Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Tibbie skrev:

Noen som har tips til gode apper for aktivitetsmotivasjon? :) Gjerne innen gang og jogging.

Jeg trener mest hjemme og på studio, men går noen turer i raskt tempo ute innimellom.

hva med treningsvideo på tv(dvd) der du følger instruksene som blir fortalt. Dem gjør sine øvelser der, og du gjør det hjemme?

Anonymkode: e7e3b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Tibbie skrev:

Noen som har tips til gode apper for aktivitetsmotivasjon? :) Gjerne innen gang og jogging.

Jeg trener mest hjemme og på studio, men går noen turer i raskt tempo ute innimellom.

The Walk og Zombies, Run! Du må komme deg ut på tur for å få resten av historien ;)

Anonymkode: 811a8...9e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt er skikkelig elendig for tiden... Ligger i kaloriunderskudd, men det er ikke akkurat så næringsrike kalorier jeg får i meg. Er veldig stressa for tiden og når jeg er stressa velger jeg alltid feil mat. Men per nå er det aller viktigst å ligge i kaloriunderskudd, så får heller spise litt bedre når stresset har roa seg om noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Mehr skrev:

Kostholdet mitt er skikkelig elendig for tiden... Ligger i kaloriunderskudd, men det er ikke akkurat så næringsrike kalorier jeg får i meg. Er veldig stressa for tiden og når jeg er stressa velger jeg alltid feil mat. Men per nå er det aller viktigst å ligge i kaloriunderskudd, så får heller spise litt bedre når stresset har roa seg om noen uker. 

Hvis du spiser under 1800 kalorier og i tillegg veldig lite variert kan det være lurt å ta multivitaminer hver dag :)

Fikk høre det fra ernæringsfysiolog da jeg startet på vektnedgangen min.

Anonymkode: 26c46...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg er fortsatt i en god steam. Spiser næringsrik mat og holder meg i et lite underskudd. Spent på vekten i morgen tidlig! Jeg så 64 tallet i dag :) Det blir lite trening men er i en flytteprosess så er både opptatt og aktiv. 

Til helgen blir det noen utfordringer i sosialt lag, må tenke ut hvordan jeg skal forholde meg til det. Skal jeg spise hele potetgullposen og slå til med noe fet mat eller skal jeg niholde på kostplanen min nå som jeg er så godt i rute? Man må jo leve livet også, ikke bare fokusere på vektnedgang.. det er en vanskelig balanse noen ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Raggy skrev:

Jeg er fortsatt i en god steam. Spiser næringsrik mat og holder meg i et lite underskudd. Spent på vekten i morgen tidlig! Jeg så 64 tallet i dag :) Det blir lite trening men er i en flytteprosess så er både opptatt og aktiv. 

Til helgen blir det noen utfordringer i sosialt lag, må tenke ut hvordan jeg skal forholde meg til det. Skal jeg spise hele potetgullposen og slå til med noe fet mat eller skal jeg niholde på kostplanen min nå som jeg er så godt i rute? Man må jo leve livet også, ikke bare fokusere på vektnedgang.. det er en vanskelig balanse noen ganger..

Den der er ganske vanskelig.

Min erfaring er at jeg fint kan innvilge meg en dag i sosialt lag der jeg spiser "som alle andre". Og at det ikke gjør noe som helst utslag på vektnedgangen min. Verken kortsiktig eller langsiktig.
Utfordringen blir når det skjer nesten hver uke eller flere dager i uka. Da må man nesten velge litt mer.

Dersom du klarer å bare "skeie ut" den ene dagen i sosialt lag, og så komme deg rett inn i hverdagsvaner med næringsrik mat og underskudd, så tenker jeg at du skal unne deg det.
Men sett en grense for deg selv i forhold til hvor hyppig og i hvilke sosiale settinger dette er OK.

(Og så er det lov å begrense seg. Selv om du spiser potetgull, så trenger du ikke spise hele posen. Og du MÅ ikke spise like stor porsjon som alle andre av all fet mat.)

Anonymkode: 2a0a5...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå gått ned 14,5 kg siden januar. Startet på 87 kg i januar og er i dag 72,5 kg! Helt uvirkelig egentlig, men nå er jeg endelig i kategorien «normalvektig» mtp BMI, har ikke vært «normalvektig» siden 2012 og det føles helt fantastisk, er gøy at jeg kan bruke kjoler som ikke har passet på lenge og rett og slett føle seg vel i egen kropp.

