Gå til innhold

Ut med alt sukker !!! Er noen flere med på sukker-kutt ???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe takk !!! Det står om Liv eller død snart for min del så jeg må bare , en gang for alle, ta helsen min seriøst ! 

Anonymkode: 53b6a...df0

Da klarer du det helt fint. Verst den første uka. Etter den andre er du inni det 👍

Anonymkode: 5c2be...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da klarer du det helt fint. Verst den første uka. Etter den andre er du inni det 👍

Anonymkode: 5c2be...aec

Takk!! Må være sterk ! Droppe alko også 

Anonymkode: 53b6a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er med!! Har i tre uker nå hatt en kamp med meg selv ang sukkerkutt. Klarte det i 6 dager, men viljen sprakk. Nå er det vanskeligere enn noen gang. Og jeg endte opp med å spise mer sukker enn til vanlig fordi jeg tenkte for mye på det. Har spist mer godteri hele uken her enn på en vanlig måned. Burde vi lage oss en liten oppdate som vi kan sende ut hit hver uke eller nå «sukker fri 1 uke»/«sukkerfri 2 uker»? Begynner fra i morgen da - fredag. Ja, rette dagen å starte på.

Har barn i hus som «samler» lørdagsgodt i en hylle. Det må jo få stå. Men jeg har hatt lei uvane med å bare må smake litt på. Det og isen i frysen blir værst. Noen råd?

Anonymkode: adbc0...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er med!! Har i tre uker nå hatt en kamp med meg selv ang sukkerkutt. Klarte det i 6 dager, men viljen sprakk. Nå er det vanskeligere enn noen gang. Og jeg endte opp med å spise mer sukker enn til vanlig fordi jeg tenkte for mye på det. Har spist mer godteri hele uken her enn på en vanlig måned. Burde vi lage oss en liten oppdate som vi kan sende ut hit hver uke eller nå «sukker fri 1 uke»/«sukkerfri 2 uker»? Begynner fra i morgen da - fredag. Ja, rette dagen å starte på.

Har barn i hus som «samler» lørdagsgodt i en hylle. Det må jo få stå. Men jeg har hatt lei uvane med å bare må smake litt på. Det og isen i frysen blir værst. Noen råd?

Anonymkode: adbc0...51c

Jeg har hevet ut alt jeg men har ingen andre i hus enn meg selv. 

Behynne i morgen ja ! Jeg vil kutte ut alle raske karb på sikt. Spise mere paleo og plantebasert. 

Orker ikke føle meg som en zombie lenger ...!!! 

Velkommen inn , dette klarer vi !!! En dag av gangen . 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

👏👏👏👏 jeg har klart det. Nå skuler hvit ris på meg fra skapet men den får stå inntil videre. 

Anonymkode: 53b6a...df0

Så flink du er! Det er hardt å kutte sukker, for det er faktisk avhengighetsskapende. Prøv å alltid ha frukt og grønt i huset, slik at når du får det verste suget så kan du heller ta deg et eple eller en gulrot. Fruktsukker er nå engang sukker det og - men er den gode typen, heldigvis. 🙂 Det hjelper faktisk! Den første uka synes jeg alltid er verst, for ofte så er det ikke det at jeg har så innmari lyst på noe, men at jeg av vane går i godteskuffen og henter noe - og SÅ får lyst på mer. Så fort du heller henter deg en liten klase druer eller et eple istedet, vil du samtidig som du får tilfredsstilt godtesjuka fylle magen og bli litt mett - og da pleier som regel den verste hungeren å gi seg.

Hvit ris er ikke nødvendig å kaste - kroppen trenger til en viss grad karbohydrater. Men i stedet for å koke en vanlig porsjon (som er 3 dl elns?) så holder det i massevis å koke 1 dl ris til middagen og heller fylle "tomrommet" på tallerken med grønnsaker! 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fokus skrev:

Så flink du er! Det er hardt å kutte sukker, for det er faktisk avhengighetsskapende. Prøv å alltid ha frukt og grønt i huset, slik at når du får det verste suget så kan du heller ta deg et eple eller en gulrot. Fruktsukker er nå engang sukker det og - men er den gode typen, heldigvis. 🙂 Det hjelper faktisk! Den første uka synes jeg alltid er verst, for ofte så er det ikke det at jeg har så innmari lyst på noe, men at jeg av vane går i godteskuffen og henter noe - og SÅ får lyst på mer. Så fort du heller henter deg en liten klase druer eller et eple istedet, vil du samtidig som du får tilfredsstilt godtesjuka fylle magen og bli litt mett - og da pleier som regel den verste hungeren å gi seg.

