Gå til innhold

Da tre ble fire ❤


Pupsilure

Anbefalte innlegg

Saken min hos nav ordnet seg og jeg er veldig lettet! 😀 Har styra så fælt den siste uka, for å få tak i opplysningene nav krevde, og fått kjenne på smerter jeg ikke har hatt tidligere. Har pressa meg altfor hardt, og ikke tatt det med ro når jet har fått vondt. Nå er formen så dårlig at jeg klarer mye mindre enn før. Måtte på biblioteket for å levere bøker i går. Fikk bare parkert og gått inn på biblioteket, så hadde jeg allerede ganske vondt. Tvang gjennom litt shopping på senteret allikevel, fordi min psykiske helse trenger å gjøre noe annet enn å bare være hjemme. Men fy søren for noen smerter jeg fikk! Vagget meg gjennom tre butikker, kjøpte noen gaver jeg uansett måtte få kjøpt snart, og kom meg til bilen, helt ødelagt, nesten så jeg satt i bilen og gråt :( Angret på at jeg dro. Lå våken i en time i natt fordi det var vondt uansett hvilken stilling jeg lå i. Sovnet heldigvis igjen. Men våknet med vondt. Og har vondt her jeg ligger på sofaen. Drittlei av å ikke kunne gjøre noe særlig. Ser veldig svart på at det er ca 3,5 mnd igjen, og at jeg blir tyngre...

De nye smertene sitter i halebeinet. Jeg fikk påvist skjevt halebein forrige svangerskap. De prøvde å manipulere det på plass, men klarte ikke. Forskjellen på smertene jeg har fra halebeinet,  og de jeg har fra bekkenløsning/låsning er at halebeinet verker nesten konstant, det hjelper ikke å legge seg ned, noe som hjelper godt mot de andre smertene. Jeg lurer på om halebeinet nå er litt irritert fordi jeg har vært i så mye aktivitet, og at hvis jeg tar det helt med ro i noen dager, så kanskje det blir bedre. Men så er ikke det så lett, jeg har ting som må gjøres. Et stort barn som må kjøres og følges på speideren, svømming, halloweenfest og tannlegen denne uka. Mannen jobber mye overtid for tiden, og får ikke blitt med. Gruer meg mest til svømmingen, for der må jeg sitte på en hard benk i litt over en time. Pleier å få veldig vondt, og tør nesten ikke tenke på hvordan det blir nå som formen er ekstra dårlig :( Det er på torsdag, og mannen må selvfølgelig jobbe/være med på noe greier med jobben. Har lyst til å droppe det. Men syns ungen bør få dratt på svømmingen. Bassenget er åpent for alle, så jeg kan betale for å være i vannet selv samtidig, men det er så innmari kaldt, så jeg tror ikke jeg orker. Er bortskjemt med 34 grader på gravidsvømmingen 😂

Ikke alt er dritt da. Lillemor sparker og spreller masse. Mannen og 8 åringen er snille og greie. Jeg har gode venninner her og stortrives i vårt nye hus og nabolaget :) Og så kan jeg holde meg inne på en dag som dette, mens andre må ut i snøkaoset 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres utrolig kjipt ut å ha sånne invalidiserende smerter :( Veien blir liksom så innmari lang, bokstavelig talt, både fysisk og psykisk. Hang in there :troest:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Diamant20 skrev:
 

Kan du ikke ta med en pute å sitte på når dere skal på svømming?

Jeg skal vurdere det, men vet ikke om jeg tør 😂 Burde selvfølgelig bare gjøre det!

