli mektig trøtt på unnskyldninger og bortforklaringer. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med Islam og muslimer er at det er så mange analfabeter som hører koranen og deres tekster fra andre. Så de får høre det andre mener er «sannheten». Er mange IS folk som ikke kan skrive eller lese men som sverger til en bok og religion de ikke har lest. Lett å hjernevaske disse menneskene med svada.

Ufattelig trist da Islam er en fin religion på lik linje som andre religioner. Muslimer som faktisk har studert og lest koranen forbanner mennesker som dette. Det har ingenting med Islam å gjøre. Det er en stor skam å drepe et menneske i koranen. Men disse gale menneskene tror at de tjener Allah på et eller annet vis. 

Dessverre har religionen blitt vridd å vendt på til egne tolkninger. De har skapt sitt eget Islam. På lik linje som kristne og andre religioner i verden. Derav ekstremisme. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Mhmjadda said:

Dagbladet gjør det ikke enkelt for seg selv... Nå har de en toppsak om hvor mange sympatierklæringer moren har mottatt, men ikke et ord om hvor mye faenskap hun har fått. Det bygger jo bare opp under mistroen mot "msm", i mangel på et bedre ord. Jeg skulle ønske at de var litt mer bevisst på hvordan dette kommer til å oppfattes, og ikke gå i klisteret igjen! De setter seg selv i en posisjon hvor alle som har blitt litt skeptiske til om "media alltid skjuler noe" får rett, og da skyves de bare enda lenger bort! 

Det er en enkel grunn for det. Jævelskapen kommer fra feil hold. Derfor skal det ikke nevnes.

Hvis en fra høyresiden går litt for langt og kaller statsministeren landsforæder, så er det en nyhet.

Hvis IS-sympatisører plastrer bilder av deres drepte datter på morens facebook, så kan det ikke nevnes, da det kan føre til at leserene får et negativt inntrykk av muslimer.

Det er ikke fake news, men selective news. Dette skal du få vite, men ikke dette.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sool said:

Muslimer som faktisk har studert og lest koranen forbanner mennesker som dette. Det har ingenting med Islam å gjøre. Det er en stor skam å drepe et menneske i koranen. Men disse gale menneskene tror at de tjener Allah på et eller annet vis. 

at du bortforklarer det med at IS er analfabeter og ikke er kogintivt oppegående nok til å skjønne hva de driver med blir feil for meg. Mange imamer som har lest og studert Koranen hele livet er også medlemmer av IS og endel av ekstremsistene. Du har også mange fra store deler av Europa som har reist ned for å søtte den islamske staten da det er den sanne manifestasjonen av religionen deres. Riktignok, så skjønner jo jeg også at religion brukes som et middel og hva et individ vektlegger for å støtte IS varierer og trenger ikke være så godt begrunnet.

Jeg har ikke et problem med et menneske som er muslim, men man må kunne diskutere hvorvidt tekstene gir insentiver for disse handlingene som foregår. Det å kunne skille et menneske fra religionen er ikke alltid lett, men burde alltid være utgangspunktet. akkurat som om du diskuterer kristendommen, kommunismen, kapitalismen mm.

Endret av megda
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, HarryDotter skrev:

Videoen ville blitt spredd som ild i tørt gress uansett. Sosiale medier på sitt værste! Det går på munne og når folk først ser den, så gir de beskjed til sine venner igjen og praten går lynhurtig. Uungåelig desverre i dagens samfunn. Dette er prisen vi må betale for internett og et åpent samfunn med fri informasjon. Vi ser tydelig allerede at samfunnet ødelegges gradvis av det allerede. Unge jenter bryter sammen av kroppspress og drapshandlinger deles og likes som om det var TV underholdning på facebook. En SYK SYK SYK verden vi lever i! Jeg går så langt som å si at vi som art nesten fortjener utryddelse nå. Vi har snart ikke noe her å gjøre lenger. Ja kanskje vi fortjener den globale oppvarmingen som vil ta livet av oss alle en dag? Nå snakker jeg nok litt i frustrasjon/sjokk etter å ha lest om denne saken, men det går hardt innpå meg. Syntes så ulidelig synd på jentene som opplevde dette og spesiellt familiene deres! Så inni helvetes jævlig! Det kan ikke være plass i helvete for slike drapsmenn. En ting er naturlige ulykker og slikt som tar livet av mennesker. Men når ren og skjær ondskap som dette gjør det på et slikt vis. Det skal ikke være mulig, men likefullt er det visst det.

