Gå til innhold

Ikke vaksinere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Guile skrev:

:)

Jeg lærte noe nytt, visste ikke at sink var gunstig for å behandle kolera. Men ser fortsatt ikke hvorfor det skal gis i stedet for vaksine. Du har som utgangspunkt at vaksine er gift og feil og farlig, det stemmer bare ikke.

Det respekterer jeg :)

Problemet er at det ikke bare er sink som har slik effekt, men både andre næringsstoffer og det å motvirke underernæring generelt. Og det har ikke kun virkning på kolera, men også andre sykdommer. Både dem det vaksineres mot og ikke. Gjennom mat har man mulighet til å slå mange fluer i en smekk. Spørsmålet blir jo om hva som vil redde flest liv samlet, vaksiner eller mat? Tallene tyder på det siste. Og da mener jeg det er dette som burde prioriteres.

Utvikling av landbruk og selvforsyning i sykdomsrammede land har i tillegg en omfattende langtidseffekt, og legger et bedre helsegrunnlag for mange generasjoner. Som nevnt er vaksine lite behjelpelig om du dør av sult i ettertid.

Når det gjelder kolera handler det heller ikke bare om at sink kan behandle sykdom som allerede har oppstått. Det forebygger og hindrer sykdom i å oppstå i utgangspunktet. Med andre ord er du i dette tilfellet mye mer utsatt dersom du mangler mineralet.

Svarer mer senere.

Endret av Kardemomme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Rumos skrev:

For oss som tror på uhildet vitenskapelig forskning og ikke kvakksalvere er det ikke noen annen side man kan ta seriøst. Og dere ønsker heller ikke å ta til dere noe annet syn, herunder seriøs forskning. Normalt sett ler jeg av konspirasjonsteoretikere, men når det gjelder vaksinedebatten handler det i verste fall om at sykdommer som var utryddet kommer tilbake. Enn så lengre kan dere være gratispassasjerer i vår flokkimmuinitet, når det ikke er tilfelle lenger er kanskje Idocracy ikke så faretruende nært som før. 

Haha, den var god :)

Vis til én useriøs link jeg har lagt ut. Da får du litt å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kardemomme skrev:

Haha, den var god :)

Vis til én useriøs link jeg har lagt ut. Da får du litt å gjøre.

Haha, så artig det er med hersketeknikk😂 

Har ikke gått igjennom dine linker da de bare er avsporinger, være seg sink mot kolera, at sult er grusomt, at legemiddelindustrien er opptatt av å tjene penger eller hvorvidt det er nødvendig med aluminium i vann eller ei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Rumos skrev:

Haha, så artig det er med hersketeknikk😂 

Har ikke gått igjennom dine linker da de bare er avsporinger, være seg sink mot kolera, at sult er grusomt, at legemiddelindustrien er opptatt av å tjene penger eller hvorvidt det er nødvendig med aluminium i vann eller ei. 

Vel. Jeg synes generelt det er dumt med slikt og foretrekker å kunne snakke med folk uten at man skal fornærme hverandre i annethvert innlegg. Men jeg lar meg også provosere og holder meg ikke for god til å svare på tiltale når noen retter det mot meg. Vaksineforkjempere viser toppen av hersketeknikk, og kommer med lite annet.

Du nevner at du «ler av konspirasjonsteoretikere,» og insinuerer at jeg legger ut info fra kvakksalvere og useriøs forskning. Du kan godt være uenig i min forståelse, men har nok gått glipp av hvilke kilder jeg bruker. Brukeren over deg trodde nok det samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Midgard skrev:

Jeg syns bare det er trist at du trekker konklusjoner på fullstendig irrelevant data. 
Men du skal ha for at du faktisk prøver å argumentere for ditt syn. Det er du nærmest alene om.

Takk for at du ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

[vaksineforkjemper-film klippet vekk]

Anonymkode: 04b56...62f

Denne er nok mer til nytte i opplysningsøyemed.

Anonymkode: 77ac5...621

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd dette, og gidder ikke lese gjennom hele, men kan jo håpe på at TS er kommet på bedre tanker. 

