Gå til innhold

Skremselspropaganda vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drøvtyggere har bakterier i fordøyelssessystemet som produserer B12 fra grunnstoffet kobolt. Dersom dyret ikke får tilstrekkelig kobolt, kan det heller ikke produsere tilstrekkelig B12. Koboltmangel skyldes i hovedsak feil/dårlig næring, typisk feil/dårlig gras/beite. 

Anonymkode: 8f27d...595

Mener å ha lest noe om bakterier i jord som på en eller annen måte fører til b12? (Husker ikke nøyaktig) 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.12.2018 den 22.15, Resignert skrev:

Jeg foretrekker viltkjøtt (inkludert tamrein) og fårekjøtt. Hvilke tilskudd mener du disse dyrene får, der de beiter i naturen? Eller er det sånn at kognitive evner svekkes av vegansk kosthold ;)

Det kan du selvsagt foretrekke. Men det finnes ikke nok vilt til at alle kan ha det som en stor del av kostholdet... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Vi må ikke glemme alle de negative sidene ved å spise kjøtt. Ikke minst hjerte og karsykdommer og diabetes. Mange kan spise seg friske hvis man går over til et plantebasert kosthold. Det må da være bedre å ta en B12 pille enn å spise seg dødssyk som mange gjør.

De aller fleste som lever på et normal kosthold får lite problemer med hjerte- og karsykdommer. Den største andelen av de som får disse problemene er jo rett og slett de som gir faen i kosthold og spiser bare masse usunt. 

Er svært få negative sider ved å spise kjøtt, du må bare ikke "overspise", bruke andre matvarer i tillegg og bruke litt sunn fornuft. 

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor går du direkte på meg egentlig? Hva skrev jeg som tråkket deg så på tærne? 

Anonymkode: 82170...d46

Du er bare enda en person som avviser alle som sier noe du ikke liker med at de ikke diskuterer sak eller at motstanden er hysteriske. Ganske typiske hersketeknikker der du er mer opptatt av at du har rett, enn hva som faktisk er sant eller stemmer. Her igjen snakker du oma t du har "tråkket noen på tærne". Som om alle som sier deg imot er hysteriske eller overfølsomme, og ikke faktisk har poeng. Enda en hersketeknikk. 

Anonymkode: 40c21...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare enda en person som avviser alle som sier noe du ikke liker med at de ikke diskuterer sak eller at motstanden er hysteriske. Ganske typiske hersketeknikker der du er mer opptatt av at du har rett, enn hva som faktisk er sant eller stemmer. Her igjen snakker du oma t du har "tråkket noen på tærne". Som om alle som sier deg imot er hysteriske eller overfølsomme, og ikke faktisk har poeng. Enda en hersketeknikk. 

Anonymkode: 40c21...bc6

Nei. Jeg har kun sagt min mening helt til ab her begynte å gå direkte på meg. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg forsøker å være saklig nok, selv om det var litt på spissen eller flåsete av meg å kalle veganere for hysteriske ekstremister. Nå får du gi deg med å angripe meg og heller diskutere sak. Nok avsporinger. 

Anonymkode: 82170...d46

Jeg angriper deg ikke. Å diskutere noe som ikke kan diskuteres/blir for dumt, eks om kuer flyr eller ikke, med en som ikke hører, eks kuer har ikke vinger, går rett og slett ikke. Jeg har kommet med mange motargumenter, men du bare fortsetter i samme dur og driver med hersketeknikk. Da er det så og si umulig å diskutere. 

Jeg prøver ikke å få folk til å bli veganere eller spise kun plantebasert, men er så mange myter som er lagt død som tydeligvis ikke alle har fått med seg, som eks ikke nok protein, at det ikke er et fullverdig kosthold, at det forurenser masse, at man må ha kjøtt etc. 

Kom heller med noe vettug vis det finnes. Den ene myten etter den andre om at vi trenger kjøtt og meieriprodukter for å få nok vitaminer og mineraler er gammel lære og i dag vet vi bedre. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angriper deg ikke. Å diskutere noe som ikke kan diskuteres/blir for dumt, eks om kuer flyr eller ikke, med en som ikke hører, eks kuer har ikke vinger, går rett og slett ikke. Jeg har kommet med mange motargumenter, men du bare fortsetter i samme dur og driver med hersketeknikk. Da er det så og si umulig å diskutere. 