I dag har formen vært bedre! Har tatt det med ro store deler av dagen, og virker som det har hjulpet. Ordna litt til Halloween på kvelden, skar ut gresskar, sminka 8 åringen skikkelig skummelt, og delte ut masse godteri uten å få vondt 😀😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gravid-drømmene altså! Jeg drømmer SÅ mye. I natt var det blant annet om nabounger som brøyt seg inn hos oss og spiste opp alle muffinsene jeg hadde bakt, resten av røra og glasuren. Jeg ble så irritert! Det handlet også om noen monstre, som foreldrene mine trodde på, og mente de hadde sett, mens jeg forsøkte desperat å forklare dem at det ikke fantes. Ble fortvilet over at de trodde på sånt tull. Og så var jeg på en slags privat klinikk for å operere etellerannet, og der møtte jeg ei venninne, og vi fant ut hvor det var best lunsj, og spiste masse is. Jeg føler hele natta går med til drømmer, men husker dem som regel kun med en gang jeg våkner. I dag husket jeg dem litt lenger enn vanlig. Jeg har en teori om at jeg drømmer så mye fordi babyen sparker og spreller og forstyrrer meg i søvne. Jeg drømmer også mye mer enn vanlig dersom jeg sover uten pute, med musikk, med uvant nattøy eller andre ting jeg ikke pleier, som forstyrrer meg litt. 

Halloween var kjempegøy for 8 åringen i går. Kompisen han var hos hadde pyntet huset skikkelig bra, og det ble servert de kuleste og skumleste rettene 💀 Godteribøtta hadde vært ganske full, men var på god vei til å bli tømt 🤣 Sånn er gutten min. Kjørte en annen unge hjem, og han hadde spist 3 ting fra bøtta si. Det var ikke like gøy å vaske bort sminke, falsk hud, glidelås og blod fra ansiktet hans da. Men han var skikkelig fornøyd med kostymet! 

I dag får jeg besøk av venninne og baby. Føler egentlig et stort behov for å rydde og vaske her, men jeg tør faktisk ikke å ta sjansen på det. Så da får det se ut som det gjør. Jeg skal gå bort til butikken og kjøpe noe lunsj, men styrer ikke noe mer enn det. Livredd for å få skikkelig vondt igjen :( Er blitt bedre nå, fordi jeg har tatt det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekken og halebein er mye bedre! Skal sies at jeg har tatt det veldig med ro. Det er så godt å ikke ha de forferdelige smertene! Men det går jo på bekostning av hva jeg kan gjøre av aktiviteter da. Så jeg kjeder meg endel. Men det er bedre å kjede seg enn å ha vondt.

Babyen har vært litt roligere i to dager nå, og jeg syns det er litt skummelt. Hun sparker og spreller, men det er svakere bevegelser. Og noe mindre enn vanlig. Men fortsatt en god del bevegelse altså. Brukte akkurat doppleren, og fant fin hjertelyd på ca 140. Men merker jeg har veldig lyst på en ultralyd også... Har bestilt time til 3d om 4 uker, så jeg får bare vente til da, med mindre det skulle bli enda mindre liv. Jeg opplevde for 1-2 uker siden at hun hadde en dag med lite bevegelse, men da lå hun nok litt rart bare, for det ble som normalt igjen dagen etterpå. Så det er nok ikke noe å bekymre seg for nå heller. 

Nå er jeg 26+5 etter menstermin. Har ei venninne som fikk sønnen sin i denne uken. Husker jeg så han på sykehuset et par uker senere. Han var så ekstremt liten og skjør, veide akkurat 1 kg da jeg så han. Går veldig bra med han i dag, 6 år gammel. :)

Fikk gravidjakke i posten i går. Ble bare halvfornøyd. Jakka var forsåvidt fin, men jeg så bare tjukk og ikke gravid ut i den. Her er den: https://www.bonprix.no/produkt/mammajakke-med-hette-justerbar-vidde-mork-oliven-970298/

Jeg tror jeg beholder den, orker ikke sende tilbake, og den var helt grei. Foreløpig har jeg god plass uten å ta opp utvidelsesglidelåsene. Men kan nok hende jeg må det i vinter. Jeg har jo 3-3,5 mnd igjen til babyen kommer, og magen skal vokse mye fremover!

Har enda ikke hatt 24 ukers kontroll pga legestyr :( Skulle ha første time med ny lege i går, men så hadde hun sykt barn. Fått time på fredag. Jeg tenker litt på glukosebelastningstest for tiden, og skal be om å få den. Men tror jeg må be om å ta den hos furst, da jeg ikke klarer å sitte på stol på venteværelse i to timer. Har hørt at de har gode lenestoler der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å lese at du ikke har så vondt lenger👌men skjønner at du kjeder deg da🙄det gjør jeg også siden jeg ikke klarer alt det jeg pleide før.. 

