Gå til innhold

Da tre ble fire ❤


Pupsilure

Anbefalte innlegg

4. mai, ganske nøyaktig 4 mnd siden, hadde jeg mensen for siste gang. To uker etter der var el, og babyen var ikke til enda. Og nå har jeg en baby på ca 18 cm og 220 gram i magen. Det er helt sykt å tenke på! Jeg syns sønnen min vokser som ugress, men han vokser ikke mer enn ca 8 cm i året. Og denne lille her har vokst 18 cm på 3,5 mnd. Fra å være ingenting, til å bli et sprell levende minimenneske på 18 cm. 💖

11 dager igjen til ordinær ul. Veldig spent på å høre om alt er bra med henne. Kommer ikke til å si at jeg har gensjekke, i tilfelle de ikke sjekker henne like godt da. Og jeg vil også gjerne få bekreftet en gang til at det er jente. Testen hadde 98 % riktig, dvs at to av 100 får oppgitt feil kjønn. 

Bekkenet krangler og begrenser meg veldig. Blir kjedelige dager i senga eller på sofaen. Allikevel får jeg ikke gjort ting som jeg KAN gjøre, f.eks skrive en mail som jeg har utsatt lenge. Er redd for å bli deprimert av dette. Merker at jeg er tiltaksløs. Har jo vært gjennom det en gang før, og jeg klarte meg da. Men det er virkelig kjedelig og frustrerende. Heldigvis er storebror så stor at jeg ikke trenger å bruke kroppen noe særlig. Han kan gjøre alt selv, trenger bare veiledning. Og mannen er ganske allright. Men vi lever fremdeles i kaos i nye huset. Vi har et kjøkken som fungerer dårlig. Vi har ikke TV. 

Men, i begynnelsen/midten av februar er hun her! Bare 5 mnd til 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 +6.

I natt våknet jeg av masse bevegelser fra babyen. Men de er veldig svake. Har lest i den gamle dagboka, og det var mer kraft i storebror. Lurer litt på om morkaka kan ligge foran, men det burde vel blitt sett på ul i uke 11? En uke til ul, så finner ut av det da :)

Bekkenet har vært ganske bra de siste dagene. Men det er fordi jeg ikke har vært utenfor døra. 

Har hatt litt hjertebank i det siste. Veldig plagsomt! Hjertet slår hardere, ikke fortere. Er vanskelig å sove da. 

Veide meg i morges og jeg har gått opp 200 gram siden sist veiing. Fortsatt ca 3 kg under startvekt. Tar nok ikke så lang tid før jeg begynner å gå opp, for jeg spiser som normalt nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19+4

Det har vært mer bevegelser de siste dagene, spesielt når jeg ligger på magen. I natt var de så harde at jeg tror jeg kjente dem utenpå, i ørska. Er ikke helt sikker. 

Fikk melding fra nav om at legen har glemt å krysse av for noe, så jeg muligens mister sykepengene. Fikk frist til 3/10. Jeg skal til legen igjen 26/9. Men mannen vil helst at jeg drar så fort som mulig for å rydde opp i det. Har mye som skjer til uka, så tror jeg venter. Det bør da holde at legen krysser av riktig på neste sylemelding, som starter 27/9. Det var noe med at jeg har vært sykemeldt i 8 uker, og aktivitetsplikt. Legen må krysse av for at det ikke går å tilrettelegge.

Stillingen min er lyst ut, så blir ikke noe jobb på meg før etter perm. Jeg har jo gått gjennom et svangerskap før og da ble jeg ikke bedre før etter fødsel. Sjefen min trengte å vite om det var sannsynlig at jeg kom tilbake, for å få ting til å gå opp på jobb. Og vi ble enige i at det var rimelig trygt for henne å lyse den ut. 

2 dager til ul. Veldig spent! Og nervøs... 

Vært forkjølet de siste dagene, så det har vært en kjip helg sånn sett. Tett i nesa og i hodet, og vond hals. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ordinær ul overstått. Menstermin var 11/2, men hun satt termin til 17/2. Hvis det skulle stemt fikk jeg positiv test 3 dager etter eggløsning. 😂 Jeg VET at termin 17/2 er feil. Det eneste som tyder på at det skulle være riktig er dagens mål, men hva hvis babyen bare er liten? Så dersom jeg nå går på overtid (gikk 9 dager med storebror før det ble oppdaget seteleie og ks) så vil de la meg gå 6 dager ekstra før de gjør noe. Jeg er så redd for overtid, jobber blant annet med barn som har fått multifunksjonshemning pga oksygenmangel ved overtid :( De tre tidlige ul jeg har hatt viste -1, +1 og +3 dager. Og så fikk jeg -6 nå. Nedtur! Kommer til å være streng og legge frem alt jeg har av papirer fra tidlig ul, og datoer for positive tester, dersom jeg må gå lenge over. 

