Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da bor dere for dyrt! Er det så små marginer at han ikke kan være hjemme med sykt barn noen ganger i året, da har dere alt for høye leve/bo kostnader! Høres ut som dere har gjort helt feil prioriteringer.

Anonymkode: 33d2a...b69

Det er jo ikke det som er problemet, problemet er at de da må forsake å besøke svigersønnen i julen eller kjøpe billigere julegaver 😛

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Horten Market skrev:
Nei, ifølge linken i sitatet øverst, kan andre regler avtales. Sitat:

Ettersom det har oppstått et spørsmål om hvordan sykepengene til din ansatte skal beregnes, antar jeg at arbeidsavtalen ikke regulerer dette spørsmålet. Dersom heller ikke personalhåndbok eller annet internt regelverk sier noe om dette, og det heller ikke er etablert noen fast praksis for hvordan dette gjøres for stillinger som avlønnes dels med fastlønn og dels med provisjonsbasert lønn, er det naturlig å falle tilbake på folketrygdlovens regler om beregning.

Folketrygdlovens regler kommer altså til anvendelse først når verken arbeidsavtalen eller praksis i bransjen er tilstrekkelig klar.

TS gjentar til det kjedsommelige at de har undersøkt dette. Da er det meningsløst å messe videre på dette over 13 sider. TS sine forutsetninger må bare legges til grunn for debatten.

Dersom det er TS sine forutsetninger er linken du viser til urelevant ta TS sier mannen ikke har en kombinasjon men kun provisjonsbasert lønn ;)

Så er det at artikkelen din er fra 2011 - altså gammel og ergo kanskje ikke helt relevant lengre.

Til sist det dreier seg ikke om sykepenger men om omsorgspenger - to helt ulike deler av loven.

Så ja, det er meningsløst å diskutere om man ikke forholder seg til fakta, se tidligere linker til loven.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:
 

Her har du misforstått grundig. Man har bare krav på egenmelding når man faktisk er syk, og sykt barn-dager når barna faktisk er syke. Hvis man er syk 2 dager i løpet av et år, har man faktisk bare krav på 2 dager egenmelding det året, ikke 12. Det er ikke sånn at man «går glipp av dager man har krav på» fordi man ikke er syk. Egenmelding, sykmelding og sykt barn-dager er IKKE FRI, men velferdsgoder man får når man ikke kan jobbe av visse lovbestemte grunner. 

Det at du omtaler egenmeldingsdager som «fri man har krav på» synes jeg vitner om en svært dårlig arbeidsmoral og en del av grunnen til at vi må forvente dårligere velferdsgoder i årene som kommer. 

Anonymkode: c2fdd...ef7

Takk for at du bekrefter poenget mitt, selv om det kanskje var lett å misforstå om man kun så på det ene innlegget. Jeg har over FLERE innlegg i tråden prøvd å poengtere at arbeidstagere som ser på velferdsgoder som egenmeldinger som fri de må ta ut før ny kvote begynner ikke er ok.

Jeg har jo sagt sikkert fem ganger i tråden at dette ikke er ok... Men det kom litt bort i det innlegget der jeg prøvde å si at jeg aldri hadde snakket om FERIE.

4 hours ago, AnonymBruker said:
 

Her har du misforstått grundig, jeg siterte en som snakket om ferie, ikke sykt barn dager ellercegenmeldingsdager. Dselvsagt er ikke det ferie. Jeg omtaler absolutt ikke egenmeldingsdager som «fri». 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Nei. Det var meg du siterte. Jeg snakket aldri om ferie. Men omtalte det som fri, fordi det fremsto for meg som det var slik du så på det. I og med at mannen tar fri uten lønn.

 

Hvilken bransje jobber han i? Selger uten fast stilling? Tilkallingsvikar?

Anonymkode: 8f70b...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:
 

Er ikke lov å gi folk kontrakter dårligere enn hva loven gir av rettigheter.

 

1 time siden, The Kitten skrev:
 

Du hevder at det er helt vanlig i din manns bransje... Det er likevel lovstridig uansett hvor vanlig det måtte være...

 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4

Du tar feil. HI sier at kontrakten hans sier at han ikke har rettigheter. Lovverket sier noe annet. Det er ulovlig å avtale seg bort fra lovfestede rettigheter i en arbeidskontrakt. Kontrakten anses da som ugyldig. Om mannen hennes hadde gått til sak mot arbeidsgiver, hadde arbeidsgiver tapt. 

