Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det KAN være det. Men det kan også være på grunn av dramatiserende pf som vi vet hun har fått. 

Anonymkode: af65c...d63

Takk for svar :)

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"12:00 Psykologen mener tiltalte ikke har klart å endre sin emosjonelle tilstand, og at dette har ført til at hun har «kommet i konflikt i de systemene hun har søkt hjelp hos». "

Skal tiltalte unnskyldes for sine handlinger?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"11:52 Tiltalte blir fiendtlig innstilt når hun møter motstand. Når hun har møtt instanser eller blitt misforstått har hun reagert ganske sterkt. Det er en naturlig reaksjon på relasjonelle traumer "

ER dette en naturlig reaksjon på relasjonelle traumer? Er det vanlig?

Anonymkode: fad9c...735

Ja. 

Anonymkode: 7cbcd...319

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.... etter å ha pratet med mor uavbrutt i tre timer så stilles diagnosen PTSD? Hæ?

Det kan da umulig være riktig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"11:52 Tiltalte blir fiendtlig innstilt når hun møter motstand. Når hun har møtt instanser eller blitt misforstått har hun reagert ganske sterkt. Det er en naturlig reaksjon på relasjonelle traumer "

ER dette en naturlig reaksjon på relasjonelle traumer? Er det vanlig?

Anonymkode: fad9c...735

Jeg kjenner meg faktisk igjen i dette. Jeg opplever at motstand i hjeleapparat eller skole for mine barn utløser en voldsom overreaksjon.

Jeg har heldigvis en mann med litt mer ro og fornuft, samt at jeg er så klar over egne reaksjoner at jeg har informert skolen om at jeg kan overreagere og at de da godt kan snakke til meg om de opplever meg slik.

Forskjellen her er at A og C var alene. Ingen kunne gi "god" motstand slik jeg opplever.

 Men ja, så absolutt kan mennesker ha slik personlighet/personlighetsforstyrrelse enten etter traumer eller tilsynelatende uten grunn.

Det som er viktig er at som foreldre har man et ansvar for å ikke la dette gå ut over barn. Og her virker det som om det har gått fryktelig galt for A og C....

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uff da skrev:

Altså.... etter å ha pratet med mor uavbrutt i tre timer så stilles diagnosen PTSD? Hæ?

Det kan da umulig være riktig?

Det burde jo ikke være sånn, men psykiatriske diagnoser kan stilles langt raskere enn det, dessverre. 

Anonymkode: 7cbcd...319

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nina1975 skrev:

er det normalt å sette en ptsd diagnose etter en 3 timer lang samtale?

Noen ganger kan man være raskt sikker. I dette tilfellet virker det som mor brukte tre timer til å snakke han rundt. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå

Psykolog Austad sliter virkelig med forklaringen sin. Måten han redegjør for mor sine traumer er på ingen måte troverdig. 

Men, så er han også engasjert av forsvarerne med det det innebærer av mandat. 

Er det ingen av mors pårørende og hjelpere som føler med avdøde og hennes lidelser? Ingen som tenker at dette kunne vært unngått? For meg så framstår det hele veldig empatiløst, 

Og mors pendling til og fra rettssalen sier det meste...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nina1975 skrev:

er det normalt å sette en ptsd diagnose etter en 3 timer lang samtale?

Jeg har selv diagnosen ptsd etter en overgrepshistorie. Fikk diagnosen først som femtenåring etter samtaler hos BUPA, og igjen da jeg var i midten av tjueårene da jeg gikk til traumebehandling hos dps ifm overgrepshistorikken. Jeg husker ikke hvordan utredningen var i bupa, men i dps i voksen alder mener jeg at jeg fikk diagnosen etter en første samtalen jeg hadde med psykiateren der. Der ble jeg utredet, og scoret på alt ift ptsd. 

Men det er sikkert individuelt også hvordan man får den diagnosen, og hvor «lett» det er å få den😅 jeg har slitt med spiseforstyrrelser også, og mye av dette stod jo også i henvisningen til dps. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hatt ganske alvorlige spiseforstyrrelser, og dette kontrolbehovet var nok der, men det var ikke noe som var veldig tydelig for meg, som jeg kunne sette fingeren på. For meg var frykten og tvangen altoppslukende. Jeg har også OCD, og de to minner veldig om hverandre for meg personlig. Frykten blir så sterk at man gjør noe for at den skal forsvinne. Det er nok også veldig individuelt, så sier ikke at min opplevelse er en fasitt, det var bare en betraktning i forhold til det som ble sagt om viljestyrke.

Anonymkode: 81db2...541

Handler ikke OCD også mye i utgangspunktet om frykten for å miste kontroll, som utvikler seg til tvang?

