Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Når ble det snakk om ferie? Det var vel snakk om FRI?

Burde selvsagt sagt fravær og ikke fri, jeg beklager at det ble uklart. Jeg antok at trådens tema var så åpenbart at ferie ikke kom inn i bildet... 

(Eventuelt svarer du stadig litt på siden og kun på det som fremstiller deg selv best - hvorfor kan du ikke svare på hvilken bransje det er som er unntatt arbeidsmiljøloven?) 

Anonymkode: 8f70b...f47

Her har du misforstått grundig. Man har bare krav på egenmelding når man faktisk er syk, og sykt barn-dager når barna faktisk er syke. Hvis man er syk 2 dager i løpet av et år, har man faktisk bare krav på 2 dager egenmelding det året, ikke 12. Det er ikke sånn at man «går glipp av dager man har krav på» fordi man ikke er syk. Egenmelding, sykmelding og sykt barn-dager er IKKE FRI, men velferdsgoder man får når man ikke kan jobbe av visse lovbestemte grunner. 

Det at du omtaler egenmeldingsdager som «fri man har krav på» synes jeg vitner om en svært dårlig arbeidsmoral og en del av grunnen til at vi må forvente dårligere velferdsgoder i årene som kommer. 

Anonymkode: c2fdd...ef7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver kan vel ønske så mye hun/han bare vil, men når alt kommer til at så er det opp til dere å styre dette selv. Jeg tror jeg i en slik situasjon hadde sagt at vi deler det likt etter beste evne. Og det gjør dere strengt talt også, hvis man tenker på "etter beste evne". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 20.30, AnonymBruker skrev:
 

Min mann jobber på 100% provisjonslønn, og jeg jobber kommunalt.

Sjefen min kaldte meg nå inn til møte hvor hun ønsket at jeg og min mann deler «sykt barn dagene» likt mellom oss. Jeg ble helt satt ut! Kan hun kreve dette? Han er midt i en oppstartsfase og vi som familie taper mye penger på at han skal være borte.

Anonymkode: 8ddae...68d

Har de lov å kommentere slikt i følge lovverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

På de fleste arbeidsplasser jeg har hatt, har de som tar ut alle dager de har rett på, både blitt lagt merke til og omtalt i negative ordelag.

Det er SELVSAGT lov å benytte seg av de rettene man har, man har dem for en grunn. Men de som "alltid" er borte, som på merkelig vis alltid er syk eller har sykt barn i det de har noen dager å bruker før nytt år begynner, og som er veldig bevisst på rettigheter (og midre opptatt av å yte), de blir lagt merke til. 

Hva var det du ville oppnå med tråden? At alle skulle si at sjefen er teit og at du kan gjøre som du vil. 

Ja, du kan gjøre som du vil. Og jeg vil påstå at leder var utaktisk som tok det opp med deg på en slik måte med deg. Men at det er helt urimelig at folk reagerer på at du er illojal mot din arbeidsgiver, og at din mann tydeligvis jobber etter en ulovlig kontrakt, kan du ikke mene?

Anonymkode: 8f70b...f47

Ammefri, tilvenningsdager i barnehagen og dager til å være hjemme med sykt barn under 12år er lovbestemt for det er BARNS behov. Jeg synes ikke du skal være så ufin fordi det er faktisk ganske vanskelig å kombinere to i full jobb, små barn i flertall og barnehage og skole og sykdom. Det høres dessuten ikke særlig positivt ut at du har hatt så mange arbeidsgivere. Da er det bedre å kunne klare å holde på en jobb og opprettholde et stabilt arbeidsforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Her har du misforstått grundig. Man har bare krav på egenmelding når man faktisk er syk, og sykt barn-dager når barna faktisk er syke. Hvis man er syk 2 dager i løpet av et år, har man faktisk bare krav på 2 dager egenmelding det året, ikke 12. Det er ikke sånn at man «går glipp av dager man har krav på» fordi man ikke er syk. Egenmelding, sykmelding og sykt barn-dager er IKKE FRI, men velferdsgoder man får når man ikke kan jobbe av visse lovbestemte grunner. 

Det at du omtaler egenmeldingsdager som «fri man har krav på» synes jeg vitner om en svært dårlig arbeidsmoral og en del av grunnen til at vi må forvente dårligere velferdsgoder i årene som kommer. 

