Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke kan trene pga sykdom eller lignende: hvor mange kalorier får du i deg pr dag? 

Etter jeg fikk litt kontroll på matinntaket, så går jeg ned ca 1 kilo i uka - 7. Uke nå.  Spiser normalt i helgene, litt vin til mat flere ganger i uka, men begrenser inntak ellers

siden jeg ikke kan trene er jeg redd for å få masse ekstra skinn... hva vil dere er si er Ok å gå ned i uka/ mnd uten ar dette skjer? Er 40 år.

Anonymkode: ed662...e08

Jeg har hørt ca 0.5 kg i uken. Men er ingen spesialist. Du går ned mer enn meg og jeg har også vært flink. Så er litt misunnelig (hehe). Jeg kan heller ikke trene stort, men har vekt som måler alt. Har ikke mistet mye muskelmasse til tross for slanking. Hvilken slake strategi bruker du? Jeg har noen kilo som sitter litt for fast og trenger å gå litt raskere ned før jeg mister motivasjonen.... Kanskje at det har gått sent med meg har ført til at kroppen får tilpasset seg? Ikke fått noe som henger (uten om puppene som ikke strutter som før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.11.2019 den 18.28, justloseit skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

I jula skal man ha lov til å kose seg litt ekstra, tenker jeg da. Hva med å kose deg oftere, men sørge for at du begrenser deg selv. Feks ta frem en liten skål, og fyll litt i den. Og sørg for at du bruker god tid på hver bit og virkelig koser deg med den.  

Det funker for meg da jeg har en tendens til å bare hive i meg som om det er et måltid. Når jeg har tatt den ene biten i munnen, tenker jeg på den neste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også startet opp igjen 😁 Har fra tidligere gått ned mange kilo (fra 90 kg ca til 61-62 kg). Målet er å gå ned 5 kg til, men de sitter som et skudd! Det er tilnærmet umulig, og jeg må svelte meg halvt i hjel. Tidligere laget jeg meg en «logisk» forklaring på at kroppen var litt i sjokktilstand over å ha gått ned nesten 30 kg..og derfor trengte en pause, før jeg gikk inn i siste etappe. Men dette er jo lenge siden! Jeg har brukt 2-3 år på vektnedgangen min, lagt inn «pauser» (spist antall kalorier jeg skal ha for å opprettholde vekten, og ikke vært i underskudd slik jeg er når jeg går ned i vekt), for å stabilisere vekten, og slik lettere opprettholde vekten. 

Jeg har vært nede på 60-tallet (60,05) men popper alltid opp igjen! Ikke pokker om vekten vil gå under 60, og vise meg 50 tallet! Skulle nesten tro det skjedde ett eller annet dramatisk om jeg gikk under 60 tallet, siden kroppen er så lite medgjørlig 😔 

En annen ting jeg reagerer på er hvor vanskelig det er å kvitte seg med fettet på lårene, og magen! Alt annet ble naturligvis mindre, og disse områdene også, men ikke i så stor grad som man skulle tro..jeg merker jo på klærne at vekten har hjulpet..tidligere brukte jeg 44 i bukser, nå kan jeg bruker 38 om jeg er heldig. I topper/gensere brukte jeg tidligere 40-42, nå bruker jeg 36. 

Må også si at grunnen til at jeg er så opphengt i å komme meg under 60 tallet, er fordi jeg egentlig i hele mitt liv har vært slank, før jeg plutselig BANG hadde rekordoppgang som følge av antidepressiva (fødselsdepresjon). Jeg har ofte lurt på om disse tablettene gjorde om på hele systemet i kroppen min, men legene vil ikke ha snakk om det..Det er ikke særlig kjekt å veie mer nå, enn hva jeg gjorde da minstemann ble født..da veide jeg 58 kg ett par dager etter fødsel 😔 Min tidligere normalvekt var 45-50 kg. Jeg har på ingen måte lyst å veie så lite igjen..men 55 kg hadde vært fint 😁 

Puh! Det ble et langt innlegg! 

Anonymkode: 6e79a...852

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt dette m kalorier.... 

har aldri telt - men en kalori er jo ikke bare en kalori ? 

Jeg tar jo heller 100 kalorier salat enn sjokolade?

uansett- jeg er 176 høy og veier 65 og vil ned i fett og opp i muskler - fikk vite fra en sånn bmi side jeg burde ligge på maks 1500 per dag for å gå ned.... men ja hva vil det si da? 🤨🧐

takk for svar og tips ?

hvor mange kalorier er feks ett egg? En 100g biff? En halv brokkoli? 1 1/2 Avokado ?1  Frøknekkebrød? En boks kokosmelk ? 