Jeg har selv slitt med spiseproblematikk siden jeg var veldig ung, men aldri i en slik grad at det har tatt over livet mitt, og jeg ser også at i perioder hvor livet generelt føles vanskelig, faller jeg lett inn i mønster med et ekstremt kontrollbehov på enkelte ting, som sikkert kunnet utviklet seg til tvang om det hadde tatt overhånd. 

Dette ble vel litt OT, men ja...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rosalie skrev:

Det handler svært ofte om kontroll. Man føler at man har mistet kontrollen på de viktige delene av livet sitt (frykt/angst), og å slutte å spise/kontrollere inntaket fullstendig, er det eneste viktige man føler at man kan ha kontroll over.

Eller man kan føle at det eneste man kan kontrollere er maten, alt annet har en annen kontroll over ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Siri_H skrev:

Er det den samme psykologen som mener at Viggo Kristiansen er uskyldig dømt?

https://www.nrk.no/sorlandet/_-viggo-kristiansen-har-fatt-god-behandling-1.12298374

Ja, det må det vel være. Lite trolig at vi har to psykologspesialister i Norge med det navnet. Ikke at det har noen betydning for denne saken dog. Han har hatt Viggo Kristiansen i terapi i 10 år, og mener han er uskyldig dømt. Ble kritisert for bl.a sammenblanding av roller og brudd på taushetsplikt mener jeg,  men senere renvasket etter omfattende tilsyn. Det ble konkludert med at han hadde gitt forsvarlig terapi. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Nei, men nå er han også engasjert av tiltalte/forsvaret, og hos han fikk mor igjen snakke om seg selv og sine følelser - så da det gikk nok greit i 3 stive timer.

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/lommedalen/tiltalt-mor-bestilte-egen-rapport-taler-ikke-ny-runde-i-retten/s/5-55-622921

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
1 minutt siden, chisandra skrev:

Nei, men nå er han også engasjert av tiltalte/forsvaret, og hos han fikk mor igjen snakke om seg selv og sine følelser - så da det gikk nok greit i 3 stive timer.

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/lommedalen/tiltalt-mor-bestilte-egen-rapport-taler-ikke-ny-runde-i-retten/s/5-55-622921

Ser den. Rapporten er partsbestilt av mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Påskehare skrev:

Eller man kan føle at det eneste man kan kontrollere er maten, alt annet har en annen kontroll over ;-)

Ja, man sier vel at «støv på hjernen», dvs ekstrem vaskemani, er husmorens ekvivalent til spisevegring. Den tradisjonelle husmor mister kontroll over livet sitt, da hun er helt prisgitt ektefellens prioriteringer, valg og meninger, sant omverdenens forventninger. Og å ha et lytefritt hjem er det neste hun føler at hun kan ta kontroll over, også kan det bikke over i til å bli altomslukende og faktisk ta over livet hennes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spisevregning som barn helt til kanskje 12 års alderen men ikke anoreksi. Det kom av mye ustabilitet hjemme og av foreldre som tvang i meg mat, jeg mener seriøst at de skrek og kjeftet og fikk meg til å sitte helt til jeg var ferdig med mine ganske kraftige voksenporsjoner. Jeg var ganske så ekstrem undervektig men mine foreldre ville ikke se seg selv i speilet og for dem var jeg «vrang, vanskelig og dårlig til å spise» Jeg ble aldri tatt med til lege for undervekten og jeg tror foreldrene mine skammet seg over at jeg var så tynn. I mitt tilfelle nektet jeg å spise fordi jeg var redd for mat, mat var bare uhyggelig, det var kjefting og smelling og det smakte alltid vondt. Etter 12 års alderen gikk jeg fra å nesten ikke spise noe til å spise generelt lite til jeg var sånn 18 år.  

Jeg vet at det er veldig forskjellig fra denne saken, men i mitt tilfelle var jeg ikke anorektiker eller ei jente med sf, jeg var bare redd for mat.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulzzang skrev:

Jeg vet at det er veldig forskjellig fra denne saken, men i mitt tilfelle var jeg ikke anorektiker eller ei jente med sf, jeg var bare redd for mat.

Du har et godt poeng. Det kan være flere grunner til at barn er undervektige. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

"11:57: Psykolog Austad mener tiltalte levde i et «vedvarende traume så lenge mobbingen foregikk». Samtidig måtte hun håndtere Angelicas spiseforstyrrelser.

– Meldinger mellom dem viser meg at dette er en mor som er desperat etter å få datteren til å spise. Hun har jo til og med truet med å ta livet sitt, for å skremme datteren til å spise, forklarer psykologen."

At det går an! Ser han ikke selv hva han sier, spesielt i lys av det som har kommet frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...