Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 2


Helado

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, godjenten said:

Serien er neppe for alle, men det er jo de som liker dystopisk drama.  Det er jo ikke meningen at det skal være en Hollywood-virkelighet hvor alt ordner seg. Finnes da kvinner som lever i samfunn med tvangsekteskap, hvor det ikke går an å skille seg, hvor kvinnen ikke kan nekte mannen sex og hvor kvinner som melder i fra om voldtekt kan bli både pisket og steinet til døde.  FN går jo ikke inn i de landene og ordner opp.   Fakta er jo at svært få er villig til å dø for grove menneskerettighetsbrudd i andre land.  

For min del spiller det ingen rolle om serien er dyster- det som plager meg er at historien stagnerer og ikke utvikler seg. Det gjør ikke personene heller. Det blir som å spille den samme sangen på repeat 20 ganger og aldri høre på noe annet

Anonymkode: ba502...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, miaw said:

Det har vel ikke kommet ny episode, før imorgen? Jeg og elsker denne serien.  Min favoritt! Jeg tror kanskje Emily er den jeg liker best. Og June da selvsagt!

Episoden er allerede ute i USA i hvert fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miaw skrev:

Det har vel ikke kommet ny episode, før imorgen? Jeg og elsker denne serien.  Min favoritt! Jeg tror kanskje Emily er den jeg liker best. Og June da selvsagt!

Jo,i USA.

Streamer ikke gjennom HBO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk og fengslende serie! Jeg tror Serena og de øvrige kommandørfruene er nesten like undertrykte som June og de andre "handsmaidene". Kommandørfruene virket fengslet de også, om enn på et annet nivå. De er også veldig ufrie, akkurat som "handsmaidene". Serena lever et ganske så styrt liv der hun er prisgitt andre mennesker. Hun er avhengig av sin manns gunst, hun er avhengig av Offred/June som skal føde henne det barnet hun lengter etter. Og hun undertrykkes ved at hennes mann ikke ser henne og at han heller fokuserer på den som kan gi han et barn.

Serena lever stengt inne i en lukket verden der menn styrer og hun har kun tilsynelatende frihet. Det å ha "frihet" ytre sett men likevel egentlig ikke ha det, kan være et temmelig trangt og frustrende rom å operere i. Serena virker ikke lykkelig og virker å ha en passiv-aggressiv atferd.

Det er flere som har makt over Serena. Både mannen hennes og menn generelt, vaktene, June/Offred i kraft av å bære barnet Serena lengter etter, samt også Aunt Lydia. At Aunt Lydia også har makt over Serena kom tydelig fram i dagens episode. Serena, og de andre kommandørfruene, er også tvunget til å bære en viss "uniform" som tar fra dem personlighet og særpreg. Der "handsmaidene" er tvunget til å gå i rødt, er kommandørfruene tvunget til å gå i grønn-blått.  

Denne serien blir spennende å følge framover. Bare synd at det ikke er mer enn èn episode per uke :dry:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 18.30, godjenten skrev:

Serien er neppe for alle, men det er jo de som liker dystopisk drama.  Det er jo ikke meningen at det skal være en Hollywood-virkelighet hvor alt ordner seg. Finnes da kvinner som lever i samfunn med tvangsekteskap, hvor det ikke går an å skille seg, hvor kvinnen ikke kan nekte mannen sex og hvor kvinner som melder i fra om voldtekt kan bli både pisket og steinet til døde.  FN går jo ikke inn i de landene og ordner opp.   Fakta er jo at svært få er villig til å dø for grove menneskerettighetsbrudd i andre land.  

Ja, FN er heller ikke der for tusenvis av Indiske kvinner som blir kastet syre på og må leve i et smertehelvete livet ut i tillegg til å være fysisk vansiret resten av livet.  Denne serien kunne vært virkelighet for millioner av kvinner verden over.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.5.2018 at 6:18 PM, Minion91 said:

Elsker serien! En ting jeg lurer på er hva det var dom tok bort på Ofglen, hun kunne jo fortsatt bli med barn? Var det klitoris da? Men skjønner ikke helt straffen med det egentlig ettersom di blir voldtatt så er vel ingen nytelse i sexen uansett? 

Klitoris. 

Anonymkode: 43fc7...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 13.5.2018 at 1:22 PM, Minosa said:

Hvor i serien har det kommet frem at hun ikke har sex med mannen sin?

Sex er ikke lov utover for reproduktivt formål. Tror Jeg?

