Gå til innhold

Skremselspropaganda vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.12.2018 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Jeg synes selv at den artikkelen var nokså dårlig og lett kan spre feilinformasjon. Leser man nøye så ser man jo at dette gjelder mødre som ikke tar B12 tilskudd, et tilskudd om de aller fleste veganere (og spesielt gravide veganere) vet å ta og passer på å få riktige verdier av. 
Blir litt som å si at at man ikke er en god mor dersom man har anemi, og i liten skrift under "kun dersom man ikke tar jerntabletter" 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

Har man anemi vil man vel som hovedtiltak be mødrene om å få i seg mer jernholdig mat (lever bl.annet). Kosttilskudd kommer evt i tillegg om man ikke får opp verdiene med diett alene. 

I et vegansk kosthold unngår man bevisst matvarer som innholder de nødvendige vitaminene, og må lappe på vitaminmangelene med tilskudd. Det er å begynne i feil ende. 

B12 mangel hos barn er en varslet katastrofe, som er skapt med overlegg av foreldrene. DET er problemet, man konstruerer et problem som i utgangspunktet ikke var der.

Anonymkode: b24e5...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer sterkt på at folk velger et kosthold hvor man må ta tilskudd for at det skal være bra for kroppen. Dette er noe mange andre som ikke kan noe for mangelene sine eller er syke burde få. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med tilskudd av b12 blant annet som de fleste blir anbefalt. Spesiekt til gravide og barn. Så om det er så lurt har jeg mine tvil om. 

Anonymkode: 82170...d46

Som veganer og vegetarianer så tar man B12 uansett :) alt annet hadde vært dumt. Det er blitt forklart flere steder i tråden hvorfor man må ta B12 og hvorfor det å ta tilskudd ikke nødvendigvis er mer naturlig enn å få det via f.eks. kjøtt.

Jeg ser at flere fokuserer på hva som er sunnest og mest naturlig, men det er strengt tatt ikke dette veganisme dreier seg om. Studier viser også forøvrig gang på gang at dersom man følger f.eks. kostrådene til helsedirektoratet som veganer så får man i seg alt man trenger. 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

(...)Jeg ser at flere fokuserer på hva som er sunnest og mest naturlig, men det er strengt tatt ikke dette veganisme dreier seg om. (...)

Anonymkode: 6ad6b...5f1

Nei? Hvorfor blir da helse og miljøhensyn brukt som argumenter for veganisme?

Hvordan skal en person med høyt proteinbehov(f.eks. et barn eller en som jobber fysisk hardt) få i seg nok? NB. Uten soyaprodukter.

Anonymkode: fb895...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvorfor blir da helse og miljøhensyn brukt som argumenter for veganisme?

Hvordan skal en person med høyt proteinbehov(f.eks. et barn eller en som jobber fysisk hardt) få i seg nok? NB. Uten soyaprodukter.

Anonymkode: fb895...98d

Helse og miljøhensyn er positive virkninger av veganisme (hovedsakelig fordi man kutter ned på rødt kjøtt, miljøgifter i fisk, og meieriprodukter), men veganisme er strengt tatt etisk motivert. Jeg synes personlig at det er idiotisk å trekke frem helse og miljøhensyn med mindre det er snakk om positive virkninger med å kutte ned på kjøtt. Å få i seg nok proteiner er heller ikke noe problem

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Å kun spise plantebasert og ikke animalsk er ikke et variert kosthold. Ikke heng dere opp i proteiner, det vet jeg man får i seg nok av. Men generelt man må ha en del kunnskaper og passe på at man får i seg alt. Mer enn en som ikke kutter ut noen mattyper.

Anonymkode: 82170...d46

Jeg spise mere variert nå enn før jeg ble veganer og har også mye bedre blodprøver uten at jeg har gått bevist inn for det(se bort i fra b12)

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvorfor blir da helse og miljøhensyn brukt som argumenter for veganisme?

Hvordan skal en person med høyt proteinbehov(f.eks. et barn eller en som jobber fysisk hardt) få i seg nok? NB. Uten soyaprodukter.

Anonymkode: fb895...98d

All mat minus olje og sukker inneholder proteiner,så nok kalorier og variabel kost gir nok proteiner.

Men for å nevne noe

Quino,belgfrukter,linser,brokkoli,grønne etter,nøtter og kornprodukter. Og med mindre man ikke tåle soya er det ingen grunn til å utelukke det.

 Anbefaler denne :)

https://www.dn.no/DNtv/video/2018/10/25/0842/patrik-er-en-av-tysklands-sterkeste-menn-og-veganer

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer sterkt på at folk velger et kosthold hvor man må ta tilskudd for at det skal være bra for kroppen. Dette er noe mange andre som ikke kan noe for mangelene sine eller er syke burde få. 

Anonymkode: 82170...d46

Du er tydeligvis ikke klar over du får i deg vitaminer fordi meieriproduktene er beriket og det samme med foret til dyrene i matindustrien. 

