Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som det er en "rød tråd" i at alt datteren føler av frykt/skrekk og motvilje egentlig er mor sine følelser. 

Sitat fra Budstikka 15:17 - I møtet uttaler A at "mor alltid bestemmer". 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker meg ordlyden i notatene hun sender til legen: «Vi spiser». Som om de begge er pasienter... Henger godt sammen med symbiosen som har blitt beskrevet av flere fagfolk.

Anonymkode: c7758...d92

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag vil jeg si at det er to svar på hvorfor noen ville binde noen fast for å holde de unna ting. 

Det første er varme kokeplater, stikkontakter, salmiakkflasker, medisiner, giftige planter, usikrede trapper, fyrstikker og lignende. Litt som å plassere småbarn i en lekegrind for å hindre de i å skade seg. I tenåringsversjonen ville det kanskje vært for å holde barnet unna alkohol, narkotika, dårlige venner og eldre gutter. Jeg sier ikke at slik binding er greit, langt derifra, men det ville kanskje kunnet passere under en eller annen misforstått (og sykelig) form for omsorg hvis man la godviljen til.

Det andre svaret er mobilen, Internett, venner, familie, hjelpeapparatet, nødnummeret, yttertøy, penger og utgangsdøra, eller rett og slett vann, mat, varme og lignende. Dette ville ikke kunnet passere under misforstått omsorg. 

Dette er et generelt og rent teoretisk svar basert på oppveksthistorier jeg kjenner til og er ikke knyttet til denne saken. 

 

 

Anonymkode: 7cbcd...319

Takk for svar. Så grusomt det må være for de som blir utsatt for slikt.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Merker meg ordlyden i notatene hun sender til legen: «Vi spiser». Som om de begge er pasienter... Henger godt sammen med symbiosen som har blitt beskrevet av flere fagfolk.

Anonymkode: c7758...d92

Ja, og tenk da hvordan morens mistro og negative holdning til helsevesenet har virket på datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Men det er også mulig å ikke elske barna sine. 

Anonymkode: 7cbcd...319

Det er jeg helt enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærte meg et nytt ord av de sakkyndige, devaluering. Å være negativ til alt og rakke ned på alle for å heve sin egen selvfølelse, blandt annet.  En forsvarsmekanisme. 

Stolen tror jeg hadde puter på fordi det er veldig vondt å sitte når man ikke har noe fett som beskytter knoklene.

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsmeldingen fra NAV var en smule spesiell? "bruker penger på alt hva barnet har lyst på".  Også ba om støtte. Er da bekymringen at ungen blir bortskjemt? At mor ikke greier å forvalte økonomien? 

Var vel også noe om unnvikende på telefon, ikke kom på møter og barnet ikke var på skole.  

 

Jeg tenker at hadde meldingen fra NAV vært mer "håndfast" på det første punktet, så hadde kanskje barnevernet hatt mer å jobbe ut fra også?   

Med forbehold at det som blir rapportert fra retten er det som sto i meldingen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FjellFrua skrev:

Bekymringsmeldingen fra NAV var en smule spesiell? "bruker penger på alt hva barnet har lyst på".  Også ba om støtte. Er da bekymringen at ungen blir bortskjemt? At mor ikke greier å forvalte økonomien? 

Var vel også noe om unnvikende på telefon, ikke kom på møter og barnet ikke var på skole.  

 

Jeg tenker at hadde meldingen fra NAV vært mer "håndfast" på det første punktet, så hadde kanskje barnevernet hatt mer å jobbe ut fra også?   

Med forbehold at det som blir rapportert fra retten er det som sto i meldingen. 

Jeg mener at den dagen da diverse foreldre vitnet så ble det nevnt at tiltalte kun kjøpte merkeklær til A, så det er jo litt spesielt. 

