Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ha vært merker etter en slåsskamp hvor han fikk juling. Han hadde også en fyllekrangel med dama, og oppførte seg rabiat pga det. Forsøkte å hoppe ut av en bil i fart, og kjørte ut i grøfta med sin egen bil den kvelden BT ble drept så han var såpass busy at politiet mente han ikke kunne være gjerningsmannen men helt solid alibi hadde han ikke. Det var en som hjalp han å få bilen opp av grøfta samme dagen som politiet garantert har avhørt. Bilen kan han jo ha villet lakke om, og bytte dekk på pga skader den fikk da den havna i grøfta. Finsdal fra Kripos sa i retten at sporene rundt Perry var undersøkt, og at det ikke var noe mer i den historien. Altså ble han vel mer eller mindre sjekket ut av saken.

Anonymkode: 53072...5e2

At Jahr bruker så mye plass på Perry i boka og serien, når fakta som fremkommer ellers forteller at han var lite sannsynlig som gjerningsmann, tyder på dårlig research eller ønske om dreie fokus vekk fra fetteren

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud jeg må bare le. Tror dere virkelig at saken blir løst her inne på KG med en masse spekulasjoner?

Anonymkode: 17da1...797

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Delgado said:

At Jahr bruker så mye plass på Perry i boka og serien, når fakta som fremkommer ellers forteller at han var lite sannsynlig som gjerningsmann, tyder på dårlig research eller ønske om dreie fokus vekk fra fetteren

Ja. Perry var lite sansynelig, men ikke umulig. Det samme kan man vel si om fetter'n, men hvordan han praktisk sett skal ha klart, og hatt tid til å gjennomføre drapet skjønner jeg ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Herregud jeg må bare le. Tror dere virkelig at saken blir løst her inne på KG med en masse spekulasjoner?

Nei. :) Vi har ikke nok info til å klare det, og kan kun komme med teorier basert på info tilgjengelig for alle, men at det har kommet fram noen gode teorier her som kanskje kan være til hjelp er fullt mulig.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spekulasjoner? Det må da lov til å vise interessere for saken, og diskutere teorier - ut i fra det som har kommet fram i saken. Ryktespredning blir jo slettet.

Anonymkode: 826f6...380

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am more interesting in questions that can be answered as a simple yes or no, substantiated as a fact.  I am just going to assume here that the topic of Birgitte's injuiries did not get much attention in these tv-series, in regards/respect for Birgitte's parents. I will ask this question again, whether or, whether not  X-ray were involved, regarding the autopsy,  in finding out the full extent of her injuries ? and if this did not occur, I will see this as dereliction, plain and simple. 

Endret av Crabs and IceWater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Delgado skrev:

Jahr var ikke ute etter å finne ut hvem gjerningsmannen er. Hans poeng var å vise det kritikkverdige i at politiet droppet etterforskningen av åpenbart interessante kandidater, for å gå etter fetteren på relativt tynne indisier ift moduskandidatene. Dette gjør han ved å presentere to moduskandidater. Det forklarer og hvorfor han begrenser seg til disse to moduskandidater, selv om der var flere å ta av. Det er nok med de to for å illustrere poenget. Vi trenger ikke alle detaljene som alle kandidatene for å forstå Jahrs poeng.

Anonymkode: 87f7c...632

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Crabs and IceWater skrev:

I am more interesting in questions that can be answered as a simple yes or no, substantiated as a fact.  I am just going to assume here that the topic of Birgitte's injuiries did not get much attention in these tv-series, in regards/respect for Birgitte's parents. I will ask this question again, whether or, whether not  X-ray were involved, regarding the autopsy,  in finding out the full extent of her injuries ? and if this did not occur, I will see this as dereliction, plain and simple. 

Skadene er beskrevet i bok og tv-serie. 

Anonymkode: 33da5...566

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You said, before, that whomever caused Birgitte's death might have returned to the scene and ventured behind the gate. I do, now, see this as being a possibility, but for now, I  will not explain the reasoning behind it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Crabs and IceWater skrev:

Are there talks of X-rays ?

Se dokumentaren. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Skadene er beskrevet i bok og tv-serie. 

So, in these tv-series and books, are they talking about the X-rays,and what has been revealed to them ,regarding the full extent of her injuries ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Crabs and IceWater skrev:

So, in these tv-series and books, are they talking about the X-rays,and what has been revealed to them ,regarding the full extent of her injuries ? 