Anonymkode: 43fc7...099

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sex er ikke lov utover for reproduktivt formål. Tror Jeg?

Anonymkode: 43fc7...099

Men menn har lov til å ha seg med horer på bordell.  Slik det er i veldig mange andre kulturer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Peonjenta said:

Men menn har lov til å ha seg med horer på bordell.  Slik det er i veldig mange andre kulturer.

Nei, det har de ikke lov til.

Anonymkode: 5af37...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 18.32, AnonymBruker skrev:

For min del spiller det ingen rolle om serien er dyster- det som plager meg er at historien stagnerer og ikke utvikler seg. Det gjør ikke personene heller. Det blir som å spille den samme sangen på repeat 20 ganger og aldri høre på noe annet

Anonymkode: ba502...5e8

Dette stemmer jo ikke overhodet. Protagonisten har blitt gravid, flyktet, vært i opprør, blir tatt og blitt fullstendig brutt ned til en skygge av segselv. Utviklingen har vært massiv. Om du ikke ser det er det nok heller bare serien som ikke faller i smak, for utvikling har det definitivt vært. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 18.32, AnonymBruker skrev:

For min del spiller det ingen rolle om serien er dyster- det som plager meg er at historien stagnerer og ikke utvikler seg. Det gjør ikke personene heller. Det blir som å spille den samme sangen på repeat 20 ganger og aldri høre på noe annet

Anonymkode: ba502...5e8

Jeg synes faktisk ikke det. Synes det langsomme tempoet og dvelingen er noe av det gode med serien. Noe av det mest interessante er de subtile dynamikkene mellom f.eks. Serena Joy og kommandanten, eller hvordan ting fungerer på så mange absurde måter i Gilead.

De episodene hvor June prøvde å flykte var jo veldig nervepirrende, men samtidig så ville det vært rart om hun kom til Canada så enkelt. Hva skulle serien handlet om da? Det er jo nettopp Gilead-universet som er det særegne. Og det er jo også slik det foregår i undertrykkende regimer, det er svært vanskelig å rømme. Det at man blir holdt tilbake, møter motgang og blir gradvis psykisk nedbrutt er mer realistisk enn at man klarer å komme seg vekk på første forsøk.

Serien er også ekstremt estetisk og visuelt filmet, og det ville etter min mening ikke kommet til sin rett om det var action og fullt kjør hele tiden. Pluss at det kjedelige og innholdsløse ved Gilead, det som kanskje er aller vanskeligste å takle for kvinnene, kommer veldig bra fram.

Jeg håper heller at Gilead imploderer fra innsiden, at staten går i oppløsning fordi folk mister illusjoner og begynner å gjøre opprør, f.eks. konene (og det er noe sånt jeg tror serien prøver å bygge opp, f.eks. med tanke på Serenas økende misnøye). Det vil være mye mer interessant å se på, enn at June klarer å komme seg på et fly og that's it.

Anonymkode: 1f586...82c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens episode var så hjerteskjærende på mange måte, samtidig som man ser mer og mer undertrykkelsen generelt hos alle kvinnene, og faktisk lengselen etter fysisk kontakt hos Serena. Når hun snakker til Nick sin kone om sex.

Helt knust av ondskapen ved at de giftet bort Nick, og sorgen til June. 

Beste serien jeg vet om, så politisk full av undertoner, så lett å forstå følelsene, og så kompleks verden.

Endret av Helado
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

De episodene hvor June prøvde å flykte var jo veldig nervepirrende, men samtidig så ville det vært rart om hun kom til Canada så enkelt. Hva skulle serien handlet om da?

Anonymkode: 1f586...82c

Er jo det som er problemet, serien blir skrevet for å fortsette eksistere, ikke for å bli en bra historie. Istedetfor å ha en plan og mål med serier, finner depå drama etterhvert. Akkurat som hvilken som helst annen såpeopera. Om de tenker tyne dette ut i mange sesonger blir det home and away i dystopia. Men slik ting er nå, har de ikke introdusert nok karakterer og intriger til at det blir interessant. 

Anonymkode: ba502...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo det som er problemet, serien blir skrevet for å fortsette eksistere, ikke for å bli en bra historie. Istedetfor å ha en plan og mål med serier, finner depå drama etterhvert. Akkurat som hvilken som helst annen såpeopera. Om de tenker tyne dette ut i mange sesonger blir det home and away i dystopia. Men slik ting er nå, har de ikke introdusert nok karakterer og intriger til at det blir interessant. 

