Gå til innhold

Skremselspropaganda vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det er ikke bare b12 veganere på passe på. Må passe på jod, kalsium, proteiner, flere typer bvitaminer osv. Dette trenger man ikke normalt å tenke på om man spiser normalt og variert. 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er vel at spesielt veganere kutter ut ALL mat som inneholder vitamin b12, ikke bare kjøtt. Så vegetarianere (og kjøttetere/pescetarianere) får i seg vitaminet gjennom egg, fisk og melkeprodukter. 

Det at du sier mange som spiser kjøtt har b12 mangel er vel strengt tatt noe veganere bruker som argument fordi mange tror b12 er forbundet med kjøtt, men som jeg har nevnt, finner man vitaminet i langt flere matvarer som ikke er kjøtt (foruten fisk). De aller fleste spiser en eller annen form for melkeprodukt, eller egg og sjømat/fisk.

Anonymkode: e7964...85d

Nettopp, man MÅ ikke spise kjøtt. Men å kutte ut alt animalsk er ene og alene galskap. Sunt=variert. Ikke kutte ut flere typer mat. Spis heller litt av forskjellig type mat! 

Veganere som ikke MÅ være det er omtrent det samme som hysteriske ekstremister i mine øyne. 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Inwe skrev:

Sånn siden du tydeligvis kan så mye, hvordan forklarer du da at jeg og flere andre har fått BEDRE verdier etter vi la om? Jeg har kun spist plantebasert siden juni, men har flere venner som har holdt på lenger og også ha bedre verdier.

Sier igjen at man kan finne forskning som underbygger det aller meste. Jeg har lest mye fra begge sider og er fortsatt overbevist om at plantebasert er det beste for oss og ikke minst planeten. Jeg innrømmer gjerne feil, så det er ikke at jeg absolutt må spise plantebasert. 

Å lese er én ting, å forstå og kritisk vurdere det en leser, noe helt annet. Å skille mellom god og dårlig vitenskap er essesielt. Ditt tilsvar til min post ang. bmj-studien tyder på at det skorter på begge disse ting hos deg. Skal ikke holde det mot deg, du er langt fra alene, noe denne tråden vitner om. Den vitner også om manglende forståelse for fysiologi,biologi, økologi, landbruk og evolusjon. Det ser ut til at vitenskapelig tenkemåte er som betakaroten.. (Lite tilgjengelig for mennesker).

At du er overbevist er det liten tvil om. Tro er sterke saker. 

Dine anekdoter er uinteressante.

Anonymkode: 8f27d...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke bare b12 veganere på passe på. Må passe på jod, kalsium, proteiner, flere typer bvitaminer osv. Dette trenger man ikke normalt å tenke på om man spiser normalt og variert. 

Anonymkode: 82170...d46

Jaha? Nei, det er vitaminer en alle må passe på uansett vegansk eller ikke, igjennom et variert kosthold. Proteiner? Seriøst? Den diskusjonen er jo for lenge død. Her har du virkelig ikke fulgt med. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Nei, det er vitaminer en alle må passe på uansett vegansk eller ikke, igjennom et variert kosthold. Proteiner? Seriøst? Den diskusjonen er jo for lenge død. Her har du virkelig ikke fulgt med. 

Anonymkode: d57a8...9ad

Jo veganere på passe ekstra på enn andre. Diskusjon død. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Nei, det er vitaminer en alle må passe på uansett vegansk eller ikke, igjennom et variert kosthold. Proteiner? Seriøst? Den diskusjonen er jo for lenge død. Her har du virkelig ikke fulgt med. 

Anonymkode: d57a8...9ad

Tull. Man trenger ikke engang et videre variert kosthold som omnivore, for å få det man trenger av vitaminer. Det er en av grunnene til at det er et tryggere kosthold en aller former for idiotiske dietter. 