Men det viktigste er at alt var fint med frøkna 💖 Hun ble grundig undersøkt. Det var usikkerhet om nyrebekkenet var stort, så det kom en ny dame inn, men hun mente det var helt normalt. Babyen lå i en merkelig stilling og det var vanskelig å ta gode mål. Jeg måtte gå å tisse, for å lage bedre plass inni der. Nesebeinet var spesielt vanskelig å se, men det ble sett etterhvert. Undersøkelsen varte ganske lenge og ble gjort veldig grundig. Så fornøyd med det 😀

 

Endret av Pupsilure
Fjernet bilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at mye kan skje før den sene terminen som gjør at du likevel kan få indusert fødsel! Jeg kjente veldig på angst for å få sen termin, men jeg ble minnet på at blodtrykk, urin, barnets leie, din helse (sv. diabetes/forgiftning), barnets velbefinnende blir kontrollert underveis. Ta opp bekymringene dine med din kommunale jordmor som kan følge deg opp med utgangspunkt i din termin for å trygge deg! Dessuten skal du ikke være redd for å renne ned fødeavdelingen om du blir bekymret! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym. skrev:

Husk at mye kan skje før den sene terminen som gjør at du likevel kan få indusert fødsel! Jeg kjente veldig på angst for å få sen termin, men jeg ble minnet på at blodtrykk, urin, barnets leie, din helse (sv. diabetes/forgiftning), barnets velbefinnende blir kontrollert underveis. Ta opp bekymringene dine med din kommunale jordmor som kan følge deg opp med utgangspunkt i din termin for å trygge deg! Dessuten skal du ikke være redd for å renne ned fødeavdelingen om du blir bekymret! 

Takk for innspill :) Hun som foretok ultralyden sa at jordmor følger med på veksten til barnet på kontrollene, og at det går an å få endret terminen hvis barnet vokser fort. Men jeg syns det er kjipt allikevel. Ser for meg rigide folk som nekter å se på fakta. Storebror kom 9 dager over termin, og det var ikke fordi fødselen startet, men fordi det ble oppdaget seteleie og jeg krevde ks. Ikke godt å si når han hadde tenkt seg ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært forkjøla i en uke, og syns jeg bare blir verre og verre. Fått munnsår og er skikkelig hoven på leppa i tillegg. Jeg hoster konstant, sover dårlig og våkner med masse størknet slim i svelget så jeg brekker meg. Potte tett i nesa. Gikk glipp av svømmingen til sønnen min forrige uke + min bassengtrening. Og nå er jeg usikker på om jeg går glipp av det denne uken også. :( Pappaen er ikke hjemme og kan bli med i kveld, og foreldre må være med uti det iskalde vannet.

Jeg har kjent spark på utsiden flere ganger de siste dagene ❤ Har virkelig tatt seg opp med bevegelse! Kjenner spark mange ganger hver dag nå. Veldig koselig! Skal prøve å få mannen og storebror til å kjenne snart. Husker det var skikkelig vanskelig å få mannen til å kjenne da jeg var gravid med storebror. Hver gang jeg ropte på mannen fordi det sparket, så sluttet han 😂 

Endret av Pupsilure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så slitsomt!!! Føler med deg❤er akkurat likedan her,bare at jeg har fått forkjølelsessåret på kneet😋 men lurer på om jeg hoster opp lillebror snart🙄blææ vi må få bli friske snart!! Kjipt du går glipp av trening da😞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt forkjøla :( Men tror jeg er på bedringens vei. Hoster mindre.

