Gå til innhold

Ut med alt sukker !!! Er noen flere med på sukker-kutt ???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke inflammasjon. Jeg husker ærlig talt ikke eksakt hva hun sa, men mye sukker i kosten kan frigjøre ett eller annet som går i blodbanen. Dette fører til smerter.

Jeg er helt enig med deg at sukker kun er negativt for de fysiske helsen. Det er kun kalorier uten et snev av nyttestoffer, og det gir bare ulemper helsemessig. For noen er det sikkert nyttig som kos og velvære psykisk. Jeg misunner de som kan spise en kransekakering uten og spise hele kransekaka. Eller som kan spise godteri kun på lørdag. Der er ikke jeg...

Anonymkode: c97e9...130

Tar du krom ? Hjelper mot søtsug:) 

Olivenbladekstrakt kan hjelpe mot candida i tarmen som virkelig elsker sukker ...! 

Ja sukker stimulerer jo et slags belønnings-senter i hjernen. Som setter igang dopamin som gir følelse av velvære. Man blir hekta. 

https://illvit.no/mennesket/hjernen/sukker-er-narkotika-for-hjernen

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk takk. 

Jeg ønsker ikke noe raffinert el behandlet og det må man vel nesten si sukrin er? Jeg vet ikke helt m KBS men honning og dadler er jo naturlig. Det er viktig for meg. 

Tydeligvis viktig å presisere dette ; selv om man bytter ut hvitt sukker m honning så betyr ikke det man skal hive innpå m honning (hvis man vil ned i vekt). 

Denne tråden handler heller ikke så mye om vekt men om helse ! 

Jeg får ikke et instant sug etter mer sukker når jeg spiser dadler HBS stevia honning som v hvitt sukker. 

Hvitt sukker gir et sug etter mer, det er veldig avhengighetsskapende som heroin. Jeg får heller ikke pels på tennene av honning etc som jeg gjør av sukker ! Jeg får bedre hud av å avstå fra sukker også. 

Jeg har også - SUPERBONUS- mindre sug etter alkohol ! Og det har vært forsket på at alkoholikere ofte er sukker-avhengig - så de burde hvertfall kutte ut sukker !!!! Så slipper man at en avhengighet trigger en annen...? 

Jeg er ingen ekspert men har kjent på kroppen at hvitt sukker «fermenterer» i tarmen - det er kanskje det som er sukker-koma ???

Anonymkode: 53b6a...df0

Sukrin har null kalorier, og påvirker som sagt ikke blodsukkeret ditt, altså får du ikke samme effekten som ved vanlig sukker. Jeg har en liten teskje i havregrøten min hver morgen for jeg liker det bedre når smaken er litt søt (jeg har alltidALLTID vært godtemums), men spiser ikke annet sukker bortsett fra det som er tilsatt i mindre mengder enkelte matvarer, og frukt. Av og til spiser jeg kake, godteri og annet sukkerholdig mat og drikke, men et variert kosthold gir tillatelse for noe kos av og til.

Alkohol er jo basically bare sukker, så det er ikke så rart i grunn :) Men du har grunn til å være stolt! Det er tøft å kutte ut sukker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kuttet ut sukker for 2,5 mnd siden. Går fortsatt bra :) utrolig nok.. er jo omringet av godtemumser. 😅

Anonymkode: 4cb31...775

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man kutter ut hvis helsa mener du bør kutte det ut, men ellers... why? Jeg kommer aldri til å kutte sukker hvis ikke jeg må. Nå har jeg aldri sukkersug uansett, men spiser mye mat som har mye karbohydrater i seg. Driter i det og trener i steden for å ikke kunne spise det jeg vil. 

Anonymkode: bbe6d...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde lavkarbo for noen år siden. Ingen sukker, brød, godteri, ris, pasta osv. Jeg gikk bort fra det etterhvert, og startet igjen med brød og pasta. Men jeg har ikke lenger lyst på godteri, kaker eller noe søtt lenger. Selv ikke hvis jeg får et kakestykke servert eller hvis det står en konfekteske foran meg. Jeg syns det er helt topp! Har absolutt ikke lyst på søte ting lenger, selvom jeg spiser karbohydrater i form av brød eller pasta. Jeg skjønner ikke helt logikken, fordi jeg elsket sjokolade før jeg startet på lavkarbo.

Anonymkode: 4eb04...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg levde lavkarbo for noen år siden. Ingen sukker, brød, godteri, ris, pasta osv. Jeg gikk bort fra det etterhvert, og startet igjen med brød og pasta. Men jeg har ikke lenger lyst på godteri, kaker eller noe søtt lenger. Selv ikke hvis jeg får et kakestykke servert eller hvis det står en konfekteske foran meg. Jeg syns det er helt topp! Har absolutt ikke lyst på søte ting lenger, selvom jeg spiser karbohydrater i form av brød eller pasta. Jeg skjønner ikke helt logikken, fordi jeg elsket sjokolade før jeg startet på lavkarbo.

Anonymkode: 4eb04...8fd

Kanskje du er avvendt? 

Anonymkode: c97e9...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fler enn meg som sliter litt ekstra med søtsuget nå før jul? Marsipan, kokosmakroner, brente mandler, karamell med julevri...  Avisene er fulle av oppskrifter, i butikkene må du kjøre sikksakk rundt stablene med julekaker. Det er over alt!

Jeg har vært helt sukkerfri i 13 uker og det har gått helt fint. Jeg trodde jeg var ferdig med dette!

Anonymkode: c97e9...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er avvendt? 

Anonymkode: c97e9...130

Ja, ihvertfall fra sukrose. Spiser jo enda brød og pasta, så ikke alle karbohydrater. Men har ikke lyst på sukrose (hvitt sukker) mer i det hele tatt.

Anonymkode: 4eb04...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må skjønne at alle ikke er like. :) spiser alt bortsett fra godteri, kaker og brus. Hvis jeg spiser litt, klarer jeg ikkr å stoppe. Får sååå mye mer energi uten snop.

Anonymkode: 4cb31...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker kaprer hjernens belønningssystem.

https://www.iflscience.com/brain/here-s-what-happens-your-brain-when-you-give-sugar-lent/ 

"Like drugs, sugar spikes dopamine release in the nucleus accumbens. Over the long term, regular sugar consumption actually changes the gene expression and availability of dopamine receptors in both the midbrain and frontal cortex. Specifically, sugar increases the concentration of a type of excitatory receptor called D1, but decreases another receptor type called D2, which is inhibitory. Regular sugar consumption also inhibits the action of the dopamine transporter, a protein which pumps dopamine out of the synapse and back into the neuron after firing.

In short, this means that repeated access to sugar over time leads to prolonged dopamine signalling, greater excitation of the brain’s reward pathways and a need for even more sugar to activate all of the midbrain dopamine receptors like before. The brain becomes tolerant to sugar – and more is needed to attain the same “sugar high.”"

Anonymkode: 9a11d...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...