Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, cattleya said:
 

Nå er jo ikke ts den som har undertegnet på kontrakten. Det er mange sånne stillinger som virker som ansatt utad, men som kanskje ikke er det. Min slager jobber i et frisørkollektiv der de leier seg en plass som selvstendig næringsdrivende, hun sier jo hun jobber hos» xxx frisør», men teknisk sett gjør hun ikke det.

til ts: gjør det som er best for din familie. Det er hverken egoistisk, illojalt eller noe av de andre stygge tingene du har blitt kaldt her inne! 

I tillegg er de fleste fastleger selvstendig næringsdrivende, selv om det utad kan virke som de er ansatt på et legekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Albbas skrev:
 

Fordi noe annet ville være alvorlig brudd på loven, siden han ikke har rett på sykepenger eller sykt barn. TS virker å være ganske sikker i den saken, og da blir det merkelig å kverulere på at det må være lovbrudd i stedetfor å anta den mest sannsynlige årsaken - mannen er selvstendig næringsdrivende. 

At TS ikke vet om han er selvstendig næringsdrivende betyr jo ikke at ikke mannen vet det selv. ;)

Nemlig, og nei - TS virker sikker på kun det ene; at mannen taper penger derfor velger de at hun er hjemme, noe som selvsagt er helt greit om de velger det - jeg har ikke sagt annet enn at for MEG er det å lære barna at rollene som far og mor baserer seg på penger. , noe som for meg er helt feil da en forelder har lik omsorgsevne og rett uavhengig av lønn når barnet er sykt osv osv osv..
Mannen til TS er sansynligvis ikke selvstendig, da hadde TS spurt han og fått det med ganske kjapt. Det er også betenkelig rent familieøkonomisk med referanse til "Kvinnefellen" at TS ikke vet hvordan mannes ansettelsesforhold faktisk ER slik jeg ser det, men mulig jeg er mer relatert til familiens helhetlige økonomiske sikkerhet for egen del da vi driver eget firma samtidig som jeg er ansatt i et konsern..  

1 minutt siden, cattleya skrev:
 

Nå er jo ikke ts den som har undertegnet på kontrakten. Det er mange sånne stillinger som virker som ansatt utad, men som kanskje ikke er det. Min slager jobber i et frisørkollektiv der de leier seg en plass som selvstendig næringsdrivende, hun sier jo hun jobber hos» xxx frisør», men teknisk sett gjør hun ikke det.

til ts: gjør det som er best for din familie. Det er hverken egoistisk, illojalt eller noe av de andre stygge tingene du har blitt kaldt her inne! 

Og igjen, da vet de at de ikke er ansatt men selvstendig. Jeg tror ingen som driver for seg selv ikke er klar over dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Carrot skrev:
 

Nemlig, og nei - TS virker sikker på kun det ene; at mannen taper penger derfor velger de at hun er hjemme, noe som selvsagt er helt greit om de velger det - jeg har ikke sagt annet enn at for MEG er det å lære barna at rollene som far og mor baserer seg på penger. , noe som for meg er helt feil da en forelder har lik omsorgsevne og rett uavhengig av lønn når barnet er sykt osv osv osv..
Mannen til TS er sansynligvis ikke selvstendig, da hadde TS spurt han og fått det med ganske kjapt. Det er også betenkelig rent familieøkonomisk med referanse til "Kvinnefellen" at TS ikke vet hvordan mannes ansettelsesforhold faktisk ER slik jeg ser det, men mulig jeg er mer relatert til familiens helhetlige økonomiske sikkerhet for egen del da vi driver eget firma samtidig som jeg er ansatt i et konsern..  

Og igjen, da vet de at de ikke er ansatt men selvstendig. Jeg tror ingen som driver for seg selv ikke er klar over dette.

Ja, mannen som har signert kontrakten vet det, men kanskje ikke ts. For henner har det jo hele tiden vært ett fett. Mannen jobber på provisjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cattleya skrev:
 

Ja, mannen som har signert kontrakten vet det, men kanskje ikke ts. For henner har det jo hele tiden vært ett fett. Mannen jobber på provisjon. 

Det TS har hevdet gjennomgående i hele tråden til NOEN ANDRE dro frem ENK / AS er at mannen er ANSATT med provisjonsbasert lønn og at han IKKE har rett på OMSORGSPENGER noe som gjør at hun mener det er hennes rett å ta ut sine dager først - noe flere svarer (deriblandt meg) at er i strid med loven for mannen men at hun selvsagt er fri til å gjøre som hun vil - selv om det fra en arbeidsgivers side, offentlig såvel som privat - ikke alltid er så greit...