Les bøkene, se tv-serien. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tanker om Fetteren som kanskje noen kan svare på/diskutere.

Kan det være mulig at han faktisk var i Kopervik så sent som 01.30, men at han løy om tidspunktet av redsel for å bli mistenkt?...

Men da lyver jo også faren, evt at han duppet av og ikke hadde kontroll på tiden.

Og hvordan kunne fetteren unngått å bli tilgriset av blod?...

Jeg har hele tiden tenkt at det må være han, men nå er jeg mer i tvil. 

Anonymkode: 57256...c64

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen tanker om Fetteren som kanskje noen kan svare på/diskutere.

Kan det være mulig at han faktisk var i Kopervik så sent som 01.30, men at han løy om tidspunktet av redsel for å bli mistenkt?...

Men da lyver jo også faren, evt at han duppet av og ikke hadde kontroll på tiden.

dette spørsmålet har et enkelt svar: Fetteren er frikjent. Han har ikke gjort det.

Anonymkode: 87f7c...632

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, nå kan det vel faktisk skje at en frifinnelse kan være feil også? Det at han er frikjent kan vel ikke si med 100% sikkerhet at det ikke er ham?

Jeg tror ikke de har fullstendig kuttet ut fetteren i saken, selv om han er frikjent og ikke har status som mistenkt engang. Klart de undersøker spor videre også med tanke på ham. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne i lagmannsretten mente det var mest sannsynlig at han hadde gjort det, og han ble som kjent dømt i erstatningssaken.

altså er han aldri blitt helt frikjent.

og frikjennelsen i straffesaken mot han betyr at det ikke kunne bevises utover enhver tvil at han gjort det. 

Det er dette dommen sier, ikke at han IKKE har gjort det

selvfølgelig er han inkludert i etterforskningen nå, men de har sett bort fra tilståelsen, og fokuserer kun på tekniske spor

Endret av Delgado
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fetteren eller ikke (for jeg ser mange grunner til at det faktisk kan være ham), så tenker jeg også på måten misbruket mot Birgitte og drapet ble gjort på. Det sier kanskje en del om gjerningsmannen. Tyder det ikke på en litt umoden seksualitet, altså dette med å bruke gjenstand/fingre nedentil? I tillegg til mye følelser hos drapsmannen, panikkartet, med tanke på den unødvendig brutale volden mot hodet.

Endret av sitruskvinne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du spørre om. Og her er vi ved et sentralt punkt: Hvor mye blod ville en gjerningsmann ha fått på seg etter å ha drept BT? Professor Bjørnar Olaisen, formann i 'Den rettsmedisinske kommisjon', sa i retten at han hadde "vanskelig for å tro" at gjerningsmannen kan ha påført BT skadene uten selv å ha blitt tilsølt av blod - også på klærne.

Hva skjer når du slår et menneske med en "hammerlignende gjenstand" gjentatte ganger, og påfører hodet så store skader at det ligger hjernemasse igjen på veien? Du løfter armen for å slå - gjentatte ganger, og det kan sprute blod som ender opp i håret og ansiktet, samt på jakka. Det kan også komme blod på bukse og sko. Politiet fant aldri spor av blod på fetterens klær eller sko (jeg vet ikke om politiet undersøkte sykkelen hans og om de fant blod der). Fetteren har også forklart at han var blodig på hendene, og at han tok med blodige hender på grinda. På grinda som leder inn til stedet hvor BT ble funnet fant politiet et fottøyavtrykk, men ingen blodige avtrykk etter hender.

Ifølge fetterens "tilståelse" så skal han ha vasket av seg blod og jord i et vann som ligger like i nærheten. Når vi vet at det var overskyet og ingen måne den natta, så har altså fetteren sittet/stått ved vannkanten - praktisk talt i stummende mørke - og vasket av seg blod..... som han umulig kunne se (han kunne nok kjenne at hendene var klissete). Husk, det var ingen gatelys på Gamle Sundvei, og gatelysene fra Sundveien når ikke inn dit. Deretter skal fetteren ha syklet på måfå rundt i Kopervik sentrum - med blodige klær - fordi han ble full av angst og fortvilelse, før han til slutt syklet hjem. Neste dag skal han så ha blitt observert i de samme klærne.

Jeg vet ikke om fetteren drepte sin kusine. Men når man sjekker funn fra drapssaken opp mot fetterens forklaring og politiets teori, så er det etter min mening mye som ikke henger sammen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...