Anonymkode: ba502...5e8

Det skjer jo med nesten alle serier som ikke har fått begrenser antall sesonger. Frykter det samme for westworld. Det begynner bra, men så taper det seg og serien går inn i historien som en middelmådig serie som aldri blir avsluttet riktig. 

Jeg syns sesong 2 foreløpig er bra, men aner tendensene til at det går nedover med historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helado said:

Gårsdagens episode var så hjerteskjærende på mange måte, samtidig som man ser mer og mer undertrykkelsen generelt hos alle kvinnene, og faktisk lengselen etter fysisk kontakt hos Serena. Når hun snakker til Nick sin kone om sex.

Helt knust av ondskapen ved at de giftet bort Nick, og sorgen til June. 

Beste serien jeg vet om, så politisk full av undertoner, så lett å forstå følelsene, og så kompleks verden.

Samtidig så har jo Nick vært med å sette opp dette samfunnet. Ja, han har vært en helt  for June, men før det så jobbet han jo for revolusjonen. Og selv i dag så jobber han jo som agent for Gilead. 

11 hours ago, Peonjenta said:

Men menn har lov til å ha seg med horer på bordell.  Slik det er i veldig mange andre kulturer.

Bordeller er nok ikke lov, men reglene blir ikke håndhevet. Samtidig kan bordellet sikkert brukes som pressmiddel. Han lederen av samfunnet har jo informanter som Nick. Så han vet nok hvem som besøker bordellet og da kan han jo true med å straffe dem for uteforekteskapelig sex om de ikke er lojale mot han.  Er jo litt som honningfellene til russerne. Eller  da homofili var ulovlig og man truet med å avsløre legningen om personen ikke gjorde som en ba om. 

Han lederen for samfunnet ser jo at kommandør Fred ikke er spesielt troende. Da er det sikkert greit å ha andre mekanismer for å sikre hans lojalitet. 

Anonymkode: 25d76...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig så har jo Nick vært med å sette opp dette samfunnet. Ja, han har vært en helt  for June, men før det så jobbet han jo for revolusjonen. Og selv i dag så jobber han jo som agent for Gilead. 

Bordeller er nok ikke lov, men reglene blir ikke håndhevet. Samtidig kan bordellet sikkert brukes som pressmiddel. Han lederen av samfunnet har jo informanter som Nick. Så han vet nok hvem som besøker bordellet og da kan han jo true med å straffe dem for uteforekteskapelig sex om de ikke er lojale mot han.  Er jo litt som honningfellene til russerne. Eller  da homofili var ulovlig og man truet med å avsløre legningen om personen ikke gjorde som en ba om. 

Han lederen for samfunnet ser jo at kommandør Fred ikke er spesielt troende. Da er det sikkert greit å ha andre mekanismer for å sikre hans lojalitet. 

Anonymkode: 25d76...a9b

Nick har ikke vært med å bygge opp dette samfunnet. Slik jeg har forstått det så var Nick en type som slet med å få en jobb og var litt trøblete, og så fikk  han tilbud om en jobb for disse som bygde opp Gilead. Virket som han på den tiden ikke brydde seg så mye annet enn at han hadde fått en jobb, og det var godt nok. Har aldri forstått det som at han faktisk jobbet FOR revolusjonenm en før var mer likegyldig. Inntil han møtte June...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Sisti said:

Det skjer jo med nesten alle serier som ikke har fått begrenser antall sesonger. Frykter det samme for westworld. Det begynner bra, men så taper det seg og serien går inn i historien som en middelmådig serie som aldri blir avsluttet riktig. 

Jeg syns sesong 2 foreløpig er bra, men aner tendensene til at det går nedover med historien. 

Det kan lett unngås om man har en ide og oversikt fra begynnelsen av. Problemet oppstår når ma lager episoder hips om haps så lenge noen er villig å se på det. Det er en negativ trend at man tenker økonomi og profitt, heller enn bra historier. Og jeg tenker at når en historie er preget av å tjene penger heller enn å være noe bra, så burde man droppe den.

