Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, RoNo skrev:

Så, jeg har fått et dilemma... Det er plutselig bestemt at det blir norgesferie i dag. Sammen med en overvektig familie som vet å kose seg (barna er svært kresne). Så da blir det ost, vin, og usunne matvarer. Det blir jo uaktuelt å lage egne måltider til oss og de, og må jo vi kose oss også. Kjenner jeg er utrolig for hvordan dette skal gå. Hva har dere som har vært så flinke gjort i denne situasjonen? Har jo ikke lyst å ødelegge ferien for alle, men samtidig har jeg lyst å være egoistisk og tenke på meg selv.

Jeg ville bare ha passet på mengde og porsjoner :) Et glass vin i stedet for 3 kanskje, og i stedet for en stor porsjon av noe mer usunt av middager ville jeg tatt én porsjon. Du er ikke nødt til å spise godteri selv om andre gjør, bare si at du har en "godteristopp i ukedagene/sukkerstopp/30 dagers utfordring" (tilpass som du vil). Hvis de gjør en stor greie ut av det, si at det er ditt valg og at du ønsker å leve litt sunnere selv om det er ferie, og om ikke dere kan snakke om noe annet hvis de blir innpåslitne.

Du kan jo også foreslå at dere deler på å lage maten, og velge sunnere alternativer når dere skal lage noe? :) Hvis de klager på det så kan de lage ekstra til seg selv? 

Har selv alltid spist hakket sunnere enn familie, og de kommenterer det hver eneste måltid jeg har med dem. "Skal du ikke ha litt til?" "Ta et stykke kake til, det er jo så godt!". Jeg sier bare nei takk, det var veldig godt, men jeg er forsynt. Og om mamma prøver å presse meg, sier jeg bare nei mamma, jeg kjenner selv når jeg er mett. Jeg har vokst opp med å motstå :ler: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
1 time siden, RoNo skrev:

Så, jeg har fått et dilemma... Det er plutselig bestemt at det blir norgesferie i dag. Sammen med en overvektig familie som vet å kose seg (barna er svært kresne). Så da blir det ost, vin, og usunne matvarer. Det blir jo uaktuelt å lage egne måltider til oss og de, og må jo vi kose oss også. Kjenner jeg er utrolig for hvordan dette skal gå. Hva har dere som har vært så flinke gjort i denne situasjonen? Har jo ikke lyst å ødelegge ferien for alle, men samtidig har jeg lyst å være egoistisk og tenke på meg selv.

Jeg har gradvis tatt regi selv i forhold til hva jeg spiser. Jeg følte meg presset i ulike situasjoner til å ta mer eller det samme som de andre.. Nå har det blitt sånn at om de andre skal ha pølse og lompe tar de med laks og grønnsaker til meg 😊 Vær ærlig å fortell de rundt deg hva du jobber med og hva målet ditt er, be om støtte! Ferie behøver ikke å bety godis og alkohol. 
Jeg steker opp egen mat å har klart i bokser, så kan andre gjøre som de vil med det de skal ha, enkelt og greit. Du kan kose deg storveis med jordbær og melon feks 🌞🌞 Er det sånn at noen tenker du ødelegger fordi du har mål og ønsker for det selv er det innafor at de tenker seg om et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RoNo skrev:

Så, jeg har fått et dilemma... Det er plutselig bestemt at det blir norgesferie i dag. Sammen med en overvektig familie som vet å kose seg (barna er svært kresne). Så da blir det ost, vin, og usunne matvarer. Det blir jo uaktuelt å lage egne måltider til oss og de, og må jo vi kose oss også. Kjenner jeg er utrolig for hvordan dette skal gå. Hva har dere som har vært så flinke gjort i denne situasjonen? Har jo ikke lyst å ødelegge ferien for alle, men samtidig har jeg lyst å være egoistisk og tenke på meg selv.

Hadde senket skuldrene og kost meg! Null problem ❤️ vekt er faktisk ikke alt, man skal leve også! Det som er viktig derimot er å skille mellom hverdag og fest ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en skikkelig sær situasjon akkurat nå, ligger og vipper rundt 40 BMI og skal inn på samtale med kirurg om noen uker da jeg har levd et langt liv med ei vekt som går opp og ned, men stort sett opp. Nå kommer sommeren og jeg har egentlig skikkelig lyst til å trene på, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle veies osv. for å se om jeg har rett på behandling. Klarer lett å gå ned 10-15 kg på et par måneder, men så sier det stopp. Beina sier også stopp da, så jeg er nødt til å få hjelp for å klare å komme meg ned på ei fornuftig vekt. 