Dette bør bli en vekker og advarsel for det store naive skandinavia. Her vokser vi opp så beskyttet og godt at vi tror verden generellt er et godt sted. Det er det ikke. Politikken bør endres kraftig.

 

 

 

Menneskeheten har igrunnen fortjent utryddelse lenge. Men vi ødelegger for oss selv til slutt ved å utrydde viktige deler av næringskjeden, forurensing, krig osv osv.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Sool skrev:

Det som er problemet med Islam og muslimer er at det er så mange analfabeter som hører koranen og deres tekster fra andre. Så de får høre det andre mener er «sannheten». Er mange IS folk som ikke kan skrive eller lese men som sverger til en bok og religion de ikke har lest. Lett å hjernevaske disse menneskene med svada.

Ufattelig trist da Islam er en fin religion på lik linje som andre religioner. Muslimer som faktisk har studert og lest koranen forbanner mennesker som dette. Det har ingenting med Islam å gjøre. Det er en stor skam å drepe et menneske i koranen. Men disse gale menneskene tror at de tjener Allah på et eller annet vis. 

Dessverre har religionen blitt vridd å vendt på til egne tolkninger. De har skapt sitt eget Islam. På lik linje som kristne og andre religioner i verden. Derav ekstremisme. 

 

Det som er problemet med Islam er at den omfatter et politisk ideologisk system utover det religiøse. Islam bygger på underkastelse, ikke skam slik kristendommen. Dessuten er ikke religionen toppstyrt, men styrt av et utall mer eller mindre autonome imamer som forkynner sin egen tolkning av islam. Det er lett for ekstremister å finne hjemmel for sine handlinger i islamske skrifter, selv Muhammed var en krigsherre som deltok i grusomheter. Når selve idolet i islam kunne fremme islam med vold, så er ikke det et spesielt godt utgangspunkt. Det å sammenligne f.eks islam med kristendommen er på den måten absurd, ettersom Jesus var pasifist og oppfordret til alt annet enn vold. Så har du tillegg som du nevner alle illitterære i muslimske land, som absolutt ikke er i stand til kildekritikk, eller annen form for tilegnelse av alternative budskap.

Når dette er sagt så betyr ikke det at muslimer ikke kan være moderate eller høyst fredelige, de fleste er det. Allikevel finnes det så mye ukultur blant muslimske miljøer, selv om det ikke er direkte ekstremisme, at noe må gjøres. Og det må gjøres av de moderate muslimene selv, men sålangt så skyver de dette ansvaret fra seg. 40% av muslimer i England er pro - sharia, det er et skummelt høyt tall. Disse lever da i et opplyst litterært samfunn. Skal islam eksistere i vesten, må de luke ut de ideologiske elementene som sharia, og religionen må bli mer organisert. 

Dette er saklig kritikk av islam, selv om enkelte vil ha dette til å være rasisme og fremmefrykt, eller gudene vet hva. Og det er en skummel trend i samfunnet i 2018. All kritikk, være seg saklig eller usaklig, kan fraskrives som rasisme eller andre ting. Hvor er vi på vei dersom vi ikke kan diskutere problematikken vedrørende religion? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabelle111

Jeg blir helt dårlig. Er det noen som  vet hvordan det går med moren? Har ikke sett videoen eller bildene selv, men kjenner jeg får helt vondt i hele kroppen over at en mor kan ha sett noe slikt om sitt eget barn. Det er ren og skjær ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, frk.Helene Hare skrev:

 

 

Kan dere ikke ta slike diskusjoner et annet sted? Det er grusomheter begått i mange religioner. 