Jakka så fin ut på bildet!😁 du har vel en god del mer igjen å vokse,så ser du mer gravid ut etterhvert? Jeg synes selv jeg så mer tjukk ut enn gravid,uansett hva jeg hadde på meg,helt til uke 30..da synes jeg det var en gravid jeg så i speilet,ikke en lubbis😂🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TeamWP skrev:
 

Så godt å lese at du ikke har så vondt lenger👌men skjønner at du kjeder deg da🙄det gjør jeg også siden jeg ikke klarer alt det jeg pleide før.. 

Jakka så fin ut på bildet!😁 du har vel en god del mer igjen å vokse,så ser du mer gravid ut etterhvert? Jeg synes selv jeg så mer tjukk ut enn gravid,uansett hva jeg hadde på meg,helt til uke 30..da synes jeg det var en gravid jeg så i speilet,ikke en lubbis😂🙈

 

Jakka var egentlig fin altså, men jeg var ikke forberedt på å se så tykk ut 😂 Har brukt en trang Bergans ulljakke til nå, og den ser jeg veldig gravid ut i. Men den er for tynn, så jeg må ha noe tykkere. Den nye jakka er ikke kjempetykk, men jeg tror det skal holde ut og inn av bilen + noen småturer :) Jeg tror nok jeg blir greit fornøyd når jeg får begynt å bruke den :) Det er så kjipt å være i den fasen der man bare ser tykkere ut 🙈 I enkelte klær ser jeg skikkelig gravid ut,  spesielt gravidjeans og trang topp. Men i en stor jakke ser det ut som jeg har kosa meg med litt for mye god mat 🤣 (det har jeg forsåvidt gjort også 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg den lille frøkna har begynt å hikke så jeg kjenner det! Har lurt på når det skulle begynne, for jeg husker det så godt fra storebror lå i magen. Bevegelsene endret seg litt for ca 2 uker siden, og jeg har vært litt bekymret, men det er såppas mye liv, at jeg tror ikke det er noe å være bekymret for egentlig. Det var mer harde spark før, mens nå er det mer romstering og små spark. Det er så rart å tenke på at jeg har en baby i magen! I går fikk storebror kjenne mange spark, og han syntes det var veldig gøy! :)

Jeg har hatt et par dager med skikkelig halsbrann, som ikke ble bedre av samarin engang :( Skikkelig ubehagelig. Ellers er bekkenet omtrent som før. Vondt når jeg gjør ting, smertefritt når jeg er i ro. Har gjort litt for mye i helgen, så hatt skikkelig vondt. Men har til gjengjeld fått gjort masse i huset! Det begynner å bli skikkelig fint og ryddig her nå. Har endelig fått lamper etter 4 mnd uten, blant annet 😂🙈 Og to vegger som var halvmalte har endelig blitt malt ferdig. Ikke av meg da, men jeg dro og kjøpte malingen, så noe har jeg bidratt 😜 Vi trives så godt her, og jeg merker en mye bedre stemning i familien. Huset bringer oss sammen på en måte vi ikke fikk til i det gamle. Babyrommet er fylt til taket med kasser, så tror ikke hun får noe rom med det første. Men det får vi bare tåle. Hun sover nok i dobbeltsenga med meg uansett, og så får mannen finne seg et annet sted å sove ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå babyhikk😍

Ikke sant det er rart å tenke på😁surrealistisk vetu🤭

Så deilig at dere trives så godt,sånn man skal ha det❤👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har lillemor vært så aktiv i noen dager, at jeg nesten er lei. Hun ligger på tvers tror jeg, kjenner bevegelser på begge sider samtidig, skikkelig langt ut på sidene. Det sprelles, sparkes, snus og styres inni der nesten hele tiden. Har pleid å være rolig når jeg gjør ting, men nå styrer hun selv om jeg er i butikken eller holder meg i bevegelse med andre ting. Det er blitt vanskeligere for meg å sove, og hun holder meg våken. 

