Gå til innhold

Blir bedt om å fordele «sykt barn dagene»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Taper fremtidig inntekt? Nå kjenner jeg at jeg er svært nysgjerrig på å vite hvilken bransje dette er. 

Anonymkode: c8d90...313

Ved å ikke være tilgjengelig for kunder hver dag så taper man fremtidig inntekt også. Når man jobber på provisjon så må man selv bygge seg opp og holde på kundebasen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Herregud jeg er så takknemlig at jeg oppdratt mine barn for lenge siden, før internet og SoMe gjøre alle oss onde, bitre kjerringer.  Dere oppfører dere som ts tar ut 6 måneder pluss - men faktum er at hun tar de dagene hun har faktisk LOVBESTEMT rett i å ta!  Vi snakker om 10 jævla dager. TI. Ikke 10.000.  Hvor står det i loven at dagene må deles likt mellom mor og far? 

Hun snakker om å ta sine dager først, så deretter mannen, noe jeg skjønner veldig godt.  Må bare le - noen av dere som sitter der og dommer ts med deres høye moraler er nok de første som tar en sykemelding hvis du er litt utslitt, litt deprimert, eller har ikke fått nok likes på instagram så må ligge i sengen noen måneder.  

Anonymkode: 666d5...68b

Ja, virkelig. Moralen er skyhøy når det ikke er ens egen familieøkonomi det er snakk om🙄 jeg tar det ikke så inn over meg da😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Vi får ingenting ekstra uten om det som er lovfestet i tariff, det har aldri skjedd her på denne arbeidsplassen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er et irritasjonsmoment å benytte seg av de rettighetene man har. Mistenker at dere er de samme som er i mot ammefri, tilvenning i barnehagen etc. Det er ikke for å være egoistisk eller kranglete at man gjør dette, men når både mor  og far skal i jobb så må det nesten bli sånn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

På de fleste arbeidsplasser jeg har hatt, har de som tar ut alle dager de har rett på, både blitt lagt merke til og omtalt i negative ordelag.

Det er SELVSAGT lov å benytte seg av de rettene man har, man har dem for en grunn. Men de som "alltid" er borte, som på merkelig vis alltid er syk eller har sykt barn i det de har noen dager å bruker før nytt år begynner, og som er veldig bevisst på rettigheter (og midre opptatt av å yte), de blir lagt merke til. 

Hva var det du ville oppnå med tråden? At alle skulle si at sjefen er teit og at du kan gjøre som du vil. 

Ja, du kan gjøre som du vil. Og jeg vil påstå at leder var utaktisk som tok det opp med deg på en slik måte med deg. Men at det er helt urimelig at folk reagerer på at du er illojal mot din arbeidsgiver, og at din mann tydeligvis jobber etter en ulovlig kontrakt, kan du ikke mene?

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi får ingenting ekstra uten om det som er lovfestet i tariff, det har aldri skjedd her på denne arbeidsplassen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er et irritasjonsmoment å benytte seg av de rettighetene man har. Mistenker at dere er de samme som er i mot ammefri, tilvenning i barnehagen etc. Det er ikke for å være egoistisk eller kranglete at man gjør dette, men når både mor  og far skal i jobb så må det nesten bli sånn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Når mor og far begge er i jobb er det meningen at begge foreldre deler på belastningen. Ikke at mor tar alt.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ved å ikke være tilgjengelig for kunder hver dag så taper man fremtidig inntekt også. Når man jobber på provisjon så må man selv bygge seg opp og holde på kundebasen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Om man jobber med kundekontakt regner jeg med at denne kontakten kan pleies på annet vis en ren møtevirksomhet? Det finnes både mail, telefon og skype som gjør at man kan jobbe hjemmefra med kundekontakt. Hva gjør dere når dere er på ferie? Smuldrer hele kundelisten opp da? Eller er det bare når det er sykt barn-dag det er fare for at hele livsgrunnlaget forsvinner om man er borte mindre en en dag pr mnd?

Hva om han ikke selger like mye en periode? Da må det bli totalt økonomisk krise i heimen om noen sykt barn-dager senker skuta. Hvorfor vil du forresten ikke svare på hvorfor han ikke får sykepenger når det er en rett nedfelt i arbeidsmiljøloven? Alle bedriften er pliktig til å følge aml. Han kan også få fra NAV, som tidligere nevnt. 

