Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Virkelig? Å ikke gi de samme goder og muligheter til en mor som til andre ansatte,  fordi hun velger å ta de 10 første sykt-barn-dager selv (som hun har rett på)..., det er ikke diskriminering? Virkelig!? Hva er det da?

Anonymkode: 8f195...76e

Jeg tror du bør lese en gang til, for som skrevet flere ganger nå, så skrev jeg at man selvsagt har krav på de samme generelle vilkårene som sine kolleger for øvrig. Det er det ingen som skal ta fra en, og TS har selvsagt formell rett til å gjøre dette på lik linje med alle andre. 

Jeg snakket ikke om "samme goder og vilkår" som man gir til hvem som helst. Poenget mitt er at man selv øker risikoen for å ikke bli tilgodesett med det beste godene arbeidsgiver har å by på, som gjerne prioriteres til de som bidrar mest, og som viser at der er interesserte i å bidra sterkt på jobb og kanskje også gå utover det man må gjøre som minimum. Det er slett ikke noe uvanlig med dette, til alle tider har det vært slik at de som bidrar mest, gjerne også klatrer litt høyere på karrierestigen og/eller møter mer velvilje fra arbeidsgiver når man virkelig trenger det. Det handler om å gi og ta, og ikke skyve formelle rettigheter foran seg hele tiden. Gir man litt, så får man gjerne også litt tilbake. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror du bør lese en gang til, for som skrevet flere ganger nå, så skrev jeg at man selvsagt har krav på de samme generelle vilkårene som sine kolleger for øvrig. Det er det ingen som skal ta fra en, og TS har selvsagt formell rett til å gjøre dette på lik linje med alle andre. 

Jeg snakket ikke om "samme goder og vilkår" som man gir til hvem som helst. Poenget mitt er at man selv øker risikoen for å ikke bli tilgodesett med det beste godene arbeidsgiver har å by på, som gjerne prioriteres til de som bidrar mest, og som viser at der er interesserte i å bidra sterkt på jobb og kanskje også gå utover det man må gjøre som minimum. Det er slett ikke noe uvanlig med dette, til alle tider har det vært slik at de som bidrar mest, gjerne også klatrer litt høyere på karrierestigen og/eller møter mer velvilje fra arbeidsgiver når man virkelig trenger det. Det handler om å gi og ta, og ikke skyve formelle rettigheter foran seg hele tiden. Gir man litt, så får man gjerne også litt tilbake. 

Anonymkode: 0a13d...212

Jeg har lest! Og synes fortsatt at det at en ansatt bruker fler sykt barn-dager enn far er et ubrukelig argument for at hun ikke skal få goder utover et minimum. Om hun er en god ansatt som gjør en god jobb, så skal hun lime el aldri få «gullerøtter» fordi hun bruker sine rettigheter?! 

Det er også flere her som sier de unngår å ansette småbarnsforeldre av denne årsaken. Det er diskriminering! 

Anonymkode: 8f195...76e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker det er helt rimelig, da vi ikke har råd til at han tar ulønnet fri, når jeg kan få lønnet fri. Han har mulighet til å ha den jobben nettopp fordi jeg har min. Vi er avhengig av hans private lønn for å kunne ha råd til å bo her bi bor, og min kommunale stilling for at det skal kunne være praktisk med barn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Han kan ta egenmelding hvis han er borte. 

Anonymkode: a5f0c...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din vet ikke hvor ofte barnet ditt er sykt, egentlig. Så om du tar alle dagene barnet er sykt så gjør det. Hun vet ikke om mannen har vært hjemme eller ikke? Det hun ikke vet har hun ikke vondt av. 

Anonymkode: a5f0c...527

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har lest! Og synes fortsatt at det at en ansatt bruker fler sykt barn-dager enn far er et ubrukelig argument for at hun ikke skal få goder utover et minimum. Om hun er en god ansatt som gjør en god jobb, så skal hun lime el aldri få «gullerøtter» fordi hun bruker sine rettigheter?! 

Det er også flere her som sier de unngår å ansette småbarnsforeldre av denne årsaken. Det er diskriminering! 

