Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Amatariel skrev:

Godt eksempel på det jeg har hørt at kosthold er 90% viktig for vektnedgang, og trim bare 10%. Klart, trim er godt for så mye annet. Energi, psyken osv. Men når det gjelder å gå NED i vekt så er kosthold alfa omega :) Stå på videre! 

Takk! Jeg har alltid trent mye, der er ingen problem for meg. Men jeg ble lei av å se ut som jeg ikke trener, fordi jeg spiser alltid for mye. Viste at hvis jeg ønsket å være "fit" så måtte jeg ta tak i kostholdet. Håper bare at jeg klarer å vedlikeholde det når jeg når målet, jeg vil ikke skli tilbake til gamle synder med overspising og snacking hele dagen. Vil få til en livsstilsendring nå. 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Flynn skrev:

Godt jobba! Hvordan klarer du å ha stålkontroll på hva du forbrenner hver dag? Hvordan regner du det ut? Jeg mistenker at Fitbit-klokken min sier jeg forbrenner mer enn jeg gjør.

Samme her!! Jeg spiste etter klokka og da gikk jeg ikke ned i vekt selv med et underskudd på 500 om dagen. Så jeg fulgte tdee skåren min i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk 😃

Kontroll:

1 Teller kcal. 

2. Legger inn all mat i app. 

3. Veier all mat. Til og med grønnsaker.

 4. Lager maten stort sett selv. Lager jeg pizza til familien kan jeg godt lage egen sunn bunn til meg selv. Har sunne alternativer til ting. 

5. Planlegger utskeielsedag 1 gang i mnd. Da teller jeg ikke noe og spiser kanelboller til frokost om jeg vil.

6. Spiser litt godt en gang i uka, men teller da dette i appen og går ikke over det jeg skal spise.

7. planlegger måltider. Tar feks  ikke med meg mer mat på jobb enn det jeg planlegger og spise. Skal jeg spise ute, sjef kker jeg gjerne meny på nett først og kan beregne ca kcalinnhold og så videre. 

8. Drar i butikken en gang i uka, med middager planlagt. 

9. Lager mat med mye grønnsaker. Lite kcal og kan spise mye av det. 

10. Holder meg til planen, og tåler å ha det litt kjipt når jeg helst vil stappe sjokolade. 

11. Holder meg til planen. Og ser fram til utskeielsesdagene. Har jeg lyst på noe "godt" som jeg ikke har plass til i budsjettet mitt den dagen, utsetter jeg det til da. Ofte er lista så lang på ting jeg vil spise den dagen i mnd at jeg ikke har sjans i havet om å klare å spise alt. Så det er også en metode å stå over søtsuget på. 

Anonymkode: d0176...2aa

"når jeg helst vil stappe sjokolade" 😂😂😂 Der fikk du sagt det. Måtte le. Tror jeg kjenner på lysten av å helst ville stappe sjokkis et par ganger i uken 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kahaki skrev:

Jeg gleder meg til fredag!

Røyk på en Peppes Pizza i går, 3 pizzastykker og cirka 1200 kcal. Som er det jeg spiser på en dag. Det skal sies at jeg ikke spiste stort annet pga kvalme. Uansett så gikk jeg cirka 200 kcal i underskudd og har hittil cirka 3000 kcal underskudd siden lørdag. 

Det skal sies at jeg logger absolutt alt jeg spiser og har stålkontroll på hva jeg forbrenner per dag. 

Det er veldig fint å klare å spise litt, og ikke ALT. Jeg kjenner jeg finner veldig selvtillit i å mestre inntak av mat, godteri og samtidig øke aktivitetsnivået.

Håper uken hittil har gått bra for dere!

Jeg anbefaler å lage Eller bestiller salat som man har ved siden av. Det gjør pizza spising ikke så kaloririk. Man orker mindre pizza, pluss at fiber i salaten balanserer det hele, skal man tro på diabetes sykepleieren som sa det da🤭 Jeg spiser i hvert fall mindre pizza, om jeg spiser salat med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en sjokolade sprekk i går kveld. Fikk mensen i dag. Det skjer hver gang.... Hva er det med mensen og sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Gikk på en sjokolade sprekk i går kveld. Fikk mensen i dag. Det skjer hver gang.... Hva er det med mensen og sjokolade?