Jeg synes sesong 2 vært umiddelbart dårlig når hun ble fanget igjen. Nå er vi tilbake til start og ingenting er nytt eller uvant. Vi lærer ingenting nytt og det skjer ingen meningsfull utvikling. At serien bommer allerede der er urovekkende for hvordan resten av sesongen og serien kommer til å gå. Jeg mener at de som vil fortsette følge serien vil ende opp skuffet og har kastet bort tiden sin. Mange mener at serien ikke er "så ille" men dere har ikke lært dere faretegnene ved en stupende serie. Tro meg, på slutten av sesongen, kanskje i sesong 3, kommer du til å miste interessen. Med mindre du er en type som liker serier ala home and away, da, i så fall er ikke kvalitet noe meningsfult for deg

Anonymkode: ba502...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sisti said:

Det skjer jo med nesten alle serier som ikke har fått begrenser antall sesonger. Frykter det samme for westworld. Det begynner bra, men så taper det seg og serien går inn i historien som en middelmådig serie som aldri blir avsluttet riktig. 

Jeg syns sesong 2 foreløpig er bra, men aner tendensene til at det går nedover med historien. 

Westworld ligner veldig på Battlestar Galactica, og den serien tapte seg aldri. Sinnsykt bra fra start til slutt (dog litt kjedelig midt inni, men det var levelig).

7 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig så har jo Nick vært med å sette opp dette samfunnet. Ja, han har vært en helt  for June, men før det så jobbet han jo for revolusjonen. Og selv i dag så jobber han jo som agent for Gilead. 

Bordeller er nok ikke lov, men reglene blir ikke håndhevet. Samtidig kan bordellet sikkert brukes som pressmiddel. Han lederen av samfunnet har jo informanter som Nick. Så han vet nok hvem som besøker bordellet og da kan han jo true med å straffe dem for uteforekteskapelig sex om de ikke er lojale mot han.  Er jo litt som honningfellene til russerne. Eller  da homofili var ulovlig og man truet med å avsløre legningen om personen ikke gjorde som en ba om. 

Han lederen for samfunnet ser jo at kommandør Fred ikke er spesielt troende. Da er det sikkert greit å ha andre mekanismer for å sikre hans lojalitet. 

Anonymkode: 25d76...a9b

Jeg vil ikke nødvendigvis si at Nick jobbet for revolusjonen. Seriøst, if you cant beat them, join them. Beste sjansen du har for å klare å endte samfunnet er å infiltrere systemet innenfra.

Anonymkode: 15ac5...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan lett unngås om man har en ide og oversikt fra begynnelsen av. Problemet oppstår når ma lager episoder hips om haps så lenge noen er villig å se på det. Det er en negativ trend at man tenker økonomi og profitt, heller enn bra historier. Og jeg tenker at når en historie er preget av å tjene penger heller enn å være noe bra, så burde man droppe den.

Jeg synes sesong 2 vært umiddelbart dårlig når hun ble fanget igjen. Nå er vi tilbake til start og ingenting er nytt eller uvant. Vi lærer ingenting nytt og det skjer ingen meningsfull utvikling. At serien bommer allerede der er urovekkende for hvordan resten av sesongen og serien kommer til å gå. Jeg mener at de som vil fortsette følge serien vil ende opp skuffet og har kastet bort tiden sin. Mange mener at serien ikke er "så ille" men dere har ikke lært dere faretegnene ved en stupende serie. Tro meg, på slutten av sesongen, kanskje i sesong 3, kommer du til å miste interessen. Med mindre du er en type som liker serier ala home and away, da, i så fall er ikke kvalitet noe meningsfult for deg

Anonymkode: ba502...5e8

Klart det kan unngås, men pengene rår. Det er mer lønnsomt å lage en serie som taper seg over flere sesonger, enn tidenes beste serie over bare to sesonger. 

Ser det jo i filmverden også. Ringenes Herre måtte de jo fullføre på tre filmer (de filmet alle på en gang, gjorde de ikke?) og det funka bra, men så ødela de Hobbiten fullstendig ved å tyne den lille boka over tre langtekkelige filmer. Trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sisti said:

Klart det kan unngås, men pengene rår. Det er mer lønnsomt å lage en serie som taper seg over flere sesonger, enn tidenes beste serie over bare to sesonger. 

Ser det jo i filmverden også. Ringenes Herre måtte de jo fullføre på tre filmer (de filmet alle på en gang, gjorde de ikke?) og det funka bra, men så ødela de Hobbiten fullstendig ved å tyne den lille boka over tre langtekkelige filmer. Trist. 

Ja... forsøker du argumentere imot meg? Det høres litt ut som du ønsker å nyte disse seriene selv om du vet de er tomme. 

Anonymkode: ba502...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...