Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Åh, så godt å høre at vi er flere! Jeg føler meg ikke spesielt stressa mtp uttaket, jeg er mer stresset for at eggene skal ha forlatt åstedet (les eggstokkene) før uttaket eller at det ikke er noen brukendes egg der 😬

ja, jeg har også tenkt på det. Gå igjennom alt dette her for ingenting liksom!

Er det vanlig at noe sånt kan skje? 😑 

Anonymkode: c8738...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, jeg har også tenkt på det. Gå igjennom alt dette her for ingenting liksom!

Er det vanlig at noe sånt kan skje? 😑 

At eggene kan ha løsnet før uttaket har jeg om lest om på diverse forum, men det tror jeg er ganske sjelden. At det ikke er noe brukendes egg er vel mer «normalt». Det har jeg også lest om på diverse forum, hvor eggene faller fra i fra mellom siste UL og uttak. Eller det kan være dårlig kvalitet på de som er.. Tror ikke det er veldig vanlig heller, at det absolutt ikke er et eneste egg med ok kvalitet. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Hvordan er tiden etterpå? 

ja, du har jo vært gjennom en del forsøk og vet litt hva det går i. Sikkert lurt å prøve slappe godt av og puste godt... men mitt første forsøk og er ganske nervøs ! Håper jeg får god effekt av smertelindringen🤞

Tiden etterpå varierer litt, noen ganger har jeg hatt en del smerter og sist gang hadde jeg ingenting. Slapp av og ta det rolig etter uttak, paracet hjelper som oftest. 

Jeg husker selv jeg grudde meg mye til første egguttak, men det var ikke så gale som jeg frykter. Smertene ved uttak  vil selvfølgelig variere fra  person til person, men medisinen du får hjelper godt. Spør sykepleierene om mer medisin om du kjenner den ikke virker. 

Dette går bra 😘

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Patriotpaula skrev:

At eggene kan ha løsnet før uttaket har jeg om lest om på diverse forum, men det tror jeg er ganske sjelden. At det ikke er noe brukendes egg er vel mer «normalt». Det har jeg også lest om på diverse forum, hvor eggene faller fra i fra mellom siste UL og uttak. Eller det kan være dårlig kvalitet på de som er.. Tror ikke det er veldig vanlig heller, at det absolutt ikke er et eneste egg med ok kvalitet. 

Vi får krysse fingerene på at vi hvertfall får ett brukanes egg🤞🤞 Jeg er så spent! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnnenB skrev:

Tiden etterpå varierer litt, noen ganger har jeg hatt en del smerter og sist gang hadde jeg ingenting. Slapp av og ta det rolig etter uttak, paracet hjelper som oftest. 

Jeg husker selv jeg grudde meg mye til første egguttak, men det var ikke så gale som jeg frykter. Smertene ved uttak  vil selvfølgelig variere fra  person til person, men medisinen du får hjelper godt. Spør sykepleierene om mer medisin om du kjenner den ikke virker. 

Dette går bra 😘

Ja, de snakket om sykemelding på klinikken. Uten at jeg helt husker hvor lenge det var snakk om. Det varierer vel også fra person til person? Og litt hvilket yrke man har kanskje?

godt tips om å spørre om mer medisin! Takk😅

Skrevet
3 timer siden, AnnenB skrev:

Akkurat ferdig jeg også, ble 8 egg ut. Veldig spennende dager i vente ja :)

Gøy at vi er likt i løypa! :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk uttaket for dere? Er det innmari vondt? Jeg synes det er vondt på vanlig UL og når den ene eggstokken er sjenert så de må grafse litt ekstra oppi der liksom for å få den fram🤣 Så kjenner jeg gruer meg skikkelig til uttaket😑 

krysser fingerene for gullegg for dere🤞🤞

Gikk egentlig veldig fint. Blir god og avslappet av medisinene du får i den posen med medisiner. Det gjorde litt vondt på noen enkelte fordi de lå litt på utkanten, men alt i alt så har jeg kjent på verre før. Begynte å blød litt, men det gikk også over ganske raskt. Nå slapper jeg godt av hjemme. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de snakket om sykemelding på klinikken. Uten at jeg helt husker hvor lenge det var snakk om. Det varierer vel også fra person til person? Og litt hvilket yrke man har kanskje?