Anonymkode: 46fb2...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å lese er én ting, å forstå og kritisk vurdere det en leser, noe helt annet. Å skille mellom god og dårlig vitenskap er essesielt. Ditt tilsvar til min post ang. bmj-studien tyder på at det skorter på begge disse ting hos deg. Skal ikke holde det mot deg, du er langt fra alene, noe denne tråden vitner om. Den vitner også om manglende forståelse for fysiologi,biologi, økologi, landbruk og evolusjon. Det ser ut til at vitenskapelig tenkemåte er som betakaroten.. (Lite tilgjengelig for mennesker).

At du er overbevist er det liten tvil om. Tro er sterke saker. 

Dine anekdoter er uinteressante.

Anonymkode: 8f27d...595

Jeg både forstår, kan tolke og vurdere det jeg leser. Jeg leser også forskning på begge sider av saken og spør fordi jeg oppriktig lurer. Jeg har ingen problemer med å innrømme feil og endrer kost om noen klarer å overbevise meg om at det jeg vet ikke stemmer. 

Jeg har både lege, kostholdsveileder og personlig trener med på dette, de er også enige i at dette er det beste kostholdet. Økologi og landbruk er min samboer veldig satt inn i da dette er en av hans hovedinterresser, han skal også utdanne seg innen dette til neste år. En av mine venninner som også jobber innen helsevesenet la også om da vi snakket om dette. Heller ikke for dyrene hovedsaklig. 

Det er ikke pga tro jeg la om. Jeg har lest alt jeg kom over først. Ikke kom her og si jeg ikke har satt meg inn i ting. Jeg er da virkelig ikke så dum at jeg ofrer helsen. Jeg gjør dette for helsen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Å lese er én ting, å forstå og kritisk vurdere det en leser, noe helt annet. Å skille mellom god og dårlig vitenskap er essesielt. Ditt tilsvar til min post ang. bmj-studien tyder på at det skorter på begge disse ting hos deg. Skal ikke holde det mot deg, du er langt fra alene, noe denne tråden vitner om. Den vitner også om manglende forståelse for fysiologi,biologi, økologi, landbruk og evolusjon. Det ser ut til at vitenskapelig tenkemåte er som betakaroten.. (Lite tilgjengelig for mennesker).

At du er overbevist er det liten tvil om. Tro er sterke saker. 

Dine anekdoter er uinteressante.

Anonymkode: 8f27d...595

Som sagt, du forstår ikke hvordan opptak av næring i menneskekroppen fungerer. Det er ikke slik at det opptaket man måler i en lab er direkte applikabelt på mennesker, fordi det er så mange faktorer involvert som påvirker opptak i individet. For eks har man en studie der veganere og kjøttspisere har ca 30% lavere inntak av omega 3 enn de som spiser fisk, men har kun 9-11% faktisk lavere sirkulerende EPA, DPA and DHA i kroppen. Dvs at de konverterer mer ALA enn de som spiser fisk. Kroppen kan altså på noen områder tilpasse seg kostholdet. Og igjen, det er bare 1 av maaaange faktorer som påvirker opptak. 

Jeg tipper du aldri har forsøkt undersøke vegansk kosthold med utgangspunkt der du skal forsøke finne data som støtter kostholdet. Du har hovedsaklig lest det som popper opp i media som er negativt, eller du har lett etter og kun lest studier som støtter din mening. Du er nok ikke så objektiv som du liker å tro. Om man aldri har forsøkt lete etter og lese mye av stoff som støtter det man er imot, så har man egentlig ikke tenkt gjennom saken fra begge sider og er partisk mot den meningen man ønsker å ha. Jeg har satt meg inn i data både for og imot vegansk kosthold, og jeg ser at det nettopp er mulig å ha et vegansk kosthold. De største studiene man har viser blant annet at veganere er slanke (normalvektige, siden slank i det moderne overvektige samfunn ofte blir tenkt på som undervektig) og har mindre diabetes 2 og mindre hjerte- og karsykdom. 