Anonymkode: ce77d...ed8

Først og fremst - skal du ned i vekt så er en kalori en kalori. Spis rene og naturlige produkter med lite kalorier som metter godt. Rent kjøtt, grønnsaker, ris/potet etc. Du trenger egentlig ikke så mye mer kunnskap en det for å gå ned i vekt. 

Men, det er absolutt ikke dumt å ha sammensetningen av det du spiser i mente! Det jeg dog ofte opplever er at når man spiser litt i underskudd og teller kalorier så vil det gjerne gå litt av seg selv da man automatisk vil velge matvarer som metter mye men med lite kalorier for å slippe å gå sulten. Du vil fort merke at det er en dårlig deal og bruke opp hele dagens kaloribudsjett på en chipspose om du forstår. 

Hvor mye kalorier det er i de ulike matvarene finner du bak på pakken, også må du bare regne deg frem ut i fra hvor mye du spiser. Litt knotete og tidtakende er det den første uken, så går det seg til. Mtp vektvarer som frukt og grønt finner du ved en raskt Google-søk. Feks «kalorier i banan». 

Forresten, skjønte ikke helt det jeg har uthevet. Hva er det du lurer på med det? I følge kalkulatoren du brukte er det beste for deg å ligge på 1500kcal om dagen for sunn vektnedgang. Dvs. du skal spise 1500 kcal om dagen.  

Lykke til! 😊

Anonymkode: 118ab...eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst - skal du ned i vekt så er en kalori en kalori. Spis rene og naturlige produkter med lite kalorier som metter godt. Rent kjøtt, grønnsaker, ris/potet etc. Du trenger egentlig ikke så mye mer kunnskap en det for å gå ned i vekt. 

Men, det er absolutt ikke dumt å ha sammensetningen av det du spiser i mente! Det jeg dog ofte opplever er at når man spiser litt i underskudd og teller kalorier så vil det gjerne gå litt av seg selv da man automatisk vil velge matvarer som metter mye men med lite kalorier for å slippe å gå sulten. Du vil fort merke at det er en dårlig deal og bruke opp hele dagens kaloribudsjett på en chipspose om du forstår. 

Hvor mye kalorier det er i de ulike matvarene finner du bak på pakken, også må du bare regne deg frem ut i fra hvor mye du spiser. Litt knotete og tidtakende er det den første uken, så går det seg til. Mtp vektvarer som frukt og grønt finner du ved en raskt Google-søk. Feks «kalorier i banan». 

Forresten, skjønte ikke helt det jeg har uthevet. Hva er det du lurer på med det? I følge kalkulatoren du brukte er det beste for deg å ligge på 1500kcal om dagen for sunn vektnedgang. Dvs. du skal spise 1500 kcal om dagen.  

Lykke til! 😊

Nyere forskning viser at en kalori er ikke bare en kalori. Dette er en meget forenklet tankegang som folk tror på ennå.

Når man går ned i vekt, skiller kroppen ut mer av et spesielt hormon som gjør oss sultne. Dette justerer seg ikke over tid.

– Derfor er det sannsynlig at folk som har vært overvektige, må leve med økt sultfølelse for resten av livet.

I tillegg går kroppen inn i sparemodus etter vektnedgang. En person som har gått ned i vekt trenger mindre energi for å beholde den lettere kroppen, men vil likevel føle seg mer sulten.

Anonymkode: a9ce7...9ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øker dere inntak av kalorier etter hvor mye aktivitet dere er i? Feks 1600 kalorier er grunnbehovet, og med trening osv må man øke? Eller holder dere samme mengde kalorier uansett? 

Anonymkode: 8f442...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Øker dere inntak av kalorier etter hvor mye aktivitet dere er i? Feks 1600 kalorier er grunnbehovet, og med trening osv må man øke? Eller holder dere samme mengde kalorier uansett? 

Jeg har satt et kalori vindu. Max (ikke øke i vekt) og min (ikke gå ned usunt). Jeg øker ikke etter trening etc. Jeg tror den sier jeg forbrenner mer enn jeg gjør og tar det som et bonus om jeg skulle gå ned mer enn beregnet... Noe som ikke har hent, heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyere forskning viser at en kalori er ikke bare en kalori. Dette er en meget forenklet tankegang som folk tror på ennå.

Når man går ned i vekt, skiller kroppen ut mer av et spesielt hormon som gjør oss sultne. Dette justerer seg ikke over tid.

– Derfor er det sannsynlig at folk som har vært overvektige, må leve med økt sultfølelse for resten av livet.