godt tips om å spørre om mer medisin! Takk😅

Tror ikke jeg får pvk en gang jeg 🙊 har fått med meg stesolid, Paracet og voltaren hjem, og skal få en midazolam-shot der. Høres ikke ut som jeg har mulighet til noe iv 😬

AnonymBruker
Skrevet

Hva er pvk? Og iv? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er pvk? Og iv? 

Perifer venekanyle = venflon

iv = intravenøst 😊

Gjest Fnugg
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det høres ikke godt ut med vridning av eggstokk😵 skjønner at du er litt forsiktig for tiden da! Men synes også det er lite informasjon om det. Ingen har nevnt til meg at man få vridning og at man bør unngå hopp og sprett. Glad jeg spurte her inne nå! Jeg har holdt meg til gåturer pga evigvarende forkjølelse på toppen av det hele, men savner virkelig å trene. Så bør kanskje bare hoppe i det (ikke bokstavelig talt🙊) og komme meg på trening igjen.. 

Anbefaler minibands istedenfor vekter, synes liksom det gir grei trening uten å «dra» like mye i musklene om du skjønner. 

Jeg synes trening er så viktig for psyken under forsøk, så jeg går alltid på trening rett før uttak og tar heller ei pensjonistøkt eller 5 etter innsett enn å droppe trening helt. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt lette celleforandringer i over 1 år? Jeg har det og får ikke starte opp med ivf før det har trukket seg tilbake🤷‍♀️ planen var å starte på synarela nå, men er blitt utsatt. 

Viss man ikke blir kvitt lette celleforandringene, hva gjør de med det? 

Anonymkode: 6c4dc...d55

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Patriotpaula skrev:

Perifer venekanyle = venflon

iv = intravenøst 😊

Ah, får man mindre vondt av intravenøs? Håper det, får jeg skulle få det🤞

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, får man mindre vondt av intravenøs? Håper det, får jeg skulle få det🤞

Mer effektivt og det virker mye raskere med intravenøst :) Flere som får morfin eller oxynorm feks. Sterke saker, som har god effekt i løpet av minutter :) 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Fnugg skrev:

Anbefaler minibands istedenfor vekter, synes liksom det gir grei trening uten å «dra» like mye i musklene om du skjønner. 

Jeg synes trening er så viktig for psyken under forsøk, så jeg går alltid på trening rett før uttak og tar heller ei pensjonistøkt eller 5 etter innsett enn å droppe trening helt. 

Minibands var lurt! jeg gleder meg til trening igjen etter innsett! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent styrke med vekter både under stimulering og etter innsett. Ikke vært noe problemer med det. Er vant til å trene, og tenker at blodsirkulasjon utelukkende er positivt. 

Anonymkode: d5af7...1ca

Skrevet

Jeg trener ganske tung styrke (tidligere styrkeløfter), og kjørte ganske tungt også i stimuleringsperioden. Derimot satte kroppen en stopper noen dager før uttak pga overstimulering. Kroppen roet seg riktignok ned, så trente relativt lett (men med vekter) og rei dagen før uttak. trente ett igjen 4 dager etter uttaket, men tok det rolig hele den uka.

Tenker så lenge man lytter til kroppen går det greit. Litt vondt akkurat å ri, men tok det rolig. Har riktignok ikke fått innsett enda, men vil fortsette å trene da og, men det viktigste er nok å unngå for stort buktrykk (ikke for tunge baseløft med belte), og for mye hopp og sprett. Trening er uten tvil positivt, og styrke skal man ikke være redd for. Når jeg jobbet som PT hadde jeg mange gravide kunder som fikk program, men noe må det selvsagt individualiseres.