Anonymkode: 8f195...76e

Det er ikke diskriminering å sikre at bedriften ikke går konkurs. I tillegg til disse 10 dagene blir gjerne foreldrene smittet. Da har man fort sykefravær månedlig. I jobber hvor man ikke trenger å sette inn vikar er det ikke økt kostnad. I min bransje må man ha inn vikar, det er det ikke penger til fordi hvermansen ikke ønsker å betale mer en et minimum for varer og tjenester. Derfor er marginene så lave.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har lest! Og synes fortsatt at det at en ansatt bruker fler sykt barn-dager enn far er et ubrukelig argument for at hun ikke skal få goder utover et minimum. Om hun er en god ansatt som gjør en god jobb, så skal hun lime el aldri få «gullerøtter» fordi hun bruker sine rettigheter?! 

Det er også flere her som sier de unngår å ansette småbarnsforeldre av denne årsaken. Det er diskriminering! 

Anonymkode: 8f195...76e

Om man er en ansatt som gjør en veldig god jobb til tross for stort fravær, så vil man jo likevel ha sjansen til å oppnå de beste godene, så jeg ser ikke problemet. Fravær er jo bare en av måtene man ikke gjør en god jobb på, men poenget mitt da er hvis man har mye fravær og i tillegg ikke drar lasset på jobben, så vil man neppe kunne oppnå goder. Så kommer det også litt an på hva slags jobb man har. Hvis tilstedeværelse er veldig viktig, så vil selvfølgelig fravær vektes høyt når det gjelder vurderingen av hvorvidt man er en god ansatt eller ikke. 

Det er ikke lov å diskriminere grunnet livssituasjon, men vi vet jo det skjer likevel dessverre. Det er så å si umulig å ta arbeidsgivere på dette ettersom mange stillingsannser spesifiserer at "egnethet" vil bli vurdert, og der er det mange subjektive synspunkter som tas i betraktning. 

Så dersom man ønsker muligheter videre: Jobb som faen, og ikke bruk rettigheter hele tiden. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har lest! Og synes fortsatt at det at en ansatt bruker fler sykt barn-dager enn far er et ubrukelig argument for at hun ikke skal få goder utover et minimum. Om hun er en god ansatt som gjør en god jobb, så skal hun lime el aldri få «gullerøtter» fordi hun bruker sine rettigheter?! 

Det er også flere her som sier de unngår å ansette småbarnsforeldre av denne årsaken. Det er diskriminering! 

Anonymkode: 8f195...76e

jeg er enig i at det siste er diskriminering. Men det første er det ikke. Det er en naturlig konsekvens av valg man selv tar som arbeidstaker. Hvis barnet ditt er sykt 20 dager i året er det ingen som sier at du ikke skal være vekke 10 dager. Men er barnet ditt sykt 10 dager, så er det ikke urimelig om arbeidsgiver reagerer på at du prioriterer din partners jobb over din egen. Da er det naturlig for arbeidsgiver å prioritere den ansatte som viser at hun gjør det hun kan for å legge til rette for gode løsninger for alle parter, og ikke bare sin manns arbeidsgiver.

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Så bra! Så hun kan ikke tvinge oss? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Nei det kan hun ikke, så lenge du ikke bruker flere dager enn du har. Beklager sent svar. 

Anonymkode: bf930...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis jobber i et lite firma der tilstedeværelse er alfa og omega for overlevelse for firmaet. Han ansetter aldri småbarnsforeldre eller damer som er i alderen der det er naturlig å få barn. Aldri skjønt hvorfor før jeg leste innleggene her.

Anonymkode: 3b6e0...9e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man syk og har 100% provisjonlønn så skal man få gjennomsnittlig dagslønn fra de 3 foregående måneder i perioden du er borte fra jobb. 

Anonymkode: 179bd...6a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det koster meg ingenting😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Vel, du får jo en dårlig referanse hvis du skal søke andre jobber. Det er jo dumt. Særlig hvis det ikke finnes nye utfordringer der du er. 

Videre så er det ikke særlig hyggelig å bli mislikt av leder. Det kan også smitte over på kolleger, som ofte begynner å mislike dem som er ofte borte. 

Anonymkode: 98713...393

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva om ts var alenemor? Har man dårlig arbeidsmoral om man er alenemor da, siden en må ha flere syk barn dager enn om det var en far? 