I tillegg går kroppen inn i sparemodus etter vektnedgang. En person som har gått ned i vekt trenger mindre energi for å beholde den lettere kroppen, men vil likevel føle seg mer sulten.

Først og fremst; det er ikke slik at det ikke er mulig å gå bed i vekt på en effektiv måte med mindre du kjenner til alle kroppens mekanismer. For de aller aller fleste holder det å tenke at en kalori er en kalori. Selvsagt, skal du gå grundigere inn på temaet kan en ta høyde for den termiske effekten av mat osv, men det ser jeg som overflødig i en slik setting. 

Det er riktig at jo mindre vekt jo mindre kaloribehov, men ødelagt metabolisme og sparepluss er myter. 

https://mennohenselmans.com/metabolic-damage-science/

https://mennohenselmans.com/metabolism-myths-interview/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg også startet opp igjen 😁 Har fra tidligere gått ned mange kilo (fra 90 kg ca til 61-62 kg). Målet er å gå ned 5 kg til, men de sitter som et skudd! Det er tilnærmet umulig, og jeg må svelte meg halvt i hjel. Tidligere laget jeg meg en «logisk» forklaring på at kroppen var litt i sjokktilstand over å ha gått ned nesten 30 kg..og derfor trengte en pause, før jeg gikk inn i siste etappe. Men dette er jo lenge siden! Jeg har brukt 2-3 år på vektnedgangen min, lagt inn «pauser» (spist antall kalorier jeg skal ha for å opprettholde vekten, og ikke vært i underskudd slik jeg er når jeg går ned i vekt), for å stabilisere vekten, og slik lettere opprettholde vekten. 

Jeg har vært nede på 60-tallet (60,05) men popper alltid opp igjen! Ikke pokker om vekten vil gå under 60, og vise meg 50 tallet! Skulle nesten tro det skjedde ett eller annet dramatisk om jeg gikk under 60 tallet, siden kroppen er så lite medgjørlig 😔 

En annen ting jeg reagerer på er hvor vanskelig det er å kvitte seg med fettet på lårene, og magen! Alt annet ble naturligvis mindre, og disse områdene også, men ikke i så stor grad som man skulle tro..jeg merker jo på klærne at vekten har hjulpet..tidligere brukte jeg 44 i bukser, nå kan jeg bruker 38 om jeg er heldig. I topper/gensere brukte jeg tidligere 40-42, nå bruker jeg 36. 

Må også si at grunnen til at jeg er så opphengt i å komme meg under 60 tallet, er fordi jeg egentlig i hele mitt liv har vært slank, før jeg plutselig BANG hadde rekordoppgang som følge av antidepressiva (fødselsdepresjon). Jeg har ofte lurt på om disse tablettene gjorde om på hele systemet i kroppen min, men legene vil ikke ha snakk om det..Det er ikke særlig kjekt å veie mer nå, enn hva jeg gjorde da minstemann ble født..da veide jeg 58 kg ett par dager etter fødsel 😔 Min tidligere normalvekt var 45-50 kg. Jeg har på ingen måte lyst å veie så lite igjen..men 55 kg hadde vært fint 😁 

Puh! Det ble et langt innlegg! 

Anonymkode: 6e79a...852

Har du justert kalorimengden etter din nye vekt? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den vanlige mannen i gata trenger ikke dybdekunnskap om ernæring for å gå ned i vekt. Det viktigste er å være i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke opp treningskaloriene, men tar det heller som en bonus. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst; det er ikke slik at det ikke er mulig å gå bed i vekt på en effektiv måte med mindre du kjenner til alle kroppens mekanismer. For de aller aller fleste holder det å tenke at en kalori er en kalori. Selvsagt, skal du gå grundigere inn på temaet kan en ta høyde for den termiske effekten av mat osv, men det ser jeg som overflødig i en slik setting. 

Det er riktig at jo mindre vekt jo mindre kaloribehov, men ødelagt metabolisme og sparepluss er myter. 

https://mennohenselmans.com/metabolic-damage-science/

https://mennohenselmans.com/metabolism-myths-interview/

Det er nok ingen myter:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/11/20/195627740/flere-amerikanere-forsoker-a-slanke-seg-men-befolkningen-blir-tyngre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel i dag (husker selvsagt ikke hvor), hvor det var snakk om lavkarbo. Men det var ikke poenget. Poenget var at til hvert måltid; frokost, mellommåltid, lunch, middag og kvelds skulle man drikke 1 liter vann. 5 liter hver dag, altså. Det hadde jeg aldri greid!! Og for et liv, tilbringe timesvis på do, tissende hver dag!