Anonymkode: c2fdd...ef7

Dere sier begge to det samme. Det er de som ikke har skjønt at disse rettighetene er noe man har krav på når det er nødvendig, som er problemet her. De som tror at de skal bruke dem opp hvert år uansett fordi de har "rett på x antall fridager" pr år er problemet.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 20.30, AnonymBruker skrev:
 

Min mann jobber på 100% provisjonslønn, og jeg jobber kommunalt.

Sjefen min kaldte meg nå inn til møte hvor hun ønsket at jeg og min mann deler «sykt barn dagene» likt mellom oss. Jeg ble helt satt ut! Kan hun kreve dette? Han er midt i en oppstartsfase og vi som familie taper mye penger på at han skal være borte.

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.41, AnonymBruker skrev:
 

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.42, AnonymBruker skrev:
 

Problemet er at «sine» er ulønnede da han har 100% provisjon. Er han ikke der en dag så tjener han 0. Hvorfor skulle vi ikke da velge at jeg tar ut mine betalte dager først? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.43, AnonymBruker skrev:
 

Så bra! Så hun kan ikke tvinge oss? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.45, AnonymBruker skrev:
 

Fordi han ikke får betalt for sykt barn dager. Hvorfor skulle vi frivillig velge å ta ubetalt fri, når jeg kan få betalt fri? Jeg tenker at jeg er så underbetalt i kommunen at disse godene bruker jeg med god samvittighet. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.53, AnonymBruker skrev:
 

Nei, ingen tar «støyten» det gjør jeg selv, det blir ikke satt inn vikar for meg og jeg må bare ta igjen denne jobben når jeg kommer tilbake. 

Lønnen til min mann er viktigere for oss enn min og også mer sårbar, derfor vi har valgt at jeg tar mine dager først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev:
 

Hans jobb ER viktigere for familien vår enn min. Det er hos min familie at min lojalitet ligger først. Familie først, så jobb. Det er en grunn til at det offentlige har dårligere betalt det er på grunn av slike goder, hadde man ikke hatt dette hadde ingen giddet å jobbe offentlig.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 21.08, AnonymBruker skrev:
 

Jo det er det. Det er Ikke mitt problem at arbeidsgiver ikke liker det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:
 

Det går, når jeg har tatt alle mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:
 

Da tenker jeg at jeg ville tatt med meg tillitsvalgt på alle møter med deg som sjef, for en slik type diskriminering er ikke lov. 

Jeg tipper at din mann får betalt for sykt barn dager i det private, og at dere ikke betaler ut av egen lumme 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev:
 

Nei, derfor tar jeg mine først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 8.10.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev:
 

Nei det hadde ikke vært spesielt vanskelig. Hvis de andre med samme ansiennitet får det og ikke jeg så er det en ganske enkel sak. 

Personlig så klandrer jeg kvinner som deg for å holde andre kvinner nede. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 8.51, AnonymBruker skrev:
 

Hva er det at noe « går» da? Vi sulter ikke om han tar mange sykt barn dager, vi mister ikke huset, men vi må nedprioritere ting vi ikke har lyst til å nedprioritere. Kanskje det ikke blir ferie for eksempel, kanskje vi ikke får besøkt svigersønn i julen...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 8.52, AnonymBruker skrev:
 

Jo, det er helt vanlig. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 8.55, AnonymBruker skrev:
 

Vi fordeler absolutt byrden det er å oppdra barn, men akkurat sykt barn dagene er det mest økonomisk og praktisk at jeg tar, det har ikke min arbeidsgiver noe med. 

Ingen tar jobben min når jeg er borte. Jeg kommer tilbake til et etterslep som jeg selv må ta igjen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:
 

Da får han ta sine, eller jeg tar ulønnet. Da må vi prioritere, da blir det kanskje ikke ny bil i år heller, da får det bli ferie på hytta, billigere julegaver etc. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 9.01, AnonymBruker skrev:
 

Fordi vi må bære hele den økonomiske byrden selv. Vike du gitt fra deg tusenvis av kroner om du ikke måtte? 

Det fine med en offentlig stilling er at du ikke kan diskriminere på den måten du beskriver her, jeg følger min lønnsstige uavhengig av hva min leder syntes om meg. Jeg har ingen ambisjoner om å stige i gradene her, når jeg er ferdig med småbarnsfasen er det godt mulig jeg går over i det private selv, da får jeg bedre lønn, men færre velferdsgoder.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:
 

Det koster meg ingenting😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.21, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har aldri sagt at den er «veldig godt betalt», har bare sagt at den er bedre betalt enn min. 