Jeg mistet helt tellingen på hvor langt jeg er på vei etter at jeg ble satt tilbake. Og er usikker på hvilken uke jeg skal bruke. Jeg vet jo at menstermin er mest riktig. I følge den er jeg.... 20+3 tror jeg. Da er jeg over halvveis 😀😀

Lille frøkna sparker som bare det! Morsomt og rart. Glemmer henne litt, og så plutselig sparker det innenfra ❤ Gleder meg til å møte henne. Men merker også at jeg er preget av å ha hatt kolikkbaby. Babytiden er det tøffeste jeg noensinne har vært gjennom. Tror jeg angret omtrent hver dag. Forventer at det blir utrolig slitsomt og deprimerende. Tenker på ting jeg skulle gjort annerledes med storebror, og hvordan jeg skal gjøre det nå. Men det er jo en helt annen baby som kommer, så det nytter ikke å tenke sånn. Vi kommer til å få andre utfordringer. Jeg ser for meg at hun er helt lik han. Både på godt og vondt egentlig. Hylende liten baby, som ikke ville sove og som det ikke gikk å trøste. Kolikk i 5-6 mnd. Veldig opptatt av leker og mat som litt eldre. Veldig nysgjerrig og selvstendig, sovet godt fra 1 år, tøff og pågående. Liker alt av mat. Lite trass og sutring. Flink på skolen og sosialt, smart unge. Lillesøstra kan jo bli helt motsatt, og kanskje jeg får en rolig sovebaby? ❤ Men også en kresen og trassig treåring, som jeg ikke kan slippe løs på lekeplassen, men må underholde, og ha på fanget. Jeg må prøve å tenke at vi starter med helt blanke ark i forhold til hvordan hun er. Nytter ikke å forvente noe basert på storebror, for hun er jo seg selv uansett. Men skal prøve å bruke erfaringen som mamma uansett. Huske at det går over, uansett om det er kolikk, trass eller andre utfordringer. 

Husker ikke om jeg har skrevet noe om det, men det så lenge ut som han skulle bli enebarn. Vi fikk fødselsdepresjon begge to (ikke diagnostisert, men er rimelig sikker). Mannen ville ikke ha flere barn, i mange år, men etter hvert ble han klar. Omveltningen med å få en ny sjef i huset var så stor for oss, og babyen hylte i mange mange timer hver dag i ca et halvt år. Vi var fullstendig utslitte og nedbrutte. En evig jakt etter noe som kunne fungere (massasje, kiropraktor, manuellterapeut, fysio, ammete, fenikkelte, minifom, bæretøy, white noise osv), søvnmangelen, byssing og bæring samt støyet tok helt knekken på oss. Jeg hadde ingen morsfølelser for han før han var mange måneder gammel. Var bare lei av alt. :(Huff, det er fælt å tenke på... Men jeg følte meg fanget i et mareritt vi ikke klarte å våkne fra. All jobben og søvnmangel føltes ikke verdt det for en unge jeg ikke brydde meg om. Jeg fantaserte om å kjøre vogna ut i elva. Helt sykt! Tror jeg og mannen psyket hverandre ned endel også, ved å klage mye til hverandre + konkurrere om hvem som var mest sliten/hadde gjort mest/sovet minst. I etterkant har vi blitt 8 år eldre, vet at alt går over, lært masse om oss selv og hverandre, mannen har fått psykologhjelp pga angst og depresjon som lå under overflaten men blusset opp da storebror ble født. Vi har mange verktøy for å takle dårlige perioder nå, og er mye sterkere som par. Og så har vi jo sett hvilket fantastisk menneske den hylende bylten viste seg å være ❤❤❤ Ville jo aldri vært foruten han nå! Det var definitivt verdt det! Klarer ikke å se for meg at Lillesøster er noe i nærheten så bra som han. Men jeg vet jo at folk sier det, så hun er helt sikkert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at dere hadde en slik opplevelse forrige gang. Sterkt av deg og dele :hjerte: Denne gangen håper og tror jeg det blir annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tøft å lese om hvordan dere hadde det. Skjønner godt at det gikk mange år før det ble aktuelt med nummer to. Som du sier er dere jo på et helt annet sted nå. Ingen barn er like, men jeg tror man har mer trygghet og ro likevel som andregangs. Jeg føler det i alle fall sånn. Mye var vanskelig, men tiden går - og det går over til slutt det og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode ord, dere :) Det går nok bedre denne gangen, og jeg kommer også til å benytte helsestasjonen mer aktivt hvis det blir for ille. Har hørt at helsesøstrene her vi bor nå er fantastiske! Og at det er mer fokus på fødselsdepresjon nå enn for 8 år siden.

