Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

Har nå funnet ut at jeg må vente til januar med nytt forsøk fordi jeg nå skal fjerne en polypp i slutten av november. Skulle egentlig vært i gang med et forsøk nå.. glad jeg skal fjerne polyppen, men blir gal av all ventingen! 😵 Selv om vår vei ikke var vært altfor lang ennå ( prøvd i to år, ivf siste året, ett avbrutt forsøk, et negativ fersk og et negativt frys) kjenner jeg av og til på frykten for at vi ikke vil klare det.. 😔 noe som plager meg veldig er tanken om at jeg stresser (generelt i livet) og at det forverrer mine sjanser! Har vurdert å gå ned i stilling feks. Noen som har gjort store grep for å optimalisere livsstilen før/under denne prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Fiiol skrev:

Kjempelavt hcg-nivå (19). Det betyr nok at det har dalt, siden jeg fikk positiv på digital med følsomhet 25 på tirsdag. Applaus til oss her inne, det er jo bare å reise seg igjen som alltid, men pokker så tungt. Trodde jeg nå var 4 uker, hadde gradvis begynt å ha troen på mange flere uker. Håper mensen ikke bruker for lang tid før den dukker opp.

Syns det var "enklere"med blank test, enn å få positiv, også negativ etter 4 dager.

Føler med deg!❤❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fiiol skrev:

Kjempelavt hcg-nivå (19). Det betyr nok at det har dalt, siden jeg fikk positiv på digital med følsomhet 25 på tirsdag. Applaus til oss her inne, det er jo bare å reise seg igjen som alltid, men pokker så tungt. Trodde jeg nå var 4 uker, hadde gradvis begynt å ha troen på mange flere uker. Håper mensen ikke bruker for lang tid før den dukker opp.

Så leit, @Fiiol💗 sender en klem din vei ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stacy skrev:

Har nå funnet ut at jeg må vente til januar med nytt forsøk fordi jeg nå skal fjerne en polypp i slutten av november. Skulle egentlig vært i gang med et forsøk nå.. glad jeg skal fjerne polyppen, men blir gal av all ventingen! 😵 Selv om vår vei ikke var vært altfor lang ennå ( prøvd i to år, ivf siste året, ett avbrutt forsøk, et negativ fersk og et negativt frys) kjenner jeg av og til på frykten for at vi ikke vil klare det.. 😔 noe som plager meg veldig er tanken om at jeg stresser (generelt i livet) og at det forverrer mine sjanser! Har vurdert å gå ned i stilling feks. Noen som har gjort store grep for å optimalisere livsstilen før/under denne prosessen?

Vet hvordan du har det💗! Stress har neppe stor betydning for sjansene for å lykkes, men det har jo noe å si for hvordan man føler seg underveis i prosessen! Jeg har hatt litt delvis sykmelding under de tøffeste rundene. Akkurat nå er jeg i gang med 6. stimulering (9. innsett) i jakten på søsken og jobber mer enn fullt. Det er litt opp og ned hva man orker, ta hensyn til deg selv 💗lykke til🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fiiol skrev:

Kjempelavt hcg-nivå (19). Det betyr nok at det har dalt, siden jeg fikk positiv på digital med følsomhet 25 på tirsdag. Applaus til oss her inne, det er jo bare å reise seg igjen som alltid, men pokker så tungt. Trodde jeg nå var 4 uker, hadde gradvis begynt å ha troen på mange flere uker. Håper mensen ikke bruker for lang tid før den dukker opp.

Leit å høre 😔 klem ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stacy skrev:

Har nå funnet ut at jeg må vente til januar med nytt forsøk fordi jeg nå skal fjerne en polypp i slutten av november. Skulle egentlig vært i gang med et forsøk nå.. glad jeg skal fjerne polyppen, men blir gal av all ventingen! 😵 Selv om vår vei ikke var vært altfor lang ennå ( prøvd i to år, ivf siste året, ett avbrutt forsøk, et negativ fersk og et negativt frys) kjenner jeg av og til på frykten for at vi ikke vil klare det.. 😔 noe som plager meg veldig er tanken om at jeg stresser (generelt i livet) og at det forverrer mine sjanser! Har vurdert å gå ned i stilling feks. Noen som har gjort store grep for å optimalisere livsstilen før/under denne prosessen?

