Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

2ro skrev (2 timer siden):

😅 Ble svett av å lese hva du gjør og er ikke overrasket over du har bra resultat.

Hadde absolutt foretrukket om du skrev noe slik som: rusler en tur et par ganger i uken. ☺️ Yoga og litt husvask. 

Du fortjener gode resultater og skal være stolt over innsatsen.

Haha, nå lo jeg høyt her! Jeg trives jo med å være aktiv (jobber i bhg i tillegg), og jeg føler det ikke tar mye tid. Jeg får jo både venninnetid, egentid og trening i ett, det er jo helt nydelig! Kom akkurat hjem fra 8 km gåtur i skogen med ei venninne, da får jeg skravla litt, og det er godt å få litt pause fra to småbarn også 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma overrasket meg med et nytt underskjørt til bunaden min. Det gikk AKKURAT over hoftene, på millimeteren. Greit å vite at jeg må holde meg på denne vekta da, fikk plutselig et så trangt skjørt at jeg faktisk må :ler: Det er ren bomull og ikke tøyelig en plass, men det sitter behagelig i livet. Problemet med å være ganske timeglass i figuren.

Jeg veide meg i går, men gadd ikke logge, jeg er stabilt på 66,2 :) Jeg ligger ofte 2-3 uker på ny vekt etter å ha hoppet ned 7-800 gram, det virker å være et mønster for meg. Helt i orden det. 

17. mai ja, til du som spurte - det er en fridag og for meg er det som en helgedag. Det er hva du spiser i hverdagen som er viktigst, ikke hva du spiser på 17. mai :) Vi har ingen planer om å dra fra huset i år, og har ikke planlagt mat eller noe. Blir sikkert grilling tenker jeg, og litt ekstra snacks kanskje. Hadde vi dratt ut som normalt hadde jeg spist is og alt med største selvfølgelighet. Jeg er ganske bestemt på at om man skal lykkes med varig vektnedgang, så må man tillate seg det man har lyst på iblant, bare justere mengdene og hvor ofte det er. Spise godteri? Klart det, men kun i helger f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navani skrev (58 minutter siden):

Mamma overrasket meg med et nytt underskjørt til bunaden min. Det gikk AKKURAT over hoftene, på millimeteren. Greit å vite at jeg må holde meg på denne vekta da, fikk plutselig et så trangt skjørt at jeg faktisk må :ler: Det er ren bomull og ikke tøyelig en plass, men det sitter behagelig i livet. Problemet med å være ganske timeglass i figuren.

Jeg veide meg i går, men gadd ikke logge, jeg er stabilt på 66,2 :) Jeg ligger ofte 2-3 uker på ny vekt etter å ha hoppet ned 7-800 gram, det virker å være et mønster for meg. Helt i orden det. 

17. mai ja, til du som spurte - det er en fridag og for meg er det som en helgedag. Det er hva du spiser i hverdagen som er viktigst, ikke hva du spiser på 17. mai :) Vi har ingen planer om å dra fra huset i år, og har ikke planlagt mat eller noe. Blir sikkert grilling tenker jeg, og litt ekstra snacks kanskje. Hadde vi dratt ut som normalt hadde jeg spist is og alt med største selvfølgelighet. Jeg er ganske bestemt på at om man skal lykkes med varig vektnedgang, så må man tillate seg det man har lyst på iblant, bare justere mengdene og hvor ofte det er. Spise godteri? Klart det, men kun i helger f.eks. 

Jeg er enig. Jeg spiser stort sett det samme som jeg alltid har gjort, bare i mindre mengder. Så godteri i helgene er en selvfølge for meg 😄 17 mai blir vel ikke det store i år heller, men ser blir vel fort noe tapas og alkohol. Likevel morsomt å se hva andre tenker rundt sånne dager ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden i år kunne jeg ha brukt som kompresjonsvest, så den får ligge 😂 Har som mål å få den på meg neste 17. mai da! 