Formen er som før. Vondt i bekkenet og ryggen. Har også hatt halsbrann noen netter, og tatt samarin.  Frøkna er veldig aktiv og gir solide spark. Veldig gøy!

Jeg kastet opp nesten ut av det blå en dag vi kjørte bil?! Måtte ofre veska mi, da mannen ikke rakk å stoppe :( Jeg rakk heldigvis å ta ut de viktigste tingene, resten ble kastet. Lurer på om det var blodtrykksfall, hadde en del av de forrige svangerskap. 

Har begynt å tenke litt på 3d ul. Kunne vært gøy + at jeg gjerne vil følge med litt ekstra på størrelsen hennes siden jeg ble satt litt tilbake. Jeg er ca 22 uker nå, så det er aktuelt om rundt 4 uker. 

Vekta er fortsatt på ca -2 kg i forhold til før gravid. Men i dag har jeg vært umettelig, helt merkelig. Så kan nok hende jeg begynner å legge på meg snart. Sist gikk jeg opp ca 12 kg. Men denne gangen var startvekta det samme som høygravid-vekta sist 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo ikke begynt å kjøpe noe enda, i stor kontrast til forrige svangerskap! Men nå vurderer jeg å starte. Eller hvertfall kjøpe en vognpose som er på tilbud hos babybanden nå. Easygrow nature med dun og forlengerdel. Men klarer ikke å bestemme meg for farge, og å faktisk gjennomføre det. Jeg tror denne vegringen min handler om at jeg driver å declutter huset, pga mindre plass, og et ønske om å leve minimalistisk. Jeg orker ikke rot og unødvendige gjenstander. Føler tingene våre spiser meg opp. Jeg vil ha det helt ryddig og kun de tingene vi trenger. Men jeg trenger jo vognpose?! Eller, frøkna kommer til å trenge det om 4 mnd. Kanskje jeg også er litt redd for at noe går galt, og at jeg mister babyen? Men det var jeg sist gang og, og jeg shoppet noe vanvittig allikevel! Jeg forstår ikke meg selv, da jeg er en meget erfaren shopper. 🤣 Jeg har jo ikke begynt å tenke på babyrommet enda heller (selv om interiør og innredning er min aller største interesse) så kanskje det handler om at jeg egentlig gruer meg, og ikke vil ta ordentlig inn over meg at det kommer en ny sjef i huset som skal bestemme når og om jeg får sove, om jeg får dusje og spise.

Og hvis jeg kjøper vognposen, så vet jeg ikke hvilken farge jeg skal velge. Det står mellom den blå, den grå og den rosa. Blir det dumt med blå til jente?

Screenshot_20181017-111451_Facebook.jpg

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.10.2018 den 11.15, Pupsilure skrev:
 

Jeg har jo ikke begynt å kjøpe noe enda, i stor kontrast til forrige svangerskap! Men nå vurderer jeg å starte. Eller hvertfall kjøpe en vognpose som er på tilbud hos babybanden nå. Easygrow nature med dun og forlengerdel. Men klarer ikke å bestemme meg for farge, og å faktisk gjennomføre det. Jeg tror denne vegringen min handler om at jeg driver å declutter huset, pga mindre plass, og et ønske om å leve minimalistisk. Jeg orker ikke rot og unødvendige gjenstander. Føler tingene våre spiser meg opp. Jeg vil ha det helt ryddig og kun de tingene vi trenger. Men jeg trenger jo vognpose?! Eller, frøkna kommer til å trenge det om 4 mnd. Kanskje jeg også er litt redd for at noe går galt, og at jeg mister babyen? Men det var jeg sist gang og, og jeg shoppet noe vanvittig allikevel! Jeg forstår ikke meg selv, da jeg er en meget erfaren shopper. 🤣 Jeg har jo ikke begynt å tenke på babyrommet enda heller (selv om interiør og innredning er min aller største interesse) så kanskje det handler om at jeg egentlig gruer meg, og ikke vil ta ordentlig inn over meg at det kommer en ny sjef i huset som skal bestemme når og om jeg får sove, om jeg får dusje og spise.

Og hvis jeg kjøper vognposen, så vet jeg ikke hvilken farge jeg skal velge. Det står mellom den blå, den grå og den rosa. Blir det dumt med blå til jente?