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi får ingenting ekstra uten om det som er lovfestet i tariff, det har aldri skjedd her på denne arbeidsplassen. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er et irritasjonsmoment å benytte seg av de rettighetene man har. Mistenker at dere er de samme som er i mot ammefri, tilvenning i barnehagen etc. Det er ikke for å være egoistisk eller kranglete at man gjør dette, men når både mor  og far skal i jobb så må det nesten bli sånn. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Angrep er ikke beste forsvar TS - jeg er for både ammefri, tilvenning, fraværsdager og hele pakken, men jeg er ikke for at noen bruker en passiv aggressiv væremåte når de føler de ikke får støtte og møter motgang ;) og det er ikke lovfestet tariff, det er lovfestet eller tariff.. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ved å ikke være tilgjengelig for kunder hver dag så taper man fremtidig inntekt også. Når man jobber på provisjon så må man selv bygge seg opp og holde på kundebasen. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

En dag? Man mister ikke kunder i noen bransje om man er hjemme med barn en dag i ny og ne.. Ingen har kontakt med kundene sine på daglig basis i noen bransje. Dine argumenter er mer og mer urealistiske jo flere du kommer med.. Jeg vil fortsatt vite hvilken bransje du snakker om. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, virkelig. Moralen er skyhøy når det ikke er ens egen familieøkonomi det er snakk om🙄 jeg tar det ikke så inn over meg da😁

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Nei du tar ikke til deg noen andre innlegg enn de som støtter deg - det er selvsagt helt opp til deg men det får meg til å undre hva du håpet en tråd i et nettforum skulle gi deg av svar? 

Forøvrig er det ikke moral de fleste viser til, det er ansvarsfordeling mellom foreldre når barna er syke hvor begge har likt ansvar for barna.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjort det på samme måte. Så lenge det er en rett man har etter loven, og det gavner familiens økonomi, så er det jo bare hull i hodet å la mannen være hjemme med sykt barn flere dager enn han må. Jeg hadde tatt de ti første dagene. Og vi hadde gjort det omvendt om det var jeg som tapte inntekt på å være hjemme - da hadde selvsagt mannen vært hjemme med sykt barn.

En no brainer i mine øyne.

Men fint for alle dere som kan ta dere råd til en rekke ubetalte fridager for å gjøre godt inntrykk på arbeidsgiver.

Anonymkode: 778fe...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

På de fleste arbeidsplasser jeg har hatt, har de som tar ut alle dager de har rett på, både blitt lagt merke til og omtalt i negative ordelag.

Det er SELVSAGT lov å benytte seg av de rettene man har, man har dem for en grunn. Men de som "alltid" er borte, som på merkelig vis alltid er syk eller har sykt barn i det de har noen dager å bruker før nytt år begynner, og som er veldig bevisst på rettigheter (og midre opptatt av å yte), de blir lagt merke til. 

Hva var det du ville oppnå med tråden? At alle skulle si at sjefen er teit og at du kan gjøre som du vil. 

Ja, du kan gjøre som du vil. Og jeg vil påstå at leder var utaktisk som tok det opp med deg på en slik måte med deg. Men at det er helt urimelig at folk reagerer på at du er illojal mot din arbeidsgiver, og at din mann tydeligvis jobber etter en ulovlig kontrakt, kan du ikke mene?

Anonymkode: 8f70b...f47

Til å begynne med lurte jeg på om sjefen hadde rett, at hun kunne KREVE at vi delte, men når det viste seg å ikke stemme, så ble jeg ganske irritert på de som mener det er feil å ta ut den frien man har krav på. Alle på MUN arbeidsplass gjør det, og om de ikke gjør det så er det fordi de ikke orker etterslepet som man selv må ta seg av. 

Jeg er aldeles ikke illojal mot arbeidsgiveren min ved å være hjemme med sykt barn, det er en nødvendighet for at jeg skal kunne stå i arbeid og ikke noe min arbeidsgiver har noe med...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Når mor og far begge er i jobb er det meningen at begge foreldre deler på belastningen. Ikke at mor tar alt.