Hvor mye vann drikker dere? Jeg er heldig om jeg får i meg en liter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker lite vann, dvs drikker vann eller sukkerfri saft på jobb. Mest Pepsi Max hjemme. Noen gleder må jeg få ha altså når jeg verken røyker eller snuser, og heller ikke drikker alkohol, kaffe, te eller lignende. Synes vann er kjedelig og det får meg til å drikke for lite, spesielt på jobb. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! Jo. Kjøpte en kjole for nesten to år siden. Rød fløyel, nydelig sak. Og akk så vanvittig trang. Jeg fikk den ikke over hodet en gang, og selv da føltes armene som å presse seg inn i et pølseskinn.

Uansett. Tok fram kjolen her om dagen. Trenger noe å ha på meg til julebordet. Ooooog: den passer! :hoppe: Sånn akkurat riktignok, men wow, steike fin. Woho!

Og plutselig fikk jeg litt sånn delikat kløft også (ikke veldig, men nok). ;)

Og apropos det. Hvorfor i alle dager får jeg mer oppmerksomhet nå i 30-åra og 15 kg tyngre, enn da jeg var en nysprungen rose som 20-åring? 

Jeg er ikke vant til å bli sjekka opp, og man blir rent forfjamsa av mindre! Men akk, så godt å føle seg fin, selv om jeg altså med mine 88 kg (eller muligens litt mindre) strengt tatt er overvektig. 

Nei, livet er herlig dere selv om man er på vei ned i vekt (selv om jeg må innrømme at jeg bryr meg mindre og mindre om vekt). :)

Endret av SPOCA
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med 16/8 periodisk faste i 8 dager nå. Har gått ganske greit greit. Men i går kveld var jeg så sulten at jeg måtte gi etter å spise et par brødskiver. Kan være at jeg egentlig skulle ha mensen, at det er derfor jeg ikke holdt ut sulten. Har hormonspiral så vet ikke når jeg har den eller ikke. Kjente murringer så mulig. Men skal fortsette som før i dag å se hvordan det går

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med søtsug de siste dagene. Løsningen ble suppe ( har alltid suppe i kjøleskapet, spiser mye av det) som jeg tok masse chili oppi. Tabasco eller annen sterk saus funker nok også. Etter en porsjon av det var søtsuget borte. Drikker også endel te, og fun light.( godt med varm fun light) 

Er tidvis lei, er så mye igjen, men gir ikke opp 😀 

Anonymkode: f185a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være så ærlig å si at jeg er usikker på hva vi diskuterer her.. og hva ditt poeng var. Mener du at hun/han jeg siterte ikke kan/bør forholde seg til kalorier ifm vektnedgang? Hvilken metode ville du anbefalt? 

- Kalorier er måleenheten av energien i mat. Én kalori er faktisk én kalori. 

- Hormonet du nevner over er forøvrig leptin. 

Nå vet jeg ikke om du egentlig har lest artikkelen du linket til selv, men man kan selvsagt finne forskning og studier som støtter oppunder det aller meste. I tillegg vil det selvsagt alltid finnes unntak. Men når jeg svarer i en tråd på KG om tips til å gå ned i vekt, så tar jeg utgangspunkt i at personen er frisk og har en kropp som fungerer slik som hos de fleste av oss.

Fra artikkelen du linker til: 

«Han forklarer at selv om flere meldte at de forsøkte å gå ned i vekt ved å spise mindre, så de ingen betydelig reduksjon i kaloriinntak blant deltakerne i studien. Forskeren mener dette tyder på at folk ikke følger opp slankeplanene skikkelig.»

Og hva er du egentlig mener - at man får en «ødelagt» metabolisme av å gå i underskudd? Hvordan forklarer du da de som er aktive innenfor fitness feks? 

Så vidt meg kjent så er det kalorier man forholdet seg til mtp. vektreduksjon. Du kan ikke gå ned i vekt på overskudd. Så enkelt er det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fryktelig hormonell ubalanse de siste par månedene. Type: sykluser på først 17 dager og så på 40 dager perioden etter. Er ganske sikker på at det er pga kraftig stress i perioder. Men det har tuklet skikkelig med vekt, matlyst og treningsmotivasjon. Føler endelig jeg er tilbake så er spent på veiing i morgen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SPOCA skrev:

Kjøpte en kjole for nesten to år siden. Rød fløyel, nydelig sak. Og akk så vanvittig trang.

Tok fram kjolen her om dagen. Ooooog: den passer! :hoppe: Sånn akkurat riktignok, men wow, steike fin. Woho!

Nei, livet er herlig dere

:nordvesta: Bra jobba!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...