Jeg prøver ikke å få folk til å bli veganere eller spise kun plantebasert, men er så mange myter som er lagt død som tydeligvis ikke alle har fått med seg, som eks ikke nok protein, at det ikke er et fullverdig kosthold, at det forurenser masse, at man må ha kjøtt etc. 

Kom heller med noe vettug vis det finnes. Den ene myten etter den andre om at vi trenger kjøtt og meieriprodukter for å få nok vitaminer og mineraler er gammel lære og i dag vet vi bedre. 

Anonymkode: d57a8...9ad

Har lagt ut linker. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, abc123detvardet skrev:

De aller fleste som lever på et normal kosthold får lite problemer med hjerte- og karsykdommer. Den største andelen av de som får disse problemene er jo rett og slett de som gir faen i kosthold og spiser bare masse usunt. 

Er svært få negative sider ved å spise kjøtt, du må bare ikke "overspise", bruke andre matvarer i tillegg og bruke litt sunn fornuft. 

Det er ikke bare hjerte og kar sykdommer, men også kreft, autoimmune sykdommer, hormon ubalanse blant annet. Og det er mange fler i dag som får dette tross de spiser et normalt kosthold. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt ut linker. 

Anonymkode: 82170...d46

Ikke som motsvar på det jeg har sagt ihvertfall. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er mange fler i dag som får dette tross de spiser et normalt kosthold

Kilde? 

Og en av de største grunnene til at flere folk får kreft i dag enn før, er at vi lever lengre (sannsynligheten for kreft øker med alderen).

"Det var 33.564 nye krefttilfeller i 2017. En viss økning i antall krefttilfeller er forventet, både fordi vi blir flere mennesker i Norge og fordi populasjonen blir eldre. For den siste femårsperioden (2013-2017) har den årlige økningen imidlertid vært relativt liten"

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest noe om bakterier i jord som på en eller annen måte fører til b12? (Husker ikke nøyaktig) 

Anonymkode: 82170...d46

Bakteriene som lager b12 lever hovedsaklig i magen til dyra og havner i jorda fra dyras avføring. Noen planter kan derfor få disse bakterriene på seg via jord. Det er kun visse bakterier som lager b12. En mer nøyaktig gjennomgang for den som ønsker: 

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1535370217746612?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed 

Anonymkode: 8f27d...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelekse til over jul:

Hvilke tradisjonelle kulturer har blitt opprettholdt av et 'vegansk' kosthold?

Hvilke mangelsykdommer er vanlige i land der de har liten tilgang på animalske fødevarer? 

Hva sier dette om hvorvidt animalske produkter er nødvendig for human helse?

Har menneskelig evolusjon skjedd uten kjøttkonsum? 

Hvordan henger størrelsen på førdøyelsessystem og hjerne sammen og hvilke ernæringsmessige faktorer spiller inn her?

Hva sier fysiologien vår om hva vi er tilpasset å fordøye? Her kan du gjøre følgende eksperiment: spis en biff/kotelett og en neve mais og se hva som kommer ut i andre enden, Forklar hvorfor og hva som skjer.

Hva skjer med dyr som får mat de ikke er evolusjonært tilpassset å fordøye? 

 

Ekstraspørsmål:

Hva er faktisk evidens for at vanlig kjøtt er helseskadelig? 

Hva er gode forklaringsmodeller til de faktiske årsaker til moderne livsstilssykommer?

Er veganisme bærekraftig på populasjonsnivå?( Nasjonalt? Globalt? Hvilke økologiske faktorer er avgjørende for matvareproduksjon?

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bakteriene som lager b12 lever hovedsaklig i magen til dyra og havner i jorda fra dyras avføring. Noen planter kan derfor få disse bakterriene på seg via jord. Det er kun visse bakterier som lager b12. En mer nøyaktig gjennomgang for den som ønsker: 

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1535370217746612?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed 

Anonymkode: 8f27d...595

I jorden er det bakterier som lager B12. Når planteetende dyr spiser fra naturlige kilder får de i seg b12. Kjøtteterne får dette igjen ved å spise planteetere. Pga industrien må fler og fler tilsette B12 i maten til dyrene, da de ikke får dette naturlig. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I jorden er det bakterier som lager B12. Når planteetende dyr spiser fra naturlige kilder får de i seg b12. Kjøtteterne får dette igjen ved å spise planteetere. Pga industrien må fler og fler tilsette B12 i maten til dyrene, da de ikke får dette naturlig. 