Anonymkode: c8d90...313

Nei, man kan fritt velge hvem som tar sine dager først, som det har kommet frem i denne tråden.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Om man jobber med kundekontakt regner jeg med at denne kontakten kan pleies på annet vis en ren møtevirksomhet? Det finnes både mail, telefon og skype som gjør at man kan jobbe hjemmefra med kundekontakt. Hva gjør dere når dere er på ferie? Smuldrer hele kundelisten opp da? Eller er det bare når det er sykt barn-dag det er fare for at hele livsgrunnlaget forsvinner om man er borte mindre en en dag pr mnd?

Hva om han ikke selger like mye en periode? Da må det bli totalt økonomisk krise i heimen om noen sykt barn-dager senker skuta. Hvorfor vil du forresten ikke svare på hvorfor han ikke får sykepenger når det er en rett nedfelt i arbeidsmiljøloven? Alle bedriften er pliktig til å følge aml. Han kan også få fra NAV, som tidligere nevnt. 

Anonymkode: c8d90...313

Har er ALLTID tilgjengelig 24/7 på telefon, e-post etc. Alle ferier 365 dager i året, i tillegg nå han selvsagt være til stede på jobb.

da lever vi på bufferen, ja. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Til å begynne med lurte jeg på om sjefen hadde rett, at hun kunne KREVE at vi delte, men når det viste seg å ikke stemme, så ble jeg ganske irritert på de som mener det er feil å ta ut den frien man har krav på. Alle på MUN arbeidsplass gjør det, og om de ikke gjør det så er det fordi de ikke orker etterslepet som man selv må ta seg av. 

Jeg er aldeles ikke illojal mot arbeidsgiveren min ved å være hjemme med sykt barn, det er en nødvendighet for at jeg skal kunne stå i arbeid og ikke noe min arbeidsgiver har noe med...

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Det er feil å ta ut all den frien man har rett på, om man gjør det fordi man påstår jobben er underbetalt. 

Det er riktig å ta ut den frien man har BEHOV for. 

Og ja, det er illojalt mot din arbeidsplass å si mannens jobb er viktigere. 

Jeg er også nysgjerrig på hvilken bransje han jobber i som er unntatt aml, og hvor kundekontakt og inntekt opphører etter en dag borte? 

Er han selger uten fast jobb? 

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er feil å ta ut all den frien man har rett på, om man gjør det fordi man påstår jobben er underbetalt. 

Det er riktig å ta ut den frien man har BEHOV for. 

Og ja, det er illojalt mot din arbeidsplass å si mannens jobb er viktigere. 

Jeg er også nysgjerrig på hvilken bransje han jobber i som er unntatt aml, og hvor kundekontakt og inntekt opphører etter en dag borte? 

Er han selger uten fast jobb? 

Anonymkode: 8f70b...f47

Hvem i all verden ( som er offentlig ansatt) tar ut mindre ferie enn man har krav på? ALLE tar ut 5 uker, ingen tar ut mindre, og man er hverken illojal, kjerring, inkompetent, egoistisk eller noe av det andre jeg har blitt kaldt her inne om man gjør det. 

Herlighet, blir helt matt😔

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er feil å ta ut all den frien man har rett på, om man gjør det fordi man påstår jobben er underbetalt. 

Det er riktig å ta ut den frien man har BEHOV for. 

Og ja, det er illojalt mot din arbeidsplass å si mannens jobb er viktigere. 

Jeg er også nysgjerrig på hvilken bransje han jobber i som er unntatt aml, og hvor kundekontakt og inntekt opphører etter en dag borte? 

Er han selger uten fast jobb? 

Anonymkode: 8f70b...f47

Han selger kredittkort på flyplasser eller noe. 

Anonymkode: 49074...1b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:
 

Hvem i all verden ( som er offentlig ansatt) tar ut mindre ferie enn man har krav på? ALLE tar ut 5 uker, ingen tar ut mindre, og man er hverken illojal, kjerring, inkompetent, egoistisk eller noe av det andre jeg har blitt kaldt her inne om man gjør det. 

Herlighet, blir helt matt😔

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

De aller færreste tar ut alle dager man har krav på. 

Ja, man tar ut ferie. Men tar man ut alle egenmeldinger og sykt barn-dager man kan, bare fordi man strengt tatt kan? 