Det er skremmende og helt utrolig i dag hvordan nesten enhver «tro» - uansett hvor utrolig den er - kan «dokumenteres». Det finnes for eksempel en nokså stor gruppe mennesker som tror at jorda er flat - såkalte flat earthers. De legger frem det de mener er overbevisende beviser for sitt syn, og nekter å ta inn ethvert fakta og argument som motbeviser dette - uansett. 

Jeg putter antivaksere i samme gruppe som disse flat earthers, altså grunnleggende kunnskapsløse, ukritiske og lite oppegående mennesker, som er lette offer for kvakksalvere og lurendreiere.

Vi lever i konspirasjonsteorienes tiår, det er i hvert fall sikkert. Kanskje dumskapen som florerer vil sørge for at neste tiår blir litt smartere - naturlig seleksjon i aksjon på en måte.

Anonymkode: aebba...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er nok mer til nytte i opplysningsøyemed.

Propaganda klippet vekk 

Rza ReXor - 4 abonnenter

Dette tenker du er bra i opplysningsøyemed ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd dette, og gidder ikke lese gjennom hele, men kan jo håpe på at TS er kommet på bedre tanker. 

Det er skremmende og helt utrolig i dag hvordan nesten enhver «tro» - uansett hvor utrolig den er - kan «dokumenteres». Det finnes for eksempel en nokså stor gruppe mennesker som tror at jorda er flat - såkalte flat earthers. De legger frem det de mener er overbevisende beviser for sitt syn, og nekter å ta inn ethvert fakta og argument som motbeviser dette - uansett. 

Jeg putter antivaksere i samme gruppe som disse flat earthers, altså grunnleggende kunnskapsløse, ukritiske og lite oppegående mennesker, som er lette offer for kvakksalvere og lurendreiere.

Vi lever i konspirasjonsteorienes tiår, det er i hvert fall sikkert. Kanskje dumskapen som florerer vil sørge for at neste tiår blir litt smartere - naturlig seleksjon i aksjon på en måte.

Anonymkode: aebba...803

Å være vaksinetilhenger gir deg ikke automatisk gullbillett til intelligens. Er man vaksinemotstander er man visstnok også veganer og tror jorden er flat, ifølge flere. Dette er feil. Utrolig, men sant.

Noe som ikke er feil er at man finner dumme mennesker overalt, og slutninger som dette er et fint bevis på det. Det finnes vidt forskjellige mennesker blant dem som er for og imot vaksiner. Blant dere vaksinetilhengere finnes både ateister og religiøse, og både høyt- og lavt utdannede mennesker. Men jeg forstår samtidig godt hvordan holdningen du beskriver oppstår. Det er helt klart noen få som ukritisk tror på enhver konspirasjonsteori på jordens (ikke-så-flate) overflate. Men det er dumt å tro at dette er alt som finnes på andre siden av debatten.

Endret av Kardemomme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kardemomme said:

Å være vaksinetilhenger gir deg ikke automatisk gullbillett til intelligens. Er man vaksinemotstander er man visstnok også veganer og tror jorden er flat, ifølge flere. Dette er feil. Utrolig, men sant.

Noe som ikke er feil er at man finner dumme mennesker overalt, og slutninger som dette er et fint bevis på det. Det finnes vidt forskjellige mennesker blant dem som er for og imot vaksiner. Blant dere vaksinetilhengere finnes både ateister og religiøse, og både høyt- og lavt utdannede mennesker. Men jeg forstår samtidig godt hvordan holdningen du beskriver oppstår. Det er helt klart noen få som ukritisk tror på enhver konspirasjonsteori på jordens (ikke-så-flate) overflate. Men det er dumt å tro at dette er alt som finnes på andre siden av debatten.

“Unvaccinated children tended to be white, to have a mother who was married and had a college degree, to live in a household with an annual income exceeding 75,000 dollars, and to have parents who expressed concerns regarding the safety of vaccines”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15231927/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sam French said:

“Unvaccinated children tended to be white, to have a mother who was married and had a college degree, to live in a household with an annual income exceeding 75,000 dollars, and to have parents who expressed concerns regarding the safety of vaccines”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15231927/

Fra samme kilde:

"The largest numbers of unvaccinated children lived in counties in California, Illinois, New York, Washington, Pennsylvania, Texas, Oklahoma, Colorado, Utah, and Michigan."