Merk; hi har ennå ikke svart på om mannen hennes faktisk er ansatt slik at det er snakk om et ansettelsesforhold. Om det ikke er det, regnes han som selvstendig næringsdrivende. Men da tar de også feil siden hun sier at han har krav på disse rettighetene etter 10 dager. For selvstendig næringsdrivende får man disse rettighetene etter 16 dager. Det er noe som ikke stemmer her, HI er selvmotsigende, skråsikker og ikke interessert i å ta til seg tilbakemeldingene hun får.

Anonymkode: c8d90...313

Nettopp. Dere har helt sett bort ifra at det finnes arbeidsforhold som ikke reguleres av folketrygdloven. Må vel si at dette er typisk statsansatte som er vant til å være beskyttet av rettigheter i alle bauer og kanter.

Du tar feil i din påpekning om 10 vs 16 dager. En selvstendig næringsdrivende må ha egen, privat avtale, og der kan det avtales nettopp dekning etter 10 dager, så tar folketrygden over etter 16. Men dette er egen sykdom, her er det snakk om barns sykdom. Ingen vet hva mannen til TS har for avtaler her, vi vet bare at det ikke lønner seg økonomisk for dem at mannen er hjemme.

Ta nå og legg TS sine forutsetninger til grunn, istedenfor å diskutere dette side opp og side ned. Faktum er at mannen ikke kan ta seg fri fra jobben uten at de som familie vil lide økonomisk. Sånn er det.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Horten Market skrev:
Nettopp. Dere har helt sett bort ifra at det finnes arbeidsforhold som ikke reguleres av folketrygdloven. Må vel si at dette er typisk statsansatte som er vant til å være beskyttet av rettigheter i alle bauer og kanter.

Du tar feil i din påpekning om 10 vs 16 dager. En selvstendig næringsdrivende må ha egen, privat avtale, og der kan det avtales nettopp dekning etter 10 dager, så tar folketrygden over etter 16. Men dette er egen sykdom, her er det snakk om barns sykdom.

Ta nå og legg TS sine forutsetninger til grunn, istedenfor å diskutere dette side opp og side ned. Faktum er at mannen ikke kan ta seg fri fra jobben uten at de som familie vil lide økonomisk. Sånn er det.

Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om.

Anonymkode: afa29...625

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Prestasjonslønn eller akkord er lønn basert på resultater. Det brukes ofte innenfor salg hvor selgeren får en viss sum per solgt enhet. Det brukes i tillegg til tidslønn i enkelte bransjer for å skape motivasjon for å øke effektivitet og resultater.

Arbeidsmiljøloven stiller krav til at bruk av prestasjonslønn ikke skal bidra til at de ansatte utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og at sikkerhetshensyn ivaretas.

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/

Forsikringsbransen er et eksempel hvor de aller fleste kun har provisjonsbasert lønn. Spesielt TRYGG er slik.

https://karrierestart.no/ledig-stilling/10095

Bank og finans er en annen "bransje" hvor provisjon er utbredt noe som i 2010 førte til at finanstilsynet rettet skarp kritikk mot bransjen for dens praksis. Spesielt i fht intressekonflikter.

Meglerbransjen arbeider også ofte for provisjon og det har vært mye "rusk" som har blitt tatt tak i hos bransjen selv de siste årene..

Felles for dem alle er likevel at provisjonen som en ansatt skal få må fremgå i arbeidsavtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Videre er det udiskutabelt nedfelt i lover at provisjonslønn gir grunnlag for sykelønn og pensjon, herunder også rett til omsorgsdager. Ved sykdom skal for eksempel sykepengegrunnlaget til en ansatt med provisjonslønn derfor regnes ut etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten per uke som arbeidstaker har hatt i en bestemt og representativ periode før sykdommen fant sted. Dette er ufravikelig med mindre annet er bestemt i vedkommendes arbeidsavtale eller i virksomhetens personalhåndbok dog ikke dårligere enn lovens parafraf. Provisjonslønn teller som variabel lønn, og er dermed grunnlag for feriepenger på linje med andre lønnsavtaler.

AML:

 2-1.Arbeidsgivers plikter

Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene gitt i og i medhold av denne lov blir overholdt.

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

§ 10-5.Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 50 timer i noen enkelt uke

 

§ 10-7.Oversikt over arbeidstiden

Det skal foreligge en oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet. Oversikten skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet og arbeidstakernes tillitsvalgte.