Hva ville du valgt? Ferie for familien eller at far ikke tar ut sykt barn dager? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev:
 

Har en av dere ubetalte sykt barn dager? Hvis nei, så er ikke ditt eksempel spesielt relevant.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.26, AnonymBruker skrev:
 

Nei, hvordan det? Skulle ditt? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:
 

Nå er jeg altså en «kjerring»og «udugelig» fordi jeg er mer hjemme med syke barn enn mannen min🙄 

jaja, det var litt av noen holdninger...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er både real og lojal selv om jeg tar ut sykt barn dager, jeg ser virkelig ingen motsetning her. Hvis jeg kun hadde vært ute etter å tjene penger på jobben min ville jeg seriøst skaffet meg en annen jobb🤪

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev:
 

Nei, ikke i det hele tatt. Det går først og fremst ut over MEG, ingen gjør jobben min når jeg er borte, den ligger pent og venter på meg.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville aldri fått noen av delene, det ville ingen andre på min jobb heller. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.41, AnonymBruker skrev:
 

Nei, herlighet. Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har! 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

På 9.10.2018 den 19.48, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke deres «problem» nei, men det er heller ikke deres buisniss! Vi ordner med vår familie som vi vil. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nettopp, så du er ikke i min situasjon. Nei det « burde kanskje ikke være sånn, men når det er vi som familie som blir sittende igjen med den store økonomiske støyten, så er valget vårt enkelt. Jeg tror ikke noen av dere ville valgt anderledes i mine sko.

Dere kan snakke så høyt dere vil om hva man «burde» i en tenkt situasjon, men når det kommer til stykke så tror jeg ikke du ville valgt å tape tusenvis av kroner, feriebudsjettet, bufferen, dine barns sparepenger etc. Når du kunne latt være. Det er en rettighet vi har og det er ingenting galt i å benytte seg av den. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja du får selvfølgelig ha en mening, men din mening er på et helt annet grunnlag enn mitt. Du har så langt jeg kan se ( siden du ikke benekter det) en mann med rett på betalt fri, da er situasjonene såpass forskjellig at de ikke er sammenlignbare.

ts 

Anonymkode: 8ddae...68d

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har ingen slike goder og de godene som er gjelder alle. Det hjelper ikke om sjefen liker deg eller ikke. 

For endre gang er det JEG som gjør min jobb, ingen jobber ekstra når jeg er borte, det er JEG som må ta det igjen. Jeg har et veldig godt forhold med alle mine kollegaer❤️

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Og det er nettopp det vi gjør ved at jeg benytter meg av sykt barn dager. At du velger å ofre familieøkonomien betyr bare at du har bedre råd enn oss. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke rett på det nei, det er vanlig i hans bransje. I tillegg til at han taper lønn for den dagen taper han også fremtidig inntekt ved å ikke være tilgjengelig på jobb absolutt hver dag. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er fult lovlig og vanlig i hans bransje.

ferie var et eksempel, poenget er at vi må bortprioritere ting vi ikke har lyst til. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi får ingenting ekstra uten om det som er lovfestet i tariff, det har aldri skjedd her på denne arbeidsplassen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er et irritasjonsmoment å benytte seg av de rettighetene man har. Mistenker at dere er de samme som er i mot ammefri, tilvenning i barnehagen etc. Det er ikke for å være egoistisk eller kranglete at man gjør dette, men når både mor  og far skal i jobb så må det nesten bli sånn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ved å ikke være tilgjengelig for kunder hver dag så taper man fremtidig inntekt også. Når man jobber på provisjon så må man selv bygge seg opp og holde på kundebasen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, virkelig. Moralen er skyhøy når det ikke er ens egen familieøkonomi det er snakk om🙄 jeg tar det ikke så inn over meg da😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, man kan fritt velge hvem som tar sine dager først, som det har kommet frem i denne tråden.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Til å begynne med lurte jeg på om sjefen hadde rett, at hun kunne KREVE at vi delte, men når det viste seg å ikke stemme, så ble jeg ganske irritert på de som mener det er feil å ta ut den frien man har krav på. Alle på MUN arbeidsplass gjør det, og om de ikke gjør det så er det fordi de ikke orker etterslepet som man selv må ta seg av. 