Selv om du argumenterer for at veganere lever lengre fordi de er mer fokusert på kosthold og trening (her nå dere forresten bestemme dere, har veganere mindre b12 fordi de ikke får i seg vitaminer, eller er veganere mer bevisst på kosthold der de får i seg mer b12 og andre vitaminer enn kjøttspisere? Man kan ikke ha begge deler), så betyr det at det fortsatt er bedre å ha et vegansk kosthold enn å spise junk food som kjøttspiser, så da ser jeg ikke problemet. Veganere vil leve sunnere enn 7 av 10 nordmenn som er overvektige. Hva er da problemet? 

Om man oppfordrer til veganisme vil man redusere overvektig og hjerte- og karsykdom, 2 blant de største helseproblemene i Norge. Selv om en sunn veganer lever 5 år mindre enn en sunn kjøttspiser, så vinner både individet og hele Norge på at flere spiser vegansk og færre må gjennom dyre behandlinger, operasjoner og ta medisiner siden de er veganere. Ikke at jeg har lest noe studier om at veganere lever kortere enn de som spiser kjøtt. Bare det at nordmenn kutter ned på kjøtt 2 dager i uka vil drastisk øke folkehelsen. 

Anonymkode: 40c21...bc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke bare b12 veganere på passe på. Må passe på jod, kalsium, proteiner, flere typer bvitaminer osv. Dette trenger man ikke normalt å tenke på om man spiser normalt og variert. 

Anonymkode: 82170...d46

Seriøst? Her viser du virkelig din manglende kunnskap 

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke bare b12 veganere på passe på. Må passe på jod, kalsium, proteiner, flere typer bvitaminer osv. Dette trenger man ikke normalt å tenke på om man spiser normalt og variert. 

Anonymkode: 82170...d46

Hver tredje unge kvinne har kritisk lave jodnivåer: http://www.hioa.no/index.php/hioa/vitenogpraksis/Helse/Unge-kvinner-faar-i-seg-for-lite-jod. Hver tredje unge kvinne er ikke veganer. Ergo er det ganske mange, og da særlig unge kvinner og gravide/ammede som må passe på jod. Mange ikke-veganere spiser lite melkeprodukter og bør dermed være bevisst på kalsium.

Veganere får kalsium fra plantemelk og planteyoghurt. Plantemelk inneholder ca. like mye kalsium som kumelk (faktisk litt mer, men ikke betydelig mer). Veganere får proteiner fra belgvekster, nøtter, kornprodukter, havregryn og soyaprodukter. Det er ikke vanskelig å få nok protein som veganer. Det meste av plantemelk/yoghurt er tilsatt B2 i tillegg til B12. Næringsgjær er også tilsatt B2. B6 finner man i kornvarer og bananer. Frukt og grønnsaker, særlig avokado, inneholder biotin. B1 og B3 finner man i belgvekster og kornvarer. B5 finner man i kornvarer og grønnsaker. Nøyaktig hvilke typer b-vitaminer veganere må passe på, sier du imidlertid ikke. 

Anonymkode: 9adac...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Her viser du virkelig din manglende kunnskap 

Anonymkode: 66802...66e

Jeg vet at bønner linser feks inneholder proteiner. Men man må passe mer på. Og du benekter jo heller ikke noe av det andre? 

Et variert kosthold er bra. Litt av alt! 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor man finner ulike vitaminer, man må passe mer på når man kutter ut mye mattyper.  Og det kan ingen veganere krangle på. 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo og det er mange mangler, men det betyr ikke at det er lurt å kutte ut mange mattyper. Heller motsatt! 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver tredje unge kvinne har kritisk lave jodnivåer: http://www.hioa.no/index.php/hioa/vitenogpraksis/Helse/Unge-kvinner-faar-i-seg-for-lite-jod. Hver tredje unge kvinne er ikke veganer. Ergo er det ganske mange, og da særlig unge kvinner og gravide/ammede som må passe på jod. Mange ikke-veganere spiser lite melkeprodukter og bør dermed være bevisst på kalsium.

