Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Problemet er at «sine» er ulønnede da han har 100% provisjon. Er han ikke der en dag så tjener han 0. Hvorfor skulle vi ikke da velge at jeg tar ut mine betalte dager først? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det er ikke arbeidsgivers problem, hvilke vilkår mannen din jobber under. Og det skulle ellers bare mangle! 

Anonymkode: d32e6...316

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er nok mange menn som kan tenke seg mer tid hjemme enn å jobbe 10+ timer hver dag, så dette går faktisk litt på likestilling. Når barnet er i en viss alder er det ikke instinkter som spiller inn i like stor grad lenger, og mor kan fint dele sykedager med far. 

Det du nevner henger faktisk litt sammen med hele problemstillingen - det ansettes ikke vikarer mange steder lenger fordi kostnadsnivået for norske arbeidsplasser er skyhøye, noe som igjen har sammenheng med alle velferdsgodene. Sagt på en annen måte, jo flere som tar seg fri på grunn av sykedager, sykt barn dager eller gjennom hvilken som helst annen ordning, jo høyere er kostnaden for arbeidsgiver, og jo mindre er handlingsrommet for å sette inn vikarer. 

Anonymkode: 0a13d...212

Så merkelig at handlingsrommet var større før, og bedriftene gikk like fint. 

Anonymkode: 5c759...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det virker som du har planlagt å ta ut alle dagene hvert år, fordi det er gratis fri og du ikke får noen gullerot for å ikke ta dem ut?

Jeg har også jobbet med mennesker som sitter og teller på kalanderen og tar en fridag for å "få brukt opp egenmedlingene før de forsvinner". Det er slike som gjør at de godene vi har er strengt regulert.

Anonymkode: d76e5...3d9

Nei, herlighet. Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har! 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Vel, du får jo en dårlig referanse hvis du skal søke andre jobber. Det er jo dumt. Særlig hvis det ikke finnes nye utfordringer der du er. 

Videre så er det ikke særlig hyggelig å bli mislikt av leder. Det kan også smitte over på kolleger, som ofte begynner å mislike dem som er ofte borte. 

Anonymkode: 98713...393

Jeg skal ikke søke andre jobber. Og om jeg skulle det så tviler jeg på at sykt barn dager er noe som trekker ned. Jeg skal jobbe her til jeg enten går av med pensjon eller jeg starter privat for meg selv og tjener penger jeg også. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke arbeidsgivers problem, hvilke vilkår mannen din jobber under. Og det skulle ellers bare mangle! 

Anonymkode: d32e6...316

Det er ikke deres «problem» nei, men det er heller ikke deres buisniss! Vi ordner med vår familie som vi vil. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at man skal enten ha dårlig samvittighet for sitt syke barn ELLER sine kollegaer.. er det rart mange sliter psykisk.. 

Anonymkode: 5c759...378

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - far har rett til at provisjon skal være med i grunnlaget for sykepenger! 

Anonymkode: 2209f...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - far har rett til at provisjon skal være med i grunnlaget for sykepenger! 

Anonymkode: 2209f...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen helse og min mann er ofte på befaringer, møter eller har andre viktige deadlines som gjør at jeg er hjemme når barna er syke. Han er også hjemme med barna bare så det er sagt, men i mindre grad enn meg. Det er fordi det krever litt mer planlegging, så er barna syke i 3 dager er han hjemme på dag 3 for eksempel. På den måten er han også hjemme, men får planlagt litt på forhånd. De er også få ansatte og han er leder. Samtidig begynner jeg tidlig på jobb (7.30) så han har alltid tatt levering til bhg/skole og ofte også hentet. Dette er ikke gunstig i hans jobb, men vi må begge forårsake noe. Det gjør at jeg rekker min jobb i tide og slipper tilrettelegging fra arbeidsgiver. Når det er sagt har jeg aldri brukt opp mine 10 dager og er sjeldent syk. 

Dette er prioriteringen vi gjør for å få familielivet til å gå rundt rett og slett. Arbeidsgiveren min har ytret et ønske om at han ble hjemme en gang da det var krise på jobb, men da var det også krise for han. Endte med at jeg ble hjemme. Det var ingen lett avgjørelse. 

