Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?

Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Startet med Mysimba i begynnelsen av august, og har merket bivirkninger ved hver økning. Spesielt fra 2 til 3 og fra 3 til 4 tabletter. Nå har jeg gått på 4 tabletter ei stund og de fleste bivirkningene har blitt sterkt redusert eller gått helt bort. Fremdeles munntørrhet, noe svimmelhet og litt kvalme (oftest når jeg er sulten eller altfor mett). Men ellers går det fint! Ikke altfor mye vektnedgang så langt, men legen var optimistisk på at det ville gå veien nå som jeg var på full dose. Så får bare jobbe på! 🤞

Anonymkode: cc623...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ned 5 kg siden første uka i juli nå. Går ikke veldig fort, men er fornøyd. Er fortsatt på 2+1 siden jeg har hatt bra effekt av denne mengden (det løsna ikke før jeg økte til nåværende dose), tenker jeg fortsetter på denne dosen så lenge jeg har effekt. 

Fortsatt lite bivirkninger å melde om. Eneste er at jeg blir kvalm og kaster opp om jeg ikke spiser frokost innenfor et visst vindu etter inntak av morgendosen. Her har jeg heldigvis oppdaget at løsningen er å spise ei brødskive før jobb eller trening bare, så er alt greit resten av dagen. 

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2021 at 6:03 AM, Heeipådeg said:

Jeg har overspisinglidelse,og så sier legen at dem med spiseforstyrrelser ikke kan bruke mysimba? Noen som har hørt noe om det?. 

Jeg også har hatt overspisingslidelse før, og har fortsatt noen perioder hvor jeg stapper i meg. Men min fastlege vet ikke om det. Mysimba har hjulpet meg masse, men jeg får fortsatt trangen til å overspise av og til. (For det meste når jeg er alene siden jeg har 0 peiling på hvordan jeg skal lage mat for bare 1 person). 

Grunnen til at din lege ikke anbefaler mysimba med spiseforstyrrelser er vel fordi man må opprettholde et sunt og "minimalt" kosthold og ha et aktivt liv. Med overspising blir det litt bortkastet å ta tablettene hvis man ikke greier å holde seg i sjakk. For De med bulemi kan kvalmen og oppkast man kan få som bivirkninger være triggere for videre spiseforstyrrelser, og de som har anoreksi bør jo selvfølgelig ikke gå ned enda mer i vekt. 

Hvis du snakker med legen din om hvordan din spiseforstyrrelse er, hvor ofte osv., så kan hen kanskje overbevises. Hvis man ikke har gått ned en viss andel i løpet av 16 uker anbefales det å slutte, og da er det jo dumt å fortsatt slite med overspising og gå alt opp igjen. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hvordan går det med dere andre? Har dere fått tak i Mysimba i det siste?

Jeg trappet ned til én tablett pr. dag i august da jeg leste at apotekene var tomme, og jeg har dessverre merket redusert effekt. Nå er jeg på siste brett og tenkte å be legen om ny resept, men det ser ut til at det fremdeles er tomt hos nettapotekene. Vet noen om apotek i Oslo som har Mysimba, eventuelt utenlandske pakninger med naltrekson/bupropion?

Anonymkode: 5ea92...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har leveringsproblemer og kan ta opptil 2 måneder før det kommer inn. Gjelder vel for hele verden. Siden medisin har økt i popularitet.

Jeg har ventet 5 uker nå og er tom. Jeg får ny pakke neste uke. Da kjøper jeg to eller setter meg på venteliste med en gang 🙂

Jeg har gått ned 16 kg siden august og er veldig fornøyd så langt. Er enklere å gå uten også. Har mer kontroll føler jeg 🙂

Anonymkode: f765d...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hentet i midten av september og har gått på full dose siden. Skulle hentet mer i går, men den gang ei. Har heldigvis en del igjen, og ene apoteket jeg var innom mente de fikk inn i slutten av neste uke :pls:

Anonymkode: cc623...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også gikk ned i dose for ca. 1 mnd siden. Men nå er jeg oppe i 2+1 igjen. Ble litt irritert, for jeg kjøpte på apotek 1, med hent i butikk, mens de fortsatt hadde på nettlager, for så å få beskjed om dagen etter at de var gått tømme. Det var 7 oktober. Heldigvis fikk jeg en pakke denne uken siden noen ikke hadde hentet sin eske i september. 

