Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 2


Helado

Anbefalte innlegg

Denne serien har tydeligvis ingenting mer å by på. De har ikke vist oss noe nytt med verdenen eller noe særlig mer om karakterene. Pluss at nå starter tydeligvis historien fra start der hun innynder seg og vi ser hvordan hun blir tvunget til å gjøre greier hun ikke vil. Jeg tenkte det kanskje ville være en sesong eller to til før serien begynte å bli rett ut dårlig. 

Anonymkode: ba502...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De går ikke av veien for å pine gravide på andre måter -ref binde til senga blant annet. Fjerne et øye, brenne en arm osv er vel ting de også kunne gjort/har gjort?

Anonymkode: e2369...07c

Stress er farlig for fosteret. Så skulle de torturert henne, så hadde kroppen frigjort kortisol. DET er ikke ønskelig.

Anonymkode: aab53...397

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg også mistet litt interessen nå. Det er liksom bare lidelse på lidelse uten noe særlig fremdrift.

De burde virkelig avslutte i sesong 3!

Anonymkode: f070c...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bahh.. kommer til å gå lei av denne serien snart hvis ikke noe kan gå deres vei. Blir litt som Game of Thrones etter et par sesonger = serien er bra, men du blir bare deppa og oppgitt, og mister noe interesse.

Anonymkode: aab53...397

Kjenner overhodet ikke noen som beskriver at de opplever GoT slik du skisserer. Eneste jeg vet som har mistet interessen, er de som bare ser litt av sesong 1 og synes det er for kjedelig/komplisert/for mange karakterer. 

Anonymkode: 66284...c29

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De går ikke av veien for å pine gravide på andre måter -ref binde til senga blant annet. Fjerne et øye, brenne en arm osv er vel ting de også kunne gjort/har gjort?

Anonymkode: e2369...07c

De har jo ikke vært gravide, det var handmaid's som enda ikke var gravide. June slapp unna fordi hun var gravid. Bortsett fra å lenke den gravide til senga, hvis hun ikke kunne oppføre seg. 

Anonymkode: 87323...18d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallt av etter fjerde episode null progresjon som noen nevner over her og helt enig i det. Blir for deprimerende rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eeeelsker det!!! Hvor er alle mine medsøstre og brødre som digger dette??? Endelig en serie jeg er hekta på! Men sjuuukt irriterende med bare én episode i uka😭

Anonymkode: e2369...07c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne serien. Progresjonen i den siste episoden ligger i at June forsvinner mer og mer, og Offred tar over. Samtidig som det virker som om politikken i Gilead virker å bli mer akseptert i Canada. Skremmende aktuell utvikling. Verden sitter på gjerdet mens folket i Gilead lider.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eeeelsker det!!! Hvor er alle mine medsøstre og brødre som digger dette??? Endelig en serie jeg er hekta på! Men sjuuukt irriterende med bare én episode i uka😭

Anonymkode: e2369...07c

Jeg elsker og denne serien, og gleder meg til hver torsdag.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Violetta skrev:

Jeg elsker denne serien. Progresjonen i den siste episoden ligger i at June forsvinner mer og mer, og Offred tar over. Samtidig som det virker som om politikken i Gilead virker å bli mer akseptert i Canada. Skremmende aktuell utvikling. Verden sitter på gjerdet mens folket i Gilead lider.

Synes overgangen til Offred skjedde litt for fort. Hun var jo opprørsk i blikkene og måten hun svarte både Waterfords og Aunt Lydia langt inn i episode 2. Eller var det en mer subtil overgang jeg ikke fikk med meg, kanskje😳

Og ja, de samfunnsaktuelle temaene opprørende og skremmende. Og meget fengende!

Anonymkode: e2369...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk synes det begynner å bli kjedelig. Det er jo fantastisk. For første gang ser vi at den opprørske June gir etter, med en awesome bruk av psykologi av Gilead/Aunt Lydia. 

Anonymkode: a5c6b...bf1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at folk synes det begynner å bli kjedelig. Det er jo fantastisk. For første gang ser vi at den opprørske June gir etter, med en awesome bruk av psykologi av Gilead/Aunt Lydia. 

Anonymkode: a5c6b...bf1

Enig! Skam og skyldfølelse over hva andre ble utsatt for i forsøket på å hjelpe henne, hjelp hun i stor grad presset igjennom, ga henne en skikkelig knekk. Kompleks og hjerteskjærende psykologi der... 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.5.2018 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er også fan av serien, MEN: Det irriterer meg veldig at de må ha så mange og lange sex-scener. Det går bort mye tid på de scenene, og jeg synes det er ganske merkelig at det kan være så mye fokus på sex i det hele tatt fra hovedpersonens side, når hun faktisk er truet, i fangenskap, med fare for livet til både henne og datteren. Først tippet jeg at hun hadde sex med sjåføren for å knytte ham til seg så hun kunne bruke ham. Nå virker det som hun har et voldsomt behov for det selv. Uansett føler jeg at det er litt irrelevant for oss å følge så nøye med på den sexen.