Målet mitt videre nå er i størst grad å holde vekten (selv om jeg gjerne vil gå ned litt til), men om jeg ikke greier å gå ned mer er jeg også fornøyd hvis jeg greier å holde meg der jeg er nå.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Trente nettopp cardio, ca. 54 minutter. Blanda høyintensitet og lavintensitet. Når jeg var ferdig å strekke ut kokte jeg meg to egg og tok en YT proteinpudding med sjokoladesmak (første gang jeg prøver sjokoladesmak, har spist den med vaniljesmak lenge). Det er det dummeste jeg har gjort. Har spist ett egg og ca. halvparten av proteinpuddingen, og det kjennes virkelig ut som alt er på vei opp igjen. :( Jeg var veldig sulten og magen rumlet skikkelig når jeg var ferdig å trene, så derfor spiste jeg så fort. Skal ALDRI spise egg rett etter trening igjen! Og den proteinpuddingen blir ikke kjøpt igjen, for den smakte høgg i forhold til den med vanilje. 

Litt irritert nå. Har ikke tid til å sitte her å være kvalm. Klarer ikke dusje før kvalmen er borte, da kommer det opp igjen og det vil jeg ikke. :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var på bukseshopping i dag. Litt av en opplevelse, lenge siden det har føltes så bra å prøve bukser!

Hadde avslutning med jobben tidligere og spiste flere retter, det hele var MYE mer enn jeg er vant til å spise på en hel dag for tiden, så jeg hadde ikke en god følelse når jeg gikk inn i butikkene med den største food-babyen jeg har hatt på lenge. Men det ble bare overraskende bra, en god følelse 🤭

Hadde nesten lyst til å kjøpe alle jeg prøvde på.

Anonymkode: ad3e6...e24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig jeg har skrevet dette før... men det verste med vektnedgangen, som jeg kjenner på, er det å skulle endre alle vannene. Vi vet jo at kroppen er et skikkelig vanedyr, og kanskje min kropp mer enn andre. Jeg havner i dårlige og gode vaner hele tiden, og tviiiiholder på disse over lang tid. Nesten umulig å endre disse vanene uten ekstremt stor innsats :P Så for meg er det å bryte vanene i butikken - ikke kjøpe de vanlige usunne tingene, kjøp "hverdagsmat" hele uka også i helgene. Bryt vanen på tur - prøv å finn erstatninger til sjokolader og kjeks. Ikke ta et glass pepsi max eller saft til middagen, men drikk mer vann. Få inn vanen med å spise ordentlige måltider, slutte å småspise hele dagen fordi jeg droppa frokost og lunsj...

Det tar VELDIG lang tid å endre tankegangen, og det jobber jeg med kontinuerlig. Og jeg TROR at når denne vanen er brutt, og de nye gode vanene sitter så vil det være mye enklere å fokusere mindre på vektnedgangen og den vil gå mye mer av seg selv. Skal jo tross alt være sunn og frisk de neste årene, ikke bare denne sommeren eller denne høsten... så jeg trenger å finne gode løsninger som også er langvarige. :)

Anonymkode: e6510...540

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg har skrevet dette før... men det verste med vektnedgangen, som jeg kjenner på, er det å skulle endre alle vannene. Vi vet jo at kroppen er et skikkelig vanedyr, og kanskje min kropp mer enn andre. Jeg havner i dårlige og gode vaner hele tiden, og tviiiiholder på disse over lang tid. Nesten umulig å endre disse vanene uten ekstremt stor innsats :P Så for meg er det å bryte vanene i butikken - ikke kjøpe de vanlige usunne tingene, kjøp "hverdagsmat" hele uka også i helgene. Bryt vanen på tur - prøv å finn erstatninger til sjokolader og kjeks. Ikke ta et glass pepsi max eller saft til middagen, men drikk mer vann. Få inn vanen med å spise ordentlige måltider, slutte å småspise hele dagen fordi jeg droppa frokost og lunsj...