Denne tråden handler om utfordringene innad i islam. Hvis du ikke vil ta del av den diskusjonen kan heller du gå et annet sted. Og det whataboutism argumentet ditt holder ikke vann, nå er det islam det er snakk om. Neste gang en kristen terrorist som Breivik kommer gående så tar jeg gjerne diskusjonen rundt kristenekstremisme igjen, men pr. dags dato utgjør slik ekstremisme en prosentpromille i forhold til islam. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med, innhold med opphavsrett, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ops2 skrev:

Det er en enkel grunn for det. Jævelskapen kommer fra feil hold. Derfor skal det ikke nevnes.

Hvis en fra høyresiden går litt for langt og kaller statsministeren landsforæder, så er det en nyhet.

Hvis IS-sympatisører plastrer bilder av deres drepte datter på morens facebook, så kan det ikke nevnes, da det kan føre til at leserene får et negativt inntrykk av muslimer.

Det er ikke fake news, men selective news. Dette skal du få vite, men ikke dette.

Og alt dette sett i lyset av den nye Migrasjonspakten som Erna forpliktet Norge til. Jeg liker ikke ordet ''landssviker'', men for meg har Erna og hennes regjering sviktet Norges interesser i denne saken. Pressen skal skoleres i omtale av innvandrere, sistnevnte blir ønsket velkommen med alle goder lokalbefolkningen har.

Jeg håper virkelig denne terrorsaken åpner så mange naive øyne som mulig for da har de to jentene ikke død forgjeves. Jeg håper flere mødre skjønner alvoret og advarer sine døtre, nei lærer opp sine døtre i å bruke hodet og ikke hjertet.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, megda skrev:

at du bortforklarer det med at IS er analfabeter og ikke er kogintivt oppegående nok til å skjønne hva de driver med blir feil for meg. Mange imamer som har lest og studert Koranen hele livet er også medlemmer av IS og endel av ekstremsistene. Du har også mange fra store deler av Europa som har reist ned for å søtte den islamske staten da det er den sanne manifestasjonen av religionen deres. Riktignok, så skjønner jo jeg også at religion brukes som et middel og hva et individ vektlegger for å støtte IS varierer og trenger ikke være så godt begrunnet.

Jeg har ikke et problem med et menneske som er muslim, men man må kunne diskutere hvorvidt tekstene gir insentiver for disse handlingene som foregår. Det å kunne skille et menneske fra religionen er ikke alltid lett, men burde alltid være utgangspunktet. akkurat som om du diskuterer kristendommen, kommunismen, kapitalismen mm.

Mange som er med i IS er mennesker med marginalisert bakgrunn. De har havnet utenfor samfunnet og funnet sin plass i flokken. Der får de penger og moralsk støtte. Religionen er bare et bakteppe for groteske handlinger. Det er langt mellom de skolerte og ressurssterke muslimene og IS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Og alt dette sett i lyset av den nye Migrasjonspakten som Erna forpliktet Norge til. Jeg liker ikke ordet ''landssviker'', men for meg har Erna og hennes regjering sviktet Norges interesser i denne saken. Pressen skal skoleres i omtale av innvandrere, sistnevnte blir ;nsket velkommen med alle goder lokalbefolkningen har.

Jeg håper virkelig denne terrorsaken åpner så mange naive øyne som mulig for da har de to jentene ikke død forgjeves. Jeg håper flere mødre skjønner alvoret og advarer sine døtre, nei lærer opp sine døtre i å bruke hodet og ikke hjertet.

Erna forplikter seg ikke til noe, den er ikke rettskraftig slik Human rights er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...