Så nå sitter jeg her da, gira over å endelig skulle få hjelp, men rastløs fordi jeg ikke vil bli avvist fordi jeg er så i grenseland. Synes det er kjempegøy å gå ned det jeg kan, men det er så utrolig kjedelig når vekta kryper oppover igjen. Kjennes godt å endelig ha tatt kontakt med helsevesenet, den satt LANGT inne. Sorry for langt innlegg, måtte bare få det ut et sted og har ingen venner jeg føler jeg egentlig kan dele det med :) 

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en skikkelig sær situasjon akkurat nå, ligger og vipper rundt 40 BMI og skal inn på samtale med kirurg om noen uker da jeg har levd et langt liv med ei vekt som går opp og ned, men stort sett opp. Nå kommer sommeren og jeg har egentlig skikkelig lyst til å trene på, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle veies osv. for å se om jeg har rett på behandling. Klarer lett å gå ned 10-15 kg på et par måneder, men så sier det stopp. Beina sier også stopp da, så jeg er nødt til å få hjelp for å klare å komme meg ned på ei fornuftig vekt. 

Så nå sitter jeg her da, gira over å endelig skulle få hjelp, men rastløs fordi jeg ikke vil bli avvist fordi jeg er så i grenseland. Synes det er kjempegøy å gå ned det jeg kan, men det er så utrolig kjedelig når vekta kryper oppover igjen. Kjennes godt å endelig ha tatt kontakt med helsevesenet, den satt LANGT inne. Sorry for langt innlegg, måtte bare få det ut et sted og har ingen venner jeg føler jeg egentlig kan dele det med :) 

Anonymkode: 4a599...6c0

Du er kommet til riktig tråd! Her er det bare å dele :) Skjønner godt at du spent nå som du skal følges opp av helsevesenet, og jeg tenker at det kan være lurt å ta den behandlingen dersom det fører til varig vektnedgang. Det er gøy å gå ned i vekt på egenhånd, men du kjenner din kropp best og dersom behandling kan hjelpe deg så ville jeg satset på det ❤️

Anonymkode: bee63...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er kommet til riktig tråd! Her er det bare å dele :) Skjønner godt at du spent nå som du skal følges opp av helsevesenet, og jeg tenker at det kan være lurt å ta den behandlingen dersom det fører til varig vektnedgang. Det er gøy å gå ned i vekt på egenhånd, men du kjenner din kropp best og dersom behandling kan hjelpe deg så ville jeg satset på det ❤️

Anonymkode: bee63...7fc

Tusen takk, første gang jeg poster her ❤️ Har slitt med vekta siden jeg var 8-9 år gammel, så tror det trengs drastiske grep. Trener minst en gang i uka og tror jeg er i OK form med tanke på størrelsen, men er så utrolig lei av alt jeg ikke kan gjøre på grunn av vekta at jeg egentlig bare gleder meg til å holde vekta nede over tid. Det føltes som et nederlag å be om hjelp i starten, men har begynt å kjenne på en stolthet og glede over at jeg tar helsa mi på alvor. 

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, RoNo skrev:

Så, jeg har fått et dilemma... Det er plutselig bestemt at det blir norgesferie i dag. Sammen med en overvektig familie som vet å kose seg (barna er svært kresne). Så da blir det ost, vin, og usunne matvarer. Det blir jo uaktuelt å lage egne måltider til oss og de, og må jo vi kose oss også. Kjenner jeg er utrolig for hvordan dette skal gå. Hva har dere som har vært så flinke gjort i denne situasjonen? Har jo ikke lyst å ødelegge ferien for alle, men samtidig har jeg lyst å være egoistisk og tenke på meg selv.