Vær hos legen i går, og vi snakket blant annet om de 6 dagene jeg fikk plusset på svangerskapet på ordinær ul. Jeg sa jeg er livredd for overtid, og at jeg risikerer å gå max overtid (er det fortsatt 14 dager?) + 6. Hun sa at hun skal sende meg inn på en ekstra ul, samt skrive til Ahus om dette. 

Jeg har fått henvisning til glukosebelastning på furst, da jeg ikke kan sitte på venterommet hos legen i 2 timer pga bekkenet. Skal dra dit neste uke. Veldig spent på det! Tok det ikke forrige svangerskap. 

4. desember skal vi ta 3d ul, og jeg er veldig spent på å få se den lille ❤

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt tror jeg at jeg opplevde at vena cava ble klemt av. Våknet på ryggen med hjertebank, kaldsvetta og var uvel. Føltes som blodtrykksfall, som jeg innimellom får på dagtid. Det hjalp da jeg fikk snudd meg og drukket vann. Ble redd for at Lille har tatt skade av det, for nå er hun kjemperolig :( Jeg vet det sies at mor merker ubehaget før baby. Skal på helsestasjon om en time, så da skal jeg fortelle det.

Jeg tror vi trenger en mykere overmadrass, for det er vanskelig å finne gode stillinger å ligge i. Senga er for hard. Hatt vondt i bekkenet helt siden jeg våknet. Tror jeg hadde vondt i søvne også, for jeg vet at jeg sov urolig og våknet mye. 

I går var vi på foreldresamtale på skolen, og jeg ble sittende på en hard stol i ca 40 min. I tillegg gikk jeg til og fra bilen (5-7 min hver vei), og jeg laget middag. Det var nok til at jeg hadde skikkelig vondt. Det var sånn ca alt jeg gjorde i hele går, resten av dagen og kvelden bestod i å ligge og slappe av. Noen dager tåler jeg mindre enn andre. Kan også ha dager der jeg klarer 2 timer på kjøpesenter uten at det blir helt krise. Nå gruer jeg meg til timen hos helsestasjonen fordi det er så vondt å sitte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til jordmor, så kanskje du kan ligge på den undersøkelsesbenken i stedet for å sitte? Høres ikke godt ut med sånne smerter :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så slitsomt å ha så vondt. Men heldigvis ikke opplevd noe mer til vena cava. Fikk kjøpt meg en myk overmadrass, og ligger litt bedre. :)

Jeg tok glukosebelastning for noen dager siden. Jeg syns ikke drikken smakte så ille, faktisk nesten god. Var vondt å sitte så lenge å vente, men gikk greit nok. Har ikke fått noe info om resultatet, men logget meg inn på furst for å se selv. Det står som kommentar at den er normal. Men selv syntes jeg det hørtes høyt ut. Jeg er 0,1 under øvre referanseverdi... 

Nå har jeg kommet til tredje trimester allerede! Syns det går fort :) Har kjøpt bilstol på black friday salg, 2000 for besafe izi go x1 med base. Ellers har den lille frøkna alt hun trenger av klær, vognbag (Men ikke understell), babygym, leker, vognpose/bilstolpose, og ammepute. Noen flasker har jeg kjøpt og. Seng, stellebord, ammeklær, (og sikkert mye annet) gjenstår. Sikkert flere ting jeg kjøper også, som bæresele og babynest. Men jeg vet at butikkene er åpne etter fødsel også, så jeg ser an behovet :)

Det er så rart hvor lite interessert jeg er i å shoppe, planlegge og ordne denne gangen. Storebror hadde alt på stell i uke 20 eller noe 😂 Babyrommet er for tiden bod, og det tror jeg det skal få bli til sommeren eller noe. Vi må legge gulv på loftet før vi får flyttet tingene, og det er et prosjekt som kommer til å ta tid, så jeg har bare innfunnet meg med at hun ikke får noe rom med det første.