Det tar VELDIG lang tid å endre tankegangen, og det jobber jeg med kontinuerlig. Og jeg TROR at når denne vanen er brutt, og de nye gode vanene sitter så vil det være mye enklere å fokusere mindre på vektnedgangen og den vil gå mye mer av seg selv. Skal jo tross alt være sunn og frisk de neste årene, ikke bare denne sommeren eller denne høsten... så jeg trenger å finne gode løsninger som også er langvarige. :)

Anonymkode: e6510...540

Anbefaler å sjekke ut youtube-kanalen til Matt D´Avella, han har mye videoer hvor han prøver å endre vaner én og én i en måned i strekk, og evaluerer på slutten av måneden om han vil ta med vanen videre eller ei. Jeg har lært ganske mye av det, blant annet å ikke ta på seg for mange forandringer i livsstilen på én gang. Veldig inspirerende videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ekstremt dårlig med meg nå. I går mistet jeg totalt kontrollen og spiste alt jeg kom over. Ganske sikker på at jeg spiste over 3000 kalorier. Jeg er på samme "kjøret" i dag, spiste sjokolade til frokost. Det er mange uker siden sist jeg gjorde det. Føler meg skikkelig dårlig. Dette er typisk selvdestruktiv oppførsel jeg begynner med når jeg holder på å klare noe/nå et mål/få til noe jeg aldri har trodd jeg får til. Er vell typ 0,9 kg unna målvekten min før sommeren (er fortsatt 20 ish kg unna det store målet), så da freaket vell den negative delen av meg ut og møtte gjøre noe med det. 

Jeg håper jeg snart henter meg inn igjen. Må gå mye i meg selv i dag. Trenger å finne tilbake til motivasjonen jeg har hatt i mange uker. Og nei, jeg er ikke sulten, jeg bare craver alt fra sjokolade til kake til potetgull til junk. Alt som ikke er bra for meg, det vil jeg ha mye av. 

Endret av Mehr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta tilbake motivasjonen og kontrollen selv, Mehr. Husk at noen dagers utskeielse ikke på noen måte ødelegger vektnedgangen i det lange løp. Når du henter deg inn igjen er du tilbake i livsstilsendringen og vekten vil gå ned. Jeg heier på deg!! 

Selv om du ikke er sulten bør du kanskje se på om om kroppen din får de næringsstoffene den skal ha. Spiser du variert slik at du får i deg alt av vitaminer og mineraler, sunt fett osv? For min del er det mye lettere å holde meg til planen når jeg sørger for at dette er på plass i kostholdet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
8 timer siden, Mehr skrev:

Det går ekstremt dårlig med meg nå. I går mistet jeg totalt kontrollen og spiste alt jeg kom over. Ganske sikker på at jeg spiste over 3000 kalorier. Jeg er på samme "kjøret" i dag, spiste sjokolade til frokost. Det er mange uker siden sist jeg gjorde det. Føler meg skikkelig dårlig. Dette er typisk selvdestruktiv oppførsel jeg begynner med når jeg holder på å klare noe/nå et mål/få til noe jeg aldri har trodd jeg får til. Er vell typ 0,9 kg unna målvekten min før sommeren (er fortsatt 20 ish kg unna det store målet), så da freaket vell den negative delen av meg ut og møtte gjøre noe med det. 

Jeg håper jeg snart henter meg inn igjen. Må gå mye i meg selv i dag. Trenger å finne tilbake til motivasjonen jeg har hatt i mange uker. Og nei, jeg er ikke sulten, jeg bare craver alt fra sjokolade til kake til potetgull til junk. Alt som ikke er bra for meg, det vil jeg ha mye av. 

Du skrev bare for noen uker siden at du følte nå at mat bare var mat, klarer du å huske hvordan det føltes? Når du hadde et mer normalt forhold til det? 

Prøv å ikke dømme deg selv for det som skjer nå (jeg leser mye om ikke-dømmende holdning og sånt for tiden), men heller fokusere på hva det var du gjorde da det funket. For du holdt deg vel ikke i ørene, gikk kanskje ikke i deg selv, men bare forholdt deg til mat som mat. Trenger du motivasjon, dersom du igjen eier følelsen av at det er mat?

Alle gjør feil, alle har dårligere perioder. Heier på deg! :)

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Tidligere denne uka fikk jeg en viktig erkjennelse når det kommer til "normalt forhold til mat, spising og seg selv/kropp": 

Vi hadde vært på en jobb-event og spist middag og dessert i 7-tiden, da vi kjørte hjemover, altså rett etter vi dro derfra hadde det gått i underkant av tre timer siden vi spiste, men jeg var skikkelig sulten. Skikkelig sulten var jeg! Så jeg tenkte allerede på kveldsmaten jeg ville spise da jeg kom hjem. Så sier jeg til partneren min "Er det teit at jeg tenker på mat igjen nå? Er det teit at jeg er sulten nå?". 

