Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Neutral90 skrev:

Kjenner jeg blir så irritert på dine vegne! Jeg har en sånn følelse av at vi er bare en av veldig mange og at mye av behandlingen blir gitt fordi den standard planen sier at slik er det. Veldig vilkårlig sånn sett 😒

Har ikke kompetanse til å si noe om dosering, men om du ikke får gode nyheter i morgen så ville jeg spurt og bedt om begrunnelse. 

Så «godt» å høre at det er flere som reagerer på det... Stort sett er jeg enig i det som blir bestemt, men dette synes jeg høres veldig rart ut!! Hadde en annen gynekolog enn min faste sist, så håper jeg får min faste igjen i morgen... Vanligvis har jeg inntrykk av de vurderer hvert enkelt tilfelle nøye, men denne gangen stusser jeg på avgjørelsen som ble tatt. Min gynekolog sa forrige fredag at hun gikk inn for å korte ned stimuleringstiden ved at jeg skulle begynne på 150 E noen dager tidligere enn ved forrige stimulering (som var 21 dager). Men når de «kaster bort» dagene slik som nå, så føler jeg at det er jo helt bort i natta 😢🤪 Hvis det ikke er utelukkende gode nyheter i morgen, så kommer jeg nok til å være ganske hard på den og kreve en god begrunnelse, vær du sikker 🤪😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Så «godt» å høre at det er flere som reagerer på det... Stort sett er jeg enig i det som blir bestemt, men dette synes jeg høres veldig rart ut!! Hadde en annen gynekolog enn min faste sist, så håper jeg får min faste igjen i morgen... Vanligvis har jeg inntrykk av de vurderer hvert enkelt tilfelle nøye, men denne gangen stusser jeg på avgjørelsen som ble tatt. Min gynekolog sa forrige fredag at hun gikk inn for å korte ned stimuleringstiden ved at jeg skulle begynne på 150 E noen dager tidligere enn ved forrige stimulering (som var 21 dager). Men når de «kaster bort» dagene slik som nå, så føler jeg at det er jo helt bort i natta 😢🤪 Hvis det ikke er utelukkende gode nyheter i morgen, så kommer jeg nok til å være ganske hard på den og kreve en god begrunnelse, vær du sikker 🤪😬

Si i fra hvordan det går i morgen 🧡

Anonymkode: 8a891...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si i fra hvordan det går i morgen 🧡

Anonymkode: 8a891...436

Skal gjøre det 🤞🏻💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått erfare mitt 3. mislykkede forsøk (sannsynligvis), negativ test og spotting i dag én dag før forventet mens. Blodprøve i morgen, det blir nok bare en bekreftelse på det jeg allerede vet. 

Dette 3. forsøket, gikk vi for «3-pakning» og har derfor to uttak/innsett igjen. Men, for første gang nå sist, var jeg så heldig at vi fikk to blastoer på frys. Skal drøfte akkurat dette med klinikken; men jeg er så usikker på om jeg bør gå for et fryseforsøk i naturlig syklus nå neste gang. Dette fordi jeg lurer på om kroppen er proppet etter 3 relativt tette stimuleringsrunder, har ikke akkurat lave hormondoser. En annen tanke er om det er mer lurt med et nytt ferskforsøk, for å da håpe på at jeg kan «høste inn» ett eller to ekstra egg, og heller spare de jeg har på frys til de tre forsøkene er brukt opp, sånn i tilfelle vi ikke lykkes på de to forsøkene vi nå har igjen. Klinikken opererer også med at man kan bytte ut et ferskforsøk med to fryseforsøk. Vet ikke hvordan det er hvis jeg bare vil bruke ett embryo, det får jeg nok svar på.

Har tro på at klinikken vil veilede meg til den beste løsningen, men jeg tar gjerne imot innspill dersom noen har vært borti lignende, eller har noen kloke ord. 

* Kan legge til at jeg egentlig bare har hatt 2 mislykkede forsøk, jeg ble gravid det første forsøket, men mistet. 

Endret av Fiiol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis var bekymringen min uten grunn 🙏🥳 I dag var det 9 follikler mellom 12 og 16 mm. Antar at det kan bli uttak fredag eller lørdag neste uke 🤞🏻 Gynekologen var fornøyd med dagens funn og glad for at gynekolog nr 2 ikke økte oppe dosen på tirsdag, på bakgrunn av at 10-11 mm er det hun kaller «vippekant» og at det kan se ut som at de minste ikke velger å kaste seg med på lasset (hadde alle de kastet seg på lasset så hadde det garantert blitt totalfrys). AMH på 80, så jeg har flust av egg, og det er ikke ønskelig å ha 30 i passelig størrelse på uttak. 

Så alt i alt så må jeg være fornøyd med dagens UL 🙏

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plan for neste forsøk. 

Clomid banking cycle. 

Skal starte på clomid og menopur 150 fra andre dag i syklusen i oktober. 

Eggene skal dyrkes i 5 dager (våres embryo aldri overlever så lenge, så det er nok mest stressfull del for oss..) og fryses ned. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, TiiBii skrev:

Bare av ren nysgjerrighet.

Hva sier legen deres er optimal størrelse på folikkposene til uttak? 

22-24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, har bestemmt meg å følge med litt på tråden her 🤗 

Jeg er i gang med mitt andre forsøk (IVF med ICSI pga lav spermantall). Skal ha egguthenting på mandag.