Fikk brev i posten med innvilget gastric sleeve! Nå blir det seriøst her. Har jobbet masse med kosthold allerede og trener minst fire ganger i uka (gjør kun ting jeg liker og har tid til, vil kunne holde meg på samme spor over tid). Tok mitt siste glass med vin på leeeenge i går kveld, gleder meg helt vilt til å kunne leve i en lettere kropp! 

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (På 15.5.2021 den 14.00):

Hva gjør dere på 17 mai? Tenker dere at det er en «fridag» og spiser det dere har lyst på (kanskje med noe moderasjon) eller teller dere og holder dere innenfor kaloriene da også? ☺️

En mellomting. :)  

Vi skal spise brunsj med familie på formiddagen og da tenker jeg å spise meg god og mett på det. Og så blir det vel et kakestykke. Utenom det har vi ingen spesielle planer på ettermiddagen/kvelden, så da blir det nok vanlig kost igjen, og det er helt greit for meg. 

 

Anonymkode: 166b8...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter "på nytt" i morgen etter 1,5 uke med fråtsing..... Orker ikke å veie meg før fredag for å se hvor stor skade som er gjort 😵 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ikke på meg 17 mai kjolen. 😳 Jeg har helt uten å lagt merke til det, økt omkrets rundt brystkassen. Så nå er det full innsats en liten stund. 

Jeg har vintervekt, og nå passer ikke inn sommerklær. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst til å skryte litt av meg selv. I går telte jeg ikke kalorier, men hadde en plan om å begrense meg. Tidligere har jeg følt at det ikke er bunn i meg, og jeg kan spise alt for mye. 

Morgendagen gikk helt supert, og det skyltes en kombinasjon av måtehold, samt at magesekken min må ha krympet betraktelig. 😅 Der jeg tidligere kunne spist sikkert det dobbelte av hva jeg gjorde igår, så orket jeg rett og slett ikke mer. Og når det stod snacks på bordet, så klarte jeg å styre unna, eller bare ta litt og så stoppe.

En liten seier for min del, og jeg er litt stolt. 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (8 timer siden):

Har bare lyst til å skryte litt av meg selv. I går telte jeg ikke kalorier, men hadde en plan om å begrense meg. Tidligere har jeg følt at det ikke er bunn i meg, og jeg kan spise alt for mye. 

Morgendagen gikk helt supert, og det skyltes en kombinasjon av måtehold, samt at magesekken min må ha krympet betraktelig. 😅 Der jeg tidligere kunne spist sikkert det dobbelte av hva jeg gjorde igår, så orket jeg rett og slett ikke mer. Og når det stod snacks på bordet, så klarte jeg å styre unna, eller bare ta litt og så stoppe.

En liten seier for min del, og jeg er litt stolt. 😊

Det er veldig gøy! 😄 Jeg har alltid hatt dårlig "magemål" for kos. Kan rett og slett spise meg litt uvel fordi jeg synes det er vanskelig å "avslutte" større måltider der man sitter lenge ved bordet, for eksempel. I tillegg er det jo typisk for slike feiringer at man kjøper inn for mye mat, snacks og småretter blir stående lenge fremme også videre. 

Vil likevel si at jeg klarte meg greit i går. Det begynner å bli en stund siden sist jeg spiste usunn mat, og i alle fall mengder av det, så koste meg mest med grove rundstykker med sunt pålegg. Spiste også litt kake (noe som for meg er viktig å kunne gjøre ved spesielle anledninger og når andre serverer), men det smakte egentlig bare søtt og mektig, så ett stykke holdt lenge. 