Jeg er aldeles ikke illojal mot arbeidsgiveren min ved å være hjemme med sykt barn, det er en nødvendighet for at jeg skal kunne stå i arbeid og ikke noe min arbeidsgiver har noe med...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har er ALLTID tilgjengelig 24/7 på telefon, e-post etc. Alle ferier 365 dager i året, i tillegg nå han selvsagt være til stede på jobb.

da lever vi på bufferen, ja. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvem i all verden ( som er offentlig ansatt) tar ut mindre ferie enn man har krav på? ALLE tar ut 5 uker, ingen tar ut mindre, og man er hverken illojal, kjerring, inkompetent, egoistisk eller noe av det andre jeg har blitt kaldt her inne om man gjør det. 

Herlighet, blir helt matt😔

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Nettopp! De som sier de ville gjort det, vet ikke hva de snakker om. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var FERIE det var snakk om. Vedkommende hevdet at man ikke tar ut «mer ferie enn man har behov for». Jeg kjenner jeg ingen i offentlig sektor som ikke gjør det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Jeg må si at jeg er veldig skuffet over å høre at respekten for arbeidsgiver for stat/kommune, for plikten til å dele fraværsdager blir skjøvet til side til fordel for ekstra tusenlapper i lommen som dere ikke trenger siden dere fint kan reise på ferier og har råd til hus og bil og alt mulig.

Jeg føler at dette er veldig respektløst ovenfor den norske stat og den norske lov og hensikten med lovverket.

Jeg forstår hvordan du tenker men jeg er overhodet ikke enig.

Din mann har en høyere lønn i denne "stillingen" enn en vanlig jobb ja da får han være både arbeidstaker og arbeidsgiver og legge av penger som han kan bruke når det blir behov for å være hjemme med barnet. Forhåpentligvis skatter han for hver ei krone. Hvis ikke blir det svindel noe som ikke er positivt.

Det er helt greit å være lojal for familie først så lenge en viser respekt for regelverket ved arbeidsplassen og respekt for hva det koster arbeidsplassen og arbeidsgiver og lønningskontor når en stadig benytter disse dagene uten å dele overhodet.

Penger er ikke alt iallfall ikke når du tar dem fra andre med grådige hender.

Jeg ville mye heller kunne se på meg selv og ikke føle meg som en total egoist.

Sykedager er ikke først og fremst en rettighet men en mulighet.

Endret av kvinne35+
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen som ikke får lønnet sykt barn-dager så lenge de har en arbeidsgiver. Utenom HI's mann da, som åpenbart jobber i en bransje som er unntatt aml... HI skriver forresten i tillegg at hun heller vil ta fri uten lønn når dagene er brukt opp istedenfor at mannen skal være hjemme. Så de velger da å ta fri uten lønn istedenfor at far bruker sine LOVFESTEDE rettigheter hos sin arbeidsgiver.

Anonymkode: c8d90...313

Eh, nei. Jeg skjønner dere alle liker å tro at det aldri skjer, men det er faktisk ikke helt uvanlig. 

Far har ingen lovfestede rettigheter, nei. Da hadde jo saken vært en annen🙄

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen jobber på samme arbeidsplass allikevel tar jeg ut fler sykt barn dager en han! Hvorfor ? Av den enkle grunnen at lillemann elsker og forguder pappen sin i hverdagen. Men når han er syk så er det bare mamma som gjelder sånn er det bare. Og da kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva arbeidsgiveren sier mitt barn kommer først!

Anonymkode: 8c30c...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Eh, nei. Jeg skjønner dere alle liker å tro at det aldri skjer, men det er faktisk ikke helt uvanlig. 

Far har ingen lovfestede rettigheter, nei. Da hadde jo saken vært en annen🙄

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Med mindre han ikke er ansatt så har han det, jo. Om det er akseptert på hans arbeidsplass å ta dem ut eller ikke, har ikke noe med rettigheter å gjøre.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet til side 10 i tråden, og bare orker ikke lese mer. Så beklager om det har kommet nye opplysninger på de 2 siste sidene. 

Men altså: Ærlig talt, her snakkes det om at konsekvensene er at det blir mindre penger til julegaver og sånt? 