Hvit ris er ikke nødvendig å kaste - kroppen trenger til en viss grad karbohydrater. Men i stedet for å koke en vanlig porsjon (som er 3 dl elns?) så holder det i massevis å koke 1 dl ris til middagen og heller fylle "tomrommet" på tallerken med grønnsaker! 🙂

Har kuttet ut ris, men har et tips: Hvis man river litt blomkål med rivjern og blander i risen så blir porsjonen både større og sunnere. Jeg synes det smaker bedre også.

Jeg spiser forøvrig frukt til faste tider og jeg måler mengden. Frukt trigger meg på samme måte som sukker. Jeg kan spise to epler, en drueklase og en hel honningmelon på styrten, og da er jeg like langt. Men for de som klarer å styre seg og bare ta litt, så er det ypperlig med frukt!

Anonymkode: c97e9...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3: 

En liten oppdatering : jeg har ikke spist sukker (eller hvit ost som jeg har vært helt avhengig av) siden jeg laget tråden. 

Fikk voldsomt lyst på sukker i går. 

Har spist glutenfri rundstykker, risotto og frukt så får jo i meg karb, men altså IKKE HVITT RAFFINERT SUKKER. 

Har vært litt irritabel og vondt i hodet (men det har jeg alltid !) 

men føler meg bittelitt mere våken ? 

Skal trappe ned på kaffe og alkohol også. 

Kanskje jeg kan møte julebordsesongen litt slankere og komme inn i mine gamle kjoler  :) 

 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dag 3: 

En liten oppdatering : jeg har ikke spist sukker (eller hvit ost som jeg har vært helt avhengig av) siden jeg laget tråden. 

Fikk voldsomt lyst på sukker i går. 

Har spist glutenfri rundstykker, risotto og frukt så får jo i meg karb, men altså IKKE HVITT RAFFINERT SUKKER. 

Har vært litt irritabel og vondt i hodet (men det har jeg alltid !) 

men føler meg bittelitt mere våken ? 

Skal trappe ned på kaffe og alkohol også. 

Kanskje jeg kan møte julebordsesongen litt slankere og komme inn i mine gamle kjoler  :) 

 

Anonymkode: 53b6a...df0

Jeg har spist litt honning i teen også samt juice. 

Må vel trappe ned her og. Gå over til urtete:) 

Ts. 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener kutte ut unødvendige kalorier i form av godteri. ;) Og i noen tilfelle kutte ned på unødvendige kalorier i form av fint brød, pasta. 

 

Vanlig sukker er laget av sukkerroer. Fruktsukker, altså sukker fra eple, druer, modne bananer er også sukker. 

Sukker er ikke gift. 

 

Når det er sagt, jeg er helt med på det å kutte ut unødvendig sukker fra godteri, boller og brus! Og frukt inneholder fiber og vitaminer som er bra for kroppen. Synes bare overskriften er misvisende.

Anonymkode: 205fa...80d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen "abstinenser" da jeg sluttet med sukker, men så spiste jeg ikke veldig mye sukker heller. Aspartam, derimot, gikk det mye av. Magen har blitt helt bra og muskelsmerter har blitt mye bedre. Smaksløkene har virkelig våknet. Men jeg plages av hvor søtt alt smaker. Spiser mye kokte og ovnsbakte grønnsaker og det er ikke godt med søt middag!

Jeg har gått ned 5 kilo, det er gøy!

Anonymkode: c97e9...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ingen "abstinenser" da jeg sluttet med sukker, men så spiste jeg ikke veldig mye sukker heller. Aspartam, derimot, gikk det mye av. Magen har blitt helt bra og muskelsmerter har blitt mye bedre. Smaksløkene har virkelig våknet. Men jeg plages av hvor søtt alt smaker. Spiser mye kokte og ovnsbakte grønnsaker og det er ikke godt med søt middag!

Jeg har gått ned 5 kilo, det er gøy!

Anonymkode: c97e9...130

Aspartam er hvertfall gift 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo, så har kuttet ut det aller, aller meste av sukker. Det eneste av sukker jeg unner meg er sukker i varer jeg ikke kommer bort fra som f.eks. tyttebærsyltetøy. (Hvorfor finnes det ikke sukkerfritt??) Jeg spiser også små mengder kaker/is når jeg er på besøk og får det servert, da det er mye lettere enn å måtte forklare hvorfor jeg ikke spiser det, for så å må småkrangle med verten om at jeg ikke ønsker noe annet heller :) 

Ellers unner jeg meg litt Nidar Vill Mørk Melkesjokolade av og til, siden det inneholder mye mindre sukker enn andre melkesjokolader. Sukkerfrie sjokolader smaker pyton, i tillegg til at jeg blir dårlig i magen av de, og at jeg nå synes de smaker altfor søtt - alt smaker veldig søtt når man går sterkt ned på sukkeret. Jeg drikker sukkerfri brus, iste og lignende av og til, men også det synes jeg kan smake altfor søtt. Skulle ønske det fantes brus med mindre søtsmak, da det nesten smaker vondt av og til!