 

§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Når det gjelder påstanden til @Horten Market

Sitat

Dere har helt sett bort ifra at det finnes arbeidsforhold som ikke reguleres av folketrygdloven

 12-9.Barns og barnepassers sykdom

1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt..

(5) Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

Videre er det KRAV til alle ansettelser så når TS sier at mannens arbeid er fritatt fra loven i alle retninger blir jeg skeptisk.

§ 14-6.Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:
a) partenes identitet,
b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver,
c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori,
d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse,
e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, samt grunnlaget for ansettelsen, jf. § 14-9,
f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6,
g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,
h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister,
i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling,
j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid,
k) lengde av pauser,
l)

avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om.

Anonymkode: afa29...625

Jeg vet at fire av fem selvstendig næringsdrivende mangler sykeforsikring for de første 16 dagene. Jeg vet også at sykeforsikringen man kan tegne i NAV for de første 16, kun gjelder for egen sykdom, ikke fro barns sykdom, som er TS sin problemstilling. Her må det eventuelt en privat forsikring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er jo litt av poenget.
Når han må være hjemme med sykt barn. (Eller jobbe hjemmefra med sykt barn, som mange av oss andre gjør) så bør dere av og til dekke inn dette fra denne bufferen. Det er nemlig dette den er til.

Du sier jo selv at det uansett ikke er mange dagene det er snakk om. Hvis barna ikke er syke mer enn dine 10 dager hvert år, så bør dere tåle at mannen tar inntil 5 dager i året hjemme med barna.

Det gjør jo også at dere lærer barna holdningen at "den enes jobb er ikke mer verd enn den andres", som nok er forventet at de har når de skal ut i arbeidslivet.

Jeg jobber for øvrig selv i det offentlige, og synes din holdning om at du "bare" har en "dårlig betalt" offentlig jobb er en skikkelig uting. Det er faktisk slike holdninger som holder offentlige stillinger nede og gjør at flinke folk ikke vil jobbe der. Du understøtter fordommer, som ikke er bra.
De fleste stillinger i det offentlige er viktige samfunnsoppgaver. Det er ikke "bare". Noen av oss ser faktisk mer verdi i den jobben vi gjør enn bare hvilke goder vi personlig kan få, og hvor mye vi får betalt.

Anonymkode: e0756...478

Nei det er den ikke, den er til kriser som vi ikke greier å unngå, dette kan vi unngå ved at jeg tar ut mine dager først. Jeg tenker ikke at det er det vi lærer barna, vi lærer dem logikk, økonomi og at familien alltid er viktigst.

Det som holder offentlige stillinger nede er primært lønningene.Selvsagt ser jeg en verdi i jobben jeg gjør, hadde jeg bare vært interessert i penger hadde jeg ikke jobbet i det offentlige :P 

TS 

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4

Du tar feil. HI sier at kontrakten hans sier at han ikke har rettigheter. Lovverket sier noe annet. Det er ulovlig å avtale seg bort fra lovfestede rettigheter i en arbeidskontrakt. Kontrakten anses da som ugyldig. Om mannen hennes hadde gått til sak mot arbeidsgiver, hadde arbeidsgiver tapt. 

Merk; hi har ennå ikke svart på om mannen hennes faktisk er ansatt slik at det er snakk om et ansettelsesforhold. Om det ikke er det, regnes han som selvstendig næringsdrivende. Men da tar de også feil siden hun sier at han har krav på disse rettighetene etter 10 dager. For selvstendig næringsdrivende får man disse rettighetene etter 16 dager. Det er noe som ikke stemmer her, HI er selvmotsigende, skråsikker og ikke interessert i å ta til seg tilbakemeldingene hun får.

Anonymkode: c8d90...313

om det er 10 eller 16 dager har jeg ikke satt meg inn i, tror det er 10, men det er uansett irrelevant. Jeg er skråsikker på at han ikke har rett på sykt barn dager ja, tro du meg, det skulle jeg virkelig ønske var annerledes, så om det var så enkelt at jeg bare skulle "ta til meg tilbakemeldingene" så ville dette endres så hadde jeg vel gjort det.

TS

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere opptrer ofte som om de «eier» deg. Jeg er ingen slave av samfunnet og hvis barna er syke så bruker jeg den rettigheten jeg har med syke barn dager (for jeg betaler skatt og har krav på det ja). 