Jeg også har hørt at det kommer ny leveranse i uke 44. Da skal jeg også kjøpe 2 pk tror jeg. Har dessverre fått opp alt igjen i disse 2 mangelperiodene, og har avtale hos legen i desember hvor det blir bestemt om jeg skal fortsette eller ikke. 

Ellers kan jeg anbefale gruppen Mysimba/Saxenda/Ozempic på Facebook. Mange tips om hvordan man kan få en pakke når det er tomt nesten over alt. 

Anonymkode: e21ab...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg også gikk ned i dose for ca. 1 mnd siden. Men nå er jeg oppe i 2+1 igjen. Ble litt irritert, for jeg kjøpte på apotek 1, med hent i butikk, mens de fortsatt hadde på nettlager, for så å få beskjed om dagen etter at de var gått tømme. Det var 7 oktober. Heldigvis fikk jeg en pakke denne uken siden noen ikke hadde hentet sin eske i september. 

Jeg også har hørt at det kommer ny leveranse i uke 44. Da skal jeg også kjøpe 2 pk tror jeg. Har dessverre fått opp alt igjen i disse 2 mangelperiodene, og har avtale hos legen i desember hvor det blir bestemt om jeg skal fortsette eller ikke. 

Ellers kan jeg anbefale gruppen Mysimba/Saxenda/Ozempic på Facebook. Mange tips om hvordan man kan få en pakke når det er tomt nesten over alt. 

Da må du jo jobbe med matinntaket ditt og hvordan forhold du har til mat. For går du så fort opp er ikke mysimba riktig for deg. Jeg har gått uten mysimba en periode og fortsatte å gå ned som normalt fordi jeg har klart å snu tankegangen i hodet. 

Du spiser for mye rett og slett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da må du jo jobbe med matinntaket ditt og hvordan forhold du har til mat. For går du så fort opp er ikke mysimba riktig for deg. Jeg har gått uten mysimba en periode og fortsatte å gå ned som normalt fordi jeg har klart å snu tankegangen i hodet. 

Du spiser for mye rett og slett.

Nei. Spiser ikke for mye. Mer det at jeg nesten ikke har spist noe med mysimba. Jeg gikk også kun ned 4 kilo den tiden jeg har gått på mysimba (noe jeg er kjempe fornøyd med). Jeg antar kroppen min har vendt seg til startvekten min, da jeg har veid det samme nå i ca. 3 år. Daglig kaloriinntak er ca 1100. Er en grunn til at jeg ønsket mysimba. Jeg føler jeg har prøvd alt 😣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Spiser ikke for mye. Mer det at jeg nesten ikke har spist noe med mysimba. Jeg gikk også kun ned 4 kilo den tiden jeg har gått på mysimba (noe jeg er kjempe fornøyd med). Jeg antar kroppen min har vendt seg til startvekten min, da jeg har veid det samme nå i ca. 3 år. Daglig kaloriinntak er ca 1100. Er en grunn til at jeg ønsket mysimba. Jeg føler jeg har prøvd alt 😣

Hvis du ikke går ned spiser du mer enn du forbrenner. Mysimba øker bare metthetsfølelsen og kan føre til at man ikke har lyst på mat, den øker ikke forbrenning eller gjør noe annet magisk.

Anonymkode: bb8e7...49e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet på uke 5 med Mysimba. Har gått ned 7,5 kg😁😁. Jeg slet med søtsuget om kveldene og spiste alt for store porsjoner. Eneste bivirkninger her, er munntørrhet

Anonymkode: b1210...341

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei ! Jeg startet på mysimba for en uke siden. Legen min har sagt jeg skulle begynne rett på to tabletter for dagen, en om morgenen og en om kvelden. Andre som og har gjort det ? Kjenner at jeg er veldig ør i hodet, er det noe som går over ? Har ikke merket andre bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalea skrev (1 time siden):

Hei ! Jeg startet på mysimba for en uke siden. Legen min har sagt jeg skulle begynne rett på to tabletter for dagen, en om morgenen og en om kvelden. Andre som og har gjort det ? Kjenner at jeg er veldig ør i hodet, er det noe som går over ? Har ikke merket andre bivirkninger.