Dette er 15 år gammelt stoff.
Hvordan er det i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fra samme kilde:

"The largest numbers of unvaccinated children lived in counties in California, Illinois, New York, Washington, Pennsylvania, Texas, Oklahoma, Colorado, Utah, and Michigan."

Dette er 15 år gammelt stoff.
Hvordan er det i dag?

2011:

“Also, our data showed that the gradient in parental hesitancy across the Health Belief Model scale is associated with higher-level socioeconomic status and is concordant with other research that demonstrated that children whose parents refused all vaccines were significantly more likely to have a mother who was a college graduate and to live in a suburban household with a higher annual family income.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3113438/#!po=72.1429

2016:

Higher income, White population, and private school type significantly predicted greater increases in exemptions from 2007 to 2013, whereas higher educational attainment was associated with smaller increases.

https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302926

Liten norsk studie her fra 2017:

«Over halvparten av foreldrene hadde høyere utdanning»

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/11505/thesis.pdf?sequence=2

Endret av Sam French
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sam French skrev:

2011:

“Also, our data showed that the gradient in parental hesitancy across the Health Belief Model scale is associated with higher-level socioeconomic status and is concordant with other research that demonstrated that children whose parents refused all vaccines were significantly more likely to have a mother who was a college graduate and to live in a suburban household with a higher annual family income.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3113438/#!po=72.1429

2016:

Higher income, White population, and private school type significantly predicted greater increases in exemptions from 2007 to 2013, whereas higher educational attainment was associated with smaller increases.

https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302926

Liten norsk studie her fra 2017:

«Over halvparten av foreldrene hadde høyere utdanning»

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/11505/thesis.pdf?sequence=2

Sam French, takk for at du understreker poenget.

Det ble for øvrig påfallende stille her etter innlegget om sink.

Endret av Kardemomme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi andre er litt lei. Du poster linker til enkeltstudier som støtter ditt syn. Det kunne jeg gjort også, og jeg har flere linker å ta av enn deg.. 

Men hva er vitsen. Folk som er mot vaksiner har bestemt seg og kan ikke påvirkes. 

Heldigvis er dere få. 

Alle fagmiljøer støtter opp om vaksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan si det samme. Folk som har bestemt seg for at vaksiner fungerer kan ikke påvirkes. Folk gidder ikke lese, gidder ikke se på linker, gidder ikke det ene og det andre. Det er for mange lettere å la andre tenke og velge for seg, enn å måtte gjøre det selv.

Det er ingen som besvarer eller kommenterer hva jeg legger frem om bcg og tuberkulose. Hvordan skal jeg forandre syn, når ingen engang prøver å gi meg grunn til det?

Mitt inntrykk er at dere i hovedsak deltar i slike debatter fordi dere synes det er morsomt å kunne latterliggjøre vaksinemotstandere, og vise hvor smarte dere er. Midgard viser dette godt når han konsekvent velger seg ut de innlegg som er lettest å plukke fra hverandre, og unngår det meste som krever mer tankevirksomhet.

Jeg har mengder med forskning som støtter opp det jeg legger frem, og i motsetning til deg kjenner jeg også samtidig godt til studier som støtter motsatt syn. Dette er ikke et enkelt tema der det holder å henvise til et par artikler, og det burde man ikke egentlig forvente. Med det generelle kunnskapsnivået her inne, samt manglende interesse og evne til å lese er det lite poeng i å fortsette. Men, det er ikke mitt tap.

Jeg er fullt klar over at ingen helseorganisasjoner eller andre offentlige instanser er imot vaksiner. Hvordan tror du egentlig det hadde utartet seg dersom en av verdens nasjonale helseorganisasjoner plutselig uttrykket tvil omkring vaksinasjonsprogrammet?

Videre, hvorfor mener du at flertallet nødvendigvis vet best? Siden jeg tidligere gikk inn på hvordan vi ofte drastisk endrer syn på helsefarer, så har man røyking som godt eksempel. De første legene som uttrykte bekymring over mulige negative helsevirkninger ved røyking, ble avvist og latterliggjort. Det tok flere tiår før forskningen overbeviste resten av dem.

