Gå til innhold

Argumenter som irriterer deg.


Isambard

Anbefalte innlegg

7 timer siden, herzeleid skrev:

"Du generaliserer" brukt som om det var et reelt argument. Generalisering er en viktig og nødvendig statistisk metode som lar oss si noe om tendenser. Dessverre har det fått et dårlig rykte, og det virker som noen føler seg opplyste når de anklager andre for generalisering, uten at de forstår hvor viktig og riktig generalisering ofte er. 

 

Så enig, så enig.

Enkelte forskere har ikke annet å bidra med enn å si at alt er komplisert og at man egentlig ikke kan si noen ting om noe som helst.

(Jo, på gruppenivå kan man si noe, skruller) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når folk svarer med spørsmål i stedet for å faktisk svare på spørsmålet. Et dårlig forsøk på å sno seg unna/hersketeknikk. 

Anonymkode: 68216...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lager sine egne definisjoner av ord og begreper. Skal man holde på slik så vil man jo alltid ha rett. Det er jo bare å endre definisjonen av "rett" til "Å ha rett betyr at man mener det samme som meg". 

Anonymkode: f7842...afe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en nabo gjør noe som ødelegger for flere naboer så får man høre at man må passe sine egne ting eller flytte selv..

Anonymkode: ec9b9...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en nabo gjør noe som ødelegger for flere naboer så får man høre at man må passe sine egne ting eller flytte selv..

Anonymkode: ec9b9...e0a

Dette er ikke et argument.

Anonymkode: a70fd...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som forveksler preferanser med moral. 

Ola er en flott mann, han liker eldre lubne damer.  Kristian er lite sympatisk, han liker tynne damer som er yngre enn han. 

 

 

Anonymkode: c3691...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2020 den 2.56, Alkoholist skrev:

"Det var ikke det jeg sa", når det i aller høyeste grad ikke var til å unngå å tolke det som om det var nettopp det vedkommende sa. 

Eller når folk sier "Det var ikke det jeg sa" når man kanskje siterte de feil på 1 ord.  

Anonymkode: 57424...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane

At man må anerkjenne en person sine følelser, uavhengig av hvor lite rasjonelle de er. Gjelder spesielt i diskusjoner der det handler mer om moral enn hva som er juridisk rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2020 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke en borforklaring. Den eneste store terrorhandlingen på norsk jord etter 2. verdenskrig er utført av en kristen mann. Du får ikke skviset innimellom en muslimsk stråmenn i rene fakta. :ler: Kristendom er som enhver annen overtro ekstremt farlige greier. Bare fordi vi i dagens Norge kun har noen få grupperinger av kristne fundamentalister som utgjør en reell fare så betyr ikke det at kristenfundamentalister ikke eksisterer i beste velgående og trives med å ødelegge liv rundt forbi i verden.

Anonymkode: 3bb30...071

Har du hørt sånn tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdotiske bevis. "pfft, det er ikke farlig å drøyke når man er gravid, jeg kjenner en som gjorde det, og hennes unger er helt normale"... åja, da så, da kan vi jo bare se bort ifra all forskningen gjort av høyt utdannede og erfarne forskere, med titusener av personer, tilfeldig utvalg og gode metoder, som viser det motsatte.. 

"MINE barn er sånn og sånn, så da må du ha gjort noe galt om ikke dine er sånn også". Eh, nei.. 

Stråmenn. 

Anonymkode: 1d4a0...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 22.01, Isambard skrev:

Det er å tillegge motstanderen meninger han ikke har, og så angripe disse meningene (kalt stråmenn, siden de ikke er ekte). 

"Jeg er imot dødsstraff for nasking" 

"Jasså? Så det er altså helt greit å stjele fra andre nå? Hva om du hadde en butikk og jeg stjal fra deg?" etc.

Veldig vanlig i diskusjoner på nettet. 

Men hva med i real life, da? Mener du liksom at det bare er på nettet at folk slenger om seg med stråmenn? Det er ikke noe mer greit i det virkelige livet, selv om du kanskje tror det.

 

:P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Men hva med i real life, da? Mener du liksom at det bare er på nettet at folk slenger om seg med stråmenn? Det er ikke noe mer greit i det virkelige livet, selv om du kanskje tror det.

 

:P 

😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heimebane
26 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Men hva med i real life, da? Mener du liksom at det bare er på nettet at folk slenger om seg med stråmenn? Det er ikke noe mer greit i det virkelige livet, selv om du kanskje tror det.

:P 

Jeg har til gode å bli møtt med en stråmann i det virkelige liv. I en verbal diskusjon kan man ikke selektivt sitere eller bruke stråmenn i samme grad. Man blir tatt på det med en gang, og da må man stå for det. På nett kan man bare unnlate å svare videre, eller fortsette å vri seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, heimebane skrev:

Jeg har til gode å bli møtt med en stråmann i det virkelige liv. I en verbal diskusjon kan man ikke selektivt sitere eller bruke stråmenn i samme grad. Man blir tatt på det med en gang, og da må man stå for det. På nett kan man bare unnlate å svare videre, eller fortsette å vri seg unna.

Jeg håper vitterlig ikke du tok det jeg skrev seriøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimebane
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Jeg håper vitterlig ikke du tok det jeg skrev seriøst :)

Det er jaggu ikke godt å vite da ironi gjør seg dårlig i skriftlig form 😉

Jeg hater når meningsmotstandere vrir på argumentene mine på en usaklig måte. Jeg synes moderatorer burde bli flinkere å slå ned på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest heimebane

Fant forøvrig en toppkandidat just nu:

"Er man hvit er man automatisk rasist, samme hvor gode tanker eller intensjoner man måtte ha. Men det gjør ingen ting, betydningen av ordet rasisme er så utvannet i dag."

Legitimering av fordommer, forskjellsbehandling, generalisering etc. fra krenkede etnisk norske er jeg så fantastisk lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, heimebane skrev:

Det er jaggu ikke godt å vite da ironi gjør seg dårlig i skriftlig form 😉

Jeg hater når meningsmotstandere vrir på argumentene mine på en usaklig måte. Jeg synes moderatorer burde bli flinkere å slå ned på slikt.

Ironi var det, og en stråmann eksemplifisert. Derav også geipetrynet :) Men ja, det er fryktelig irriterende og symptomatisk for dette forumet generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 16.20, herzeleid skrev:

"Du generaliserer" brukt som om det var et reelt argument. Generalisering er en viktig og nødvendig statistisk metode som lar oss si noe om tendenser. Dessverre har det fått et dårlig rykte, og det virker som noen føler seg opplyste når de anklager andre for generalisering, uten at de forstår hvor viktig og riktig generalisering ofte er. 

 

Så lenge man gjør det klart at det er en generalisering er det ok. Samtidig er det også greit noen ganger å si noe om hvorfor noe er slik det er, og litt mere rundt, for ting er ikke alltid svart-hvitt. Det er noen som er litt for ukritiske og også folk som kommer med feilinformasjon, og anklager alle av en viss type mennesker for å være sånn og sånn. 

Anonymkode: 9a870...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes argumenter som at slik har det alltid vært, det er ikke vits i å forandre, er dårlige. Når ting har vært som de er lenge har vi jo samlet inn litt data på om hvordan der har fungert, men fordi om det "alltid har vært sånn" så betyr vel ikke det at nye løsninger og idéer ikke kan være bedre. 

Anonymkode: 9a870...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...