Oi, det hørtes litt heftig ut egentlig med tanke på at du går fra 0 til 2 over natta. Er på 2+1 selv nå og har holdt meg der i noen måneder nå, opplever heller ikke bivirkninger. Men jeg tok også opptrappingen mer gradvis enn det står på pakken, trappet opp ca hver 10. dag frem til ønsket effekt var oppnådd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, det hørtes litt heftig ut egentlig med tanke på at du går fra 0 til 2 over natta. Er på 2+1 selv nå og har holdt meg der i noen måneder nå, opplever heller ikke bivirkninger. Men jeg tok også opptrappingen mer gradvis enn det står på pakken, trappet opp ca hver 10. dag frem til ønsket effekt var oppnådd. 

Takk ! Får sende legen en melding, men. Da trapper jeg definitivt ikke opp nå. Er så svimmel at jeg er usikker på om jeg kan kjøre til jobb i morgen. Og det er litt krise ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalea skrev (23 minutter siden):

Takk ! Får sende legen en melding, men. Da trapper jeg definitivt ikke opp nå. Er så svimmel at jeg er usikker på om jeg kan kjøre til jobb i morgen. Og det er litt krise ..

Ville nok venta med det, ja 😅 Kjipt at du er så svimmel, håper det gir seg etterhvert. 

Jeg har opplevd ekstrem kvalme dersom jeg ikke spiser frokost (kasta faktisk opp..),  de første dagene hadde jeg noe hodepine og ved opptrapping fra 1+1 til 2+1 opplevde jeg å få veldig vondt i magen. Men det var bare den ene kvelden, så gikk det over 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville nok venta med det, ja 😅 Kjipt at du er så svimmel, håper det gir seg etterhvert. 

Jeg har opplevd ekstrem kvalme dersom jeg ikke spiser frokost (kasta faktisk opp..),  de første dagene hadde jeg noe hodepine og ved opptrapping fra 1+1 til 2+1 opplevde jeg å få veldig vondt i magen. Men det var bare den ene kvelden, så gikk det over 🤷🏼‍♀️

Ja, er mulig det er for jeg spiser for lite , men er slankeoperet, så spiser lite i utgangspunktet. Dette startet i går. Og blir bare verre ... Føler meg helt nummen i kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kalea said:

Ja, er mulig det er for jeg spiser for lite , men er slankeoperet, så spiser lite i utgangspunktet. Dette startet i går. Og blir bare verre ... Føler meg helt nummen i kroppen

Huff. dette høres ikke gøy ut nei. Ble veldig svimmel jeg også, uavhengig av om jeg spiste eller ikke. Reagerer mest på kvelden, men har opplevd at hvis jeg tar kveldsdosen litt tidligere (ca. 4 eller 5,), så går det bedre. selv om de sier man helst skal ha 12 timer mellom hver dose. Det "fine" med mysimba er at det er relativt ok å justere dosen selv, i allefall hvis man tåler full dose, så du kan helt fint seponere og gå ned til 1 eller 1+1 og se om det hjelper. Hvis du skal snakke med legen din kan du jo høre om det er greit for å være helt sikker. Lykke til videre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2021 at 3:46 PM, GRP said:

Huff. dette høres ikke gøy ut nei. Ble veldig svimmel jeg også, uavhengig av om jeg spiste eller ikke. Reagerer mest på kvelden, men har opplevd at hvis jeg tar kveldsdosen litt tidligere (ca. 4 eller 5,), så går det bedre. selv om de sier man helst skal ha 12 timer mellom hver dose. Det "fine" med mysimba er at det er relativt ok å justere dosen selv, i allefall hvis man tåler full dose, så du kan helt fint seponere og gå ned til 1 eller 1+1 og se om det hjelper. Hvis du skal snakke med legen din kan du jo høre om det er greit for å være helt sikker. Lykke til videre.  

Dette funka ! Jeg oppdaget at jeg hadde for kort tid mellom kveld og morgen dose ... Da gikk det rimelig dårlig ... Men nå går det fint:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2021 at 7:50 PM, Kalea said:

Dette funka ! Jeg oppdaget at jeg hadde for kort tid mellom kveld og morgen dose ... Da gikk det rimelig dårlig ... Men nå går det fint:) 

Så bra at det løste seg 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...