Jeg mener nei. Men jeg har kolleger som er uenig med meg. (det er sjelden disse blir forfremmet, har jeg lagt merke til.)

Hviljen bransje er det som ikke er underlagt arbeidsmiljøloven? 

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg hadde gjort det på samme måte. Så lenge det er en rett man har etter loven, og det gavner familiens økonomi, så er det jo bare hull i hodet å la mannen være hjemme med sykt barn flere dager enn han må. Jeg hadde tatt de ti første dagene. Og vi hadde gjort det omvendt om det var jeg som tapte inntekt på å være hjemme - da hadde selvsagt mannen vært hjemme med sykt barn.

En no brainer i mine øyne.

Men fint for alle dere som kan ta dere råd til en rekke ubetalte fridager for å gjøre godt inntrykk på arbeidsgiver.

Anonymkode: 778fe...2a7

Nettopp! De som sier de ville gjort det, vet ikke hva de snakker om. 

Ts

Anonymkode: 8ddae...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

De aller færreste tar ut alle dager man har krav på. 

Ja, man tar ut ferie. Men tar man ut alle egenmeldinger og sykt barn-dager man kan, bare fordi man strengt tatt kan? 

Jeg mener nei. Men jeg har kolleger som er uenig med meg. (det er sjelden disse blir forfremmet, har jeg lagt merke til.)

Hviljen bransje er det som ikke er underlagt arbeidsmiljøloven? 

Anonymkode: 8f70b...f47

Det var FERIE det var snakk om. Vedkommende hevdet at man ikke tar ut «mer ferie enn man har behov for». Jeg kjenner jeg ingen i offentlig sektor som ikke gjør det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Det var FERIE det var snakk om. Vedkommende hevdet at man ikke tar ut «mer ferie enn man har behov for». Jeg kjenner jeg ingen i offentlig sektor som ikke gjør det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Når ble det snakk om ferie? Det var vel snakk om FRI?

Burde selvsagt sagt fravær og ikke fri, jeg beklager at det ble uklart. Jeg antok at trådens tema var så åpenbart at ferie ikke kom inn i bildet... 

(Eventuelt svarer du stadig litt på siden og kun på det som fremstiller deg selv best - hvorfor kan du ikke svare på hvilken bransje det er som er unntatt arbeidsmiljøloven?) 

Anonymkode: 8f70b...f47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg hadde gjort det på samme måte. Så lenge det er en rett man har etter loven, og det gavner familiens økonomi, så er det jo bare hull i hodet å la mannen være hjemme med sykt barn flere dager enn han må. Jeg hadde tatt de ti første dagene. Og vi hadde gjort det omvendt om det var jeg som tapte inntekt på å være hjemme - da hadde selvsagt mannen vært hjemme med sykt barn.

En no brainer i mine øyne.

Men fint for alle dere som kan ta dere råd til en rekke ubetalte fridager for å gjøre godt inntrykk på arbeidsgiver.

Anonymkode: 778fe...2a7

Det er ingen som ikke får lønnet sykt barn-dager så lenge de har en arbeidsgiver. Utenom HI's mann da, som åpenbart jobber i en bransje som er unntatt aml... HI skriver forresten i tillegg at hun heller vil ta fri uten lønn når dagene er brukt opp istedenfor at mannen skal være hjemme. Så de velger da å ta fri uten lønn istedenfor at far bruker sine LOVFESTEDE rettigheter hos sin arbeidsgiver.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var FERIE det var snakk om. Vedkommende hevdet at man ikke tar ut «mer ferie enn man har behov for». Jeg kjenner jeg ingen i offentlig sektor som ikke gjør det.

ts

Anonymkode: 8ddae...68d

Flere jeg kjenner som jobber i offentlig sektor anser egenmeldingsdagene og sykt barn-dagene som lovfestede fridager. De passer nøye på å ta ut alt før året har gått og de får ny kvote med "fridager". Jeg vil tørre å påstå at de som mener det samme som HI er de som i snitt bruker flest av sine egne sykedager også. Det har med holdning å gjøre, ikke helse.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Han selger kredittkort på flyplasser eller noe. 

Anonymkode: 49074...1b6

og tjener nøyaktig 6000 kr pr dag. Ingen selgere tjener nøyaktig samme beløp hver dag.

Anonymkode: c8d90...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...