Anonymkode: 44e07...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 20.53, AnonymBruker skrev:
 

Nei, ingen tar «støyten» det gjør jeg selv, det blir ikke satt inn vikar for meg og jeg må bare ta igjen denne jobben når jeg kommer tilbake. 

Lønnen til min mann er viktigere for oss enn min og også mer sårbar, derfor vi har valgt at jeg tar mine dager først.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Men jeg forstår ikke hvordan dere vinner på dette økonomisk? Når du har brukt opp dine 10 dager da må jo han ta sine og da ikke få lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Nei det er den ikke, den er til kriser som vi ikke greier å unngå, dette kan vi unngå ved at jeg tar ut mine dager først. Jeg tenker ikke at det er det vi lærer barna, vi lærer dem logikk, økonomi og at familien alltid er viktigst.

TS

Du gjør helt rett i dette. Det er galt å utnytte systemet, men det gjør du ikke. Årsaken til at dette er en problemstillingen er jo at du i din offentlige jobb har bedre rettigheter enn din mann som jobber i privat sektor. Konsekvensen er at det lønner seg for dere at du er hjemme med sykt barn. Verre er det ikke.

Derimot er det etisk galt av din arbeidsgiver å legge press på deg for å hindre deg i å benytte rettighetene du har. Din arbeidsgiver har vært med på å godkjenne regelverket, er hun ikke fornøyd, så er rette adressat hennes interesseorganisasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Horten Market skrev:
 

 

 

Nettopp. Dere har helt sett bort ifra at det finnes arbeidsforhold som ikke reguleres av folketrygdloven. Må vel si at dette er typisk statsansatte som er vant til å være beskyttet av rettigheter i alle bauer og kanter.

Du tar feil i din påpekning om 10 vs 16 dager. En selvstendig næringsdrivende må ha egen, privat avtale, og der kan det avtales nettopp dekning etter 10 dager, så tar folketrygden over etter 16. Men dette er egen sykdom, her er det snakk om barns sykdom. Ingen vet hva mannen til TS har for avtaler her, vi vet bare at det ikke lønner seg økonomisk for dem at mannen er hjemme.

Ta nå og legg TS sine forutsetninger til grunn, istedenfor å diskutere dette side opp og side ned. Faktum er at mannen ikke kan ta seg fri fra jobben uten at de som familie vil lide økonomisk. Sånn er det.

Kjære Morten Harket, da er han vel for faen IKKE ANSATT og har heller ikke en arbeidsgiver å forholde seg til med de rettigheter og plikter det medfører?? Man kan jo ikke diskutere to ulike ting. Vi har bedt TS om å klargjøre om mannen er ansatte eller selvstendig, noe hun ikke vil svare på. Hvordan skal man da kunne gi et korrekt svar?

Fint om du legger ved en link til denne private forsikringen du snakker om som gjør at man får sykepengerettigheter etter 10 dager, den har jeg aldri hørt om på tross av alt jeg er selvstendig næringsdrivende. Man kan ha forsikring via NAV, men får da enten fra dag 1 eller fra dag 17. Forsikringene er i tillegg så dyre at man skal være mye syk for å dekke inn den kostnaden.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Arbeidsgivere opptrer ofte som om de «eier» deg. Jeg er ingen slave av samfunnet og hvis barna er syke så bruker jeg den rettigheten jeg har med syke barn dager (for jeg betaler skatt og har krav på det ja). 

Anonymkode: 44e07...9c3

Fordi du betaler skatt? Er du morsom? Du betaler skatt til staten, ikke for å opparbeide deg rettigheter til sykt barn-dager men for å betale for det du allerede har kostet staten fram til nå. (gratis skole, helsevesen osv). ARBEIDSGIVER betaler deg for sykt barn-dager og eget sykefravær fram til og med 16 dager. Det er ikke arbeidsgiveren du betaler skatt til, det er likevel arbeidsgiver som må stå for kostnaden og lider direkte økonomisk tap. Til info; for hver 100-lapp du kan putte i lomma koster det arbeidsgiver nesten 200 kr pga skatter, avgifter og interne kostnader for å ha ansatte (lønnskjøring og personalhåndtering feks)

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint om du legger ved en link til denne private forsikringen du snakker om som gjør at man får sykepengerettigheter etter 10 dager, den har jeg aldri hørt om på tross av alt jeg er selvstendig næringsdrivende. Man kan ha forsikring via NAV, men får da enten fra dag 1 eller fra dag 17. Forsikringene er i tillegg så dyre at man skal være mye syk for å dekke inn den kostnaden.