Veganere får kalsium fra plantemelk og planteyoghurt , samt mandler, appelsiner og grønne bladgrønnsaker. Plantemelk inneholder ca. like mye kalsium som kumelk (faktisk litt mer, men ikke betydelig mer). Veganere får proteiner fra belgvekster, nøtter, kornprodukter, havregryn og soyaprodukter. Det er ikke vanskelig å få nok protein som veganer. Det meste av plantemelk/yoghurt er tilsatt B2 i tillegg til B12. Næringsgjær er også tilsatt B2. B6 finner man i kornvarer og bananer. Frukt og grønnsaker, særlig avokado, inneholder biotin. B1 og B3 finner man i belgvekster og kornvarer. B5 finner man i kornvarer og grønnsaker. Nøyaktig hvilke typer b-vitaminer veganere må passe på, sier du imidlertid ikke. 

Anonymkode: 9adac...37f

Måtte bare legge til.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at bønner linser feks inneholder proteiner. Men man må passe mer på. Og du benekter jo heller ikke noe av det andre? 

Et variert kosthold er bra. Litt av alt! 

Anonymkode: 82170...d46

Passe mer på hva da? Du er så lite spesifikk. Du vet at soya inneholder alle de essensielle aminosyrene og dermed er en fullverdig proteinkilde i likhet med kjøtt? https://hepla.no/vanlige-sporsmal/proteiner-og-aminosyrer-i-vegansk-vegetarisk-og-plantebasert-kosthold/ 

Artikkelen er skrevet av lege, og han skriver blant annet: "Det er bred faglig enighet om at matvarer fra dyreriket ikke er nødvendig for å dekke behovet for protein og alle de essensielle aminosyrene."

Anonymkode: 9adac...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at bønner linser feks inneholder proteiner. Men man må passe mer på. Og du benekter jo heller ikke noe av det andre? 

Et variert kosthold er bra. Litt av alt! 

Anonymkode: 82170...d46

Alt mat minus sukker og olje inneholder proteiner,så så lenge man har er variert kosthold og spiser nok kalorier får man i seg nok proteiner 

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Å kun spise plantebasert og ikke animalsk er ikke et variert kosthold. Ikke heng dere opp i proteiner, det vet jeg man får i seg nok av. Men generelt man må ha en del kunnskaper og passe på at man får i seg alt. Mer enn en som ikke kutter ut noen mattyper.

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og at det å være veganer er mer en slags ekstremvalg og trend når det gjelder mat og ikke sunnere enn et variert normalt kosthold som inneholder animalske produkter. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegansk kosthold er et alternativ til et "omnivort" kosthold dersom man på grunn av etikk og moral ikke ønsker å innta animalske produkter. At å spise kjøtt, fisk, egg, og melk er mer variert er ikke et argument i denne diskusjonen. Det handler ikke om hva som er sunnest, men at man fint kan få i seg nok næringsstoffer som veganer punktum. 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det mange problemer med kjøttindustrien, det er det forsåvidt med jordbruksindustrien også. Hvis man vil spise på en måte som både er bra for planetens helse og ens egen(f.eks. ved allergier som jeg har flere av), er det mange utfordringer.

Hvilket fullverdig og naturlig kosthold består av mat som er:

- organisk og økologisk produsert, lokal/kortreist; glutenfri, uten belgvekster, knollvekster og de aller fleste andre stivelsesrike vekster; minimalt med meieriprodukter, ingen egg.

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan et vegetarisk/vegansk kosthold skal dekke mitt næringsbehov.

Anonymkode: fb895...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegansk kosthold er et alternativ til et "omnivort" kosthold dersom man på grunn av etikk og moral ikke ønsker å innta animalske produkter. At å spise kjøtt, fisk, egg, og melk er mer variert er ikke et argument i denne diskusjonen. Det handler ikke om hva som er sunnest, men at man fint kan få i seg nok næringsstoffer som veganer punktum. 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

Ja, med tilskudd av b12 blant annet som de fleste blir anbefalt. Spesiekt til gravide og barn. Så om det er så lurt har jeg mine tvil om. 

Anonymkode: 82170...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...