Anonymkode: 8e61b...0c3

Whataboutism på sitt beste! 🙄🤦🏻‍♀️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva er det at noe « går» da? Vi sulter ikke om han tar mange sykt barn dager, vi mister ikke huset, men vi må nedprioritere ting vi ikke har lyst til å nedprioritere. Kanskje det ikke blir ferie for eksempel, kanskje vi ikke får besøkt svigersønn i julen...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, det er helt vanlig. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

I hvilken bransje er det vanlig at man jobber uten kontrakt på 100 % provisjon og ikke får sykepenger før dag 10? Helt seriøst

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Da får han ta sine, eller jeg tar ulønnet. Da må vi prioritere, da blir det kanskje ikke ny bil i år heller, da får det bli ferie på hytta, billigere julegaver etc. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

Når det gjelder de andre innleggene... Kom trollet fram i sola?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, The Kitten skrev:
 

Når man har barn må man noen ganger prioritere. Hvis å reise på ferie står og faller på om mannen tar ut sykt barn dager så er vel ikke denne jobben hans så veldig godt betalt likevel da?

Jeg har aldri sagt at den er «veldig godt betalt», har bare sagt at den er bedre betalt enn min. 

Hva ville du valgt? Ferie for familien eller at far ikke tar ut sykt barn dager? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Det er helt rimelig at dere deler dagene. Vi har pleid å ta annen hver dag, med mindre noen har viktige møter. Nå skal det sies at jeg ikke tror vi har hatt et år uten at vi begge har brukt opp begges kvoter så langt i vår småbarnskarriere, da.

Nå har vel de færreste sjefer full innsikt i fordelingen av disse dagene mellom foreldrene. Men hvis sjefen skjønner at bare du tar ut disse dagene i måned etter måned, skjønner jeg at han/hun reagerer. Selv om dere har tatt et privat valg, er det ikke sånn at din jobb er mindre viktig enn hans. Din jobb må også gjøres, selv om den er kommunal... 

Har en av dere ubetalte sykt barn dager? Hvis nei, så er ikke ditt eksempel spesielt relevant.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Skulle dette innlegget høste sympati? 

Anonymkode: 8f70b...f47

Nei, hvordan det? Skulle ditt? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du virker som ei skikkelig kjerring, ts. Hadde jeg vært din leder, hadde du ikke blitt gammel i jobben. For jo, det finnes måter å bli kvitt udugelige folk på, selv i offenltig sektor. Been there, done that. Heldigvis har jeg ansatte som faktisk går inn for å gjøre en bra jobb, ikke som bare hever lønn og utnytter enhver gode.

Anonymkode: 92738...8a4

Nå er jeg altså en «kjerring»og «udugelig» fordi jeg er mer hjemme med syke barn enn mannen min🙄 

jaja, det var litt av noen holdninger...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

En god grunn for meg ville vært at det er viktig å være real og lojal med arbeidsgiver og kolleger. Fordi det er en verdi som er viktig i seg selv, uten at jeg tjener noe konkret på det der og da.

Anonymkode: eaaf9...dc8

Jeg er både real og lojal selv om jeg tar ut sykt barn dager, jeg ser virkelig ingen motsetning her. Hvis jeg kun hadde vært ute etter å tjene penger på jobben min ville jeg seriøst skaffet meg en annen jobb🤪

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig. Dette går først og fremst ut over dine kolleger.

Anonymkode: c801f...da8

Nei, ikke i det hele tatt. Det går først og fremst ut over MEG, ingen gjør jobben min når jeg er borte, den ligger pent og venter på meg.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg kan forstå at du kanskje ikke har så mange avansemuligheter, men det er gjerne vanskelig å se verdien av et godt "gi og ta" arbeidsforhold der og da. Hvis du f. eks. skulle behøve permisjon en stund, utover det loven fastsetter at man har rett på, så vil et godt forhold til arbeidsgiver lønne seg. Eller f. eks. ved behov for videreutdanning man tar selv, men som man er avhengig av fri for å gjennomføre. 

Anonymkode: 0a13d...212

Jeg ville aldri fått noen av delene, det ville ingen andre på min jobb heller. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...