Jeg gleder meg til å få henne ut. Men gruer meg også til å "ødelegge" den gode familiedynamikken vi har i dag. Vi har det bedre som familie enn noen gang før. Mye pga flyttingen tror jeg, og at vi samles på en annen måte i dette huset enn det gamle. Og så kommer det en baby inn her og snur opp ned på alt. Vi kommer til å bli utslitte, trøtte, huset blir rotete og vi voksne blir sure. Jeg vet at jeg kanskje overdriver, men det var så ekstremt med storebror at jeg ikke kan se for meg at det kan bli noe bedre nå. At den nye babyen er noe roligere.

Mannen og jeg er veldig forskjellige på noen områder, blant annet dette med å forberede seg. Jeg klarer ikke så godt å forberede meg mentalt, selv om jeg f.eks vet at det blir slitsomt med lite søvn, så klarer jeg ikke å forberede meg mentalt på det, og dermed takle det bedre. Jeg takler ting like dårlig uansett om jeg vet på forhånd eller ikke. Mannen derimot kan takle det meste så lenge han er forberedt. Er han derimot ikke forberedt på ting, så takler han det hundre ganger verre enn meg. Sist trodde mannen oppriktig (stakkars 😂) at babyer var som på TV. At de sjeldent skrek, at man bare kunne legge de ned og stryke dem over panna, så sovnet de. At hvis de hadde fått bleie, mat og tilbud om et sted å sove, så var alt i orden. Han fikk MEGASJOKK! 🤣 Så ille at han ble deprimert og fikk angstanfall. Han sleit psykisk i flere år, men er blitt så og si frisk igjen etter behandling hos psykolog. Det var noe som lå under overflaten, og hvis ikke baby hadde utløst det, ville noe annet gjort det på et annet tidspunkt. 

Mannen sier nå at han er svært godt forberedt og kommer til å håndtere babytiden mye bedre enn sist. Og sånn som jeg kjenner han kan nok det stemme. Det blir uansett veldig spennende å bli kjent med henne! 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom jobben og fylte ut søknad om permisjon i går. Det var så koselig å være der, fy søren som jeg savner dem!

Min permisjon begynner 27 januar, og avsluttes 20 september. Deretter tar jeg ulønnet til ca 25 november, og avslutter med 5 uker ferie, så jeg har hele desember hjemme med mannen i permisjon. Og så begynner jeg vel å jobbe fra 1 januar da... Men er ikke helt sikker på hva vi gjør med bhg. Hun blir jo født ca midten av februar, og mannen er hjemme med henne fra desember til midten av mars. Vi får vel ikke bhg plass i mars? Men kontantstøtten er jo ganske høy, og jeg har turnusjobb, så leker med tanken på å vente med bhg til august, og ta imot kontantstøtte + jobbe noen kvelder/helger bare. Blir ganske gode penger ut av det, når man får 7500 i kontantstøtte, slipper å betale 3000 i bhg, pluss at jeg betaler lite skatt når jeg jobber lite. Jeg har jo nettopp vært student i 3 år og kun jobbet 36 % (en kveld i uka + hver 4. Fredag, lørdag og søndag) og det gav meg rundt 12 000 (!) utbetalt i mnd, og det var med lønna jeg hadde før jeg ble utdannet. Vi får se hvordan vi løser det. Men uansett må jeg nok jobbe fullt fra januar til mars, mens mannen er hjemme. Vet ikke hvor fornøyd jobben blir med at jeg kommer og jobber litt fullt, for deretter å kutte ned igjen... 

Jeg tok influensavaksine i går, mens jeg var innom jobben, godt å få gjort det :)

Bekkenet var skikkelig vondt i går, og det var veldig vanskelig å sove. Hjalp ikke at Lillemor øvde på noen dansetrinn der inne. 😂 Trodde jeg aldri skulle sovne. Det har blitt mer smerter når jeg ligger enn det var før. Men heldigvis tisser jeg ikke om natta! Hadde en periode på et par uker rundt uke 20, der jeg måtte opp en gang pr natt. 

Om en uke skal vi på 3d ultralyd 😍 Det blir skikkelig spennende! 

Har endelig fått tatt et magebilde nå, måtte bare gå 29 uker før jeg fikk surra meg til det 🙈 Den føles større enn den ser ut.