Det eneste jeg merket spesielt negativt ved disse utskeielsene var at jeg ble litt rastløs og småsulten gjennom kvelden, så det ble litt ekstra småspising. Jeg spiser normalt med periodisk faste, med spisevindu fra 11-19, ikke som diett men fordi jeg trives med det, og det å spise tidligere på dagen forstyrrer nok den rytmen en del. Men det er heldigvis ikke snakk om mange dager i året der man må spise tidligere på grunn av noe sosialt, så jeg overlever nok fint, selv om det ble litt ekstra kalorier i går. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaggu meg nådd målet som jeg satt meg i forhold til vekt før sommeren 💪. Jeg bare elsker at jeg har «tatt tak i livet mitt» og endret hele livsstilen. Føler meg som en narkoman som endelig har blitt rusfri og kjenner gleden ved livet 🤪

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logga ikke kaloriene i helga, men la de inn nå sånn ca idag. Veldig sånn ca., la på ekstra der jeg var i tvil osv.

Og viser seg at pga mye aktivitet har jeg ligget i minus hele 17mai helga 😀

Men spist mye salt og har fått uka mi, kan aldri tro det viser noe minus på vekta, men kanskje ikke såå mye opp 😀

Morro med fri og å være aktiv- har plutselig mye mer å gå på matmessig.

Også veldig overraska over hvordan jeg sto over den ene fristelsen etter den andre, litt søtsug 17mai kvelden etter is og muffins, men sånn ellers gikk det greit å begrense seg :duskedame:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å trene forrige uke og tror muligens jeg må ta en pause i veiingen. Jeg har ikke vært ordentlig trent siden jeg var i tenårene, noe som fører til at jeg er usannsynlig støl hver eneste dag og holder tydeligvis på myye vann. Og dette vises jo også på vektskålen... Jeg har en vekt som gjør et anslag på fettprosent og vanninnhold og jeg ser jo at fettprosenten ikke har gått noe opp... Jeg merker allikevel at det er demotiverende når jeg har gått opp 2 kg på én uke, og omtrent er tilbake på start. Så står nok over veiing igjen på fredag og ser hvordan kroppen responderer på treningen neste uke. 

Minto

Anonymkode: 2d822...1db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet påb4.uke med turgåing på over en time hver dag. Spiser 1500-1700 kalorier daglig, og forbrenner rundt 2400. Nøyaktig samme vekt som da jeg startet. Det er demotiverende!!

Anonymkode: 1a888...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg startet å trene forrige uke og tror muligens jeg må ta en pause i veiingen. Jeg har ikke vært ordentlig trent siden jeg var i tenårene, noe som fører til at jeg er usannsynlig støl hver eneste dag og holder tydeligvis på myye vann. Og dette vises jo også på vektskålen... Jeg har en vekt som gjør et anslag på fettprosent og vanninnhold og jeg ser jo at fettprosenten ikke har gått noe opp... Jeg merker allikevel at det er demotiverende når jeg har gått opp 2 kg på én uke, og omtrent er tilbake på start. Så står nok over veiing igjen på fredag og ser hvordan kroppen responderer på treningen neste uke. 

Minto

Anonymkode: 2d822...1db

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Startet påb4.uke med turgåing på over en time hver dag. Spiser 1500-1700 kalorier daglig, og forbrenner rundt 2400. Nøyaktig samme vekt som da jeg startet. Det er demotiverende!!

Anonymkode: 1a888...a24

Ta mål av kroppen. 😄 

Jeg gikk fra omtrent 0 trening til fire ganger i uka. Ikke telt kalorier (full respekt for de som gjør det, men for meg er det kun "siste utvei" da det vil gi meg en del hindringer i hverdagen), men skjerpet kostholdet betraktelig. Vektnedgangen har vært veldig seig, ned 200 gram i uka over flere uker til tross for at jeg føler at jeg gjør alt annerledes nå enn i mars. 