Hvis det blir mye usunt så ville jeg hatt en pakke havregryn og melk, og heller byttet ut et måltid med havregrøt med et eple (250 kal ca, og man er mett lenge). Dette pleier jeg å gjøre på dager jeg f eks skal ut å spise burger og pom fri (ca 1300 kal). Et tips er også å ta seg 1-2 glass vin i stedet for hele flaska osv. Som den andre brukeren her skriver, moderer og stopp når du blir mett. Jeg pleier f eks å ta "spisepause" da jeg ofte ikke kjenner at jeg er mett mens jeg spiser. Spis, paus, kjenn etter i 10 minutter. Så spis igjen hvis jeg er sulten, men er nesten aldri sulten etter det. Har et problem med overspising personlig. En annen måte å holde seg ansvarlig er å telle alt av kalorier selv om man er på ferie, nå vet ikke jeg om du teller da men. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, første gang jeg poster her ❤️ Har slitt med vekta siden jeg var 8-9 år gammel, så tror det trengs drastiske grep. Trener minst en gang i uka og tror jeg er i OK form med tanke på størrelsen, men er så utrolig lei av alt jeg ikke kan gjøre på grunn av vekta at jeg egentlig bare gleder meg til å holde vekta nede over tid. Det føltes som et nederlag å be om hjelp i starten, men har begynt å kjenne på en stolthet og glede over at jeg tar helsa mi på alvor. 

Anonymkode: 4a599...6c0

Ja jeg synes absolutt du skal være stolt. :) Det er ingen skam å be om hjelp, snarere tvert imot. Og du vet nok at det er ingen lettvint løsning uansett, men nå har du prøvd den ene måten flere ganger, så da høres det fornuftig ut å teste ut en annen måte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å holde meg gjennom mange familiefester og ferier. Ofte ordner jeg det med å takke nei til kakefat/skål og drikker kaffe og er måteholden med vin. Litt som om man vil skjule graviditet har jeg vinglass og vannglass og bare nipper til det første. 

Mitt tips er at folk flest ikke lager stort nummer ut av kakespising og vindrikking dersom du smiler, er blid, ikke nevner at du har lyst på eller at noe ser godt ut, prater og er med på god stemning. 

Når det er god grillmat, sjømat og rike sauser så forsyn det med det du vil ha, og om folk sier "er det alt?!" så kan du bare svare at "Jeg tar litt og litt jeg" også spør du hvordan badetemperaturen var, eller hvor i alle dager hun har kjøpt den lekre kjolen. Altså, vær blid og åpen og ikke lag noe nummer av det, så merker de færreste at du ikke tok mye saus, eller at du ikke rører potetsalaten, velger kylling over pølser eller står over kaken. 

Og skyld på andre ting enn diett og kropp. Folk svarer deg alltid med at man "må kose seg" eller "du er jo så fin, ta litt kake".. Skyld på at du er litt uvel etter bilturen fordi du ble litt bilsyk, si at varmen gjør at alt du vil ha er kald drikke, eller at du har sting/hold i siden etter bading.. Eller sure oppstøt. Du risikerer erting for å kanskje være gravid, meeeen slipper kake og matpress. 

God sommer! 

Anonymkode: 2479a...aae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 10.32, RoNo skrev:

Så, jeg har fått et dilemma... Det er plutselig bestemt at det blir norgesferie i dag. Sammen med en overvektig familie som vet å kose seg (barna er svært kresne). Så da blir det ost, vin, og usunne matvarer. Det blir jo uaktuelt å lage egne måltider til oss og de, og må jo vi kose oss også. Kjenner jeg er utrolig for hvordan dette skal gå. Hva har dere som har vært så flinke gjort i denne situasjonen? Har jo ikke lyst å ødelegge ferien for alle, men samtidig har jeg lyst å være egoistisk og tenke på meg selv.

Tenk på deg selv.

Du ødelegger din egen feire ved å spise noe du ikke vil, istedenfor å ødelegge deres ved å spise det du vil. 
(Ikke at jeg kan forstå at du ødelegger deres ferie heller. Er da mye mer ved en ferie enn mat)

Anonymkode: 1b1a0...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvekt er irriterende. Opp 200 g siden i går, og jeg vet jeg ikke var i overskudd. Det var derimot varmt og jeg hadde ei treningsøkt som faktisk gjorde meg litt støl i dag. Jeg prøver å si til meg selv at hey, dette er vannvekt. Men så er det en del av meg som blir irritert og deppa. For hva om det ER reell oppgang. Også må jeg gå sånn helt til i morgen i hvert fall. Håper vannet har sluppet til da. Jeg har bare et mål om 200 g i uka nå, men nå har jeg ligget på samme vekt mandag og tirsdag også opp til i dag. Så begynner å tvile på at jeg klarer det denne uka. Hovedveiedag har jeg på lørdager. Så enda tre dager til. 