Anonymkode: e4177...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal dere dele dagene. Det er ikke din arbeidsgivers ansvar at mannen din jobber for provisjon. Jeg skjønner godt at dette er kjedelig, for all del. Er det noen mulighet for at han eventuelt kan jobbe noe hjemmefra disse dagene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt for arbeidsgiveren det går ut over, men nå er velferdsreglene slik at dette har ikke arbeidsgiver noe med. Og arbeidsgiverorganisasjonene har gått med på det.

Mange sliter med dette. Tenk deg de som har teambasert bonus. Fravær går da ikke bare ut over din bonus, men bonusen til alle i teamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber innen helse og min mann er ofte på befaringer, møter eller har andre viktige deadlines som gjør at jeg er hjemme når barna er syke. Han er også hjemme med barna bare så det er sagt, men i mindre grad enn meg. Det er fordi det krever litt mer planlegging, så er barna syke i 3 dager er han hjemme på dag 3 for eksempel. På den måten er han også hjemme, men får planlagt litt på forhånd. De er også få ansatte og han er leder. Samtidig begynner jeg tidlig på jobb (7.30) så han har alltid tatt levering til bhg/skole og ofte også hentet. Dette er ikke gunstig i hans jobb, men vi må begge forårsake noe. Det gjør at jeg rekker min jobb i tide og slipper tilrettelegging fra arbeidsgiver. Når det er sagt har jeg aldri brukt opp mine 10 dager og er sjeldent syk. 

Dette er prioriteringen vi gjør for å få familielivet til å gå rundt rett og slett. Arbeidsgiveren min har ytret et ønske om at han ble hjemme en gang da det var krise på jobb, men da var det også krise for han. Endte med at jeg ble hjemme. Det var ingen lett avgjørelse. 

Anonymkode: e4177...f84

det høres jo ut som du forholder deg til problemstillingen på en lojal og real måte, tenker jeg.

Anonymkode: eaaf9...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:
 

Likestilling er ikke å synes at det er Ok å diskriminere småbarnsmødre! Tvert i mot!  

 

Og det der er vel uansett litt vel mye å forvente at en med en dårlig betalt kommunal jobb skal sette jobben over familien sin. Gode foreldre setter alltid familien først.

Anonymkode: 8f195...76e

Det er ikke snakk om å sette jobben over familien. Det er snakk om å sette mors og fars jobb like høyt!

Anonymkode: b6db5...0f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har en av dere ubetalte sykt barn dager? Hvis nei, så er ikke ditt eksempel spesielt relevant.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Men igjen, det burde ikke være din sjefs problem at du har barn med en som ikke får utbetalt lønn for å være hjemme med syke barn. Om det så betyr at dere ikke får kjøpt ny bil eller må feriere på hytta (tuller du?), men det er deres problem. Jeg kunne hatt mer forståelse for situasjonen om dere slet med å beholde huset eller noe. 

At man ikke deler 100% likt er nå en ting, men å bevisst kun bruke av mors dager først, syns jeg viser lite respekt for mors arbeidsplass. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Men igjen, det burde ikke være din sjefs problem at du har barn med en som ikke får utbetalt lønn for å være hjemme med syke barn. Om det så betyr at dere ikke får kjøpt ny bil eller må feriere på hytta (tuller du?), men det er deres problem. Jeg kunne hatt mer forståelse for situasjonen om dere slet med å beholde huset eller noe. 

At man ikke deler 100% likt er nå en ting, men å bevisst kun bruke av mors dager først, syns jeg viser lite respekt for mors arbeidsplass. 

Nettopp, så du er ikke i min situasjon. Nei det « burde kanskje ikke være sånn, men når det er vi som familie som blir sittende igjen med den store økonomiske støyten, så er valget vårt enkelt. Jeg tror ikke noen av dere ville valgt anderledes i mine sko.

Dere kan snakke så høyt dere vil om hva man «burde» i en tenkt situasjon, men når det kommer til stykke så tror jeg ikke du ville valgt å tape tusenvis av kroner, feriebudsjettet, bufferen, dine barns sparepenger etc. Når du kunne latt være. Det er en rettighet vi har og det er ingenting galt i å benytte seg av den. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nettopp, så du er ikke i min situasjon. Nei det « burde kanskje ikke være sånn, men når det er vi som familie som blir sittende igjen med den store økonomiske støyten, så er valget vårt enkelt. Jeg tror ikke noen av dere ville valgt anderledes i mine sko.

