Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 2


Helado

Anbefalte innlegg

Gjest Sisti
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja... forsøker du argumentere imot meg? Det høres litt ut som du ønsker å nyte disse seriene selv om du vet de er tomme. 

Anonymkode: ba502...5e8

Hæ? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan lett unngås om man har en ide og oversikt fra begynnelsen av. Problemet oppstår når ma lager episoder hips om haps så lenge noen er villig å se på det. Det er en negativ trend at man tenker økonomi og profitt, heller enn bra historier. Og jeg tenker at når en historie er preget av å tjene penger heller enn å være noe bra, så burde man droppe den.

Jeg synes sesong 2 vært umiddelbart dårlig når hun ble fanget igjen. Nå er vi tilbake til start og ingenting er nytt eller uvant. Vi lærer ingenting nytt og det skjer ingen meningsfull utvikling. At serien bommer allerede der er urovekkende for hvordan resten av sesongen og serien kommer til å gå. Jeg mener at de som vil fortsette følge serien vil ende opp skuffet og har kastet bort tiden sin. Mange mener at serien ikke er "så ille" men dere har ikke lært dere faretegnene ved en stupende serie. Tro meg, på slutten av sesongen, kanskje i sesong 3, kommer du til å miste interessen. Med mindre du er en type som liker serier ala home and away, da, i så fall er ikke kvalitet noe meningsfult for deg

Anonymkode: ba502...5e8

Jeg synes det er ganske drøyt å påstå at om man fremdeles liker The Handmaid's Tales utvikling, så har man ikke sansen for kvalitet eller er typen som liker Home and Away. Jeg har aldri fulgt med på såpeopera i hele mitt liv, og mine andre favorittserier er f.eks. Mad Men, Rome, Deadwood og Six Feet Under. Synes fremdeles Handmaid's er bra.

Jeg tror dette handler mer om preferanser for tempo og atmosfære, enn at man er så trashy i smaken. Jeg har alltid likt serier som dveler ved detaljene og bruker tid på å bygge opp ting, mer enn de hvor det skjer action hele tiden. Margaret Atwood er jo også involvert i prosessen, så jeg har tro på at det er en tanke og mening bak utviklingen. Sesongen så langt har for øvrig fått veldig bra kritikker.

Ser også mange mulige plot-utviklinger som ikke er spilt ut ennå. Jeg tror vi vil få se flere og flere 'cracks' innad i Gilead, som vil få store konsekvenser.

Anonymkode: 1f586...82c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er ganske drøyt å påstå at om man fremdeles liker The Handmaid's Tales utvikling, så har man ikke sansen for kvalitet eller er typen som liker Home and Away. Jeg har aldri fulgt med på såpeopera i hele mitt liv, og mine andre favorittserier er f.eks. Mad Men, Rome, Deadwood og Six Feet Under. Synes fremdeles Handmaid's er bra.

Jeg tror dette handler mer om preferanser for tempo og atmosfære, enn at man er så trashy i smaken. Jeg har alltid likt serier som dveler ved detaljene og bruker tid på å bygge opp ting, mer enn de hvor det skjer action hele tiden. Margaret Atwood er jo også involvert i prosessen, så jeg har tro på at det er en tanke og mening bak utviklingen. Sesongen så langt har for øvrig fått veldig bra kritikker.

Ser også mange mulige plot-utviklinger som ikke er spilt ut ennå. Jeg tror vi vil få se flere og flere 'cracks' innad i Gilead, som vil få store konsekvenser.

Anonymkode: 1f586...82c

Jeg kan innse at en sjanger eller ide jeg ikke liker har kvalitet og er betydningsfull. Dette handler ikke om min preferanse sånn sett. det er en sannhet at serien taper seg når den går tilbake til formelen den hadde i begynnelsen og ikke byr på noe nytt. Når en serie utnytter fansen sin interesse ved å lage episoder på episoder uten nytt innhold. 

Anonymkode: ba502...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan innse at en sjanger eller ide jeg ikke liker har kvalitet og er betydningsfull. Dette handler ikke om min preferanse sånn sett. det er en sannhet at serien taper seg når den går tilbake til formelen den hadde i begynnelsen og ikke byr på noe nytt. Når en serie utnytter fansen sin interesse ved å lage episoder på episoder uten nytt innhold. 

Anonymkode: ba502...5e8

Joda, men alle er vel ikke enige om at serien går tilbake til begynnelsen? Jeg opplever den ikke sånn, synes det er mye som har skjedd, og gleder meg til hver episode. Har ikke inntrykket av at kritikerne føler at ting har stagnert heller, all den tid sesongen har fått kjempebra respons.

