AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1001 Skrevet 3. mars 2019 11 minutter siden, Wiley skrev: Endometriose symptomene kan bli værre pga medisinene du får uten at du nødvendigvis har en forværring av selve endometriosen. Den lever jo på østrogen og man får jo i seg en del i løpet av et forsøk. Hvis du hadde hatt store cyster som skaper problemer for forsøk hadde de nok sett det på ultralyd, og i utgangspunktet så skal ikke endometriose ha noen negativ innvirkning på prosessen. Ivf er uansett løsningen på diagnosen i forhold til barnløshet. Det eneste min gynekolog nevnte når jeg var der for å spørre om det samme, var at egglederene noen ganger kan være veskefylte og at det ikke er så gunstig, i så fall bør de fjernes, men det er veldig lett å se på UL. Ang lap så tenker jeg at det hadde vært å foretrekke før du startet ivf, for å få en evt diagnose og for at det kan gjøre det enklere å bli gravid naturlig. Så hvis du har mulighet så ville jeg vurdert å ta en pause før neste forsøk for å få dette utredet ordentlig. Med dine symptomer så høres det jo ut som om det kan være endo. Det har nok ikke gjort store utfall for ivf prosessen eller SA’en, men alltid fint å få sjekket alt. Tusen takk for utfyllende svar!! De har ikke sagt noe om cyster denne runden, de fant en sist forsøk men det var vanncyste som var ufarlig. Begge de forrige forsøkene brukte jeg progynova i forkant før sprøyter, etter disse forsøkene smertene mine har blitt uutholdelige😅 derfor jeg mistenter forsøkene kan ha utløst endometriosen. Det neste forsøket skal jeg bruke nesespray og ha lang protokoll, som skal være bedre for de med endometriose? Vet du hvorfor det skal være bedre? Har selvfølgelig glemt å spør legen om det. Anonymkode: 8d080...ca0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1002 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Patriotpaula skrev: Uttak nærmer seg med stormskritt (tirsdag). Kjenner jeg er overraskende rolig mtp uttaket. Jeg er mer «stresset» for at eggene skal løsne før uttaket 😬 Synes Ovitrelle 36 timer før er lenge! Får alle her inne beskjed om å sette den 36 timer før uttak? Det er vondt å gå på do, spesielt hvis jeg må presse litt selv, da stikker det til både i høyre og venstre side 🙄 Håper dette betyr at eggstokkene er store med mye egg 🤞🏻🤞🏻 Jeg skal også sette i kveld og uttak på tirsdag Anonymkode: c8738...5b6 1
Patriotpaula Skrevet 3. mars 2019 #1003 Skrevet 3. mars 2019 54 minutter siden, Fiiol skrev: Satt den 23 lørdagskveld, møtte opp ca. 9 mandagen, uttak en time etterpå når den smertestillende/beroligende cocktailen var konsumert og begynt å virke. Var min første gang også, jeg grudde meg heller ikke. Gikk kjempefint. Fokuserte på å puste rolig og ikke spenne musklene, innbilte meg at jeg kunne ødelegge noe hvis jeg ble anspent. Fikk ros og klapp på skulderen for at jeg var rolig og flink å puste med magen. Følte meg småfull, var fjern og knisete etterpå. Håper og tror du beholder roen! ✌ Blir vel herdet etter undersøkelser man har gjort i forkant. Synes f.eks. undersøkelsen av egglederene var verre enn uttak. Jeg har fått med diverse tabletter hjem som jeg skal ta en time før jeg skal møte opp, så skal jeg visst få en shot med midazolam der . Kommer til å gå på snurr 😅 Aldri tatt sånne medikamenter før. Bra du synes uttaket gikk helt fint for din del, det hjelper å høre for min del Jeg har nå blitt så vant å ligge halvnaken hos gyn, så det er liksom null stress. Og litt ubehag skal jeg klare 😬 Må bare satse på at det går veldig fint 😊🙌
Wiley Skrevet 3. mars 2019 #1004 Skrevet 3. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for utfyllende svar!! De har ikke sagt noe om cyster denne runden, de fant en sist forsøk men det var vanncyste som var ufarlig. Begge de forrige forsøkene brukte jeg progynova i forkant før sprøyter, etter disse forsøkene smertene mine har blitt uutholdelige😅 derfor jeg mistenter forsøkene kan ha utløst endometriosen. Det neste forsøket skal jeg bruke nesespray og ha lang protokoll, som skal være bedre for de med endometriose? Vet du hvorfor det skal være bedre? Har selvfølgelig glemt å spør legen om det. Anonymkode: 8d080...ca0 Progynova er jo ren østrogen, så det er nok det du merker. Jeg har også reagert på den i etterkant, men gynekologen min var relativt klar på at det ikke betyr at selve tilstanden er påvirket. Det er ingen sammenheng med symptomer, grad av endometriose og fruktbarhet. Nesesprayen skal være bra for endometriosen fordi du blir satt i kunstig overgangsalder hvor østrogen blir blokkert, og det skal i teorien tørke ut endometriosen. Det er vel mer «behagelig» for en endo pasient, men sjangsene for å bli gravid er nok omtrent like gode. Alle reagerer forskjellig på medisinene så legene prøver vel bare å se hva som fungerer best for deg. Du har jo allerede blitt gravid så det er gode sjangser for å lykkes.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1005 Skrevet 3. mars 2019 3 minutter siden, Wiley skrev: Progynova er jo ren østrogen, så det er nok det du merker. Jeg har også reagert på den i etterkant, men gynekologen min var relativt klar på at det ikke betyr at selve tilstanden er påvirket. Det er ingen sammenheng med symptomer, grad av endometriose og fruktbarhet. Nesesprayen skal være bra for endometriosen fordi du blir satt i kunstig overgangsalder hvor østrogen blir blokkert, og det skal i teorien tørke ut endometriosen. Det er vel mer «behagelig» for en endo pasient, men sjangsene for å bli gravid er nok omtrent like gode. Alle reagerer forskjellig på medisinene så legene prøver vel bare å se hva som fungerer best for deg. Du har jo allerede blitt gravid så det er gode sjangser for å lykkes. Åh, det gjorde veldig godt å lese dette. Jeg er så bekymret av alt til enhver tid, og føler det dukker opp noe nytt jeg ikke forstår hele tiden. Men du gjorde dagen/kvelden min veldig mye bedre nå. Så tusen takk❤️ Anonymkode: 8d080...ca0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1006 Skrevet 3. mars 2019 Dere som trener i utgangspunktet til vanlig, hvordan har det vært med treningen under stimulering av sprøyter og etter uttak osv? Anonymkode: c8738...5b6
Patriotpaula Skrevet 3. mars 2019 #1007 Skrevet 3. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som trener i utgangspunktet til vanlig, hvordan har det vært med treningen under stimulering av sprøyter og etter uttak osv? Anonymkode: c8738...5b6 Trent som normalt (styrketrening) under stimulering med sprøyter. Gyn sa at dette var helt ok. Nå begynner eggstokkene å bli store, så hun anbefalte meg å ikke løpe, gå på step o.l. den siste tiden nå.
Uvisst85 Skrevet 3. mars 2019 #1008 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som trener i utgangspunktet til vanlig, hvordan har det vært med treningen under stimulering av sprøyter og etter uttak osv? Anonymkode: c8738...5b6 Jeg spiller tennis, og fikk beskjed om å droppe det mens jeg gikk på sprøyter. Som nevnt over her pga litt vel mye hopp og sprett
Gjest Fnugg Skrevet 3. mars 2019 #1009 Skrevet 3. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som trener i utgangspunktet til vanlig, hvordan har det vært med treningen under stimulering av sprøyter og etter uttak osv? Anonymkode: c8738...5b6 Jeg trener som vanlig, men roer det ned akkurat rundt uttak og etter innsett - jeg har nemlig sannsynligvis fått torkvering av en cyste tidligere som resulterte i den jævligste smerten ever - like vondt som fødsel. Så det har jeg ikke tenkt å risikere igjen Og det skjedde etter styrketrening (uten at jeg vet om det hadde sammenheng). Ifølge de på klinikken så er det spesielt hopp/sprett/høy puls man skal unngå - men jeg kjenner at det gjør ganske vondt med egentlig det meste som involverer trykk rundt hoftepartiet. Hip thrust er vondt, mens utfall bakover (uten vekter etter innsett) går greit for eksempel. Etter ei ukes tid etter innsett er det helt fint igjen for min del til å trene normalt, men jeg trener ikke veldig hardt. Men spray ble jeg mer svimmel, så da unngikk jeg alle raske bevegelser og opp/nedgreier. Endret 3. mars 2019 av Fnugg