Så sprøtt! Å dømme sulten sin! For dette var ikke en craving, det var ikke suget etter noe søtt, godt eller noe. Jeg var bare helt enkelt sulten. Hva har det å si for noen andre når jeg er sulten eller ikke. Og det å tenke på om jeg skal spise eller ikke spise utifra "hva tenker andre om det? Er det teit" det er ikke spesielt ... organisk. 

Så jeg oppdaget dette, hvor strengt jeg dømte spisingen min utifra alle de gale faktorene, og kom til at det var likegyldig om det var teit, og likegyldig hva andre måtte tenke om å dra frå et sted man fikk mat og så være sulten og spise rett etter: det eneste som betydde noe var at jeg oppriktig var sulten, i kroppen.

I det jeg inntok en ikke-dømmende holdning til sulten min ble det hele enklere. Jeg spiste en god, og normal kvelds. Hadde ikke behov for å overspise, for jeg bare aksepterte at jeg var sulten. 

Den erkjennelsen har hjulpet meg. Det hjelper meg ikke å tenke at andre skal få mene noe om hvor ofte jeg er sulten. Jeg klarer ikke å få et normalt forhold til mat hvis jeg skal tenke mer på "når passer det seg å spise" og "hva ville folk tenkt om meg nå" over når jeg trenger mat og er sulten. Som overvektig (og også som barn og normalvektig) begynte jeg å tenke mye på det, siden jeg ble mobbet mye for å være så tjukk (selv om jeg ikke var det) at jeg måtte passe meg for hvordan jeg forholdt meg til mat og spising rundt andre. Spiser lite når jeg er på besøk f.eks og så går jeg hjem og overspiser. Men jeg driter i hva de tenker. Min kropp og min helse er viktigere. Da vil jeg spise normalt også foran folk. Jeg vil kjøpe hva jeg vil på butikken. Bestille meg en donut på ferie og spise den på gata, i stedet for å skamfullt kjøpe tre og spise de på hotellrommet. For det kunne min normalvektige kjæreste gjort, uten skam, så da kan og vil jeg også. Og jeg tror det på sikt vil hjelpe meg til et mer normalt forhold til mat. 

Ukens erkjennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, frizzbee skrev:

Du må ta tilbake motivasjonen og kontrollen selv, Mehr. Husk at noen dagers utskeielse ikke på noen måte ødelegger vektnedgangen i det lange løp. Når du henter deg inn igjen er du tilbake i livsstilsendringen og vekten vil gå ned. Jeg heier på deg!! 

Selv om du ikke er sulten bør du kanskje se på om om kroppen din får de næringsstoffene den skal ha. Spiser du variert slik at du får i deg alt av vitaminer og mineraler, sunt fett osv? For min del er det mye lettere å holde meg til planen når jeg sørger for at dette er på plass i kostholdet mitt. 

Om jeg må! Prøver så godt jeg kan. Det har vært et slit i dag også, har spist alt jeg kommer over. :( Er nesten som om det blir svart i hodet når jeg ser mat og jeg spiser uten å tenke meg om. Så begynner jeg å tenke på det, men gjemmer de negative tankene i en boks i bakhodet og fortsetter å spise. Jeg MÅ skjerpe meg. Nå har jeg gått ned hele 10 kg som følge av livsstilendring, det har jeg aldri gjort før! Jeg har klart det jeg trodde var umulig, jeg kan ikke ødelegge det nå! 

Jeg føler selv jeg spiser godt og variert. Grov bakst, frukt, jeg er litt dårlig på grønnsaker. Spiser mye fisk, sjeldent rødt kjøtt. Men kanskje jeg skal fokusere litt på næringsinnhold også, jeg har kun vært oppslukt i kalorier de siste ukene. Har for det meste gått i kaloriunderskudd, men denne uken har jeg vært i kalorioverskudd i tre dager. Mulig at det den ene dagen var vedlikehold, men de andre dagene har det definitivt vært kalorioverskudd - inkludert i dag, og da er klokka bare halv 4. Phjo!! Takk for svar. :) 

10 minutter siden, Rainstorm skrev:

Du skrev bare for noen uker siden at du følte nå at mat bare var mat, klarer du å huske hvordan det føltes? Når du hadde et mer normalt forhold til det? 

