Gå til innhold

Argumenter som irriterer deg.


Isambard

Anbefalte innlegg

Hvilke usaklige "argumenter" er du lei av å se? Jeg har en lang liste men vil starte med:

-"Det er ikke en menneskerett å......".  - Hva så? Er det forbudt å ønske ting?

- "Hvorfor snakker du ikke heller om......" - Fordi nå snakker vi om noe annet.

- "Ingen tør å snakke om......." - Oftest brukt om noe absolutt alle snakker om hele tiden.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punkt to hos deg, whataboutism, er det som irriterer meg aller mest. Uansett hva man diskuterer, så er det alltid en eller annen (eller flere), som må påpeke at uføre/eldre/arbeidsledige/andre i Norge heller ikke har det helt optimalt. Det har de sikkert rett i, men det er som oftest helt irrelevant i forhold til hva det blir snakket om.

Sist sett i morges i et kommentarfelt under en artikkel hos nrk.no som påpeker at litt i strid med hva folk har en tendens til å tro, så går det stadig fremover i verden. Folk får vaksiner, helsehjelp og utdanning i større og større grad og ting ser lysere ut for stadig flere, også i de landene vi brukte å omtale som u-land - men hvorfor ofret ikke artikkelforfatteren en tanke til de eldre i Norge?? Argh.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppførsel som blir forklart med "han er bare  ærlig" og lignende. Som om det gjør det noe mer greit. 

 

Anonymkode: 5ffb0...2b3

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig oppførsel som blir forklart med "han er bare  ærlig" og lignende. Som om det gjør det noe mer greit. 

 

Anonymkode: 5ffb0...2b3

Den er jeg enig i :laugh:

Alle mulige stygge og sårende kommentarer er liksom OK fordi man er "ærlig" og "står for det". En ærlig drittsekk er fortsatt en drittsekk.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er et argument, men når folk sier eller skriver "ferdig snakka" kjenner jeg at jeg blir litt varm.

Anonymkode: 72eea...f82

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Ikke for å være...." (det ordet som da følger, ofte "rasist" eller "frekk") er det man da faktisk er, så forstår ikke hvorfor man skriver det.

- "Hallooooo!" Når ble det et argument?

- Stråmenn. Det er det MYE av og det er så usaklig og useriøst.

Anonymkode: 2559f...005

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om dette er et argument, men når folk sier eller skriver "ferdig snakka" kjenner jeg at jeg blir litt varm.

Anonymkode: 72eea...f82

Det er fordi det er en hersketeknikk. De er ment å sette deg ut.

Anonymkode: ce669...41a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drittlei av "Vi overlevde jo vi!" hver gang det er snakk om ting som har med sikkerhet å gjøre. Om det være seg sykkelhjelm, setebelter, barneseter, ikke la barna gå til sjøen alene før de kan svømme, etc. (Ja, jeg har små barn).

Ja, du overlevde, men det var faktisk endel (flere enn i dag) som ikke gjorde det!

 

Anonymkode: d3336...d16

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen forsøker å diskutere visse grupper som begår terror-handlinger. så er det ofte noen som påpeker at ""Men kristendommen var jo sånn og sånn for 1 000++++ år siden!!"" og derfor er det liksom "helt greit" med noen som begår terror og vold i dagens samfunn. Dette er jo selvfølgelig bare tåpelige bortforklaringer. De vil heller diskutere hvordan kristendommen var for over 1000 år siden, isteden for å diskutere andre religioner eller kulturer i dag. Men kristendommen er jo selvfølgelig veldig mye bedre nå. De brenner for eksempel ikke mistenkte hekser eller trollmenn på bålet lenger. Men i andre deler av verden er det fremdeles helt normalt å begå "æresdrap" mot blant annet homofile / lesbiske. 

Eller dersom en "flyktning" begår kriminalitet, så er det tydeligvis EKSTREMT viktig å påpeke at mesteparten av registrert kriminalitet begås av nordmenn (iallefall "norske statsborgere") og derfor er det vissnok veldig "rasistisk" å snakke om lovbrudd begått av noen andre... 