Har også tenkt å gå ned i stilling pga stress men samtidig vil jeg ikke ødelegge min karriere pga IVF. Og siden samboeren min er student trenger vi mine penger 🙄

Jeg synes det er vanskelig å komme tilbake fra en slik beslutning og derfor er det lurt å være sikker før man gjør det.

Har lest flere plasser at stress ikke påvirker IVF, og det faktisk hjalp meg å stresse mindre 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Avianna skrev:

Har også tenkt å gå ned i stilling pga stress men samtidig vil jeg ikke ødelegge min karriere pga IVF. Og siden samboeren min er student trenger vi mine penger 🙄

Jeg synes det er vanskelig å komme tilbake fra en slik beslutning og derfor er det lurt å være sikker før man gjør det.

Har lest flere plasser at stress ikke påvirker IVF, og det faktisk hjalp meg å stresse mindre 😆

Helt enig både med karriere og det å gå ned i lønn. Jeg og har lest det, men når jeg hadde fryseforsøk i august så var sykepleieren tydelig på at de mente det ikke var gunstig med stress, da jeg hadde en ekstra stressende periode på jobb, (noe jeg i utgangspunktet skjønner, men ikke har funnet forskning på). Så da ble jeg enda mer skeptisk og i tvil.. har hele tiden tenkt å gå ned i stilling når vi får barn, men kanskje for å få barn må jeg gjøre det litt tidligere. Kan det ikke bare være en fasit 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stacy skrev:

Har nå funnet ut at jeg må vente til januar med nytt forsøk fordi jeg nå skal fjerne en polypp i slutten av november. Skulle egentlig vært i gang med et forsøk nå.. glad jeg skal fjerne polyppen, men blir gal av all ventingen! 😵 Selv om vår vei ikke var vært altfor lang ennå ( prøvd i to år, ivf siste året, ett avbrutt forsøk, et negativ fersk og et negativt frys) kjenner jeg av og til på frykten for at vi ikke vil klare det.. 😔 noe som plager meg veldig er tanken om at jeg stresser (generelt i livet) og at det forverrer mine sjanser! Har vurdert å gå ned i stilling feks. Noen som har gjort store grep for å optimalisere livsstilen før/under denne prosessen?

Kjenner meg veldig igjen! Har en tendens til at livet skal gå i høygir. Fikk en ettervirkning av det nå, og har endt med å bli delvis sykemeldt. Skal til legen snart, men vil tro det ender med å vare frem til innsett (2-3 uker til), så bli sykemeldt helt etter innsett frem til testdato. Om forsøket ender negativt nå og, regner jeg med  (og håper) at jeg kommer meg fortere enn sist gang, så jeg er tilbake i full jobb etterpå. Men viktig å tenke gjennom hvilke muligheter enn har for å stresse ned! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stacy skrev:

Helt enig både med karriere og det å gå ned i lønn. Jeg og har lest det, men når jeg hadde fryseforsøk i august så var sykepleieren tydelig på at de mente det ikke var gunstig med stress, da jeg hadde en ekstra stressende periode på jobb, (noe jeg i utgangspunktet skjønner, men ikke har funnet forskning på). Så da ble jeg enda mer skeptisk og i tvil.. har hele tiden tenkt å gå ned i stilling når vi får barn, men kanskje for å få barn må jeg gjøre det litt tidligere. Kan det ikke bare være en fasit 😅 

Jeg tenker det er helt greit å trenge litt sykmelding innimellom, det er en tøff prosess og man kommer seg nok raskere om man kan ta det litt rolig underveis. 💗 Men hvis du vurderer redusert stilling, altså kkke kun sykmelding,vær obs på hva deltidsstilling evt kan å å si for foreldrepermisjonspenger. Jeg mener det kan være slik at man da får et lavere permisjonspengegrunnlag også, basert på den reduserte stillingsprosenten. Men er ikke sikker altså. Ved sykmelding fra 100 % stilling får det ikke betydning for permisjonspengene (man kan være sykmeldt maks ett år). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stacy skrev:

Har nå funnet ut at jeg må vente til januar med nytt forsøk fordi jeg nå skal fjerne en polypp i slutten av november. Skulle egentlig vært i gang med et forsøk nå.. glad jeg skal fjerne polyppen, men blir gal av all ventingen! 😵 Selv om vår vei ikke var vært altfor lang ennå ( prøvd i to år, ivf siste året, ett avbrutt forsøk, et negativ fersk og et negativt frys) kjenner jeg av og til på frykten for at vi ikke vil klare det.. 😔 noe som plager meg veldig er tanken om at jeg stresser (generelt i livet) og at det forverrer mine sjanser! Har vurdert å gå ned i stilling feks. Noen som har gjort store grep for å optimalisere livsstilen før/under denne prosessen?

Jeg skjønner veldig godt hva du mener! Sykepleieren sa til oss siste runde at det endelig er påvist at stress faktisk har en negativ effekt på ivf forsøk. Jeg har ikke lett etter studien men den ligger sikkert på UiO sine sider. Men jeg vil tro det har noe å si hva slags type stress det er snakk om også. Vi reagerer alle på forskjellig måte å det som er veldig stressende og belastende for noen er lett for andre. 

Selv har jeg tatt en del små grep for å minimere stress da jeg merker det veldig på kroppen. Jeg har for eksempel sluttet å jobbe overtid ut over det som er forventet i visse perioder. Jeg tar ikke på meg store og krevende prosjekter og tar generelt ikke jobben med meg hjem på ettermiddagene. Nå skal det sies at jeg før ivf var veldig utkjørt av jobben min, så det har nok sammenheng med at det har hatt en positiv effekt for meg. Også passer jeg på søvnen, kostholdet og trening samt at jeg prøver å gjøre en hyggelig og lystbetont ting i uka. Sistnevnte tror jeg er spesielt viktig. Det er så mye styr, organisering, følelser og dritt med dette her, så det å sette av tid til å bare gjøre noe man har lyst til av og til har i hvertfall hjulpet meg☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned litt i vekt, spiste sunnere og mosjonere litt, slik at jeg fikk en litt sunnere fasong. Jobbet stort sett som normalt, men siden jeg går vakter som er opptil 17 timer og natthelgene er rundt 40 timer byttet jeg litt slik at de ble litt kortere. Tok heller ikke på meg noe ekstra. Altså ikke så mange tiltak, men nok til at jeg følte det gjorde en forskjell, særlig når det gjelder kroppsvekt :)

Anonymkode: 0fc2f...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lenge man må vente før man kan sette i gang med nytt forsøk (uttak) etter mislykket fryseforsøk?🤔 Hører til på Riksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ludd1 skrev:

Noen som vet hvor lenge man må vente før man kan sette i gang med nytt forsøk (uttak) etter mislykket fryseforsøk?🤔 Hører til på Riksen...

Jeg hadde negativt forsøk i september. Nå har jeg hatt 1blødning og skal starte på nytt fersk forsøk 16.oktober. Først nedregulering så oppregulering. Uttak ca uke 47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, TiiBii skrev:

Jeg hadde negativt forsøk i september. Nå har jeg hatt 1blødning og skal starte på nytt fersk forsøk 16.oktober. Først nedregulering så oppregulering. Uttak ca uke 47. 

Oi! Det var jo raskt👍 Hadde du fryseforsøk i styrt syklus? Så du har kun hatt blødningen som kommer etter at man slutter på medisinene?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ludd1 skrev:

Oi! Det var jo raskt👍 Hadde du fryseforsøk i styrt syklus? Så du har kun hatt blødningen som kommer etter at man slutter på medisinene?? 

