Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"11: 35: Tiltalte sier at hun ringte fastlegen fra familiehytta på Beitostølen.

– Jeg snakker med fastlegen og sier at Angelica ikke vil tilbake til Lommedalen. Det har skjedd altfor mange svik og vonde ting der. Hun stoler ikke på noen voksne i det offentlige.

– Jeg tenker på skole, helse, altså, alle voksne i offentlige stillinger. Spesielt skole og helsevesen. Hun stoler på familien sin og de gode vennene sine, utdyper hun etter spørsmål fra politietterforskeren.   

– Er det du eller henne som ikke stoler på noen? spør etterforskeren.

– Det er Angelica jeg mener, svarer Camilla. "

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

Hadde tiltaltes datter kontakt med de gode vennene sine de siste månedene før hun døde?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, MonsIvar skrev:

Så et sted Finn Skårderud var innkalt som vitne. Sto ikke om han var innkalt av forsvaret eller aktoratet.

Han er grunnlegger og leder av Villa Sult ser jeg.

Er det offentliggjort informasjon om navnene på flere fagpersoner som er innkalt som vitner?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne fastlegen som moren var i kontakt med i et enkelt tilfelle under det siste oppholdet på hytten, er den eneste blant helsevesenets aktører som har fått kritikk i Helsetilsynets granskning. Han har fått kritikk for å ikke ha fulgt opp Angelica tilstrekkelig med kontroller, og for ikke å ha varslet barnevernet. Han har likevel unngått "advarsel", som ville vært en strengere reaksjon mot legen. 

Helsevesenet forøvrig er vurderert til å ha gitt forsvarlig helsehjelp til Angelica. Det inkluderer de fleste helseinstanser de var i kontakt med, samt den første fastlegen. Den første fastlegen til Angelica varslet barnevernet, da skiftet de fastlege.

https://www.aftenposten.no/norge/i/KJ6oE/Helsevesenet-ga-forsvarlig-hjelp-i-Lommedalen-saken

Anonymkode: ed262...1dc

• Liker 17
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"13:40 Tiltalte opplyser at hun også kontaktet en relasjonsterapeut i Bærum en gang, mens hun og datteren var på Beitostølen.

Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Hvis tiltalte mente at hun ønsket å få behandling til datteren gjennom Villa Sult, i løpet av de siste månedene datteren levde, høres det rart ut at hun kommer med "men det var så dyrt".

Relasjonsterapeuten er en barndomsvenninde av tiltalte. Moren oppsøkte henne efter at terapeuten var med på "God morgen, Norge". Følgende fra et av to intervjuer med terapeuten i Budstikka:

"Dessverre hadde jeg veldig mye å gjøre akkurat da, så jeg spurte om jeg kunne henvise henne til en kollega.
Men moren ringte hverken til den navngitte kollegaen eller tilbake til terapeuten".
https://www.budstikka.no/asker/barum/valdres-saken/hun-virket-bunnlost-fortvilet/s/5-55-294547

Innlegget er ryddet for identifisering av privatpersoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, Ando Nym skrev:

Relasjonsterapeuten er en barndomsvenninde av tiltalte. Moren oppsøkte henne efter at terapeuten var med på "God morgen, Norge". Følgende fra et av to intervjuer med terapeuten i Budstikka:

"Dessverre hadde jeg veldig mye å gjøre akkurat da, så jeg spurte om jeg kunne henvise henne til en kollega.
Men moren ringte hverken til den navngitte kollegaen eller tilbake til terapeuten".
https://www.budstikka.no/asker/barum/valdres-saken/hun-virket-bunnlost-fortvilet/s/5-55-294547

Takk.

Anonymkode: 59d11...41f

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Samt at hun sa det selv til etterforskeren. Fastlegen, mobbeombudet og mora til Odin.

Anonymkode: 388ec...0e7

Ok, jeg leste det som om dette gjaldt "midten av november", men kanskje hun ikke har hatt annen kontakt med helsevesenet i perioden på hytta.

Anonymkode: 4ab7a...a69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, Ando Nym skrev:

Relasjonsterapeuten er en barndomsvenninde av tiltalte. Moren oppsøkte henne efter at terapeuten var med på "God morgen, Norge". Følgende fra et av to intervjuer med terapeuten i Budstikka:

Takk :) Dette var i april 2015 (" I april 2015, åtte måneder før datteren mistet livet, ringte moren til Dora Thorhallsdottir. ")

Hvilken relasjonsterapeut snakket tiltalte med mens hun og datteren var på Beitostølen da? Er det jeg som misforstår når det høres ut for meg at tiltalte kontaktet en relasjonsterapeut i løpet av den hytteturen der datteren døde?

"13:40 Tiltalte opplyser at hun også kontaktet en relasjonsterapeut i Bærum en gang, mens hun og datteren var på Beitostølen.

– Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Dette var i april 2015 (" I april 2015, åtte måneder før datteren mistet livet, ringte moren til Dora Thorhallsdottir. ")

Hvilken relasjonsterapeut snakket tiltalte med mens hun og datteren var på Beitostølen da? Er det jeg som misforstår når det høres ut for meg at tiltalte kontaktet en relasjonsterapeut i løpet av den hytteturen der datteren døde?

– Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

De var på hytta hele sommeren også, var de ikke? 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De var på hytta hele sommeren også, var de ikke? 

Takk :) Du har rett i at de var der på sommeren. Det var jeg som misforsto.