20181127_092637.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt noen veldig vondt dager nå, og det påvirker humøret veldig også. I dag følte jeg meg bedre, og måtte i noen butikker for å kjøpe ting vi trengte. Men fikk kynnere mens jeg gikk, samt smerter i bekkenet, og i tillegg blodtrykksfall i kassakø. :( Var redd jeg skulle besvime i køen. Det er så ekkelt! Hadde selvfølgelig ikke vann med meg heller. Jeg MÅ huske å alltid ha det i veska. Men nå føler jeg at jeg ikke tør å dra ut med det første, at det er bedre å bare være her hjemme... Magen føles tung og stinn. Den er i veien når jeg bøyer meg ned, og det er så ubehagelig med press på den. Og jeg har mye kynnere når jeg gjør ting for tiden. Ikke bare koselig å være gravid altså. Har så mye jeg skulle gjort, men kroppen vil ikke. Er blitt ekstra sulten den siste tiden, så gjetter at kiloene begynner å komme på nå snart. Veier fortsatt det samme som da jeg ble gravid. Men gjetter det skal på minst ti kg de neste 2,5 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den formen altså... Det er så lite som skal til, og jeg får så innmari vondt etterpå :( Var i bursdag i ca 2,5 time i går, satt i sofa hele tiden. Deretter 30 min på Coop obs med scannemaskin og glad 8 åring som fikk scanne varene. Underveis klarte jeg nesten ikke gå, skikkelig vondt. Jeg blir så lei! Og det er så uforutsigbart for tiden, så jeg ender opp med vondt etter å ha gjort ting jeg trodde skulle gå bra. Før kunne jeg lettere vite at jeg ville få vondt hvis jeg gjorde sånn og slik, og dermed bestemme selv om det ville være verdt det. 

Merker humøret er litt dårlig også. Jeg går jo bare her hjemme, får lite nye input. Har ikke TV engang. Sover mye. Føler meg daff, sliten, stygg og lat. Blir gal av at huset er rotete, men har hverken fysiske eller mentale krefter til å fikse det. Gruer meg til permisjon og å få livet snudd på hodet av baby. Selv om jeg i det minste da slipper bekkensmertene. Var våken i to timer i natt. Halsbrann og vondt bekken. Syns ikke jeg har noe bra sted å slappe av her hjemme nå. Senga er hard og vond, selv med ny overmadrass. Sofaen er skikkelig hard, og jeg angrer på kjøpet... Finner ikke noe bra plass å slappe av. Skulle hatt en god lenestol. Kanskje jeg bare må prøve å få tak i det. Kommer til å trenge den når lille blir født uansett. 

Beklager sutring altså... Jeg prøver å tenke på folk som har det verre enn meg, og det hjelper stort sett ganske bra. :) Det er tross alt bare bagateller dette her. Tror forresten jeg holder på å få senebetennelse i håndleddet av mye mobilbruk. 

Lillemor er ganske aktiv, og spreller med myke bevegelser, så det er veldig koselig. ❤ På tirsdag skal vi på 3d ultralyd, og onsdag er det legetime igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå fin mage ❤️

Men åh, som jeg føler med deg! Husker så godt de dagene ALT gjorde vondt, ingenting hjalp og jeg ikke var i stand til å gjøre noe med det kaoset av en leilighet jeg bodde i. Det er ekstremt frustrerende! Men du, har dere ikke noen som driver med gravidmassasje i nærheten? Kanskje du kan ønske til jul (eller unne deg det nå, for du fortjener det!). Hos fysioterapeut fikk jeg massasje og det hjalp såå veldig. Angrer på at jeg ikke prøvde gravidmassasje, da. 

Vi skaffet også vaskehjelp etterhvert. Hun er min reddende engel altså! Rydder, skifter på senger, vasker osv. Det hjalp spesielt mye når jeg hadde det slik som deg og følte meg helt invalid. Hun kommer fortsatt annenhver uke og jeg kunne ikke vært foruten, for da hadde jeg godt på veggen 😛 

Klem til deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...