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er tydeligvis ikke klar over du får i deg vitaminer fordi meieriproduktene er beriket og det samme med foret til dyrene i matindustrien. 

Anonymkode: 66802...66e

Jeg får i meg vitaminer fra fisk, egg, meieriprpdukter, kjøtt, grønnsaker, korn osv. Alt til sammen gjør at jeg ikke har mangler. 

 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får i meg vitaminer fra fisk, egg, meieriprpdukter, kjøtt, grønnsaker, korn osv. Alt til sammen gjør at jeg ikke har mangler. 

 

Anonymkode: 82170...d46

Du missa poenget. 

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du missa poenget. 

Anonymkode: 66802...66e

Står fremdeles fast ved at det er merkelig noen velger et kosthold hvor man ender opp med å trenge vitamin injeksjoner for så å kalle seg selv sunne. (og miljøbevisste) Mange produkter er ikke særlig miljøvennlige. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står fremdeles fast ved at det er merkelig noen velger et kosthold hvor man ender opp med å trenge vitamin injeksjoner for så å kalle seg selv sunne. (og miljøbevisste) Mange produkter er ikke særlig miljøvennlige. 

Anonymkode: 82170...d46

Veganisme handler om dyrene og man må ikke ta noen injeksjoner. Jeg tar en b12 tablett i uka. Og hadde ikke dyrene du spiser fått tilskudd eller at melka ble beriket med vitaminer hadde ikke du fått i deg vitaminer heller.

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta en tablett eller spise et stykke kjøtt for b12 er jo hipp som happ og et valg man tar. Kua er foret med tilskudd, derav er det b12 i kjøttet. Hadde ikke dyrene fått tilskudd måtte kjøttspisere også ta tilskudd. 

Det er jo også kjent at mange mangler jod, spesielt gravide. Vi blir rådet til å ta tran/omega3 tross fisken vi spiser. Babyer får k vitamin, og tran eller sannasol. Vitaminbjørner selges til medaljer. 

Anonymkode: ebf73...54e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og soya er ikke så veldig bærekraftig det heller. 

Anonymkode: 82170...d46

Soya i vegetarmat er bærekraftig. Soya som blir produsert som dyreför er den soyaen som er kjent for å ikke være bærekraftig 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spise vegansk? For å skåne dyra

er det BEDRE for mennesket? Nei

kan man leve fint med vegansk kosthold? Ja, OM man passer på å ta tilskudd og er flink med tilpasninger

 

så: er det i BABY eller BARNETS beste interesse å spise vegansk ? N E I !!!!

 

de KAN fores vegansk ved å ta tilskudd i tillegg, men JEG setter mitt barns vel foran dyra - og gir barnet økologisk mat. Så kan man justere senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står fremdeles fast ved at det er merkelig noen velger et kosthold hvor man ender opp med å trenge vitamin injeksjoner for så å kalle seg selv sunne. (og miljøbevisste) Mange produkter er ikke særlig miljøvennlige. 

Anonymkode: 82170...d46

Hva du tenker, mener og tr8r han ingenting med realiteten å gjøre. Du vitner om at du har innmari liten kunnskap,æ om det, så da blir det så utrolig dumt å uttale seg. 

Aner du virkelig hvor mye kjøttproduksjonen ødelegger miljøet? Det er den industrien som forurenser mest. Hogger ned regnskogen som bidrar til blant anner å holde temperaturen på planeten nede, fra all forurensing. Det er bare en liten del av hele dette sirkuset. 

Plantebasert kosthold er og blir mer miljøvennlig, bærekraftig og sunt. At du faktisk ikke gidder å lese det andre skriver her og generelt på andre sider, så bør du heller holde dine snevre meninger for deg selv, for det er ikke realiteten. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du tenker, mener og tr8r han ingenting med realiteten å gjøre. Du vitner om at du har innmari liten kunnskap,æ om det, så da blir det så utrolig dumt å uttale seg. 

Aner du virkelig hvor mye kjøttproduksjonen ødelegger miljøet? Det er den industrien som forurenser mest. Hogger ned regnskogen som bidrar til blant anner å holde temperaturen på planeten nede, fra all forurensing. Det er bare en liten del av hele dette sirkuset. 

Plantebasert kosthold er og blir mer miljøvennlig, bærekraftig og sunt. At du faktisk ikke gidder å lese det andre skriver her og generelt på andre sider, så bør du heller holde dine snevre meninger for deg selv, for det er ikke realiteten. 

Anonymkode: d57a8...9ad

Jeg står fritt til å uttale meg om meninger på et diskusjonsforum.

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at å være veganer er noe trendtull akkurat som eks lavkarbo. Kroppen trenger alt! 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står fritt til å uttale meg om meninger på et diskusjonsforum.

Anonymkode: 82170...d46

Trygt å leve ned skylapper på

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...