Første forsøk ble jeg overstimulert på lang protokoll og derfor er jeg på kort protokoll denne gangen med mye lavere østrogen dosering. Ikke helt sikker hvis det var en god beslutning siden de så bare 5 egg poser denne gangen og første gangen hadde jeg 20 egg 😕 legen sa at jeg skulle velge selv om jeg skal være på lang eller kort protokoll, så håper jeg valgte ikke feil. Har hatt litt dårlig erfaring med legene totalt sett (mangel av tid for forklaring og fikk feil informasjon eller løgn av og til).

Lurer på om dere hadde bedre erfaringer med private klinikker enn offentlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TiiBii said:

Bare av ren nysgjerrighet.

Hva sier legen deres er optimal størrelse på folikkposene til uttak? 

Legen sa til meg i dag at de skal være minst 17 før man bestemmer datoen for uthenting. Ikke sikker hva det betyr for størrelsen på uthentingsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har noen på 30 x et eller annet da? 

Anonymkode: 8a891...436

Åi da er de kjempe store og kan være overmodne. 

Eller slippe før uttaket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aaa08 skrev:

22-24

 

3 timer siden, Avianna skrev:

Legen sa til meg i dag at de skal være minst 17 før man bestemmer datoen for uthenting. Ikke sikker hva det betyr for størrelsen på uthentingsdagen.

Okey😊 Da varierer det nok. Jeg har fått beskjed om å ha flest mulig folikkposer på 18-20 mm før jeg kan sette eggløsningssprøyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle! 

Har sneket litt her på siden, men nå må jeg bare få ut litt frustrasjon! 

Jeg har hatt et fryseforsøk, styrt syklus med innsett av en blasto. Testdato var på mandag, hcg på 86, men hadde en blødning som varte i ca 1 time, og samme på tirsdag. Onsdag begynte jeg å blø som en vanlig menstruasjon, og jeg tok en ny hcg på ettermiddagen for å få bekreftet at det var en spontanabort. Fikk prøvesvaret i dag, og hcg var på 294. Blør fortsatt, om en litt mindre enn onsdag og torsdag, men har vært gjennom 3 sa tidligere, så føler at jeg kjenner lusa på gangen, men legene sier at jeg må fortsette med medisiner og ta ny hcg på mandag. Er bare så lei nå, vil ikke fortsette å ta medisiner og kjenne på håpet, for all fornuft sier at dette forsøket er over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aaa08 skrev:

Åi da er de kjempe store og kan være overmodne. 

Eller slippe før uttaket 

Å æsj... 😕 Legen sa ingenting om det da, men sa bare at alt var normalt. 

Anonymkode: 8a891...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Aaa08 skrev:

Vi har plan for neste forsøk. 

Clomid banking cycle. 

Skal starte på clomid og menopur 150 fra andre dag i syklusen i oktober. 

Eggene skal dyrkes i 5 dager (våres embryo aldri overlever så lenge, så det er nok mest stressfull del for oss..) og fryses ned. 

Prøvte å lese litt om det, men ble ikke helt klok. Hva innebærer dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eidvo skrev:

Hei alle! 

Har sneket litt her på siden, men nå må jeg bare få ut litt frustrasjon! 

Jeg har hatt et fryseforsøk, styrt syklus med innsett av en blasto. Testdato var på mandag, hcg på 86, men hadde en blødning som varte i ca 1 time, og samme på tirsdag. Onsdag begynte jeg å blø som en vanlig menstruasjon, og jeg tok en ny hcg på ettermiddagen for å få bekreftet at det var en spontanabort. Fikk prøvesvaret i dag, og hcg var på 294. Blør fortsatt, om en litt mindre enn onsdag og torsdag, men har vært gjennom 3 sa tidligere, så føler at jeg kjenner lusa på gangen, men legene sier at jeg må fortsette med medisiner og ta ny hcg på mandag. Er bare så lei nå, vil ikke fortsette å ta medisiner og kjenne på håpet, for all fornuft sier at dette forsøket er over..

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet jeg lurer på... jeg har lyst å sette inn 2 embryoer neste uke (om mulig) siden jeg har lest at dette kan øke sjansen å bli gravid. Men legen sa til meg at de bare gjør det på 3. forsøk og ikke på andre pga risiko for tvillinger. 

Jeg forstår risikoen men hadde vært veldig glad om tvillinger. IVF prosessen er jo tung finansiell og emosjonell sett og derfor også en risiko i seg selv.

Spørsmålet mitt er: er det faktisk lovlig for legene å nekte å sette inn 2 embryoer hvis vi får 2? Første gangen fikk vi bare 1, så hvis vi får 2 vil jeg gjerne sette inn begge. Det er jo også risiko at de ikke overlever frysing i tillegg. Skulle det ikke være mitt valg hvilke risikoer jeg foretrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Avianna skrev:

Noe annet jeg lurer på... jeg har lyst å sette inn 2 embryoer neste uke (om mulig) siden jeg har lest at dette kan øke sjansen å bli gravid. Men legen sa til meg at de bare gjør det på 3. forsøk og ikke på andre pga risiko for tvillinger. 

Jeg forstår risikoen men hadde vært veldig glad om tvillinger. IVF prosessen er jo tung finansiell og emosjonell sett og derfor også en risiko i seg selv.

Spørsmålet mitt er: er det faktisk lovlig for legene å nekte å sette inn 2 embryoer hvis vi får 2? Første gangen fikk vi bare 1, så hvis vi får 2 vil jeg gjerne sette inn begge. Det er jo også risiko at de ikke overlever frysing i tillegg. Skulle det ikke være mitt valg hvilke risikoer jeg foretrekker?

Ja, de kan nekte. Haukeland har bestemt at de aldri sitter inn mer enn et embryo, for tvillinger er risikosvangerskap. Vet de sitter inn to andre steder i Norge, men da skal man ha prøvd flere ganger. 

Anonymkode: 09e5f...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...