Dere kan snakke så høyt dere vil om hva man «burde» i en tenkt situasjon, men når det kommer til stykke så tror jeg ikke du ville valgt å tape tusenvis av kroner, feriebudsjettet, bufferen, dine barns sparepenger etc. Når du kunne latt være. Det er en rettighet vi har og det er ingenting galt i å benytte seg av den. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Eh, unnskyld meg, men man kan faktisk ha en mening om en del ting selv om man personlig ikke har vært i akkurat den situasjonen. Jeg har småbarn som har vært mye syke, så jeg har sånn sett tenkt over disse tingene. Og jeg ville ikke klart å forsvare overfor min sjef at jeg skulle ta ti sykt barn-dager på rappen. Greit nok med en liten skjevfordeling, og som sagt, har vi endt opp med å bruke alle sykt barn-dagene årlig uansett så langt. Men det er faktisk viktig med et ok forhold til arbeidsplassen sin, og det er mye man kunne tenke seg, som bare ikke er ok. 

Og selv om man har "rett" på noe, betyr det ikke at det er riktig å ta benytte seg av av det fullt ut. Hva hvis du kun har brukt 9 dager et år, føler du det som din rettighet å ta ut den siste også, da, som en fridag? Hvor skal det ende? 

Selv om arbeidsplasser skal forholde seg til at noen har småbarn, trenger man ikke framstille bidra til å skape et rykte om at denne gruppen er arbeidssky eller utnytter situasjonen. For det er sånn det kan framstå. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Så merkelig at handlingsrommet var større før, og bedriftene gikk like fint. 

Anonymkode: 5c759...378

Ja, handlingsrommet var gjerne større før fordi det ikke var samme grad av konkurranse. Særlig den globale konkurransen har tilspisset marginene kraftig i Norge også. I "min" bransje var det f. eks ikke uvanlig med 10-20% marginer for 20 års tid siden. I disse dager ligger den på alt fra 1 til 5% avhengig av hvilket produkt det gjelder, det sier en del. Med mye tynnere marginer, så er det også langt mindre muligheter til å ansette vikarer, og da er arbeidsgiver avhengig av at de ansatte tar i et tak alle sammen. Og det skulle jo egentlig bare mangle, det er derfor man er ansatt. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville aldri fått noen av delene, det ville ingen andre på min jobb heller. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det begrenser seg jo ikke til behov for permisjon/utdanning, det var jo bare noen eksempler. Det kan også f. eks. være at man trenger akutt fri eller tilpasning på grunn av en familiekrise eller andre viktige hendelser i privatlivet. Da er det mye lettere om man har et godt "gi og ta" forhold med arbeidsgiver. Hvis ikke kan man egentlig ikke forvente å få mer enn minimum av det loven fastsetter, noe som i mange tilfeller kan vise seg å være veldig lite. 

Men du får gjøre som du vil, formelt sett er det jo ikke noe din leder kan ta deg på, men no offense: Du er ikke en kollega jeg selv ville hatt, og du blir neppe populær blant dine kolleger med denne holdningen. 

Anonymkode: 0a13d...212

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i din situasjon. Dvs jeg er i din manns situasjon; jeg mister ikke bare inntekt når jeg er hjemme med sykt barn, jeg må i tillegg betale noen for å dekke inn mine vakter. Dobbelt tap for min del, altså. Likevel er jeg oftere hjemme med barna en han er når de er syke, fordi det er perioder hvor det er enkelt for meg å få inn vikar og andre ganger (høysesong) når det ikke går an å få inn vikar. Jeg er derfor hjemme med barna 11 av 12 mnd i året, for å spare hans dager til jeg ikke KAN være hjemme av praktiske årsaker, ikke økonomiske årsaker. Fordi min bedrift er avhengig av meg 1 mnd i året. Ofte ender det opp med at han ikke trenger å bruke særlig mange sykedager, iallefall ikke 10 stk pr år. 

