Gå til innhold

Argumenter som irriterer deg.


Isambard

Anbefalte innlegg

"Du som mann kan ikke si noe om...". Eventuelt kvinne/barnløs etc. Jo, det er fullt mulig å diskutere ting selv om man ikke er det bestemte kjønnet.

Som om kun personlig erfaring er relevant i diskusjon, og alle som ikke tilhører den bestemte gruppa ikke skal kunne uttale seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Alle kilder og påstander jeg liker er sanne og alt jeg misliker er usant".  Ingen som sier det rett ut, men er sånn enkelte argumenterer. 

Eventuelt: "All kritikk jeg er uenig kommer fra folk som kun er ute etter å spre hat". 

Anonymkode: 53c62...f24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som svarer : det er BARE å tenke positivt.. 

Det er det for helvete ikke. Om det hadde vært BARE å tenke positivt så hadde vel alle vært glade og ingen problemer mer. Jævla fint. I en drømmeverden. 

Skjønner det er godt ment men sånne fortjener en smekk. 

Anonymkode: cdaae...563

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blir konfrontert med statistikk en ikke liker:’statistikk kan brukes til å si hva som helst!’, selvfølgelig uten å peke på noe konkret feil i statistikken.

 

Eller noe jeg kun har opplevd på kvinneguiden. Når konfrontert med en spørreundersøkelse som viser at personen tar feil:’jeg ble ikke spurt i den undersøkelsen’.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, herzeleid said:

Når en blir konfrontert med statistikk en ikke liker:’statistikk kan brukes til å si hva som helst!’, selvfølgelig uten å peke på noe konkret feil i statistikken.

Eventuelt "Wikipedia er ikke en kilde, alle kan skrive der". uten å vise til at den aktuelle wikipediasiden er dårlig.  Skal man legge listen der så kan man jo like gjerne si "Nettsider og bøker er ikke kilder for alle kan lage nettisider og skrive bøker". 

Anonymkode: 53c62...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2018 den 10.01, Isambard skrev:

Hvilke usaklige "argumenter" er du lei av å se? Jeg har en lang liste men vil starte med:

-"Det er ikke en menneskerett å......".  - Hva så? Er det forbudt å ønske ting?

- "Hvorfor snakker du ikke heller om......" - Fordi nå snakker vi om noe annet.

- "Ingen tør å snakke om......." - Oftest brukt om noe absolutt alle snakker om hele tiden.

-Norge kan ikke ta imot hele Afrika.

-Jeg er ikke rasist, men...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt "Wikipedia er ikke en kilde, alle kan skrive der". uten å vise til at den aktuelle wikipediasiden er dårlig.  Skal man legge listen der så kan man jo like gjerne si "Nettsider og bøker er ikke kilder for alle kan lage nettisider og skrive bøker". 

Anonymkode: 53c62...f24

Det er ikke andres jobb å ettergå og sjekke kildene dine - det er din jobb å utøve kildekritikk. 

Å fremlegge wikipedia som "bevis" er på linje med et annen irritasjon-argument - å slenge ut en påstand og kreve at andre motbeviser en, ellers er det en selv påstår riktig.

Det er da for svarten ens egen jobb å begrunne og underbygge det en mener og påstår - og ens egen jobb å sørge for å bruke seriøse kilder.

En skal være kritisk til både bøker og nettsider - det ER mye lureri der ute. Men sørge for at det en referer til er skrevet av folk med fagkompetanse, utgitt/lagt på nett på steder hvor det er faglig kontroll og redaktøransvar. 
 

Anonymkode: d897a...4a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke andres jobb å ettergå og sjekke kildene dine - det er din jobb å utøve kildekritikk. 

Å fremlegge wikipedia som "bevis" er på linje med et annen irritasjon-argument - å slenge ut en påstand og kreve at andre motbeviser en, ellers er det en selv påstår riktig.

Det er da for svarten ens egen jobb å begrunne og underbygge det en mener og påstår - og ens egen jobb å sørge for å bruke seriøse kilder.

En skal være kritisk til både bøker og nettsider - det ER mye lureri der ute. Men sørge for at det en referer til er skrevet av folk med fagkompetanse, utgitt/lagt på nett på steder hvor det er faglig kontroll og redaktøransvar. 
 