Anonymkode: c8d90...313

Da vet du vel også at forsikringen fra NAV kun gjelder egen sykdom, ikke barns sykdom. Jeg tenker at mannen til TS er selvstendig eller jobber i et fellesskap av selvstendige eller lignende konstellasjon, og ikke har forsikringsdekning for sykdom i hjemmet.

Det kan være ønsket om anonymitet som gjør at TS ikke vil gi flere detaljer om akkurat dette. Det bør respekteres. Uansett er ikke dette hennes problemstilling som hun ønsket å debattere.

Årsaken til at vi nå har 14 sider off topic, er at folk blir helt hysteriske fordi en kvinne velger å være hjemme fremfor mannen. At det er økonomisk begrunnet får ingen gehør, man forventer at familiens økonomi blir prioritert bort til fordel for det feministiske likestillingsidealet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Horten Market du prater tull.

- som selvstendig med AS og ENK og som fast ansatt har du samme rettighet til omsorgslønn fordi ALLE som betaler skatt betaler til folketrygden ;) i tillegg KAN man som selvstendig næringsdrivende ha forsikring om man IKKE TAR UT LØNN men kun tar ut UTBYTTE - noe som selvsagt IKKE ER RELEVANT for TS sitt tilfelle..

For å fore deg med teskje:

Sitat

 

Når du skatter til Norge er det som hovedregel Skatteetaten som trekker trygdeavgiften fra lønnen eller pensjonen din gjennom skattetrekket. Trygdeavgift blir beregnet av personinntekt og pensjon, og avgiftssatsene for pliktig medlemskap for året 2016 finner du i tabellen under.

 
Type inntekt Avgiftssats
Personinntekt 8,2 %
Personinntekt av næringsinntekt 11,4 %
Pensjon 5,1 %


Avgiftsgrunnlaget fastsettes av skattemyndighetene, og det går fram av det årlige skatteoppgjøret hvor mye du har betalt i trygdeavgift. Dersom du ikke skatter til Norge, men likevel er medlem eller har rettigheter i folketrygden, er det NAV som fastsetter og innkrever trygdeavgift.

 

 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Carrot skrev:
 

@Horten Market du prater tull.

- som selvstendig med AS og ENK og som fast ansatt har du samme rettighet til omsorgslønn

Som selvstendig næringsdrivende med ENK er man IKKE ansatt.

Du kan ikke ansette deg selv i enkeltpersonforetaket. Du og foretaket regnes nemlig som samme retts- og skattesubjekt. Det vil si at du holdes personlig ansvarlig for alle forpliktelsene til foretaket, og du skal levere en felles skattemelding for deg og bedriften.

NAV skriver om selvstendig næringsdrivende:

Du har ikke rett til sykepenger de første 16 kalenderdagene regnet fra og med den dagen du ble syk, med mindre du har tegnet forsikring.

Videre om forutsetningene for sykelønn dersom du har en slik forsikring:

Grunnen til at du ikke kan jobbe må være din egen sykdom eller skade.

 

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

???

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

slettet

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Horten Market skrev:
 

Som selvstendig næringsdrivende med ENK er man IKKE ansatt.

Du kan ikke ansette deg selv i enkeltpersonforetaket. Du og foretaket regnes nemlig som samme retts- og skattesubjekt. Det vil si at du holdes personlig ansvarlig for alle forpliktelsene til foretaket, og du skal levere en felles skattemelding for deg og bedriften.

NAV skriver om selvstendig næringsdrivende:

Du har ikke rett til sykepenger de første 16 kalenderdagene regnet fra og med den dagen du ble syk, med mindre du har tegnet forsikring.

 

en på provisjonslønn / ENK som tar ut lønn betaler skatt, ergo har de rett på OMSORGSLØNN ;) du viser til helt andre ting enn det saken dreier seg om.

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carrot skrev:
 

OMSORGSLØNN ;)

Jeg gjentar: Er du selvstendig, så må du tegne PRIVAT forsikring for å få økonomisk støtte ved sykdom hos eget barn. Når kun fire av fem selvstendige har forsikring for egen sykdom, så sier det seg selv at dette er så dyrt at få tar seg råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...