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1010 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Fnugg skrev: Jeg trener som vanlig, men roer det ned akkurat rundt uttak og etter innsett - jeg har nemlig sannsynligvis fått torkvering av en cyste tidligere som resulterte i den jævligste smerten ever - like vondt som fødsel. Så det har jeg ikke tenkt å risikere igjen Og det skjedde etter styrketrening (uten at jeg vet om det hadde sammenheng). Ifølge de på klinikken så er det spesielt hopp/sprett/høy puls man skal unngå - men jeg kjenner at det gjør ganske vondt med egentlig det meste som involverer trykk rundt hoftepartiet. Hip thrust er vondt, mens utfall bakover (uten vekter etter innsett) går greit for eksempel. Etter ei ukes tid etter innsett er det helt fint igjen for min del til å trene normalt, men jeg trener ikke veldig hardt. Men spray ble jeg mer svimmel, så da unngikk jeg alle raske bevegelser og opp/nedgreier. Hva er torkvering av cyste? Og hadde det innvirkning på forsøket ? Trente du rolig i studio eller var du med på gruppetimer etter innsett? Anonymkode: c8738...5b6
Gjest Fnugg Skrevet 4. mars 2019 #1011 Skrevet 4. mars 2019 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er torkvering av cyste? Og hadde det innvirkning på forsøket ? Trente du rolig i studio eller var du med på gruppetimer etter innsett? Anonymkode: c8738...5b6 TORKVERING (åh.....mobilen nekten å skrive med små bokstaver på det ordet....) betyr vridning. Om eggstokkene er store (som de er ved stimulering), eller har større cyster, så kam vekten gjøre at den vrir seg rundt sin egen akse. Noen ganger vrir den seg tilbake (som nok skjedde hos meg), men om den ikke gjør det trenger man akutt operasjon. Både fordi smertene er uutholdelige, men også fordi den struper blodtilførsel som igjen fører til at eggstokken dør. Som regel vil de bare vri den forsiktig tilbake og gjør minst mulig på kvinner i fertil alder, men er skaden skjedd må de jo fjerne ting. Jeg fikk skade på eggleder etter dette, og ser på forsøk at den samme siden presterer noe dårligere enn den andre siden (uten at jeg vet om det har sammenheng). Men ja, det ødelegger ikke bare forsøk - i kjipeste fall ødelegger man jo hele eggstokken. Synes de er litt vage på dette, og har fått ulike råd. Type sånn «lev som vanlig». «OK, normal trening da?/ja - normal. Men helst ikke jogg og hopp/OK, ellipse da?/Nja, helst ikke/OK, styrke går vel greit?/Ja. Men du trenger ikke gjøre annet enn å ta spaserturer»......når jeg ikke spør flere spørsmål og bare leser på nettsidene er trening greit, når jeg spør direkte er de litt sånn «nja». Jeg går ikke på timer uansett, men hadde ikke gått etter innsett (eller rett før uttak). Jeg trener vanlig baseøvelser/kettlebells osv, og i den perioden dropper jeg vekter. Gjør øvelsene mer forsiktig og saktere, og fordi det er ømt og kjipt i hele området så kjente iallefall jeg at noen øvelser var helt uaktuelle. Var verre denne gangen enn sist, så det kommer nok an på hvordan uttaket gikk osv. Jeg hadde mye vondere uttak nå ennå sist gang. Endret 4. mars 2019 av Fnugg
Popkorn Skrevet 4. mars 2019 #1012 Skrevet 4. mars 2019 Da var jeg endelig ferdig med uttaket. 5 egg og noen levende spermer. Blir spennende hva den neste tiden vil bringe. 3
AnnenB Skrevet 4. mars 2019 #1013 Skrevet 4. mars 2019 47 minutter siden, Popkorn skrev: Da var jeg endelig ferdig med uttaket. 5 egg og noen levende spermer. Blir spennende hva den neste tiden vil bringe. Akkurat ferdig jeg også, ble 8 egg ut. Veldig spennende dager i vente ja 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1014 Skrevet 4. mars 2019 1 time siden, Popkorn skrev: Da var jeg endelig ferdig med uttaket. 5 egg og noen levende spermer. Blir spennende hva den neste tiden vil bringe. 33 minutter siden, AnnenB skrev: Akkurat ferdig jeg også, ble 8 egg ut. Veldig spennende dager i vente ja Hvordan gikk uttaket for dere? Er det innmari vondt? Jeg synes det er vondt på vanlig UL og når den ene eggstokken er sjenert så de må grafse litt ekstra oppi der liksom for å få den fram🤣 Så kjenner jeg gruer meg skikkelig til uttaket😑 krysser fingerene for gullegg for dere🤞🤞 Anonymkode: c8738...5b6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1015 Skrevet 4. mars 2019 2 timer siden, Fnugg skrev: TORKVERING (åh.....mobilen nekten å skrive med små bokstaver på det ordet....) betyr vridning. Om eggstokkene er store (som de er ved stimulering), eller