Anonymkode: 1f586...82c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda, men alle er vel ikke enige om at serien går tilbake til begynnelsen? Jeg opplever den ikke sånn, synes det er mye som har skjedd, og gleder meg til hver episode. Har ikke inntrykket av at kritikerne føler at ting har stagnert heller, all den tid sesongen har fått kjempebra respons.

Anonymkode: 1f586...82c

Hva har skjedd som er forskjellig fra sesong 1?  Hvordan har karakterene utviklet seg? Hvordan har historien endret seg? Hva har vi lært som er nytt? Hva har vi lært som har relevens til våre egne liv? Hvordan er livet i sesong 1 forskjellig fra livet i sesong 2? Hva lærte vi i sesong 1? Hva kan vi lære i sesong 2?

Anonymkode: ba502...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har skjedd som er forskjellig fra sesong 1?  Hvordan har karakterene utviklet seg? Hvordan har historien endret seg? Hva har vi lært som er nytt? Hva har vi lært som har relevens til våre egne liv? Hvordan er livet i sesong 1 forskjellig fra livet i sesong 2? Hva lærte vi i sesong 1? Hva kan vi lære i sesong 2?

Anonymkode: ba502...5e8

Jeg orker ikke å skrive noen lang avhandling, men: Jeg synes June er annerledes nå enn hun var i sesong 1. Hun holder på å bli brutt ned, resignert og deprimert. Det aspektet er svært realistisk ved undertrykkende tilværelser, og hadde manglet om hun klarte å rømme og serien var slutt etter 1 sesong. Hun må i større grad kjempe mot sin egen psyke fremover, ikke bare mot de ytre strukturene. Hun er også med barn, og hvordan det vil arte seg i familien Waterford og for henne personlig, er noe vi ikke har fått sett ennå. Det er tydelige tegn til at Serena Joy og de andre konene begynner å miste illusjoner, noe som ikke var så fremtredende i sesong 1. Nye aspekter ved Gilead, som at Nick har fått tildelt en tenåringskone, kommer frem. Kommandanten er blitt klar over at Nick muligens er faren til Junes barn, og det kan bli en farlig situasjon. Og ikke minst får vi se livet i koloniene, og følge Ofglens historie. Hva som skal skje med Junes allerede eksisterende datter, er også et åpent spørsmål.

Jeg har for øvrig ikke behov for å lære noe veldig nyttig av en serie, utover å se ulike aspekter ved mennesker og liv som jeg kanskje ikke hadde fått observert ellers. Det er ikke så viktig for meg at en alternative universe/sci-fi-serie har direkte relevans for mitt liv. Det har heller ikke f.eks. Game of Thrones (i enda mindre grad), det gjør det ikke til noen dårlig serie. Man får leve seg inn i noe nytt og uventet, i andre menneskers kreativitet og fantasi, og det har verdi i seg selv. Handmaid's gjør meg om mulig enda mer feministisk enn før, utover det så er jeg bare glad for å få bruke torsdagskvelden min på en vellaget, filmatisk stimulerende produksjon.

Jeg sier ikke at serien er perfekt eller tidenes mest geniale oppfinnelse, men jeg synes den er god, og jeg synes ikke den har tapt seg nevneverdig ennå. Det var mange tråder i sesong 1 som har godt av å bli fulgt videre.

Anonymkode: 1f586...82c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke situasjonen nå er lik i det hele tatt som det den var. Junehar gått til grunne, og står nå opp igjen. Hun har tidligere sagt at hun lever for Hanna sin skyld, nå blir det et nytt barn hun faktisk har bedre mulighet til å beskytte. Det er ikke lengre bare hun selv og vissheten om at Hanna er der ute ett sted, nå har hun et barn som klorer seg fast i henne og som hun har ansvar for at ikke skal vokse opp i Gilead. Det er en helt annen motivasjon og drive enn hva vi har sett tidligere. Hun har smakt på friheten i løpet av sin tid på rømmen. Nick som har vært den lille biten June har hatt av frihet hos Waterfords er nå gift og ikke lengre tilgjengelig som tilfluktssted.

Vi har sett econopeople, som vi ikke har sett tidligere. Vi ser koloniene som vi heller ikke har sett tidligere.