Når man har en jobb hvor man ikke får betalt for å være hjemme, må man likevel sørge for å organisere livet sitt slik at det fungerer for alle parter. Jeg har flere ansatte som bare ser sin egen situasjon og glemmer at andre også har familie eller aktiviteter de må stille opp på. Det er bare MEG MEG MEG hele tiden. En av dem mener at det er en selvfølge at hun bare kan jobbe til visse tider hos meg fordi mannen hennes ikke vil be om tilrettelegging på sin jobb (ingen problem med tilrettelegging der om han bare spør om det). I tillegg er dette tidspunkter hvor alle andre også vil jobbe. Så da forventer hun at hun blir prioritert, får fri når hun vil, og jeg, som også har to barn med et helt annet aktivitetsnivå en hennes, samt en bedrift med mange ansatte å drive, skal jobbe rundt hennes behov. Jeg skal ikke kunne være med barna mine fordi hun skal være med sine. Hun skal også ikke bare være hjemme med syke barn hver gang, hun skal være hjemme samtidig som mannen fordi det er så slitsomt for ham å være alene med syke barn! Det er dessverre mange av disse, som kun ser sitt behov og sine rettigheter og glemmer at det også medfølger plikter å ha en jobb.

Du sier at du bare har en kommunal jobb. Du skal være klar over at kommunale jobber er en utgiftspost. De genererer ingen inntekter, derfor er det tak på lønnsnivåene. Det private næringsliv genererer inntekter, og dyktige ansatte genererer MYE inntekter til bedriftene. Bedriftene har høyere risiko og små marginer (mye pga at lønnsnivået har økt utrolig mye sammenlignet med priser på varer og tjenester). Disse pengene må tas fra et sted, og man må derfor effektivisere driften. Det medfører at man ikke har noe sikkerhetsnett slik som man har i det offentlige. Ulempen med det offentlige er at dyktige, lojale ansatte som stiller opp og prioriterer jobben får akkurat samme lønn som de som gir faen i jobben sin. I mine øyne er ikke det greit, det er mer rettferdig at man får litt ekstra om man er en stor ressurs for sin arbeidsgiver en om man er daukjøtt som i tillegg er en større utgiftspost pga høyt, unødvendig fravær.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, du skriver så mye som ikke henger sammen at jeg bare må kommentere det, du påstår at dere ikke har penger til eksempelvis ferie eller gaver om far tar ut sykt barn dager fordi han arbeider provisjon - betyr det at far aldri er syk selv for om han er det slik du ser det får han ikke betalt?

Dersom alt henger på far for familiens ve og vel skjønner jeg at han kvier seg for å være hjemme dersom virkeligheten er som du fremstiller den - men.. så kommer det store men, flere skrivre at om man arbeider på provisjonsbaserte kontrakter har man likevel rett på disse godene.

Det er en lovfestet rett: https://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062#12-9

Videre er det en lovffestet rett til utbetaling i den forbindelse: https://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019#9-5

Din mann er arbeidstaker selv på provisjon om han har kontrakt, har han en frelans kontrakt får han også denner retten. Så langt er det ingenting som tyder på at din påstand om at han ikke får penger er riktig, det jeg derimot klarer finne av dokumentasjon sier at dersom arbeidsgiver ikke betaler av ulik grunn kan far rette kravet sitt direkte til NAV.

Poenget er at argumentet du hele tiden kommer med om at dere taper penger ikke stemmer med loven.

Ut over det står jeg inne for at du selvsagt står fritt til å velge som du gjør, men det kan være greit å holde seg til de faktiske forhold i en sak du legger opp til diskusjon rundt og ikke svare "flåsete" når du møter gode argumenter for hvorfor den som skriver til deg er uenig med deg.

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
Hva ville du valgt? Ferie for familien eller at far ikke tar ut sykt barn dager? 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå er jeg altså en «kjerring»og «udugelig» fordi jeg er mer hjemme med syke barn enn mannen min🙄 

jaja, det var litt av noen holdninger...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke deres «problem» nei, men det er heller ikke deres buisniss! Vi ordner med vår familie som vi vil. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nettopp, så du er ikke i min situasjon. Nei det « burde kanskje ikke være sånn, men når det er vi som familie som blir sittende igjen med den store økonomiske støyten, så er valget vårt enkelt. Jeg tror ikke noen av dere ville valgt anderledes i mine sko.

Dere kan snakke så høyt dere vil om hva man «burde» i en tenkt situasjon, men når det kommer til stykke så tror jeg ikke du ville valgt å tape tusenvis av kroner, feriebudsjettet, bufferen, dine barns sparepenger etc. Når du kunne latt være. Det er en rettighet vi har og det er ingenting galt i å benytte seg av den. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...