I feel you! Fikk også mensen i går, og crava noe søtt. Ble seks lakris/sjokoladekuler - og det synes jeg ikke er for ille 😄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt en mye mildere stil de siste to ukene, da det kunne være mulighet for graviditet, men i går kom tanta, så nå er jeg tilbake her for fullt 😄 

Nå blir det fullt fokus på dette framover, og ikke noe unnasluntring med trening, for nå har vi faktisk fått fint vær - og jeg har goretex joggesko skal vite! 😎

Veiing på ned før sommeren 2020 i morgen. Tror jeg har holdt vekta, om jeg ikke har gått opp. Mensen gjør ikke noe til fordel for vekta heller 😄 Jaja. 

Håper dere har ei fin uke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Har kjørt en mye mildere stil de siste to ukene, da det kunne være mulighet for graviditet, men i går kom tanta, så nå er jeg tilbake her for fullt 😄 

Nå blir det fullt fokus på dette framover, og ikke noe unnasluntring med trening, for nå har vi faktisk fått fint vær - og jeg har goretex joggesko skal vite! 😎

Veiing på ned før sommeren 2020 i morgen. Tror jeg har holdt vekta, om jeg ikke har gått opp. Mensen gjør ikke noe til fordel for vekta heller 😄 Jaja. 

Håper dere har ei fin uke!

Samme her :) Men er fornøyd med innsatsen fram til i går kveld, så får resultatet bare vente på seg. Vi får trøste oss med at det er en måned til neste gang. Klarer vi å vente med å sprekke på snop til neste gang skal vi være stolte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoNo skrev:

Samme her :) Men er fornøyd med innsatsen fram til i går kveld, så får resultatet bare vente på seg. Vi får trøste oss med at det er en måned til neste gang. Klarer vi å vente med å sprekke på snop til neste gang skal vi være stolte. 

Jepp!
Vi får støtte hverandre i prosessen 😄 

Har du noen plan for aktivitet resten av uka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Jepp!
Vi får støtte hverandre i prosessen 😄 

Har du noen plan for aktivitet resten av uka? 

Er i dårlig form, kronisk sykdom som har fått oppsving, så la om til lavkarbo. Planen er å gå 5000 skritt om dagen og støvsuge :) Blir jeg bedre så blir det kanskje flere skritt. Håpet er å ta 2000 meter på romaskin, 15 minutter med rockering og en treningsvideo. Det var det jeg greide når jeg var friskere. Hva er planen resten av uken for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RoNo skrev:

Gikk på en sjokolade sprekk i går kveld. Fikk mensen i dag. Det skjer hver gang.... Hva er det med mensen og sjokolade?

 

1 time siden, PepsiFlax skrev:

I feel you! Fikk også mensen i går, og crava noe søtt. Ble seks lakris/sjokoladekuler - og det synes jeg ikke er for ille 😄 

Kan anbefale dere "Jentekoden" av Silje M. Westby. Den forklarer hva som skjer med hormoner osv. gjennom syklusen, forklarer hvordan dette påvirker oss, og gir tips om hvordan en kan legge opp trening og kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Er i dårlig form, kronisk sykdom som har fått oppsving, så la om til lavkarbo. Planen er å gå 5000 skritt om dagen og støvsuge :) Blir jeg bedre så blir det kanskje flere skritt. Håpet er å ta 2000 meter på romaskin, 15 minutter med rockering og en treningsvideo. Det var det jeg greide når jeg var friskere. Hva er planen resten av uken for deg?

Men flott å begynne med det, så kan man jo øke på dersom det blir aktuelt :) Jeg har planer om gåtur/hagearbeid hver dag. Det blir godt. 

