Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Hei damer. Hatt en hektisk jobbhelg, glad jeg har fri noen dager nå. For nøyaktig 1 mnd siden så veide jeg 90,4 kg og i dag veier jeg 87,2 (uten å ha gått på do på et par dager). Dette er 3,2 kg, men jeg har blitt mye fitere, da jeg trener en del. Ser det veldig godt på mage og lår. 
 

Hurra for alle oss, måtte vi alle snart komme i mål 😄

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg ikke føler framgang og vekten står rimelig stabilt (72.5-74.5) så skjer det noe. Dongeribukse som var trang sist jeg hadde denne vekten er for løs til å bruke blant folk. 

Jeg vil fortsatt gjerne ned de siste kiloene men vil stole på prosessen med å resette systemet. Jeg har faktisk tro på dette. Selv etter få dager har det blitt lettere å ta smartere valg, søtsug og følelsen av å ha lyst på noe, har helt forsvunnet. 

Det jeg spiste i går: havregrøt med melk, smør og sukker, kotelett, eple, tomatbasert kjøttsuppe, to knekkebrød med laksepålegg og rødløk. Drakk vann og kaffe. Ca 1500 kalorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid vil dere si det tok for dere å blir kvitt søtsuget og tankekjøret om når man kan spise neste måltid?

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor lang tid vil dere si det tok for dere å blir kvitt søtsuget og tankekjøret om når man kan spise neste måltid?

Anonymkode: c444a...275

For egen del. Ca 3 dager siden :) Men det var da jeg gjorde de store endringene. Jeg vet ikke ennå om det gjør noe med vekten, men tror også det. For det har ført til at det har vært lett å følge budsjett. Regner med det varierer fra person til person, og de forskjellige retninger man ta. Lavkarbo har rykte på seg til å gi den ønskede effekten raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (4 minutter siden):

For egen del. Ca 3 dager siden :) Men det var da jeg gjorde de store endringene. Jeg vet ikke ennå om det gjør noe med vekten, men tror også det. For det har ført til at det har vært lett å følge budsjett. Regner med det varierer fra person til person, og de forskjellige retninger man ta. Lavkarbo har rykte på seg til å gi den ønskede effekten raskt.

Hvor lenge er det for deg da 2ro? Tre dager siden og du startet skikkelig..?

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge er det for deg da 2ro? Tre dager siden og du startet skikkelig..?

Anonymkode: c444a...275

Jeg har holdt på av og på i evigheter. Men 3-4 dager siden sluttet jeg med kunstig søtning, startet med krom tilskudd og probiotika. For meg var det som å skru en bryter. Hva av endringene som har hatt betydning vet jeg ikke, men noe er helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lang tid vil dere si det tok for dere å blir kvitt søtsuget og tankekjøret om når man kan spise neste måltid?

Anonymkode: c444a...275

Ikke 100% enda, men etter 2 mnd synes jeg det ble enklere å ta gode valg. Da ble det enklere å spise litt godteri lørdag, uten å fortsette søndag og mandag også. Trening har også vært til stor hjelp for meg der. Trener fast søndag, og da frister ikke usunn mat den dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (1 time siden):

Ikke 100% enda, men etter 2 mnd synes jeg det ble enklere å ta gode valg. Da ble det enklere å spise litt godteri lørdag, uten å fortsette søndag og mandag også. Trening har også vært til stor hjelp for meg der. Trener fast søndag, og da frister ikke usunn mat den dagen. 

Det høres bra ut. Tror jeg må være litt «avholds» mot sukker nå i starten. Så håper det ikke blir en tøff sommer slik sett. Er så lett å bli fristet av iskrem, frappe og lignende i varmen. Og når jeg først spiser sukker, er det vanskelig å stoppe med det samme.

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste Peppes i går så var litt redd for å få en knekk da jeg skulle på vekta i dag (har hatt en dårlig periode før det som har gjort at det har stått stille lenge også), men 1,4 kg ned fra forrige uke. Det hjalp å holde ut og være tålmodig til tross for en tøff periode. 

Anonymkode: 98ecd...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de 3 siste ukene hatt et underskudd på 11700 kalorier. Det skulle jo vært 1,5 kilo, men jeg veier nøyaktig det samme som da jeg startet....

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har de 3 siste ukene hatt et underskudd på 11700 kalorier. Det skulle jo vært 1,5 kilo, men jeg veier nøyaktig det samme som da jeg startet....

Anonymkode: 1a888...a24

Har du kun veid deg en gang på de tre ukene? Da er det jo lov å håpe det er vann. 🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! 
 

Selv har jeg 7 kg som sitter som lim etter to svangerskap, trener og spiser sunt, så vet egentlig ikke hva mer jeg skal gjøre🤷🏼‍♀️ Kutter frokosten, spiser lunsj, middag og kvelds, kun snop på lørdager, trener 2-3 dager i uka. 
 

Dere som klarer å gå ned i vekt, hva syns dere er hardest? Eller hva er det største offeret dere må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
18 minutter siden, Tuttifrutt said:

Så flinke dere er! 
 

Selv har jeg 7 kg som sitter som lim etter to svangerskap, trener og spiser sunt, så vet egentlig ikke hva mer jeg skal gjøre🤷🏼‍♀️ Kutter frokosten, spiser lunsj, middag og kvelds, kun snop på lørdager, trener 2-3 dager i uka. 
 