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mulig grunn til lavere dekning i media kan være at saken har dreid fra et "samfunnsmessig problem/mobbesak" til en personlig familietragedie med barn av forelder med psykisk sykdom/personlighetsforstyrrelse. Dette gjør saken sårbar og vanskeligere å dekke med de sensasjonspregede overskrifter som gjerne skaper klikk og dermed penger i kassa. Pengene rår, tenker jeg.

i tillegg er jo flere medier allerede dømt i PFU som kanskje gjør at de trår ekstra forsiktig. 

En personlig familietragedie som ender med at barn dør er fremdeles et samfunnsmessig problem. Det krever som du sier gjerne mer å skrive saker der folk skal mene noe om hvordan man bedre skal fange opp disse barna som blir offer for overinvolverte foreldre. Men det er jo eksperter som også kan noe om dette. Man kan snakke med barnevernet og psykologer. Hva er rutinene og hvorfor fungerer de ikke når det dysfunksjonelle kommer frem på denne måten? Er det mulig å fange opp dette og hvordan? Hvordan kan man styrke vernet av barn til tross for at det dysfunksjonelle er mindre synlig. Det er vanskelig men ikke umulig. Og trengs å snakkes om i media og offentlig debatt og ikke bare KG. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

I denne linken forstår jeg det slik at datteren sitter ved siden av en gråtende mor, som snakker i telefonen.

Anonymkode: 59d11...41f

Jeg kan ikke se at det er noe i artikkelen som tilsier dét?
Den åpner med " Personen i andre enden var en bunnløst fortvilet mor. Hun gråt og fortalte om sin bekymring for datteren".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rainstorm skrev:

En personlig familietragedie som ender med at barn dør er fremdeles et samfunnsmessig problem. Det krever som du sier gjerne mer å skrive saker der folk skal mene noe om hvordan man bedre skal fange opp disse barna som blir offer for overinvolverte foreldre. Men det er jo eksperter som også kan noe om dette. Man kan snakke med barnevernet og psykologer. Hva er rutinene og hvorfor fungerer de ikke når det dysfunksjonelle kommer frem på denne måten? Er det mulig å fange opp dette og hvordan? Hvordan kan man styrke vernet av barn til tross for at det dysfunksjonelle er mindre synlig. Det er vanskelig men ikke umulig. Og trengs å snakkes om i media og offentlig debatt og ikke bare KG. 

Ja, helt enig. Og jeg tror og håper at denne typen refleksjon vil komme i media og offentlig debatt. Men jeg tror den vil komme i etterkant av dom, og ikke mens saken pågår i retten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, fitnessjenta skrev:

"Men det var så dyrt" 😶 Jeg hadde heller hatt lån opp etter ørene enn å se datteren min sulte ihjel

Mener du at å ta opp forbrukslån er veien å gå? (For som selvstendig næringsdrivende er det ikke sikkert hun fikk jobber så mye og fikk inn så mye penger med dette gående, så vanlig banklån uten sikkerhet er det ikke sikkert hun kunne fått.) Spør du meg ville det vært uansvarlig også, å sylte seg ned i gjeld sol hun kanskje ikke ville klare å betjene, særlig mht at vi har et offentlig helsevesen som vi betaler for over skatteseddelen. Villa Sult gir heller ingen garanti og de fleste som blir friske fra spiseforstyrrelser blir det uten å være på Villa Sult. Men for det jeg vet kan jo du være en kandidat til luksusfellen med den holdningen du har til å låne penger..

Anonymkode: f3177...e2d

Innleggeter redigert for sitering av, og svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

Mener at det var noen som nevnte en dokumentar og en podkast om denne saken, men finner ikke innlegget igjen? Noen som husker?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, lille humla skrev:

Mener at det var noen som nevnte en dokumentar og en podkast om denne saken, men finner ikke innlegget igjen? Noen som husker?

Feil sak. Du tenker på Madsen og Kim Wall. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Det stemmer ikke. Det er ikke skoleplikt i Norge, kun opplæringsplikt, og denne er drt foreldrene som har ansvar at blir gjennomført.

http://www.nhuf.no/?q=nb/node/58

Jo, men du vil kontaktes av barnevernet. I dette tilfelle svikter de jo helt, men liven der er forsterket især pga jenter med utenlandsk bakgrunn som «forsvinner» til foreldrenes hjemland for tvangsekteskap. Litt avsporing der; men man får ikke fritt slippe til med hjemmeundervisning uten at noen har kontroll var vel hovedpoenget mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Når hun oppsøker alt annet av hjelp og terapeuter, hvorfor skal hun plutselig «bortforklare» seg her? Anonymkode: f3177...e2d

Hun gjorde jo ikke det, i løpet av de siste ukene datteren levde.

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Når hun oppsøker alt annet av hjelp og terapeuter, hvorfor skal hun plutselig «bortforklare» seg her?

Mener du at å ta opp forbrukslån er veien å gå? (For som selvstendig næringsdrivende er det ikke sikkert hun fikk jobber så mye og fikk inn så mye penger med dette gående, så vanlig banklån uten sikkerhet er det ikke sikkert hun kunne fått.) Spør du meg ville det vært uansvarlig også, å sylte seg ned i gjeld sol hun kanskje ikke ville klare å betjene, særlig mht at vi har et offentlig helsevesen som vi betaler for over skatteseddelen. Villa Sult gir heller ingen garanti og de fleste som blir friske fra spiseforstyrrelser blir det uten å være på Villa Sult. Men for det jeg vet kan jo du være en kandidat til luksusfellen med den holdningen du har til å låne penger..

Anonymkode: f3177...e2d

For en utrolig unødvendig kommentar, å beskylde noen for å være en kandidat for luksusfellen basert på at de ville gjort hva som helst for å sørge for at barnet deres fikk behandling.

• Liker 27
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...