Vet jo at det går i rykk og napp, men jeg klarer likevel ikke å ikke plages av slike svigninger. Det er ikke så lett å gå ned i vekt når jeg er såpass slank fra før. Vil jo bare gå ned det jeg gikk opp de ukene jeg overspiste sånn. Og det er det 1,4 kg til. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
25 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Vannvekt er irriterende. Opp 200 g siden i går, og jeg vet jeg ikke var i overskudd. Det var derimot varmt og jeg hadde ei treningsøkt som faktisk gjorde meg litt støl i dag. Jeg prøver å si til meg selv at hey, dette er vannvekt. Men så er det en del av meg som blir irritert og deppa. For hva om det ER reell oppgang. Også må jeg gå sånn helt til i morgen i hvert fall. Håper vannet har sluppet til da. Jeg har bare et mål om 200 g i uka nå, men nå har jeg ligget på samme vekt mandag og tirsdag også opp til i dag. Så begynner å tvile på at jeg klarer det denne uka. Hovedveiedag har jeg på lørdager. Så enda tre dager til. 

Vet jo at det går i rykk og napp, men jeg klarer likevel ikke å ikke plages av slike svigninger. Det er ikke så lett å gå ned i vekt når jeg er såpass slank fra før. Vil jo bare gå ned det jeg gikk opp de ukene jeg overspiste sånn. Og det er det 1,4 kg til. 

Les om hva som skjer med musklene når du trener så de blir støle. Tenker du gir det et vanskelig perspektiv om du skal fokusere på antall gram opp/ned hver dag. Min vekt kan variere med flere kilo PR dag..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fallabella skrev:

Les om hva som skjer med musklene når du trener så de blir støle. Tenker du gir det et vanskelig perspektiv om du skal fokusere på antall gram opp/ned hver dag. Min vekt kan variere med flere kilo PR dag..

 

Jo jeg vet det fører til oppgang og slikt, men jeg klarer likevel ikke å ikke bli stresset. I dag skal jeg ha hviledag fra treningen og bare gå tur. Så kanskje det løser seg i løpet av et par dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Jo jeg vet det fører til oppgang og slikt, men jeg klarer likevel ikke å ikke bli stresset. I dag skal jeg ha hviledag fra treningen og bare gå tur. Så kanskje det løser seg i løpet av et par dager. 

Kanskje du trenger å ta en pause fra å veie deg daglig, og heller veie deg en gang i uka eller to? :) Å veie seg daglig tror jeg medfører mer stress og overtenking for mange. Jeg veier meg 1-2 ganger i uka, av og til sjeldnere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Navani skrev:

Kanskje du trenger å ta en pause fra å veie deg daglig, og heller veie deg en gang i uka eller to? :) Å veie seg daglig tror jeg medfører mer stress og overtenking for mange. Jeg veier meg 1-2 ganger i uka, av og til sjeldnere. 

Ja det kan vel hende. Jeg liker egentlig å ha kontroll på dagsvariasjoner. Også for å se at det er ikke krise å skeie ut her og der, for vekten justeres fort tilbake. Men jeg merker jeg er litt for opphengt nå. Jeg har lett småangst på morgenen før jeg veier meg og sånn som i dag når jeg har gått litt opp så blir jeg misfornøyd og får mye tankekjør. Jeg hadde bare håpet å nå 61 blank innen utgangen av juni. Tror ikke jeg rekker det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Ja det kan vel hende. Jeg liker egentlig å ha kontroll på dagsvariasjoner. Også for å se at det er ikke krise å skeie ut her og der, for vekten justeres fort tilbake. Men jeg merker jeg er litt for opphengt nå. Jeg har lett småangst på morgenen før jeg veier meg og sånn som i dag når jeg har gått litt opp så blir jeg misfornøyd og får mye tankekjør. Jeg hadde bare håpet å nå 61 blank innen utgangen av juni. Tror ikke jeg rekker det nå. 

Da høres det ut som at en pause er lurt ❤️ Hva med å veie deg først til mandag igjen, og ta pause i 5 dager? Tror du det går fint? Du skal jo ikke få angst og tankekjør av å gå på vekta, så lurt å pause årsaken til angsten. Og om du ikke når 61 kg innen utgangen av juni, så kommer du deg dit i juli. Alt ordner seg, vi må bare gjøre vårt beste og være tålmodige :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Navani skrev:

Da høres det ut som at en pause er lurt ❤️ Hva med å veie deg først til mandag igjen, og ta pause i 5 dager? Tror du det går fint? Du skal jo ikke få angst og tankekjør av å gå på vekta, så lurt å pause årsaken til angsten. Og om du ikke når 61 kg innen utgangen av juni, så kommer du deg dit i juli. Alt ordner seg, vi må bare gjøre vårt beste og være tålmodige :)  

Jeg kunne kanskje prøvd å ikke veie meg før på lørdag i hvert fall, og så ta flere dagers pause igjen. Jeg synes bare det også er vanskelig for da blir jeg veldig usikker på om jeg er flink eller ikke. Men jeg sparer meg kanskje fra slike nedturer på grunn av naturlige svigninger. 