Det var da jeg fant ut jeg ikke orket å lese mer. Hadde det vært snakk om at økonomien knelte pga boliglån, mat, barnehageplass, SFO og annet. Ja, da hadde jeg kanskje vært mer positiv til TS. 

Men å hyle opp fordi det påvirker julegavene? Julegavene??? 

I-landsproblematikk. I aller høyeste grad. 

Anonymkode: 045fd...2cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen som ikke får lønnet sykt barn-dager så lenge de har en arbeidsgiver. Utenom HI's mann da, som åpenbart jobber i en bransje som er unntatt aml... HI skriver forresten i tillegg at hun heller vil ta fri uten lønn når dagene er brukt opp istedenfor at mannen skal være hjemme. Så de velger da å ta fri uten lønn istedenfor at far bruker sine LOVFESTEDE rettigheter hos sin arbeidsgiver.

Anonymkode: c8d90...313

Ja, selvfølgelig! Dette er noe vi «velger», vi syntes det er kjempepraktisk at han ikke får betalt ved sykt barn dager eller når han selv er syk, har aldri angret på det «valget», for å si det sånn :sarkasme: 

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

og tjener nøyaktig 6000 kr pr dag. Ingen selgere tjener nøyaktig samme beløp hver dag.

Anonymkode: c8d90...313

???

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Flere jeg kjenner som jobber i offentlig sektor anser egenmeldingsdagene og sykt barn-dagene som lovfestede fridager. De passer nøye på å ta ut alt før året har gått og de får ny kvote med "fridager". Jeg vil tørre å påstå at de som mener det samme som HI er de som i snitt bruker flest av sine egne sykedager også. Det har med holdning å gjøre, ikke helse.

Anonymkode: c8d90...313

Men herlighet, hva har det med trådens tema å gjøre? Det er ingen her som snakker om å ta ut falske sykt barn dager.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her har du misforstått grundig. Man har bare krav på egenmelding når man faktisk er syk, og sykt barn-dager når barna faktisk er syke. Hvis man er syk 2 dager i løpet av et år, har man faktisk bare krav på 2 dager egenmelding det året, ikke 12. Det er ikke sånn at man «går glipp av dager man har krav på» fordi man ikke er syk. Egenmelding, sykmelding og sykt barn-dager er IKKE FRI, men velferdsgoder man får når man ikke kan jobbe av visse lovbestemte grunner. 

Det at du omtaler egenmeldingsdager som «fri man har krav på» synes jeg vitner om en svært dårlig arbeidsmoral og en del av grunnen til at vi må forvente dårligere velferdsgoder i årene som kommer. 

Anonymkode: c2fdd...ef7

Her har du misforstått grundig, jeg siterte en som snakket om ferie, ikke sykt barn dager ellercegenmeldingsdager. Dselvsagt er ikke det ferie. Jeg omtaler absolutt ikke egenmeldingsdager som «fri». 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kvinne35+ skrev:
 

Har de lov å kommentere slikt i følge lovverket?

Tja, si det...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, kvinne35+ skrev:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg må si at jeg er veldig skuffet over å høre at respekten for arbeidsgiver for stat/kommune, for plikten til å dele fraværsdager blir skjøvet til side til fordel for ekstra tusenlapper i lommen som dere ikke trenger siden dere fint kan reise på ferier og har råd til hus og bil og alt mulig.

Jeg føler at dette er veldig respektløst ovenfor den norske stat og den norske lov og hensikten med lovverket.

Jeg forstår hvordan du tenker men jeg er overhodet ikke enig.

Din mann har en høyere lønn i denne "stillingen" enn en vanlig jobb ja da får han være både arbeidstaker og arbeidsgiver og legge av penger som han kan bruke når det blir behov for å være hjemme med barnet. Forhåpentligvis skatter han for hver ei krone. Hvis ikke blir det svindel noe som ikke er positivt.

Det er helt greit å være lojal for familie først så lenge en viser respekt for regelverket ved arbeidsplassen og respekt for hva det koster arbeidsplassen og arbeidsgiver og lønningskontor når en stadig benytter disse dagene uten å dele overhodet.

Penger er ikke alt iallfall ikke når du tar dem fra andre med grådige hender.

Jeg ville mye heller kunne se på meg selv og ikke føle meg som en total egoist.