Anonymkode: d897a...4a2

Wikipedia har gode, utfyllende kildereferanser, løpende oppdateringer ved mangelfulle opplysninger, feedback fra interesserte over hele verden og masse relevant på litteraturlistene. Hvis ikkw wikipedia er en god kilde som er enkel å etterkontrollere, så vet ikke jeg hva som er det.

Anonymkode: d79a1...3f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglig kontroll og redaktør er ikke noen garanti for at innholdet er bra. Se bare på Minerva. 

Anonymkode: d79a1...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

En skal være kritisk til både bøker og nettsider - det ER mye lureri der ute. Men sørge for at det en referer til er skrevet av folk med fagkompetanse, utgitt/lagt på nett på steder hvor det er faglig kontroll og redaktøransvar. 

Anonymkode: d897a...4a2

Hadde det bare vært så enkelt. Det er mye lureri der ute- når det gjelder publikasjoner av forskningsartikler osv. Vet ikke om du har hørt om p hacking/ data dredging. Selv om det er snakk om mennesker med kompetanse og bra rykte, så er det ikke gitt at vedkommende er ærlig eller har gode intensjoner med data han/ hun fremsetter. 

Aftenposten hadde en artikkel om hvordan de fikk publisere en falsk artikkel, men jeg betaler ikke for aftenposten, så vet ikke detaljene https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jPAgrq/For-8000-kroner-ble-ren-svada-til-vitenskap--og-Aftenpostens-journalister-til-professorer

Når galskapen råder i samfunnet ønsker mange av oss å tro på vitenskap og fakta, men hva gjør vi når selv den er gjennomsyret av ego, korrupsjon og egeninteresser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, magikeren skrev:

Hadde det bare vært så enkelt. Det er mye lureri der ute- når det gjelder publikasjoner av forskningsartikler osv. Vet ikke om du har hørt om p hacking/ data dredging. Selv om det er snakk om mennesker med kompetanse og bra rykte, så er det ikke gitt at vedkommende er ærlig eller har gode intensjoner med data han/ hun fremsetter. 

Aftenposten hadde en artikkel om hvordan de fikk publisere en falsk artikkel, men jeg betaler ikke for aftenposten, så vet ikke detaljene https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jPAgrq/For-8000-kroner-ble-ren-svada-til-vitenskap--og-Aftenpostens-journalister-til-professorer

Når galskapen råder i samfunnet ønsker mange av oss å tro på vitenskap og fakta, men hva gjør vi når selv den er gjennomsyret av ego, korrupsjon og egeninteresser?

Det er noe av det mest skremmende vi står ovenfor fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke andres jobb å ettergå og sjekke kildene dine - det er din jobb å utøve kildekritikk. 
 

Anonymkode: d897a...4a2

Ingen som tvinger deg til å ettergå den. Men om du ikke vil sjekke kvaliteten på kilden så har du heller ingen grunn til å kommentere kvaliteten på den heller. 

Anonymkode: 53c62...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å anklage folk som ikke er rasister for å være det fordi de ser seg nødt til å påpeke det i diskusjoner etter å ha sett alle usaklige beskyldningene hagle tidligere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi er i (sett inn årstall)..." Som om det i seg selv er et argument for noen ting.

Anonymkode: 5b9a2...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som tenker alt for smått, og bruker det som "argument" for hvordan de innbiller seg at hele verden fungerer. 

Ett bittelite sted i for eksempel Russland eller Canada opplever "kulde-rekord" noen få dager iløpet av en vinter. Da kommer det alltid noen tullinger med ha ha ha, ja dette er den "globale oppvarmingen" ja!! HAHAHAHAHA Men bare fordi noen slike veldig små steder er veldig kalde i noen få dager. Det har jo selvfølgelig INGENTING med hvilken retning hele jordkloden går i, totalt sett, de neste årene og tiårene fremover. 

Eller i en tråd som handler om kosthold, og det kommer inn på blant annet vitamin-mangel og feilnæring. Så kommer det en eller annen fjott som snakker om at de som fattig student overlevde hovedsaklig på knekkebrød og havregryn i noen få uker eller måneder. Ettersom dette vissnok gikk greit for dem for en kortere periode, så burde det by på null problemer å leve på denne måten flere ÅR i strekk. 

Anonymkode: 4eac0...c95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdoter og personlige erfaringer. Det er greit nok å si "min erfaring er .... ", men enkelte argumenterer med "min erfaring er ...... så derfor må det være sånn for alle endre!. 

 

Anonymkode: 53c62...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...