I rest my case.

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en mor som ansatt. Hun tar ut sin 8. Dag nå ila ret, fordi mannen er selvstendigmæringsdrivende. Sykt irriterende, og jeg har nesten lyst til å tuppe hun med ræva ut, for det er utrolig dyrt å måtte betale henne og samtidig betale en vikar. Sykt dårlig gjort, men hva kan jeg gjøre? Hun har jo alt på sitt rene.. men tro meg hun kommer nok til å bruke de siste dagene sine ila året er omme...

Anonymkode: 434cf...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er lektor og jeg er saksbehandler. Det er mye mer jobb for min mann å ta sykt barn-dag enn det er for meg. Han må da ringe rundt til kolleger og få noen til å ta vikarøkta, han må forberede hva de skal gjøre i timen, og ta inn eventuell rettebyrde for den/de dagene han ikke har vært på jobb. Så må han på et senere tidspunkt gjengjelde tjenesten for den som steppet inn, og være vikar selv. Sånn sett får han ikke fri for å være hjemme med sykt barn, det genererer mye merarbeid for ham.

Jeg tar meg denne "goden" med å være hjemme med sykt barn, hvis det kun er enkeltdager. Hvis barna er syke flere dager i strekk, tar vi annenhver dag. Men nå er barna våre sjelden syke, så det er kanskje en tre-fire dager i året jeg er hjemme med sykt barn.

Anonymkode: 34f92...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev:
 

Ojojoj, for en siteringsbonsnza😱 

det er ingen «plikt» å dele sykt barn dager, nei, der har du nok misforstått. Vi må prioritere bort ting som ny bil eller ferie om han må ta mye ulønnet, så jeg vet ikke hvor du har det fra? 

Ja, la oss gå ut fra at han snylter på skatten også, kanskje han er kriminell i tillegg? La oss dra det enda lenger, det er så typisk «sånne» som ikke får betalt sykt barn dager. 

Sykedager er en lovfestet rettighet, og takk Gud for det🙏🏻

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Jeg spør igjen og du vil ikke svare.. 

SKATTER DIN MANN FOR ALL INNTEKT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 12 er oppsummering av alle TS sine innlegg frem til side12 for de som ønsker å få et bedre innblikk i skravleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatter som dette viser at det et tydelig at det bør strammes litt in på velferdsgoder, for det er dessverre ikke rart å forstå at mange arbeidsgivere er skeptiske til å ansette foreldre, de som har vært mye syke, og ander som på en eller annen måte er vanskeligere stilt, når man leser mange av holdningene som reflekteres i innleggene her. Det burde nok kanskje vært karensdager på både egne egenmeldingsdager og "sykt barn dager", om enn ikke 100% reduksjon, så hvertfall en delvis reduksjon de første dagene. 

Anonymkode: 0a13d...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du vet hvem som betaler lønnen din når du er hjemme med sykt barn? Det er vi andre, altså skattebetalerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man som man vil med! Synes det er utrolig frekt av en sjef å blande seg slik.

er selv sjef og tar aldri sykt barn dager, de må mannen ta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, anno1 skrev:
 

Det gjør man som man vil med! Synes det er utrolig frekt av en sjef å blande seg slik.

er selv sjef og tar aldri sykt barn dager, de må mannen ta. 

Og det setter nok ikke mannens leder så veldig pris på...

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kvinne35+ skrev:
 

Jeg spør igjen og du vil ikke svare.. 

SKATTER DIN MANN FOR ALL INNTEKT?

Hva i all verden er det for et spørsmål!!!??? Jeg trodde jeg var ganske så klinkende klar her over da noen insinuerte at han snøyt på skatten, men for de som må ha innlysende fakta inn med teskje JA!!!!!!!!

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke problemet med å bruke de dagene man har, 10 dager. Altså det er det man har rett på og da kan TS ta det. 

Anonymkode: 7e693...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva i all verden er det for et spørsmål!!!??? Jeg trodde jeg var ganske så klinkende klar her over da noen insinuerte at han snøyt på skatten, men for de som må ha innlysende fakta inn med teskje JA!!!!!!!!

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Så bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chiubi skrev:
 

Seriøst? Du vet hvem som betaler lønnen din når du er hjemme med sykt barn? Det er vi andre, altså skattebetalerne. 