Anonymkode: d57a8...9ad

 
Drøvtyggere får ikke i seg b12. Visse anaerobe bakterier, som er en normal del av fordøyelsessystemet hos drøvtyggere, lager b12 fra kobolt som finnes i plantene drøvtyggere spiser. Innholdet av kobolt i plantene avhenger av jorda. Dårlig jordkvalitet og fôrkvalitet ( sandjord, utarmet/død jord, avrenning, ensidig gressinnhold (lite innslag av feks kløver), veldig hurtigvokst gress,m.m.) gir ikke nok kobolt i dyrets kosthold, så bakteriene får altså ikke nok mat og lager ikke nok b12. 
 
(Ja, noen av disse bakteriene lever også i jorda, der feks sopp kan dra nytte av dem, men det er altså ikke slik at drøvtyggerne må grave opp spise disse for å få b12. Ja, det kan være b12 i jord, (fra dyreavføring og nedbrutte kadaver), det betyr ikke at jord på uvaskede grønnsaker er eller noensinne har vært en god eller vesentlig kilde til b12 for mennesker. Vi er evolusjonært tilpasset å få næringsstoffer fra animalia, nettopp derfor er disse lett tilgjengelige for oss.)
 
Drøvtyggere får ikke b12 tilskudd i fôret, da de altså får det laget i dem selv. (B12 tilført i fôret vil uansett i stor grad brytes ned i rumen*). De får mineraltilskudd inneholdende kobolt, dyr med mangler kan få overført vomvæske med levende bakterier fra friskt dyr eller intramuskulært b12.
 
Når drøvtyggere er nyfødte har de ikke fullt utviklet magen med alle sin 4 rom, den har da bare ett rom. Magen og mikrobiomet utvikles gjennom morsmelk og fra miljøet (avføring fra voksne dyr). 
 
Derfor er det viktig å opprettholde gode beitemarker med naturlig gjødsling, det er ren økologikk.
 
*(Girard et. al, 2009)

Anonymkode: 8f27d...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener da ikke at man skal spise seg ihjel på kjøtt heller. Flere burde absolutt spise mer frukt og grønt. Og mindre sjokolade, røtt kjøtt og fast food. Men å kutte ut alt animalsk? Nei!! Kutte ut nei. Spise litt av alt ja!! 

Anonymkode: 82170...d46

Selv har jeg fått et nytt liv etter jeg gikk over til plantebasert kost. Så jeg kommer aldri til å spise animalsk igjen, men jeg sier ikke at alle skal gjøre som meg :) 

Kunne ikke falle meg å gå tilbake til animalske produkter, føler meg 20 år yngre enn det jeg er. Huden, håret og negler har blitt perfekte, i tillegg kommer alle de andre helsegevinstene. Så for meg er ikke "litt av alt" et tema. 

Skal legge til at jeg vet hva jeg putter i meg, brukte det første halve året på å sette meg skikkelig inn i plantebasert kost, siden jeg trener hardt, ville jeg være sikker på at jeg også holdt vekta, slet litt med vekta i begynnelsen, kiloene raste av, noe jeg ikke ønsket. 

Nå som jeg disker opp med alskens retter, er det ikke noe problem å holde vekta og beholde styrken og muskler. Ingen skulle tro at jeg er 50 år, den saken er udiskutabel ;)

Så alt i alt, for meg er plantebasert gull! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 timer siden, abc123detvardet skrev:

De aller fleste som lever på et normal kosthold får lite problemer med hjerte- og karsykdommer. Den største andelen av de som får disse problemene er jo rett og slett de som gir faen i kosthold og spiser bare masse usunt. 

Er svært få negative sider ved å spise kjøtt, du må bare ikke "overspise", bruke andre matvarer i tillegg og bruke litt sunn fornuft. 