Men, jeg har gått ned veldig mange cm. Merker jo at bukser osv. ikke er like trange, men tror ikke at jeg ville vært så bevisst på hvor effektivt det faktisk har vært om jeg ikke tok mål. Jeg blir lett blind på meg selv i speilet og underestimerer fort resultater så lenge jeg ikke har et målbart sammenligningspunkt, men her er det ingen tvil om at fett har blitt omgjort til muskler. :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to skikkelig vanskelige uker nå, og det virker ikke som at det gir seg heller.... Jeg føler meg så sliten og minstemann tuller på natten så jeg føler meg aldri helt uthvilt.. Da blir det fryktelig vanskelig å ta gode valg i matveien kjenner jeg. Dette er min last og sikkert grunnen til at jeg er tjukk.. Mat har blitt min måte å håndtere stress og travle hverdager på, og i denne småbarnsperioden blir det mye stress og travle dager 😩

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (43 minutter siden):

Jeg har hatt to skikkelig vanskelige uker nå, og det virker ikke som at det gir seg heller.... Jeg føler meg så sliten og minstemann tuller på natten så jeg føler meg aldri helt uthvilt.. Da blir det fryktelig vanskelig å ta gode valg i matveien kjenner jeg. Dette er min last og sikkert grunnen til at jeg er tjukk.. Mat har blitt min måte å håndtere stress og travle hverdager på, og i denne småbarnsperioden blir det mye stress og travle dager 😩

Kjenner meg igjen i dette. Og når spiralen går den veien, er det vanskelig å snu bare av lyst. Jeg måtte ha en god natts søvn og en dag hvor jeg følte ting var blitt bedre, for å komme på rett spor igjen. Håper du snart får en slik god dag.

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner meg igjen i dette. Og når spiralen går den veien, er det vanskelig å snu bare av lyst. Jeg måtte ha en god natts søvn og en dag hvor jeg følte ting var blitt bedre, for å komme på rett spor igjen. Håper du snart får en slik god dag.

Anonymkode: c444a...275

Jeg får håpe jeg kan få sove litt frempå i helgen. Det bruker å hjelpe😅 Kanskje jeg får tatt meg en joggetur på dagtid også, det synes jeg er deilig, men sjelden jeg har anledning til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste måneden har jeg litt gått opp og så ned igjen, så liten endring i mai. Jeg er god på å være i aktivitet, men ikke flink nok med mat. Total vektnedgang siden april er 3,6kg og antall cm i minis er 20. 

I utgangspunktet burde jeg ha gått ned mer. Men jeg er fornøyd likevel, fordi jeg begynner å etablere gode vaner & ser at det lar seg kombinere med vanlig familieliv og noe utskeielser i helgene. Og så er jeg fornøyd fordi jeg ikke har gitt opp, for det har  gjort mange ganger før 💪🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-10 kg på 6 uker! Det har roet seg litt nå, men jeg kjenner veldig på at kroppen er lettere. Det eneste stedet jeg har tatt mål, er av leggene. De var 46 cm vide for 6 uker siden, nå er de 43 cm! 😳😳😳

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (På 20.5.2021 den 6.40):

 

Ta mål av kroppen. 😄 

Jeg gikk fra omtrent 0 trening til fire ganger i uka. Ikke telt kalorier (full respekt for de som gjør det, men for meg er det kun "siste utvei" da det vil gi meg en del hindringer i hverdagen), men skjerpet kostholdet betraktelig. Vektnedgangen har vært veldig seig, ned 200 gram i uka over flere uker til tross for at jeg føler at jeg gjør alt annerledes nå enn i mars. 

Men, jeg har gått ned veldig mange cm. Merker jo at bukser osv. ikke er like trange, men tror ikke at jeg ville vært så bevisst på hvor effektivt det faktisk har vært om jeg ikke tok mål. Jeg blir lett blind på meg selv i speilet og underestimerer fort resultater så lenge jeg ikke har et målbart sammenligningspunkt, men her er det ingen tvil om at fett har blitt omgjort til muskler. :)

 

Godt råd! Jeg har bare gått ned 3,6 kg og ville vært demotivert hvis jeg ikke samtidig hadde tatt mål av kroppen. På mage, hofte, lår og legger så har jeg totalt gått ned 20 cm. Og det er motiverende 💪🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...