Sykedager er ikke først og fremst en rettighet men en mulighet.

Ojojoj, for en siteringsbonsnza😱 

det er ingen «plikt» å dele sykt barn dager, nei, der har du nok misforstått. Vi må prioritere bort ting som ny bil eller ferie om han må ta mye ulønnet, så jeg vet ikke hvor du har det fra? 

Ja, la oss gå ut fra at han snylter på skatten også, kanskje han er kriminell i tillegg? La oss dra det enda lenger, det er så typisk «sånne» som ikke får betalt sykt barn dager. 

Sykedager er en lovfestet rettighet, og takk Gud for det🙏🏻

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
En no brainer i mine øyne.

Men fint for alle dere som kan ta dere råd til en rekke ubetalte fridager for å gjøre godt inntrykk på arbeidsgiver.

Anonymkode: 778fe...2a7

Det handler ikke om å gjøre et godt inntrykk eller ikke for min del men om holdningen TS har til det hele,  hvor hun blir sint og slender med leppen til de som påpeker og viser at hun tar feil - at far får utbetalt penger om han setter seg inn i reglene ;) og at det er en "no brainer" for deg - vel det er noe som skurrer i mitt hode når alt faller på mor og hun argumenterer med at det er fordi hun vil ta ut det hun har rett på... Det virner om en holdning hvor "brain" ikke alltid er med..

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nettopp! De som sier de ville gjort det, vet ikke hva de snakker om. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Sakelig!

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her har du misforstått grundig. Man har bare krav på egenmelding når man faktisk er syk, og sykt barn-dager når barna faktisk er syke. Hvis man er syk 2 dager i løpet av et år, har man faktisk bare krav på 2 dager egenmelding det året, ikke 12. Det er ikke sånn at man «går glipp av dager man har krav på» fordi man ikke er syk. Egenmelding, sykmelding og sykt barn-dager er IKKE FRI, men velferdsgoder man får når man ikke kan jobbe av visse lovbestemte grunner. 

Det at du omtaler egenmeldingsdager som «fri man har krav på» synes jeg vitner om en svært dårlig arbeidsmoral og en del av grunnen til at vi må forvente dårligere velferdsgoder i årene som kommer. 

Anonymkode: c2fdd...ef7

Word!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Eh, nei. Jeg skjønner dere alle liker å tro at det aldri skjer, men det er faktisk ikke helt uvanlig. 

Far har ingen lovfestede rettigheter, nei. Da hadde jo saken vært en annen🙄

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

se uthevet som du selv skriver lengre nede er du snill :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Her har du misforstått grundig, jeg siterte en som snakket om ferie, ikke sykt barn dager ellercegenmeldingsdager. Dselvsagt er ikke det ferie. Jeg omtaler absolutt ikke egenmeldingsdager som «fri». 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Du siterte en bruker som skrev FRIEN - ikke ferien ;)

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Ojojoj, for en siteringsbonsnza😱 

det er ingen «plikt» å dele sykt barn dager, nei, der har du nok misforstått. Vi må prioritere bort ting som ny bil eller ferie om han må ta mye ulønnet, så jeg vet ikke hvor du har det fra? 

Ja, la oss gå ut fra at han snylter på skatten også, kanskje han er kriminell i tillegg? La oss dra det enda lenger, det er så typisk «sånne» som ikke får betalt sykt barn dager. 

Sykedager er en lovfestet rettighet, og takk Gud for det🙏🏻

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Så det store spørsmålet er, mener du der ER en lovfestet rett eller er det ikke?

1 time siden, The Kitten skrev:
 

Jeg spør igjen: Hvilke bransje jobber han i?

Det er flere som har spurt men TS hopper lett bukk over dette da jeg regner med hun vet at det fører til at "hylekoret" som hun kaller det får rett :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg og mannen jobber på samme arbeidsplass allikevel tar jeg ut fler sykt barn dager en han! Hvorfor ? Av den enkle grunnen at lillemann elsker og forguder pappen sin i hverdagen. Men når han er syk så er det bare mamma som gjelder sånn er det bare. Og da kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva arbeidsgiveren sier mitt barn kommer først!

Anonymkode: 8c30c...dd8

Du skjønner vel kanskje at arbeidsgiver da må betale uansett hvem av dere som er hjemme? ergo har fordelingen ingenting å si i ditt tilfelle.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...