1 time siden, Gnå skrev:

 

Kan anbefale dere "Jentekoden" av Silje M. Westby. Den forklarer hva som skjer med hormoner osv. gjennom syklusen, forklarer hvordan dette påvirker oss, og gir tips om hvordan en kan legge opp trening og kosthold. 

Den skal leses. Takk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Solstrålen. skrev:

"når jeg helst vil stappe sjokolade" 😂😂😂 Der fikk du sagt det. Måtte le. Tror jeg kjenner på lysten av å helst ville stappe sjokkis et par ganger i uken 😅

Jeg kjenner på det hver dag i perioder 🙈 og spesielt hvis jeg har bestemt meg for å ikke spise sjokolade. Så derfor jeg kan spise sjokolade, men da må jeg spise mindre mat eller så tenker jeg " ja jeg skal spise så mye sjokolade jeg vil den datoen jeg har bestemt"

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gnå skrev:

 

Kan anbefale dere "Jentekoden" av Silje M. Westby. Den forklarer hva som skjer med hormoner osv. gjennom syklusen, forklarer hvordan dette påvirker oss, og gir tips om hvordan en kan legge opp trening og kosthold. 

Takk for tipset :) Skal ta meg en titt, for hva som skjer med sjokolade er tryggere enn å følge med på kalenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt metabolisme og forbrenning hos legen og har oppfølging på klinikk.

I tillegg til maks- og hvilepuls har jeg anslagsvis ganske gode sjekkpunkter.
Fitbit opplever jeg som veldig troverdig ifht de målingene jeg har gjort. 

Jeg har dagsmål for inntak på 1600 kcal men ligger normalt på 1200. Forbrenningen min er ganske lav, en inaktiv dag forbrenner jeg 1800 kcal - kanskje 2000 hvis du regner med at jeg gjør husarbeid. (Klesvask, oppvask, middag).

Da gjør jeg ingenting annet enn å sitte på rumpa...

En gjennomsnittlig dag med gåturer og husarbeid forbrenner jeg cirka 2500. Trener CrossFit og de dagene forbrenner jeg rundt 3000-3500.

I snitt forbrenner jeg 2000 kcal per dag og spiser maks 1600 kcal. Har en stillesittende IT-jobb som utføres hjemmefra. Sykler til butikken/ trening men kjører når jeg skal storhandle.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.4.2020 den 18.24, addict skrev:

Håper det var en skikkelig bra fest 😍

Joda ganske bra men ikke i følge vekta, den er fortsatt i pluss i dag 😜  Men jeg har fått unna 2 skikkelige fjellturer på h.h.v 5 og 8 km denne uka pluss at jeg planlegger en til i morgen mens frøkna er i barnehagen på ca 8 km og muligens lørdag/søndag sammen med broren min som også har blitt bitt av turbasillen 👌 Men mulig kondisen har blitt litt bedre da jeg ikke har tatt like ofte pustepauser som før 😄 

Lykke til med veiingen i morgen alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Veiedag i morgen! Sniktittet i dag og det har gått helt fantastisk bra 🥰 

Her og! 🤩

Hadde mål på minus 7 kg på disse 11 ukene, tror jeg må justere meg litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kahaki skrev:

Her og! 🤩

Hadde mål på minus 7 kg på disse 11 ukene, tror jeg må justere meg litt.

Så bra! Justere hvor mye, opp eller ned? 😊

 

Jeg har definitivt giret opp litt, skal på konsultasjon for bukplastikk og brystløft /reduksjon neste uke og vil gjerne komme i mål til operasjon 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, nessie87 skrev:

Joda ganske bra men ikke i følge vekta, den er fortsatt i pluss i dag 😜  Men jeg har fått unna 2 skikkelige fjellturer på h.h.v 5 og 8 km denne uka pluss at jeg planlegger en til i morgen mens frøkna er i barnehagen på ca 8 km og muligens lørdag/søndag sammen med broren min som også har blitt bitt av turbasillen 👌 Men mulig kondisen har blitt litt bedre da jeg ikke har tatt like ofte pustepauser som før 😄 

Lykke til med veiingen i morgen alle sammen!

Du også, og så flink du er til å gå tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...