Anonymkode: e0665...e3c

Jeg tolker det mer som at det å ha frivillig sex, utenfor reglene som gjelder i Gilead, er et sterkt frihetstegn. Det blir jo også ofte straffet hardt for det hvis det blir oppdaget. De som jobber som tjenere eller handmaidens har jo også bare begrensede muligheter til å skaffe seg venner slik vi tenker på det. Da tenker jeg at det å få seg en kjæreste eller elsker blir veldig viktig for enkelte. Hun er jo også ei seksuell dame, som var med å bryte opp et ekteskap for at hun skulle få bli gift. Når hun ser tilbake på den friheten som hun hadde der (selv om hennes frihet også såret et annet menneske), så får hun kanskje en flik av denne når hun har sex med sjåføren. Jeg tenker også at det er et tegn på hvor sterk hun er, at hun kan bli på en måte månedlig voldtatt (altså det er jo ikke en vanlig voldtekt, men det er jo ikke frivillig), og likevel ha et så nært forhold til kroppen sin at hun også nyter frivillig sex med andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes overgangen til Offred skjedde litt for fort. Hun var jo opprørsk i blikkene og måten hun svarte både Waterfords og Aunt Lydia langt inn i episode 2. Eller var det en mer subtil overgang jeg ikke fikk med meg, kanskje😳

Og ja, de samfunnsaktuelle temaene opprørende og skremmende. Og meget fengende!

Anonymkode: e2369...07c

Jeg tolka det som at hun ble overvelda av skyld og skam fordi hennes opprør og rømming hadde ført til andre handmaidens ble skada og at mannen som hjalp henne med å rømme ble drept og familien hans splitta. Hun hadde dermed "lagd" det sånn at et nytt barn måtte vokse opp uten biologisk familie, akkurat som hennes eget barn. Og Aunt Lydia er jo innimellom ganske god på å spille omsorgsfull morsrolle. Husk at hun også ble informert av en av de andre handmaids at det er slutt på å smugle ut handmaidens til Canada. Henne siste sjanse er brukt opp, og hun blir etterhvert klar over at hun blir nødt til å gi et nytt barn fra seg. Hun er så nedbrutt at det skjer en spaltning i henne for å i det hele tatt klare å overleve og ikke bikke over i sjølmordstanker. Derfor blir det også en avvsining av de håp og drømmer hun har hatt før. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi kunne se mer av kona i serien, Serena Waterford. Det må jo være veldig rart for henne at mannen hennes har en slags sex med ei anna dame jevnlig - pluss at hun vet nok om at han har "frivillig" sex med handmaidens og andre på den hemmelige klubben. Mens hun selvfølgelig må være dydig og bare være med ham, også i perioder hvor han jobber mye og er emosjonelt utilgjengelig, eller at han har sex med/flørter med andre enn henne. 

Og så er Serena jo steril, i et samfunn der alt handler om å få barn. Riktignok er hun jo i et system der mange av de andre rikdamene er sterile, men det virker som om hun er opprørt over at June er gravid med hennes manns barn. Kanskje fordi hun med rette mistenker at mannen var seksuelt interessert i June også. 

Serena er jo også veldig aggressiv, og kan lappe til tjenerne sine. Jeg synes det var talende at hun lappa til tjenestejenta da June var frekk - hun kan antageligvis ikke lappe til June, da det kan skade barnet. Men da ingen så det, tok hun jo også kvelertak på June, selv om hun er gravid. 

Og så er det den biten med at Serena og de andre "grønne" damene ikke bestemmer noe særlig eller har noen jobb å gjøre. En skulle jo kanskje tro at det var noe sånn sosietetsarbeid hun kunne gjøre ihvertfall, men de har jo ikke frivillig/veldedig arbeid i det samfunnet siden staten bestemmer alt. De kan vel drive med håndarbeid og sånne ting, men lager ikke mat siden de har kjøkkenhjelp, ordner ikke i hagen siden de har gartner, og skriver ikke eller lager musikk etc. Samfunnet er jo fortsatt i en slags aggressiv overgangsfase, så det er vel ikke akkurat mye spennende å gjøre eller se på sånn som overklassen ellers kunne drevet med. Det er aldri snakk om at det finnes journalistikk eller kunst, alle er liksom bare militære eller deres tjenere, og kanskje bønder et sted som skaffer mat til dem. Det virker dritkjedelig å være dem. Mennene kan ihvertfall gå på jakt, mens alt damene kan gjøre er å forberede seg  på å - kanskje - bli mødre. De er sitter liksom på et evig venteværelse, ihvertfall til de har fått en unge. Serena pleide jo å være politisk aktiv før, eller var det media hun var i, men når har hun ingenting som er bare hennes, hun er redusert til arm-pynt for mannen sin og må tolerere at han er utro, mens hun foreløpig ikke en gang har en unge.