Anonymkode: 5eb63...652

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg

Forsvareren mener tydeligvis her at det må være en annen årsak til fraværet, dette må straffes. Mens når tiltalte rømte rettssalen i hytt og gevær, var det bare buhu diabetes og stakkars henne. Og dommeren lot det gå. 

IMG_7300.PNG

Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Snø_fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærte meg et nytt ord av de sakkyndige, devaluering. Å være negativ til alt og rakke ned på alle for å heve sin egen selvfølelse, blandt annet.  En forsvarsmekanisme. 

Stolen tror jeg hadde puter på fordi det er veldig vondt å sitte når man ikke har noe fett som beskytter knoklene.

Anonymkode: f8804...2c2

Men tau..?

Anonymkode: b6bda...530

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner at NAV sendte melding. Og at de helt sikkert var oppriktelig bekymret.

 

Jeg bare stusset på forklaringen, og tenkte at det kanskje hadde vært mer fruktbart å si noe om ikke styr på økonomi osv, for i bunn og grunn var jo det problemet, når hun gang på gang søkte om støtte? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FjellFrua skrev:

Bekymringsmeldingen fra NAV var en smule spesiell? "bruker penger på alt hva barnet har lyst på".  Også ba om støtte. Er da bekymringen at ungen blir bortskjemt? At mor ikke greier å forvalte økonomien? 

Var vel også noe om unnvikende på telefon, ikke kom på møter og barnet ikke var på skole.  

 

Jeg tenker at hadde meldingen fra NAV vært mer "håndfast" på det første punktet, så hadde kanskje barnevernet hatt mer å jobbe ut fra også?   

Med forbehold at det som blir rapportert fra retten er det som sto i meldingen. 

Fra Bufdir: Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Har du en magefølelse på at barnet ikke har det bra, bør du kontakte barnevernet.

 

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring, persondebatt, personangrep og avsporinger, samt svar til dette.

For å unngå ytterligere spekulasjoner: tråden er i tillegg ryddet for sitering av ett vitne i dag, samt kommentarer og innlegg til dette, da Budstikka ikke overholdt vedtatt referanseforbud i retten (dette har siden blitt slettet hos Budstikka).

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurere på hvor forsvarerene vil med teksmeldingene som lagt frem. Jeg liker heller ikke hønsefrikasse og ville helt sikkert skrevet en sms å klaget til en eller annen, kanskje også lagt det ut på facebook eller snap. Dette er da hverdagslig sms kommunikasjon mellom mor og datter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tau..?

Anonymkode: b6bda...530

Bildet jeg har i hodet er at det er bundet på sidene av putene for å feste dem, så de ikke skal skli, sånn at en smal person kan sitte på putene i midten, ikke oppå tauet... Det er det eneste jeg klarer å se for meg som kan gi mening. Det er jo også en anretning laget av noen som ikke akkurat er kjent for sine gode løsninger... 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forsvarer Aasmund O. Sandland skal nå dokumentere et knippe tekstmeldinger. Han leser blant annet opp en tekstmelding Angelica sendte til sin mor. Hun var da innlagt på Drammen sykehus. Meldingen omhandler mattilbudet på sykehuset: «Dagens middag: Hønsefrikasse. Det var den verste middagen noensinne her».

Jeg skjønner ikke hvor forsvarerne vil med dette? Maten på sykehuset var ikke god? Angelica var kresen? Hønsefrikasse er bedre enn ingenting.

Og disse tekstmeldingene de nå refererer til, hvor vil de med dem? Moren har sagt hun ikke så hvor dårlig datteren var, men tekstmeldingene motbeviser jo dette.

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snø_fnugg skrev:

Hvis dette vitnet selv tok kontakt med forsvaret i forkant av rettssaken fordi hun mente hun hadde relevante opplysninger, men så velger å trekke seg dagen før hun skal vitne, så kan det jo kanskje tenkes at hun har fulgt rettsaken og fått en annen oppfatning underveis..?

Anonymkode: c7758...d92

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...