Nei det er vel ingen krise om jeg ikke når målet mitt, men jeg synes det er så rart at jeg sliter sånn med å gå ned 3 kg som var målet mitt. Har jo gått ned 1,6 da, men det har jeg brukt sånn 1,5-2 måneder på. Før da jeg veide mer så var det mye lettere å gå ned i vekt, men det er vel det da. At jeg må gå lavere på antall kcal for vedlikehold og vektnedgang enn når jeg har vært tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Jeg kunne kanskje prøvd å ikke veie meg før på lørdag i hvert fall, og så ta flere dagers pause igjen. Jeg synes bare det også er vanskelig for da blir jeg veldig usikker på om jeg er flink eller ikke. Men jeg sparer meg kanskje fra slike nedturer på grunn av naturlige svigninger. 

Nei det er vel ingen krise om jeg ikke når målet mitt, men jeg synes det er så rart at jeg sliter sånn med å gå ned 3 kg som var målet mitt. Har jo gått ned 1,6 da, men det har jeg brukt sånn 1,5-2 måneder på. Før da jeg veide mer så var det mye lettere å gå ned i vekt, men det er vel det da. At jeg må gå lavere på antall kcal for vedlikehold og vektnedgang enn når jeg har vært tyngre. 

Hvis det hjelper, så har jeg 5-6 kg som mål - fra 71,5 til 65-66 et sted. Jeg startet i januar, og til nå har laveste vekt vært 68,7, men holder meg enda på 69,2-4. Jeg tror det tar lengre tid når vi skal ned så lite, og jeg kan ikke bevege meg så mye jeg vil og øke forbrenningen på den måten. Samtidig så tar jeg meg selv i å bli irritert, men så tenker jeg - det er bare et par kilo, jeg er fin som jeg er, og jeg vil helst ned for å passe i et par bukser jeg savner å bruke.

Fra januar til nå har jeg bare gått ned rett over 2 kg. Men det merkes på klærne mine :) Har innfunnet meg med at jeg sannsynligvis blir ferdig til jul, og innstilt meg på det. Jeg velger selv å ikke telle kalorier, og å spise litt mer usunt i helgene. Hadde sikkert gått fortere om jeg gjorde det litt annerledes, men jeg vil trives i hverdagen, selv når jeg prøver å miste litt vekt :) 

Er sikker på at du klarer å la være å veie deg til lørdag, heier på deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Navani skrev:

Hvis det hjelper, så har jeg 5-6 kg som mål - fra 71,5 til 65-66 et sted. Jeg startet i januar, og til nå har laveste vekt vært 68,7, men holder meg enda på 69,2-4. Jeg tror det tar lengre tid når vi skal ned så lite, og jeg kan ikke bevege meg så mye jeg vil og øke forbrenningen på den måten. Samtidig så tar jeg meg selv i å bli irritert, men så tenker jeg - det er bare et par kilo, jeg er fin som jeg er, og jeg vil helst ned for å passe i et par bukser jeg savner å bruke.

Fra januar til nå har jeg bare gått ned rett over 2 kg. Men det merkes på klærne mine :) Har innfunnet meg med at jeg sannsynligvis blir ferdig til jul, og innstilt meg på det. Jeg velger selv å ikke telle kalorier, og å spise litt mer usunt i helgene. Hadde sikkert gått fortere om jeg gjorde det litt annerledes, men jeg vil trives i hverdagen, selv når jeg prøver å miste litt vekt :) 

Er sikker på at du klarer å la være å veie deg til lørdag, heier på deg!

Ja det tar vel lenger tid når man ikke skal ned så mye. Jeg synes du er flink som klarer å komme deg ned når du ikke får bebegd så mye på deg. Jeg beveger meg masse og synes sånn sett det er rart det går så tregt. Menmen. 

Viktig å kose seg litt i helgene ja. Jeg tar meg gjerne en spisedag på lørdag. Prøver å ikke ta helt av så klart, men jeg tror det er lurt. Faktisk også for å unngå å overspise resten av uka. 

Takk for oppmuntring. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...