Dere som klarer å gå ned i vekt, hva syns dere er hardest? Eller hva er det største offeret dere må gjøre?

Jeg har måttet telle kalorier, det er jo litt plundrete. Selv om jeg dropper frokost må jeg være forsiktig med mengden til lunsj og middag. Av og til er det et stort offer å begrense mengdene, men det er en vanesak og ikke noe jeg tenker så mye mer på nå. Men å ikke spise ubegrenset av taco, det savner jeg. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugresset skrev (2 timer siden):

Har du kun veid deg en gang på de tre ukene? Da er det jo lov å håpe det er vann. 🤞🤞🤞

Veier meg flere ganger, men fast hver fredag

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnet meg en ny sommerkjole i dag! Den passer ikke nå, den er akkurat litt for tight, så da må jeg bare henge i 😆 Hvis jeg klarer å gå ned i vekt i samme kurve som de siste ukene fremover, bør jeg være under 100 kg i løpet av måneden. Det har jeg ikke vært på ti år.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor lang tid vil dere si det tok for dere å blir kvitt søtsuget og tankekjøret om når man kan spise neste måltid?

Anonymkode: c444a...275

Tror det tok 2-3 dager før det verste suget stabiliserte seg. Etter det går det mest i bølger.

Ellers leste jeg noe veldig fint om temaet i en bok nylig. Jeg husker dessverre ikke den presise formuleringen, men det handlet om at det å endre spisevaner er mye vanskeligere hvis alle andre vaner er helt de samme som før. 

Hvis man følger gamle spor i alt annet blir det veldig lett å få søtsug i de situasjonene der man ellers ville spist noe søtt, og dessuten vanskeligere å avlede tankene fordi man blir styrt inn i et gammelt mønster. 

Kan være lurt å tenke over hvilke situasjoner man ofte tyr til noe søtt eller spiser for store porsjoner. Hva kan man snu på eller gjøre annerledes for at disse situasjonene ikke oppstår? For meg hjelper det veldig å ikke sette meg ned i sofaen på kveldene. Prøver å trene, gjøre litt husarbeid eller et annet prosjekt. Hvis jeg er veldig sliten eller ønsker å slappe av prøver jeg heller å legge meg litt tidligere og for eksempel lese en bok. Det å skifte til natt-tøy, pusse tenner og flytte seg til soverommet hjelper meg med å ikke tenke på mat, for det er et rom jeg aldri spiser i uansett. 

Anonymkode: 166b8...1ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har de 3 siste ukene hatt et underskudd på 11700 kalorier. Det skulle jo vært 1,5 kilo, men jeg veier nøyaktig det samme som da jeg startet....

Anonymkode: 1a888...a24

Hva baserer du det underskuddet på? Klokker kan være upresise. 

For øvrig så er ikke vektnedgangen lineær og man kan ha gått ned fettvekt uten at det synes på vekta. Går man i underskudd forbrennes fett. Men vekt kan påvirkes av tarminnhold og vann i kropp som følge av matvarer og trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

. Det å skifte til natt-tøy, pusse tenner og flytte seg til soverommet hjelper meg med å ikke tenke på mat, for det er et rom jeg aldri spiser i uansett. 

Anonymkode: 166b8...1ec

Tusen takk for gode tips! Det skal jeg prøve 😃

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor lang tid vil dere si det tok for dere å blir kvitt søtsuget og tankekjøret om når man kan spise neste måltid?

Anonymkode: c444a...275

For meg tar det to uker ca med sunt fiberrikt kosthold. Dessverre faller jeg litt bakpå igjen etter utskeielser som ofte skjer ved spesielle anledninger. Så lenge jeg klarer å få i meg nok grønnsaker og frukt går det greit, men så fort kombinasjonen fett og salt/ sukker er mesteparten av kostholdet (typisk fast food, kjøtt + stivelse osv) så kommer søtsug og tankekjør tilbake. 

Anonymkode: 98ecd...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det å skifte til natt-tøy, pusse tenner og flytte seg til soverommet hjelper meg med å ikke tenke på mat, for det er et rom jeg aldri spiser i uansett.

Dette er det interessant poeng som jeg aldri har tenkt over før. Men nå som jeg tenker på det, så slår det meg at jeg aldri har søtsug når jeg er på soverommet. Det kan ha sammenheng med nypussede tenner, men det kan selvfølgelig også hjelpe at jeg ikke forbinder det rommet med mat. Veldig interessant å reflektere over.

Angående søtsug generelt, så har jeg vært ekstremt rammet av dette så lenge jeg kan huske. Vi hadde svært strenge restriksjoner på søtsaker da jeg var liten, så det skyldes i hvert fall ikke dårlige vaner fra barndommen. Likevel hadde jeg et enormt søtsug gjennom hele oppveksten og videre i voksen alder. Trodde aldri jeg skulle få bukt med det, men for meg viste periodisk faste seg å være løsningen. Tror jeg var kvitt suget i løpet av én, maks to uker.

Kan legge til: jeg tillater meg nå noen få biter smågodt på lørdagene (8-10 biter). Dette er mer enn nok, og jeg holder meg fint i sjakk de andre dagene. For noen funker ikke dette og de må kutte alt, men for meg går det fint.

Endret av Sessan_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...