Er for mange som spiser bearbeidet kjøtt. Alle jeg kjenner kjøper kjøttet sitt i butikken. Og det kjøttet er ikke sunt for kroppen. Burgere, kjøttdeig, karbonadedeig, kjøttpålegg osv, alt er bearbeidet og tilsatt mye dritt. Dette er normalt kosthold for de fleste.

Hjerte og karsykdommer er på topp, både i Norge og Europa, tydeligvis er ikke normalt kosthold så sunt. 

Og i Norge er 40 % overvektige, hvem er igjen som de "normale" da? Ser hvordan ungene ser ut, ta en tur på Tusenfryd, Larkollen Camping eller Hunderfossen og se på familier der. Overvektige og slappe hele gjengen. 

Men alle gjør som de vil, jeg tvinger ikke noe på noen jeg, så lenge jeg kan spise det jeg vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som motsvar på det jeg har sagt ihvertfall. 

Anonymkode: d57a8...9ad

 Jeg har lagt ut linker til artikler som sier noe om det jeg mener, både positivt og negativt om det å ha et plantebasert kosthold. Om det er motsvar til deg får du bestemme selv. 

 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Er for mange som spiser bearbeidet kjøtt. Alle jeg kjenner kjøper kjøttet sitt i butikken. Og det kjøttet er ikke sunt for kroppen. Burgere, kjøttdeig, karbonadedeig, kjøttpålegg osv, alt er bearbeidet og tilsatt mye dritt. Dette er normalt kosthold for de fleste.

Hjerte og karsykdommer er på topp, både i Norge og Europa, tydeligvis er ikke normalt kosthold så sunt. 

Og i Norge er 40 % overvektige, hvem er igjen som de "normale" da? Ser hvordan ungene ser ut, ta en tur på Tusenfryd, Larkollen Camping eller Hunderfossen og se på familier der. Overvektige og slappe hele gjengen. 

Men alle gjør som de vil, jeg tvinger ikke noe på noen jeg, så lenge jeg kan spise det jeg vil :)

Ja og jeg opplever det som hysterisk å ikke kunne gå på matbutikken og handle vanlig mat. 

Men helt klart vi har et overvektsproblem, vi spiser for mye og er for lite inaktive. 

 

 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Selv har jeg fått et nytt liv etter jeg gikk over til plantebasert kost. Så jeg kommer aldri til å spise animalsk igjen, men jeg sier ikke at alle skal gjøre som meg :) 

Kunne ikke falle meg å gå tilbake til animalske produkter, føler meg 20 år yngre enn det jeg er. Huden, håret og negler har blitt perfekte, i tillegg kommer alle de andre helsegevinstene. Så for meg er ikke "litt av alt" et tema. 

Skal legge til at jeg vet hva jeg putter i meg, brukte det første halve året på å sette meg skikkelig inn i plantebasert kost, siden jeg trener hardt, ville jeg være sikker på at jeg også holdt vekta, slet litt med vekta i begynnelsen, kiloene raste av, noe jeg ikke ønsket. 

Nå som jeg disker opp med alskens retter, er det ikke noe problem å holde vekta og beholde styrken og muskler. Ingen skulle tro at jeg er 50 år, den saken er udiskutabel ;)

Så alt i alt, for meg er plantebasert gull! 

Det er bra 🙂

Men tror ikke du hadde blitt skadet av å spise egg eller drikke litt melk om du ikke har allergier. Ikke fisk heller.  Kjøre på med kjøttdeig, mc donalds, burgere, bacon, brus, sjokolade, osvosv er jo ikke bra i lengden og det kroppen reagerer på. Måtehold og mer av noe og mindre av annet.

Dette er bare min overbevisning og så lenge man er frisk og rask og ikke får mangelsykdommer på grunn av egenvalgte kostholdsideer og heller føler seg bedre er det bare kjempe flott! Det er det motsatte jeg setter spørsmålstegn ved. 

 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og jeg opplever det som hysterisk å ikke kunne gå på matbutikken og handle vanlig mat. 

Men helt klart vi har et overvektsproblem, vi spiser for mye og er for lite inaktive. 

 

 

Anonymkode: 82170...d46

Oi, ble feil. Lite aktive eller er for inaktive. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...