Det var fersk, fikk ingen egg på frys😔 Ja,kun den blødningen etter medisinene og så oppstart nå 16. Så det gikk veldig fort. Jeg har blitt fortalt at jeg må ha 3 blødninger før jeg kan sette igang med nytt forsøk men tydeligvis ikke denne gangen🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, TiiBii skrev:

Det var fersk, fikk ingen egg på frys😔 Ja,kun den blødningen etter medisinene og så oppstart nå 16. Så det gikk veldig fort. Jeg har blitt fortalt at jeg må ha 3 blødninger før jeg kan sette igang med nytt forsøk men tydeligvis ikke denne gangen🤷🏼‍♀️

Da krysser jeg fingrene for rask oppstart her også!🤞 Samtale med lege på torsdag. Lykke til med nytt forsøk🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noe deres mann gjør under IVF? Min har kun tatt sædprøve og den var fin men finnes det type medisin han kunne tatt for å øke sjansene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TiiBii skrev:

Er det noe deres mann gjør under IVF? Min har kun tatt sædprøve og den var fin men finnes det type medisin han kunne tatt for å øke sjansene?

Ikke sikker med om man kan gjøre noe med vanlig sperm kvalitet men jeg har lest mye om teamet rundt nedsatt antall. Det som alle er enig med er at flere studier er nødvendig.

Få ting som jeg har lest kanskje kan hjelpe er:

- å ta vitaminer og mineraler, spesielt Vit e, Selen, Vit c, Sinc, B12, Folatsyre

- trening

- unngå varme rundt testiklene 

- slutt å drikke alkohol (noen studier fant dette kan også hjelpe med damens eggkvalitet)

Jeg fant ikke noe skikkelig bevis på noen av disse men samboeren min begynte med å ta en miks av vitaminer og mineraler og hans antall sædceller gikk opp med x10 på hans andre test (dessverre fortsatt altfor lav men ivertfall bedre 😊). Vi tror at det kan være at vitaminene hjelpet han litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Avianna skrev:

Ikke sikker med om man kan gjøre noe med vanlig sperm kvalitet men jeg har lest mye om teamet rundt nedsatt antall. Det som alle er enig med er at flere studier er nødvendig.

Få ting som jeg har lest kanskje kan hjelpe er:

- å ta vitaminer og mineraler, spesielt Vit e, Selen, Vit c, Sinc, B12, Folatsyre

- trening

- unngå varme rundt testiklene 

- slutt å drikke alkohol (noen studier fant dette kan også hjelpe med damens eggkvalitet)

Jeg fant ikke noe skikkelig bevis på noen av disse men samboeren min begynte med å ta en miks av vitaminer og mineraler og hans antall sædceller gikk opp med x10 på hans andre test (dessverre fortsatt altfor lav men ivertfall bedre 😊). Vi tror at det kan være at vitaminene hjelpet han litt.

Takk for tips🌸 har time på riksen i kveld og da vil jeg spørre litt mer ang hva han kan gjøre. Skal å spørre om ivf’en tidligere har vært gjort riktig med hensyn til at jeg har fått påvist endometriose. Det har liksom aldri blitt nevnt🤷🏼‍♀️ 
 

Nå har vi lagt inn extra aksjer rundt denne EL. Håper hormonene sitter i og kan være med å gi et dytt. 

Heia oss jenter💕

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TiiBii skrev:

Takk for tips🌸 har time på riksen i kveld og da vil jeg spørre litt mer ang hva han kan gjøre. Skal å spørre om ivf’en tidligere har vært gjort riktig med hensyn til at jeg har fått påvist endometriose. Det har liksom aldri blitt nevnt🤷🏼‍♀️ 
 

Nå har vi lagt inn extra aksjer rundt denne EL. Håper hormonene sitter i og kan være med å gi et dytt. 

Heia oss jenter💕

 

😁👍

Del gjerne om du får noen gode tips rundt hva han kan gjøre. Er også interessert i det.

Lykke til med denne runden!!

Jeg venter på mensen for å så starte med fryseforsøk. Helt grusomt å vente... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...