Prøv å ikke dømme deg selv for det som skjer nå (jeg leser mye om ikke-dømmende holdning og sånt for tiden), men heller fokusere på hva det var du gjorde da det funket. For du holdt deg vel ikke i ørene, gikk kanskje ikke i deg selv, men bare forholdt deg til mat som mat. Trenger du motivasjon, dersom du igjen eier følelsen av at det er mat?

Alle gjør feil, alle har dårligere perioder. Heier på deg! :)

Det er akkurat det! Jeg har hatt et så godt forhold til mat i så lang tid. Jeg er litt usikker på hvorfor jeg spiser så mye nå. Om det bare er selvdestruktiv oppførsel og at det går rundt for meg i hodet noen ganger. Har ikke peiling! Jeg må tenke tilbake på følelsen av at mat er mat, at jeg ikke skal bruke mat som trøst, at når jeg er stressa må jeg bruke andre strategier enn å spise meg rolig. Tusen takk for svar. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Merker at ting ikke er heelt som vanlig når man prøver å gå ned i vekt! Har hatt besøk av familie i helgen.  

Hadde jeg spist alt jeg ble tilbudt hadde jeg sikkert endt opp på 4000 kalorier både fredag og lørdag, jeg spiste bare to hovedmåltider og endte opp på 2000 kcal per dag 🤭 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg holdt på siden april, og jeg ser selv forandringer på kroppen. Så deilig! Har også fått høre fra andre at de ser en merkbar forskjell. 

Det er gøy når man får igjen for arbeidet man legger ned. Mangler 1 kg før jeg har nådd første delmål, og det er godt å kjenne på at jeg har fått det til uten å måtte bytte kosthold og/eller sulte. Og ikke minst at det jeg gjør fungerer så bra. Det går ikke fort, men det går nedover. Var det som var tanken også, at jeg skal bruke tid. At kroppen skal få tid til å venne seg til ny tilværelse, og at jeg ikke skal føle at jeg går glipp av ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg holdt på siden april, og jeg ser selv forandringer på kroppen. Så deilig! Har også fått høre fra andre at de ser en merkbar forskjell. 

Det er gøy når man får igjen for arbeidet man legger ned. Mangler 1 kg før jeg har nådd første delmål, og det er godt å kjenne på at jeg har fått det til uten å måtte bytte kosthold og/eller sulte. Og ikke minst at det jeg gjør fungerer så bra. Det går ikke fort, men det går nedover. Var det som var tanken også, at jeg skal bruke tid. At kroppen skal få tid til å venne seg til ny tilværelse, og at jeg ikke skal føle at jeg går glipp av ting. 

Så bra jobba!  :) Jeg er også kjempefornøyd om dagen! Begynte i høst og er nå 2 kg unna halveis, hvor hovedmålet er 40 kg totalt. Syntes det tallet virket heeelt uverkommelig, så jeg bestemte meg for å ta det sakte men sikkert, og gi meg selv god tid og leve godt underveis. Med en sykdom som gjør bevegelse vanskelig, har kostholdet hatt alt og si. Det har vært litt utfordrende når jeg har følt at det står helt stille, men stahet og god tålmodighet har vist seg å komme godt med og jeg er stolt av at jeg ikke har gitt opp underveis. Denne gangen skal jeg klare det, og enda viktigere; det skal vare :) Heia oss! :)

Anonymkode: 7f9cf...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er så flinke 😀😁 jeg var med her i januar, men falt helt ut etterhvert. Gikk ned litt, men har gått det opp igjen. Og litt til.. Nå har jeg fått litt ny motivasjon, så prøver igjen 😁 skal veie meg i morgen for å få et utgangspunkt. 

Har et bryllup på slutten av sommeren som jeg vil være fin i. Venninne som gifter seg. 

Så nå blir det slutt på godteri i uka, og mer aktivitet 😀  vurderer å kjøpe ergometersykkel så jeg får trent litt etter barna har lagt seg. Må også få en bedre holdning, og trene magen litt.

Hvordan trener dere andre? 

Anonymkode: f185a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...