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merker godt st det er en "ny" sesong for det er noe ganske annet enn sesong en som i stor grad fulgte boka den er baser på. Sesong to lener seg ikke på en bok og Margaret Atwood er ikke lenger sjefen kver hva som skjer her og det kommer tydelig frem. Synes til tross for at det blitt litt "spinn off" fremdeles er spennende å se. Mye mulig jeg ikke er like imponert senere... Har per lå bare sett to episoder i sesong to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eeeelsker det!!! Hvor er alle mine medsøstre og brødre som digger dette??? Endelig en serie jeg er hekta på! Men sjuuukt irriterende med bare én episode i uka😭

Anonymkode: e2369...07c

Elsker den 😍 

Men 1 episode 1 gang i uka 😱

Gi meg 1 sesong i uka!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Og så er Serena jo steril, i et samfunn der alt handler om å få barn. Riktignok er hun jo i et system der mange av de andre rikdamene er sterile, men det virker som om hun er opprørt over at June er gravid med hennes manns barn. Kanskje fordi hun med rette mistenker at mannen var seksuelt interessert i June også. 

Jeg forstod det slik at barnet ikke var Mr. Waterford sitt, men Nick sitt? 

Anonymkode: 85441...62b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Jeg skulle ønske vi kunne se mer av kona i serien, Serena Waterford. Det må jo være veldig rart for henne at mannen hennes har en slags sex med ei anna dame jevnlig - pluss at hun vet nok om at han har "frivillig" sex med handmaidens og andre på den hemmelige klubben. Mens hun selvfølgelig må være dydig og bare være med ham, også i perioder hvor han jobber mye og er emosjonelt utilgjengelig, eller at han har sex med/flørter med andre enn henne. 

Og så er Serena jo steril, i et samfunn der alt handler om å få barn. Riktignok er hun jo i et system der mange av de andre rikdamene er sterile, men det virker som om hun er opprørt over at June er gravid med hennes manns barn. Kanskje fordi hun med rette mistenker at mannen var seksuelt interessert i June også. 

Serena er jo også veldig aggressiv, og kan lappe til tjenerne sine. Jeg synes det var talende at hun lappa til tjenestejenta da June var frekk - hun kan antageligvis ikke lappe til June, da det kan skade barnet. Men da ingen så det, tok hun jo også kvelertak på June, selv om hun er gravid. 

Og så er det den biten med at Serena og de andre "grønne" damene ikke bestemmer noe særlig eller har noen jobb å gjøre. En skulle jo kanskje tro at det var noe sånn sosietetsarbeid hun kunne gjøre ihvertfall, men de har jo ikke frivillig/veldedig arbeid i det samfunnet siden staten bestemmer alt. De kan vel drive med håndarbeid og sånne ting, men lager ikke mat siden de har kjøkkenhjelp, ordner ikke i hagen siden de har gartner, og skriver ikke eller lager musikk etc. Samfunnet er jo fortsatt i en slags aggressiv overgangsfase, så det er vel ikke akkurat mye spennende å gjøre eller se på sånn som overklassen ellers kunne drevet med. Det er aldri snakk om at det finnes journalistikk eller kunst, alle er liksom bare militære eller deres tjenere, og kanskje bønder et sted som skaffer mat til dem. Det virker dritkjedelig å være dem. Mennene kan ihvertfall gå på jakt, mens alt damene kan gjøre er å forberede seg  på å - kanskje - bli mødre. De er sitter liksom på et evig venteværelse, ihvertfall til de har fått en unge. Serena pleide jo å være politisk aktiv før, eller var det media hun var i, men når har hun ingenting som er bare hennes, hun er redusert til arm-pynt for mannen sin og må tolerere at han er utro, mens hun foreløpig ikke en gang har en unge.

Enig har lyst til å bli mer kjent med Serena jeg også. Kanskje nettopp det at det eneste hun faktisk kan realisere seg gjennom er å være mor gjør det å få barn enda viktigere. Da vil hun jo ha en unge å oppdra selv om hun aldri vil kunne føde barn selv. Hun får jo ikke realisert seg gjennom å være hustru. Som du sier så gjør hun jo ikke noe husarbeid, hun har ikke sex med mannen og han tar heller ikke hennes råd. 

Men så det jo også i sesong 1 når Serena fikk June til å ligge med sjåføren. Det viser jo at om valget står mellom å få barn eller å følge samfunnets regler og hennes religion så velger hun det første. Å være mor er alt for henne. 

Ønsker også å bli mer kjent med Aunt Lydia!

Anonymkode: 25d76...a9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...