Gå til innhold

Destruktiv kritikk av offentlige personer. Stakkars


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:
 

Poenget er at de er ikke reklamebyrå, ei fungerer de eller fremstår de som det. De er bloggere, og det er langt fra det samme. Det blir som å sammenligne for eksempel Tine, som selger appelsinjuice, med 5 år gamle Preben, som står i innkjørselen sin og selger lemonade fra sin hjemmesnekkrede salgsbod. 

Kildekritikk gjelder for øvrig også ved reklame. Det er forskjell på reklame laget av et reklamebyrå og reklame laget av en rosablogger. Selv om man får en e-post fra en Stanley Vuvuzela fra Nigeria, om at man kan tjene 50 millioner dollar, bare ved å investere 5000 kroner i vedkommende, som trolig er en doktor, prins, statsminister, konge eller whatever, så må man faktisk tenke og vurdere før man sender pengene til et stort svart hull. 

For ordens skyld så har jeg ikke sett undersøkelser på dette med reklamebyråer som bryter lover, kommer med helseskadelige råd og kommer unna med det. Har heller ikke sett undersøkelser om dette vedrørende rosabloggere. Om du har data på dette så er det bare å dele det med verden, i stedet for å holde det privat.

Bloggere er på en måte enda værre enn reklamebyråer. Bloggere skjuler reklame slik at det virker som deres personlige menig, selv om de er sponset for å ha den meningen. 

For unge lesere spesielt blir det vanskelig å se hva som er reklame når denne da er dårlig merket.

Å kritisere bloggere når det begås relativt alvorlige feil, er faktisk helt på sin plass.

Hets...er ikke greit. Som sagt. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, loffen skrev:
 

Jeg kjøpte tre nye på nettet i sted! :smilbla: Ble så inspirert.

Anne-Brith gjør også det. Henger ut andre. :( 

At noen gjør det gir ikke andre en grunn til å gjøre det samme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 22.34, Miklo Velka skrev:
 

Poenget er at de er ikke reklamebyrå, ei fungerer de eller fremstår de som det. De er bloggere, og det er langt fra det samme. Det blir som å sammenligne for eksempel Tine, som selger appelsinjuice, med 5 år gamle Preben, som står i innkjørselen sin og selger lemonade fra sin hjemmesnekkrede salgsbod. 

Du sammenligner bloggere som tjener millioner i året med lille Preben som på en god dag tjener 30 kroner...? Naivt. 

Bloggere er ikke «bare bloggere» nå nei. Et godt eksempel:

«Daglig leder/ adm.direktør:

Sofie Steen Isachsen

Vedtektfestet formål:

Bloggvirksomhet og annet som naturlig faller sammen med dette, som  foredrag, markedsføring og annet. 

Virksomhet/art/bransje:

Blogg. Foredrag. Skribentvirksomhet. Markedsføring. Reklame

Hentet fra https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=916848773

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, korallrev skrev:
 

Du sammenligner bloggere som tjener millioner i året med lille Preben som på en god dag tjener 30 kroner...? Naivt. 

Bloggere er ikke «bare bloggere» nå nei. Et godt eksempel:

«Daglig leder/ adm.direktør:

Sofie Steen Isachsen

Vedtektfestet formål:

Bloggvirksomhet og annet som naturlig faller sammen med dette, som  foredrag, markedsføring og annet. 

Virksomhet/art/bransje:

Blogg. Foredrag. Skribentvirksomhet. Markedsføring. Reklame

Hentet fra https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=916848773

Det er mange som ikke er klar over dette. Flott at du belyste dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, korallrev said:

Du sammenligner bloggere som tjener millioner i året med lille Preben som på en god dag tjener 30 kroner...? Naivt. 

Nei, jeg illustrerer forskjellen på en blogger og et reklamebyrå. 

19 hours ago, korallrev said:

Bloggere er ikke «bare bloggere» nå nei.

Jeg har ikke sagt noe om at de er "bare" bloggere, så her har du nok vært litt i overkant kreativ.

19 hours ago, korallrev said:

Et godt eksempel:

Fint eksempel på en bedrift, og hva så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/28/2018 at 10:40 PM, Leselusa said:
 

Bloggere er på en måte enda værre enn reklamebyråer. Bloggere skjuler reklame slik at det virker som deres personlige menig, selv om de er sponset for å ha den meningen. 