"Det er ikke utenkelig at forskere og leger har fryktet for sin troverdighet ved å gå ut ”for tidlig” og advare mot røyking. 

Fra 1945 til 1960 opplevde Norge en formidabel økning i tobakksforbruket, med nær dobling blant den mannlige delen av befolkningen. En av mange mulige forklaringer på dette er at informasjonen om helsefarene ved røyking var knapp og ikke virket troverdig på mottakerne. 

Norsk helseverk i 1948: ”Spørsmålet hvorvidt tobakk kan fremkalle varige skader, er svært omstridt. Det er en rekke sykdommer som er satt i samband med sterkt tobakksbruk, slik som åreforkalkning, kronisk hjertemuskelsykdom, forhøyet blodtrykk og sår i mage og tolvfingertarmen, men det er svært tvilsomt om tobakken har noe å si for framkomsten av disse sykdommene.” 

”En har nevnt at det kan henge sammen med eksosen og de asfalterte gatene, men noe sikkert vet en ennå ikke om årsaken til lungekreftens økning.”
https://tidsskriftet.no/2002/01/tema-royking/royking-i-den-populaere-helselitteraturen-i-arene-1940-60 

Jaja, så feil kan man ta.

Endret av Kardemomme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at de går lei når de ser at det finnes forskning som går imot deres syn. Da er det ikke like gøy å diskutere, og i alle fall ikke å høre mer om det.

Det bunner i at vaksineforkjempere ikke egentlig har satt seg inn i logikken bak det de promoterer, og klarer ikke argumentere for den i egne ord. Dere har blitt fortalt at vaksiner har virkning, og at det foreligger entydig dokumentasjon, og dette har dere automatisk valgt å godta. Det er naturlig at folk tror på autoriteter som stat og lege, men det betyr ikke at de i alle tilfeller fortjener tilliten. Når dere allerede har tatt valget om vaksiner er det vanskelig å innrømme feil.

Men det er enda vanskeligere å akspetere at legen kan ha tatt feil, for da blir man nødt til å revurdere en hel del. Et paradigmeskifte med andre ord. Mange mennesker er ikke i stand til det. Dere blir også nødt til å ta større ansvar for egen kropp og helse, fremfor å legge alt ansvar hos noen andre, enten det er legen eller folk som ikke vaksinerer.

Leger flest er ikke dumme mennesker. De tror bare på det de lærer, og stiller ikke spørsmål ved det. Men så har du noen få som ser noe annet. Folk flest er ikke dumme, men folk flest er heller ikke oppdagere, genier eller pionerer. Heller ikke blant leger eller forskere.

Jeg synes det er trist at så mange uvitende og uskyldige mennesker blir utsatt for vaksinasjon. Og enda verre at dere skal påtvinge andre samme idioti.

Endret av Kardemomme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To meget gode innlegg ☝️

Jeg skulle ønske folk gadd å sette seg inn i det isteden for å velge den letteste løsningen, nemlig holde med flertallet og de som synes å/burde vite best.

Dystre nyheter idag: (1 av 40 har autisme i USA)

https://childrenshealthdefense.org/news/new-report-1-in-40-kids-has-autism/?utm_source=mailchimp

Vaksine forkjemperne kan være glade det ikke skyldes vaksiner. 😝

Hva kan vel være årsaken til en slik epedimi?! 🧐🤷‍♂️

CDC forholder seg nok ganske rolig, for de vet godt hva årsaken er allerede, og det har de holdt godt skjult i mange år. Det vet ihvertfall Bill Thompson, en av deres ledende forskerne.

La oss for all del ikke gjøre en studie av de uvaksinerte for da kommer jo sannheten fram!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. USA er ikke akkurat fremmed for hykleri. Det blir som når Obama støttet GMO-mat for resten av verden, men selv hadde de økologisk kjøkkenhage, økologiske bikuber, og fikk kjøpt inn økologisk og kjemikaliefri vin. Er ikke så farlig hva resten av verden putter i seg, bare man selv slipper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...