Anonymkode: 4eac0...c95

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sikker på at han ikke bare er deprimert?" som om det er umulig at det faktisk finnes ufølsomme drittsekker der ute. Selvfølgelig kan det være depresjon, men det virker som om det kommer opp i samtlige tråder som omhandler en dust av en kjæreste/samboer/ektemann, og uansett skal det forklares med en mulig depresjon (depresjon i seg selv er ikke en unnskyldning for å være drittsekk altså, da oppsøker man hjelp). Kan ikke huske at det nevnes i nærheten av like ofte om det er en kvinne som oppfører seg helt urimelig.

Anonymkode: 2b5d6...660

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kvinne er kvinne verst" brukes så snart en kvinne kritiserer en annen kvinne for noe som helst. Det brukes som en hersketeknikk for å holde oss på plass, og det er rett og slett ikke riktig at kvinner er så jævlige mot hverandre. Tvert imot, kvinner er faktisk langt flinkere enn menn til å ta vare på og hjelpe hverandre. Menn kan kritisere andre menn så mye de vil uten å bli beskyldt for å være misunnelige og vanskelige, og det samme bør være mulig for kvinner. Det er dessverre ikke bare menn som lirer av seg det der, det er mange kvinner også. De tyr gjerne til det argumentet fordi det gjør dem uangripelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men det var faktisk endel (flere enn i dag) som ikke gjorde det!

 

Anonymkode: d3336...d16

tenor.gif.56a6dff02aab1bab3bfdda62354a75c4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Stråmenn

Anonymkode: ceed4...692

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

- "Ikke for å være...." (det ordet som da følger, ofte "rasist" eller "frekk") er det man da faktisk er, så forstår ikke hvorfor man skriver det.

- "Hallooooo!" Når ble det et argument?

- Stråmenn. Det er det MYE av og det er så usaklig og useriøst.

Anonymkode: 2559f...005


Nå føler jeg meg litt dum, men hva er stråmenn?

Anonymkode: 7d06b...872

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 


Nå føler jeg meg litt dum, men hva er stråmenn?

Anonymkode: 7d06b...872

Det er å tillegge motstanderen meninger han ikke har, og så angripe disse meningene (kalt stråmenn, siden de ikke er ekte). 

"Jeg er imot dødsstraff for nasking" 

"Jasså? Så det er altså helt greit å stjele fra andre nå? Hva om du hadde en butikk og jeg stjal fra deg?" etc.

Veldig vanlig i diskusjoner på nettet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig oppførsel som blir forklart med "han er bare  ærlig" og lignende. Som om det gjør det noe mer greit. 

 

Anonymkode: 5ffb0...2b3

Og at de benytter seg av ytringsfriheten... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle âme

Eg hater å diskutere med folk som kjem med hersketeknikker. T.d en gang blei eg kalla trangsynt pga eg var imot pelsdyrnæringa, for at eg «ikkje såg den andre sida.» Eh jo, men eg er ikkje enig? Er eg då trangsynt?! 

Kom på én ting til; Å vere misunnelig viss en kritiserer nokon. Okei, et døme, en viss mammablogger som har 0 utdannelse, lever av å selge barna sine på bloggen, har ikkje venner og er så desperat på klikk at ho omtrent legger nakenbilder ut på bloggen, men ho tjener veldig bra. Om en kritiserer henne, då er en misunnelig! Kva er det å vere misunnelig på?! Pengene?? Penger er virkelig ikkje verdt alt det! 

Endret av Belle âme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest usaklige "argumentet" på kloden må være "nå ble jeg krenket"..... Så flott! Du ble krenket! Da vant du selvsagt diskusjonen :ironi:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kritiserer noen som er vakrere rikere, mer suksessfull, har større pupper etc så er man misunnelig. Dersom man er morstander av skattelette til de rikeste, høyere appanasje til de kongelige osv, er man misunnelig. Dersom man mener det er galskap å bruke 100 000 på en design eske i en verden hvor mange sulter, er man misunnelig. Dersom man er motstander av dagens store kroppsfokus og kritiserer bloggere som fokuserer på å ta selfie med flat mage rett etter fødselen er man misunnelig og en mobber. Det er også mobbing å ha en røykeloven som begrenser røykere mulighet til å røyke hvor de vil, og dersom legen tar opp sin pasients røyking. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går på personangrep, "Du er så dum du som.." eller andre og mer stygge fraser. Det er da ikke argumenter, men dårlige forsøk på å psyke ned den den andre part for å "vinne". Jaha ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...