• Liker 2
Gjest Fnugg
Skrevet (endret)
1 time siden, bondekone skrev:

Jeg trener ganske tung styrke (tidligere styrkeløfter), og kjørte ganske tungt også i stimuleringsperioden. Derimot satte kroppen en stopper noen dager før uttak pga overstimulering. Kroppen roet seg riktignok ned, så trente relativt lett (men med vekter) og rei dagen før uttak. trente ett igjen 4 dager etter uttaket, men tok det rolig hele den uka.

Tenker så lenge man lytter til kroppen går det greit. Litt vondt akkurat å ri, men tok det rolig. Har riktignok ikke fått innsett enda, men vil fortsette å trene da og, men det viktigste er nok å unngå for stort buktrykk (ikke for tunge baseløft med belte), og for mye hopp og sprett. Trening er uten tvil positivt, og styrke skal man ikke være redd for. Når jeg jobbet som PT hadde jeg mange gravide kunder som fikk program, men noe må det selvsagt individualiseres.

Altså, bare for å presisere: jeg mente ikke at man skulle unngå vekter uansett eller unngå trening. 

Jeg bare sier, med den erfaringen jeg gjorde som faktisk har opplevd at eggstokken sannsynligvis gjorde en vridning (og at jeg faktisk fikk noe reduserte sjanser ifbm fertilitet fordi jeg fikk en indre skade, den døde heldigvis ikke) - at jeg gikk på trening samme dag. Og jeg kjente ikke noe som helst ubehag under selve treningen, det skjedde etterpå. Og det kom som lyn fra klar himmel - og man går rett fra «frisk som en fisk» til at man ikke klarer å ringe en ambulanse selv på 2 sekunder. 

Men altså, det er jo ikke ofte det skjer med folk - og det kommer jo an på sizen, man får jo beskjed om man skal være helt i ro. Det er ikke bare selve buktrykket, det går på selve bevegelsen «oppned» ifølge sykepleieren. Om du skjønner :P 

Trening under graviditet og eventuell unngåelse av torkvering har ingen sammenheng sånn sett. 

Endret av Fnugg
Skrevet
14 minutter siden, Fnugg skrev:

Altså, bare for å presisere: jeg mente ikke at man skulle unngå vekter uansett eller unngå trening. 

Jeg bare sier, med den erfaringen jeg gjorde som faktisk har opplevd at eggstokken sannsynligvis gjorde en vridning (og at jeg faktisk fikk noe reduserte sjanser ifbm fertilitet fordi jeg fikk en indre skade, den døde heldigvis ikke) - at jeg gikk på trening samme dag. Og jeg kjente ikke noe som helst ubehag under selve treningen, det skjedde etterpå. Og det kom som lyn fra klar himmel - og man går rett fra «frisk som en fisk» til at man ikke klarer å ringe en ambulanse selv på 2 sekunder. 

Men altså, det er jo ikke ofte det skjer med folk - og det kommer jo an på sizen, man får jo beskjed om man skal være helt i ro. Det er ikke bare selve buktrykket, det går på selve bevegelsen «oppned» ifølge sykepleieren. Om du skjønner :P 

Trening under graviditet og eventuell unngåelse av torkvering har ingen sammenheng sånn sett. 

Siden jeg hadde fare for å bli overstimulert og eggstokkene mine var veldig store fikk jeg klar beskjed om å ikke trene de første par ukene etter uttak. Og det var pga nettopp det du nevner 🙂

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Fnugg skrev:

Ja, er enig altså! Man skal passe på. Jeg fikk faktisk ikke særlig til beskjed om hverken det ene eller det andre, men spurte heller ikke. (Og jeg var overstimulert) 

Men poenget mitt var vel det at styrke ikke nødvendigvis er det værste, men unngå stort buktrykk og mye hopp og sprett. Rolig overkroppsøkt er f.eks mindre risiko enn knebøy/markløft. Men skummelt det du opplevde! 

Endret av bondekone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...