Unnskyld meg, men det er IKKE skattebetalerne som betaler, det er arbeidsgiverne som betaler for sykefravær.

Anonymkode: c8d90...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Unnskyld meg, men det er IKKE skattebetalerne som betaler, det er arbeidsgiverne som betaler for sykefravær.

Anonymkode: c8d90...313

Og hvem er det som skaffer pengene, sånn at kommunen kan lønne sine ansatte? Hvor får kommunen pengene fra? Fra skattebetalerne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chiubi skrev:
 

Og hvem er det som skaffer pengene, sånn at kommunen kan lønne sine ansatte? Hvor får kommunen pengene fra? Fra skattebetalerne... 

Fra oljefondet, fra arbeidsgiveravgift, moms osv kommer hoveddelen av pengene som benyttes offentlig. Det du betaler i skatt dekker knapt alt du har fått gratis fra du ble født, samt refusjoner fra helsevesenet, fødsler, gratis skole til barna dine, barnehagetilskudd, stipend osv osv. Jeg er 100% i mot ts sine holdninger, men det er IKKE dine skattepenger som brukes her.

Poenget mitt er at det er en enorm belastning med sykefravær, både kostnadsmessig og logistikkmessig. Det er blodig urettferdig om den ene skal ta all belastning fordi den andre sin jobb anses som viktigere en hennes. Det koster i snitt godt over 4000 kr pr sykedag. I tillegg må man gjerne ha inn vikar i tillegg. Det koster ca 100% mer for arbeidsgiver pr time en hva man får utbetalt. For å sette kostnaden i perspektiv. 

Anonymkode: c8d90...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Unnskyld meg, men det er IKKE skattebetalerne som betaler, det er arbeidsgiverne som betaler for sykefravær.

Anonymkode: c8d90...313

En kommunal arbeidsgiver betaler fra hvilken pengebinge? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fra oljefondet, fra arbeidsgiveravgift, moms osv kommer hoveddelen av pengene som benyttes offentlig. Det du betaler i skatt dekker knapt alt du har fått gratis fra du ble født, samt refusjoner fra helsevesenet, fødsler, gratis skole til barna dine, barnehagetilskudd, stipend osv osv. Jeg er 100% i mot ts sine holdninger, men det er IKKE dine skattepenger som brukes her.

Poenget mitt er at det er en enorm belastning med sykefravær, både kostnadsmessig og logistikkmessig. Det er blodig urettferdig om den ene skal ta all belastning fordi den andre sin jobb anses som viktigere en hennes. Det koster i snitt godt over 4000 kr pr sykedag. I tillegg må man gjerne ha inn vikar i tillegg. Det koster ca 100% mer for arbeidsgiver pr time en hva man får utbetalt. For å sette kostnaden i perspektiv. 

Anonymkode: c8d90...313

Tull og tøys. Dette «perspektivet» har du minimal kunnskap om. 

Anonymkode: 49074...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev:
 

Hva om ts var alenemor? Har man dårlig arbeidsmoral om man er alenemor da, siden en må ha flere syk barn dager enn om det var en far? 

Anonymkode: 8e61b...0c3

Hun er ikke alenemor! Så poenget ditt er? Poenget er at folk reagerer fordi hun tar alle sykedagene til ungene- bruker sine velferdsgoder i jobben og skaper trøbbel for sin egne arbeidsgiver - samt. opprettholder et ganske trist bilde av mødre der det først og fremt er mødre som er hjemme med sykt barn, som gjør kvinner mindre atraktive i arbeidsmarkedet, særlig småbarns mødre. Hun er ikke alenemor og normale folk hadde delt ansvaret fordi de ikke vil være til bry og belaste arbeidsplassen unødvendig. Men Ts har en mann som absolutt ikke kan være hjemme siden han lever på provisjon og de er tydeligvis helt avhengige av hver krone han tjener... For henne har det ingenting å si å være hjemme økonomisk, hun bare pisser på jobben i stedet. Jeg forstår at de ikke vil tape penger. Håper mannen kan bytte jobb. Høres jo veldig sårbart ut om han ikke har råd til å være hjemme en gang i blant med sykt barn. Hva om han selv blir syk plutselig? 

Jeg skal søke ny jobb i barselpermen og vet at dette er grunnen til at det ikke er like lett å få jobb som nybakt mor:( 

Anonymkode: 1f014...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...