Kan minne alle om at etter en stund vil du slutte å ha lyst på sukker og andre usunne karbohydrater (hvit ris, hvitt brød, o.l.). Det er nesten som en avhengighet der du må gjennom avrusning. :fnise: Når du kommer ut i den andre enden vil du føle deg mye bedre, blodsukkeret vil være mye mer stabilt, og du kan fint gå forbi sjokoladehyllen på butikken uten å bare mååå dra med deg 3-4 ting som jeg en gang gjorde.

Men et tips er å bytte ut sukkeret med noe annet. Ikke bare fjern det helt i starten, med mindre du er flink nok til å gå cold turkey. F.eks. jeg har byttet ut sukkerholdig brus og syltetøy med sukkerfritt. Sjokoladen har blitt byttet ut med Nidar sin med mindre sukker, og istedet for ris lager jeg blomkålris. Istedet for brød spiser jeg knekkebrød med masse frø. Spiser også masse grønnsaker, gjerne som snacks. :) 

Anonymkode: 38af6...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Aspartam er hvertfall gift 

Anonymkode: 53b6a...df0

Kilder takk. :) 

Anonymkode: 38af6...1ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes bare overskriften er misvisende.

 

På hvilket vis? Sukker er for meg hvitt tilsatt raffinert slik du putter i teen. Ts

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder takk. :) 

Anonymkode: 38af6...1ec

Google 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.9.2018 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er med!! Har i tre uker nå hatt en kamp med meg selv ang sukkerkutt. Klarte det i 6 dager, men viljen sprakk. Nå er det vanskeligere enn noen gang. Og jeg endte opp med å spise mer sukker enn til vanlig fordi jeg tenkte for mye på det. Har spist mer godteri hele uken her enn på en vanlig måned. Burde vi lage oss en liten oppdate som vi kan sende ut hit hver uke eller nå «sukker fri 1 uke»/«sukkerfri 2 uker»? Begynner fra i morgen da - fredag. Ja, rette dagen å starte på.

Har barn i hus som «samler» lørdagsgodt i en hylle. Det må jo få stå. Men jeg har hatt lei uvane med å bare må smake litt på. Det og isen i frysen blir værst. Noen råd?

Anonymkode: adbc0...51c

Hei, hvordan har det gått i helgen m deg ? :) 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 22.10, Tipptoppi skrev:

Synes dere skal se folkeopplysningen sin episode om sukker. Den ligger på NRK nett-tv og et veldig interresant 

Den episoden kom samtidig som at det kom frem at regjeringen har tapt 500 millioner fordi folk kjøper mindre godteri og sukkerholdige varer (trolig grunnet sukkeravgiften, men også mye grunnet at folk klarer å lese seg opp selv på helse og sunnhet).

Så det programmet skuffet meg utrolig mye. Sukker er ikke farlig i seg selv, men Folkeopplysningen utelukket flere seriøse studier hvor det viser hvor galt det kan gå med økt sukkerinntak (fedme, diabetes, sukkeravhengighet, ødelagte tenner osv.) Det virket nesten som at de hadde bestemt seg på forhånd, og med vilje vinklet det slik at man skal tro at sukker er helt greit. 

Anonymkode: 3aa46...8fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den episoden kom samtidig som at det kom frem at regjeringen har tapt 500 millioner fordi folk kjøper mindre godteri og sukkerholdige varer (trolig grunnet sukkeravgiften, men også mye grunnet at folk klarer å lese seg opp selv på helse og sunnhet).

Så det programmet skuffet meg utrolig mye. Sukker er ikke farlig i seg selv, men Folkeopplysningen utelukket flere seriøse studier hvor det viser hvor galt det kan gå med økt sukkerinntak (fedme, diabetes, sukkeravhengighet, ødelagte tenner osv.) Det virket nesten som at de hadde bestemt seg på forhånd, og med vilje vinklet det slik at man skal tro at sukker er helt greit. 

Anonymkode: 3aa46...8fd

Det programmet er jo ren propaganda blant flere andre. 

Anonymkode: 53b6a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo noen flere som er klare for å stå imot fristelser denne uken ? :) 

på torsdag hev jeg ut alt m hvitt raffinerte sukker og rårørsukker fra hyllene. Jeg har gått fra å drikke te m minst 3 teskjeer sukker i 5 ganger om dagen til to kopper te m litt honning. Kuttet ut saft som jeg drakk sikkert minst 3 glass med.  

Har også kuttet ut ost helt og ettersom jeg var helt avhengig. Merker jeg dagdrømmer mye om pizza og sjokolade ! Hehe 

Anonymkode: 53b6a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...