 

Hvordan går det der? Vi har ikke begynt å kjøpe noe særlig enda selv, kun kjøpt ett par bodyer og en bilstolpose. Vi har jo en del fra sist gang, men må jo kjøpe inn en del nytt da det ikke blir samme kjønn. :) 

Ble det så du kjøpte vognpose? Hvilken farge kjøpte du? Og nei, blå til jente er ikke dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Azalea skrev:
 

Hvordan går det der? Vi har ikke begynt å kjøpe noe særlig enda selv, kun kjøpt ett par bodyer og en bilstolpose. Vi har jo en del fra sist gang, men må jo kjøpe inn en del nytt da det ikke blir samme kjønn. :) 

Ble det så du kjøpte vognpose? Hvilken farge kjøpte du? Og nei, blå til jente er ikke dumt. :)

Jeg kjøpte den rosa faktisk 😀 Hadde ikle trodd jeg skulle gjøre det, for jeg liker det litt kjønnsnøytralt. Men den er nydelig! Har også fått kjøpt vognbag (stokke trailz nordic blue, limited edition). Har kun sett den brukt på finn, men for langt unna til å kjøpe. Og så plutselig hadde de den i en nettbutikk, så jeg skyndte meg å kjøpe. Den ble solgt en kort periode i fjor, så flaks at jeg fikk tak i den, og på salg i tillegg! Har ikke vognunderstell og sittedel enda da. Og så var jeg på en bruktsalgsmesse og handlet masse fint! Kjøpte bilstolpose (voksi), ergobaby ammepute og MASSE babyklær. Ca 10-20 kr plagget for helt strøkne fine klær, ser ubrukt ut. Jeg kjøpte i str nyfødt til ett år. Skikkelig fine klær, mye hvitt og lys lilla. Flere ulldresser også. Ble 6 stappfulle bæreposer 😂 Bodyer, pysjer,  bukser, strømpebukser, luer, dresser, smekker. Veldig fornøyd! Så nå har jeg kommet over shoppe-angsten tror jeg 😃 Men har ikke begynt å tenke på bilstol, seng og stellebord enda.

Ellers har jeg en nedtur pga problemer med nav. Orker ikke å skrive så mye om det nå. Men legen har gjort mye feil og nav vil stanse sykepengene mine. Har i tillegg skikkelig vondt i bekkenet nå, så alt er litt dritt... 

Men baby spreller og magen vokser ❤ Jeg tror vi har bestemt navnet. Jeg har hvertfall bestemt meg, og begynt å kalle henne det 😂 Mannen liker navnet godt, men er redd det er litt for sært. Alle jeg har sagt det til syns det er fint, og ikke rart. Hvis jeg bruker navnet nok kommer vi til å bli så vant til å kalle henne det at noe annet føles feil. Det er hvertfall planen min. 😜

Endret av Pupsilure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke! Det begynner å bli kaldt, og jeg begynner å bli tjukk 🙈 Har en tynn ulljakke som er det eneste som passer for tiden. Nå er jeg ikke utafor døra hver dag, og når jeg er ute er det stort sett å gå til og fra bilen. Men går jo noen turer i nabolaget med venninner også, og det bør jeg fortsette med. Så da må jeg vel kjøpe en gravidjakke. Babyen kommer i midten/slutten av februar, så jeg er høygravid i den kaldeste tiden. Jeg har vært inne på bonprix og kikket på jakker. De har noen fine der. Men jeg er skeptisk til å kjøpe klær til meg selv på nett. Og jeg lurer på om jeg kommer til å trenge sånn babydel, slik at jeg kan bære babyen i bæresele, og ha jakke over oss begge. Eller om det er sånt som ikke blir brukt? Og hvis det er noe som blir brukt, bør jeg ta en tynnere jakke, og heller ha godt med klær under nå før fødsel, for etter fødsel vil det jo bli varmere ute og jeg vil ha behov for tynnere jakke. 

Med storebror var det ikke noe behov for en bærejakke. Jeg vurderte det vel ikke engang. Hadde bæresele, men brukte den ikke så mye. 

Kanskje jeg bare skal kjøpe en ordentlig vinterjakke nå. Og hvis babyen vil bæres hele tiden, så får jeg heller kjøpe en tynnere jakke da. Blir jo litt teit å gå å fryse gjennom vinteren i tilfelle babyen vil bæres i en tynnere jakke til våren 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...