For unge lesere spesielt blir det vanskelig å se hva som er reklame når denne da er dårlig merket.

Å kritisere bloggere når det begås relativt alvorlige feil, er faktisk helt på sin plass.

Hets...er ikke greit. Som sagt. 

Bloggere er verre enn telefonselgere, og jeg kan faktisk ikke se hvorfor yrkestittelen "blogger" i det hele tatt burde eksistere. 

Jeg har ikke sagt noe om at det er feil å kritisere bloggere, så kritisér i vei. 

Hets har aldri vært greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Miklo Velka skrev:
 

Nei, jeg illustrerer forskjellen på en blogger og et reklamebyrå. 

Dårlig ordvalg fra min side. Jeg synes ikke det ga et riktig bilde (reklamebyrå vs blogger/Tine vs Preben), et svært dårlig bilde faktisk.

Jeg har ikke sagt noe om at de er "bare" bloggere, så her har du nok vært litt i overkant kreativ.

Beklager.

Fint eksempel på en bedrift, og hva så?

Fint eksempel på at bloggens formål blant annet er markedsføring og reklame, og dermed leverer en vare/tjeneste. Her sier du selv at det er en bedrift, og ikke (bare (mitt ord)) en blogg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, korallrev said:

Fint eksempel på at bloggens formål blant annet er markedsføring og reklame, og dermed leverer en vare/tjeneste.

Ok. Jeg er uenig. "Blogger" er ikke, og vil aldri bli, et yrke, i mine øyne. Jeg har mere respekt for NAV-ere, enn disse rosabloggerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miklo Velka skrev:
 

Ok. Jeg er uenig. "Blogger" er ikke, og vil aldri bli, et yrke, i mine øyne. Jeg har mere respekt for NAV-ere, enn disse rosabloggerne.

Hva er du uenig i? Du skrev jo selv «fint eksempel på en bedrift». Det er ikke et yrke jeg anerkjenner heller, men nå svarte jeg kun i forhold til det som er skrevet tidligere i tråden; bloggen er altså en bedrift, det leveres en vare/tjeneste, blant annet i form av reklame og markedsføring. Hva man mener om det personlig spiller ingen rolle; enkelte bloggere tjener likevel grovt på blant annet villedende og falsk reklame. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 20.12, Carina Maria skrev:
 

Ikke snakk med store ord om lover og regler om og legge ut bilder av mitt eget barn. Det gjør jeg som jeg vil om på facebook. 

Da får du ta det opp med de som har skrevet artikkelen, advokatfirmaet Staff. Jeg kan sitere litt mer derfra: 

«Vi har alle – også barn – rett til privatliv. Dersom det ligger en stor mengde informasjon om alt fra flaue kallenavn til bilder av soverommet ditt på nett, vil dette utgjøre en privatlivskrenkelse.»

http://www.advokat-staff.no/Ytringer/Barns-personvern-i-sosiale-medier

Jeg syns det er rart at en som hevder å ha bachelor i psykologi ikke klarer å se objektivt på denne problemstillingen.

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miklo Velka skrev:
 

At de leverer en vare/tjeneste.

Ok. Hva mener du det er da, når de får betalt for reklameinnlegg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Miklo Velka skrev:
 

At de leverer en vare/tjeneste.

De leverer da en tjeneste for annonsørene de har avtale med, når de reklamerer for produktene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 22.34, Miklo Velka skrev:
 

Poenget er at de er ikke reklamebyrå, ei fungerer de eller fremstår de som det. De er bloggere, og det er langt fra det samme. Det blir som å sammenligne for eksempel Tine, som selger appelsinjuice, med 5 år gamle Preben, som står i innkjørselen sin og selger lemonade fra sin hjemmesnekkrede salgsbod. 

Herlig naivt fra en som har gått rett i fella.

Her kan du se fjorårets omsetning fra rosablogger Caroline Berg Eriksen "sin hjemmesnekrede salgsbod":

https://www.proff.no/selskap/treasures-as/sarpsborg/-/IF43DL80000/

En driftsinntekt på 5 millioner kroner er muligens noe mer enn hva lille Preben ville ha klart å omsette limonade for?

Endret av Ultiva
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...