Vi får nye sider av Fred og Serena. Spesielt Serena, ansiktsuttrykket hennes da Lydia dro frem en blyant og noterte var fantastisk. Det er de små tingene jeg elsker ved denne serien, det er ikke alltid så mye voldsomme og dramatiske hendelser, men små, viktige øyeblikk. Hva kommer Serena til å gjøre etterhvert? Vil det rable for henne, vil hun innse at dette er et håpløst prosjekt og forsøke å gjøre noe? Isåfall med hvem? Fred ønsker å dra til Canada med delegasjonen, hvorfor? Hva skjer med Hanna? Vil vi se kona i familien som hjalp June igjen? Hva vil skje i koloniene, vil de lage opprør, vil noen klare å komme seg unna, eller vil det skje noe helt annet? Det er masse åpne spørsmål som holder meg engasjert her i hvert fall.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duckie said:

Vi får nye sider av Fred og Serena. Spesielt Serena, ansiktsuttrykket hennes da Lydia dro frem en blyant og noterte var fantastisk. Det er de små tingene jeg elsker ved denne serien, det er ikke alltid så mye voldsomme og dramatiske hendelser, men små, viktige øyeblikk. Hva kommer Serena til å gjøre etterhvert? Vil det rable for henne, vil hun innse at dette er et håpløst prosjekt og forsøke å gjøre noe? Isåfall med hvem? Fred ønsker å dra til Canada med delegasjonen, hvorfor? Hva skjer med Hanna? Vil vi se kona i familien som hjalp June igjen? Hva vil skje i koloniene, vil de lage opprør, vil noen klare å komme seg unna, eller vil det skje noe helt annet? Det er masse åpne spørsmål som holder meg engasjert her i hvert fall.

Jeg også ELSKET øyeblikket hvor Serena ser at Lydia får lov til å skrive. Samme med svaret til Lydia hvor hun sa det var: “It’s more of a bother than anything”. Helt perfekt hvordan Lydia paternaliserte Serena. 

Serena har jo alltid trodd at kvinner ble nektet å skrive og lese, men at det burde vært unntak for henne. Nå ser hun jo at det gjøres unntak, men Serena er ikke blant de som får unntak. 

Anonymkode: 9e28b...bf0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn har jeg fått litt sympati for Lydia. 

Men ting jeg ikke forstår er hvorfor nick ikke fikk noen konsekvenser etter Junes rømming. Var gan ikke sammen med henne på flyet da de ble tatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helgeline said:

Av en eller annen merkelig grunn har jeg fått litt sympati for Lydia. 

Men ting jeg ikke forstår er hvorfor nick ikke fikk noen konsekvenser etter Junes rømming. Var gan ikke sammen med henne på flyet da de ble tatt?

Nei, han var ikke der. Ingen (som vi vet om) vet at han hadde en finger med i spillet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duckie skrev:

Nei, han var ikke der. Ingen (som vi vet om) vet at han hadde en finger med i spillet.

Hæ? Han var jo med i flyet!

Anonymkode: f8d33...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Han var jo med i flyet!

Anonymkode: f8d33...213

Nick var ikke med i flyet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RompeRusk skrev:

Nick var ikke med i flyet

Jo, han dukket jo plutselig opp på flystripa og ble med i flyet. Ble dratt ut av flyet noen sekunder før June ble det. 

Anonymkode: f8d33...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han dukket jo plutselig opp på flystripa og ble med i flyet. Ble dratt ut av flyet noen sekunder før June ble det. 

Anonymkode: f8d33...213

Det var en ANNEN sjåfør!

Anonymkode: 46bb7...91b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en ANNEN sjåfør!

Anonymkode: 46bb7...91b

En annen sjåfør som er prikk lik Nick? Som satt bak i flyet med June?

Anonymkode: f8d33...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

En annen sjåfør som er prikk lik Nick? Som satt bak i flyet med June?

Anonymkode: f8d33...213

Han var ikke prikk lik, med mindre "alle ikke-vestlige menn ser like ut". :)

Anonymkode: 25d76...a9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen sjåfør som er prikk lik Nick? Som satt bak i flyet med June?

Anonymkode: f8d33...213

Da må du se episoden om igjen :P

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RompeRusk skrev:

Da må du se episoden om igjen :P

Haha dere har rett i at jeg må se slutten på nytt! Har stusset over at Nick ikke fikk noen form for konsekvens etter at "han" ble tatt i flyet med June. Hva skjedde med han som satt i flyet med henne da? Og hvem var det?

Anonymkode: f8d33...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... OK. Da får jeg se episoden igjen. Godt å se at det ikke var bare meg som så feil 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Haha dere har rett i at jeg må se slutten på nytt! Har stusset over at Nick ikke fikk noen form for konsekvens etter at "han" ble tatt i flyet med June. Hva skjedde med han som satt i flyet med henne da? Og hvem var det?

Anonymkode: f8d33...213

Vet ikke hva som skjedde med han andre som satt i flyet. Piloten ble jo skutt så godt mulig han andre fyren også ble skutt.

Egentlig litt merkelig. Man skulle tro at de ville tatt dem inn til tortur for å få mer info om nettverket som smuglet personer ut av Gilead. 

Anonymkode: 25d76...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...