har større cyster, så kam vekten gjøre at den vrir seg rundt sin egen akse. Noen ganger vrir den seg tilbake (som nok skjedde hos meg), men om den ikke gjør det trenger man akutt operasjon. Både fordi smertene er uutholdelige, men også fordi den struper blodtilførsel som igjen fører til at eggstokken dør. Som regel vil de bare vri den forsiktig tilbake og gjør minst mulig på kvinner i fertil alder, men er skaden skjedd må de jo fjerne ting. Jeg fikk skade på eggleder etter dette, og ser på forsøk at den samme siden presterer noe dårligere enn den andre siden (uten at jeg vet om det har sammenheng). Men ja, det ødelegger ikke bare forsøk - i kjipeste fall ødelegger man jo hele eggstokken. Synes de er litt vage på dette, og har fått ulike råd. Type sånn «lev som vanlig». «OK, normal trening da?/ja - normal. Men helst ikke jogg og hopp/OK, ellipse da?/Nja, helst ikke/OK, styrke går vel greit?/Ja. Men du trenger ikke gjøre annet enn å ta spaserturer»......når jeg ikke spør flere spørsmål og bare leser på nettsidene er trening greit, når jeg spør direkte er de litt sånn «nja». Jeg går ikke på timer uansett, men hadde ikke gått etter innsett (eller rett før uttak). Jeg trener vanlig baseøvelser/kettlebells osv, og i den perioden dropper jeg vekter. Gjør øvelsene mer forsiktig og saktere, og fordi det er ømt og kjipt i hele området så kjente iallefall jeg at noen øvelser var helt uaktuelle. Var verre denne gangen enn sist, så det kommer nok an på hvordan uttaket gikk osv. Jeg hadde mye vondere uttak nå ennå sist gang. Oi, det høres ikke godt ut med vridning av eggstokk😵 skjønner at du er litt forsiktig for tiden da! Men synes også det er lite informasjon om det. Ingen har nevnt til meg at man få vridning og at man bør unngå hopp og sprett. Glad jeg spurte her inne nå! Jeg har holdt meg til gåturer pga evigvarende forkjølelse på toppen av det hele, men savner virkelig å trene. Så bør kanskje bare hoppe i det (ikke bokstavelig talt🙊) og komme meg på trening igjen.. Anonymkode: c8738...5b6
AnnenB Skrevet 4. mars 2019 #1016 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk uttaket for dere? Er det innmari vondt? Jeg synes det er vondt på vanlig UL og når den ene eggstokken er sjenert så de må grafse litt ekstra oppi der liksom for å få den fram🤣 Så kjenner jeg gruer meg skikkelig til uttaket😑 krysser fingerene for gullegg for dere🤞🤞 Anonymkode: c8738...5b6 Jeg synes egguttak er heilt greit, kjenner nesten ingenting Etter en del uttak har jeg funnet ut at klarer du å slappe av litt, så er smertene mye mindre. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1017 Skrevet 4. mars 2019 2 minutter siden, AnnenB skrev: Jeg synes egguttak er heilt greit, kjenner nesten ingenting Etter en del uttak har jeg funnet ut at klarer du å slappe av litt, så er smertene mye mindre. Lykke til Takk! Hvordan er tiden etterpå? ja, du har jo vært gjennom en del forsøk og vet litt hva det går i. Sikkert lurt å prøve slappe godt av og puste godt... men mitt første forsøk og er ganske nervøs ! Håper jeg får god effekt av smertelindringen🤞 Anonymkode: c8738...5b6
Patriotpaula Skrevet 4. mars 2019 #1018 Skrevet 4. mars 2019 Flere som har fått ømme brystvorter/pupper FØR uttak? Kommet her de siste dagene, sammen med uvante mengder slimete utflod av og på 😬
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1019 Skrevet 4. mars 2019 12 minutter siden, Patriotpaula skrev: Flere som har fått ømme brystvorter/pupper FØR uttak? Kommet her de siste dagene, sammen med uvante mengder slimete utflod av og på 😬 Helt ekstremt! Både ømme brystvorter og utflod. Litt kjipt med graviditetssymptomer FØR en eventuell graviditet 😝 Anonymkode: c8738...5b6
Patriotpaula Skrevet 4. mars 2019 #1020 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ekstremt! Både ømme brystvorter og utflod. Litt kjipt med graviditetssymptomer FØR en eventuell graviditet 😝 Anonymkode: c8738...5b6 Åh, så godt å høre at vi er flere! Jeg føler meg ikke spesielt stressa mtp uttaket, jeg er mer stresset for at eggene skal ha forlatt åstedet (les eggstokkene) før uttaket eller at det ikke er noen brukendes egg der 😬
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå