Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I følge kontaktlærer eller var det rektor på den ene skolen som vitnet forrige uke, gjorde moren «en formidabel jobb» med hjemmeundervisningen og A lå langt fremme faglig.

Det er fullt lovlig å ta barn ut av skolen uansett hva de taper mht det sosiale, det er foreldrene som etter loven har plikt til å påse at barnet før undervisning. Så skal du kritisere at mor gjorde dette, bør du kritisere loven som muliggjorde det (selv fatter jeg ikke at loven gir adgang til dette uten noen form for vurdering av foreldres kvalifikasjoner men at det er slik kan ikke As mor klandres for). 

Anonymkode: f3177...e2d

Moren fulgte opp med god hjemmeundervisning tidligere på året når hun periodevis tok A ut av skolen, me det står ingenting om perioden fra oktober-nyttår. Når mor får spørsmål om hva de gjorde på hytta så er skolearbeid ikke nevnt i noen som helst form, men jeg vil tro at politiet har orden på om de fant skolebøker på hytta eller faglig lesing i internetthistorikken. 

Anonymkode: 5eb63...652

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ando Nym skrev:

Takk! :)

Skulle virkelig bare mangle :) Forstår at det kan være vanskelig å henge med når PFU avgjør elleve klager om dekningen av samme tragiske dødsfall på en dag, hvorav to av klagene er rettet mot samme avis for ulike hendelser. Men har man ikke satt seg inn i PFUs avgjørelser bør man heller ikke omtale andres korrekte gjengivelse av dem for "bullshit", slik jeg så du fikk høre.

Budstikka har kun fått kritikk en gang i omtalen av denne saken, og det var for (grovt sett) å ha tatt parti med avdødes familie i for stor utstrekning ved et tilfelle. De har aldri fått kritikk eller blitt felt for å bryte god presseskikk i motsatt retning. 

Så sånn er i hvert fall det. Budstikka-artikkelen "Da Lommedalen mistet en av sine" har blitt nøye gjennomgått av PFU, som konkluderte med at den hverken fortjente fellelse eller kritikk. At noen klages inn for PFU trenger ikke være signal om at de har gjort noe som helst galt heller. Tore Tvedt og Jan Hanvold har klaget inn medier for PFU uten at jeg holder det mot de aktuelle mediene.

Anonymkode: d18de...5d1

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Er du sikker? Kan du se på dette bildet, da det viser bedre hvordan lemmene er. Det ser ut til å være en slags pinne el.l festet på venstre side av den venstre lemmen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxln1A/valdres-saken-foreldre-til-medelever-av-avdoede-angelica-13-vitnet-i-retten

Anonymkode: fad9c...735

De har jo hasper i ytterkant, så de er nok til å lukke igjen. Og det er skodder på vinduet i gavlveggen også, ikke bare det store ved siden av døren.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tore Tvedt og Jan Hanvold har klaget inn medier for PFU uten at jeg holder det mot de aktuelle mediene.

Altså, det hørtes kanskje flåsete ut. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er noen likhetstrekk mellom den som klaget inn Budstikka og slike fok. Poenget var nå bare at hvorvidt en sak er klaget inn for PFU ikke sier noe som helst om hvor kritikkverdig den er.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg reagerer litt når moren som nå vitner sier at hun kontaktet skolen for at "de"ville hjelpe. Er det greit å snakke om andre elever sånn ? 

Jeg synes det er greit å gjøre ja. På dette tidspunktet var det vel kjent at A hadde en spiseforstyrrelse og denne moren fikk høre om mye fravær. Da kunne nok jeg også funnet på å kontakte skolen for å høre om det var noe vi kunne tilrettelegge i forhold til. F.eks. for å opprettholde kontakt med medelever. 

Det er jo ikke noe i veien for å bruke skolen som et mellomledd dersom man ikke kjenner foreldrene så godt. Jeg har f.eks. opplevd å bli oppfordret på en foreldresamtale til å inkludere en gutt i klassen mer i fritiden, fordi han hadde lite venner og gikk godt overens med min gutt. Jeg regner med at det er foreldrene til denne gutten som har bedt om at lærer skulle videreformidle dette. Men klart at lærer må være bevisst taushetsplikten. 

Anonymkode: a874a...060

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skodder. Vi har pynteskodder på huset. De er skrudd fast og er der bare for syns skyld.

Anonymkode: 1c8ce...74f

Takk :)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker nok på lemmer og jo, de bør lukkes igjen pga vær og vind for å beskytte vinduene på hytta. Likevel ser man jo at de fleste av vinduene på hytta ikke har lemmer, så da er det jo lett av politiet å tro at lemmen på det store vinduet kun var for dekorasjon (noe som også kan stemme). 

Anonymkode: 5eb63...652

Takk :) Du har rett i det at mange har slike til pynt og at det derfor var lett for politiet å eventuelt tro at de er til pynt også (hvis lemmene var åpne på det tidspunktet politiet var der).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Veslefrikk skrev:

De har jo hasper i ytterkant, så de er nok til å lukke igjen. Og det er skodder på vinduet i gavlveggen også, ikke bare det store ved siden av døren.

Takk :) Det har du rett i. Du ser bedre enn meg.

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Jeg syns det kommer tydelig frem at A) Folk er for tilbakeholdne med å melde bekymringer direkte til BV, men beliter seg på at personer med meldeplikt melder inn «nok», og B) BV må få til en elektronisk meldetjeneste hvor man kan sende inn bekymringer helt anonymt, noe som vil senke terskelen for å melde fra betraktelig.

Det er fullt mulig å melde fra helt anonymt nå også. Det er det mange som har gjort.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Er du sikker? Kan du se på dette bildet, da det viser bedre hvordan lemmene er. Det ser ut til å være en slags pinne el.l festet på venstre side av den venstre lemmen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxln1A/valdres-saken-foreldre-til-medelever-av-avdoede-angelica-13-vitnet-i-retten

Nei, sikker kan jeg selvsagt ikke være ;) Jeg baserer synsingen på et bilde tatt tettere på som jeg fant da jeg ville se på vindusglassene mtp. kuldegjennomslag. Vinduene, dvs. kitt, maling, sprosser, karm ser ganske værslitte ut, ikke som om de er beskyttet av skodder når ingen er der. "Pinnen" på siden ser ut som en enorm "spiker" til å henge noe på, og ikke noe som holder noe på plass. Mine foreldres hus har nøyaktig det samme på alle vinduer, med alle detaljer som gjør at de ser ut til å være vendbare, men de er altså kun til pynt. Men som sagt, 100% sikker på at de på hytta her er sånn eller slik, kan jeg umulig være kun basert på bildene i media :)

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Tutte skrev:

Det er fullt mulig å melde fra helt anonymt nå også. Det er det mange som har gjort.

Men terskelen er litt høy, siden det så vidt meg bekjent ikke finnes noe elektronisk skjema man kan sende inn anonymt. Enten må man sende inn anonymt per brevpost eller lage seg en fake e-postadresse kun for dette formål. Og det syns folk er stress når grunnen bak bekymringen ikke er håndfast.

Gjest Carol80
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge kontaktlærer eller var det rektor på den ene skolen som vitnet forrige uke, gjorde moren «en formidabel jobb» med hjemmeundervisningen og A lå langt fremme faglig.

Det er fullt lovlig å ta barn ut av skolen uansett hva de taper mht det sosiale, det er foreldrene som etter loven har plikt til å påse at barnet før undervisning. Så skal du kritisere at mor gjorde dette, bør du kritisere loven som muliggjorde det (selv fatter jeg ikke at loven gir adgang til dette uten noen form for vurdering av foreldres kvalifikasjoner men at det er slik kan ikke As mor klandres for). 

Anonymkode: f3177...e2d

Er derfor jeg spurte om det ble laget en plan som sikret tilstrekkelig opplæring. Om så er gjort og det er som du sier, så bør det absolutt foretas en kvalitetsvurdering av den som skal stå ansvarlig for hjemmeundervisning. Det er jeg enig i. Det mor kan kritiseres for, er omfanget av dette, som faktisk har litt å si for om det sosiale livet blir påvirket. Det er lett å bli holdt utenfor når man knapt viser seg på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Rosalie skrev:

Men terskelen er litt høy, siden det så vidt meg bekjent ikke finnes noe elektronisk skjema man kan sende inn anonymt. Enten må man sende inn anonymt per brevpost eller lage seg en fake e-postadresse kun for dette formål. Og det syns folk er stress når grunnen bak bekymringen ikke er håndfast.

Jeg synes egentlig det er litt greit at folk må opprette en epostadresse eller skrive et brev og sende per brevpost. Da får man tid til å tenke seg om to ganger. Hadde det vært elektroniske skjema ser jeg for meg at enkelte folk hadde sendt bekymringsmeldinger på personer bare etter, for eksempel, en krangel med noen i et kommentarfelt på facebook - rett og slett misbrukt systemet fordi det er så enkelt. Noen mennesker har svært lett for å fylle ut alt av skjema og hamre løs i ubetenkt sinne.

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Opplæringsloven § 13.2 og 13.3 sier at det skal være et undervisningstilbud til barn og unge når de er innlagt på sykehus. Jeg slv gikk på sykehusskole da jeg som barn var innlagt i to uker. Ikke rare greiene riktignok, men det var et lite klasserom og jeg fikk en lærer helt for meg selv. 

Har det blitt beskrevet noe om hvilket undervisningsopplegg hun eventuelt hadde i de periodene hun var innlagt? 

Anonymkode: 1c8ce...74f

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, brukerdebatt, persondebatt og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest Tutte
Skrevet
6 minutter siden, Rosalie skrev:

Forstår ikke helt problemet med at barnevernet får vite hvem som ringer inn, man er fortsatt like fullt anonym for dem man melder fra om.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ando Nym skrev:

Nei, sikker kan jeg selvsagt ikke være ;) Jeg baserer synsingen på et bilde tatt tettere på som jeg fant da jeg ville se på vindusglassene mtp. kuldegjennomslag. Vinduene, dvs. kitt, maling, sprosser, karm ser ganske værslitte ut, ikke som om de er beskyttet av skodder når ingen er der. "Pinnen" på siden ser ut som en enorm "spiker" til å henge noe på, og ikke noe som holder noe på plass. Mine foreldres hus har nøyaktig det samme på alle vinduer, med alle detaljer som gjør at de ser ut til å være vendbare, men de er altså kun til pynt. Men som sagt, 100% sikker på at de på hytta her er sånn eller slik, kan jeg umulig være kun basert på bildene i media :)

Takk :)

• Liker 2
Skrevet
Sitat

13:41

Dommer Pål Prestesæter spør hvem disse to personene han tipset om var. Vitnet besvarer spørsmålet. Han er nå ferdig med å forklare seg.

13:37

Aktor Arne Ingvald Dymbe får ordet. Han konfronterer vitnet med at han har sagt i politiavhør at han vet at siktede har forsøkt å få hjelp, uten å få det.

-Det kommer masse helsepersonell senere i saken som kan belyse dette. Men du sier at du vet. Hvordan vet du det? spør Dymbe

-Som jeg sa tidligere i min forklaring, forsøkte jeg å hjelpe Camilla med å komme i kontakt med rette personer som kunne hjelpe henne. Helt konkret inn mot Ullevål sykehus, for å komme i posisjon til å få hjelp der. Vi hadde en SMS-utveksling hvor jeg benyttet mitt nettverk for å forsøke å hjelpe Camilla . I den situasjonen så var det åpenbart at hun sto på hardt for Angelica, svarer vitnet

-Ledet det til noe? spør Dymbe.

-Jeg er ikke helt sikker. Jeg ga henne to telefonnumre, og hun sa hun skulle ta kontakt med de.

Spennende

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet

Han (ene vitnet i dag) sier at han aldri har sett tegn til omsorgssvikt fra tiltaltes side, og at det ikke rimer med hennes kjærlighet til datteren.
Her er han inne på noe svært vesentlig. Det er derfor det tar litt tid og en må tettere på for å se at denne "kjærligheten" blir helt feil, og i stedet kveler for en normal utvikling hos barnet, sett i forhold til å bygge egne relasjoner til venner, lære selvstendighet etc.

Mødrene som vitnet for noen dager siden var jo tett nok på til å se dette etterhvert, og bekymret seg for nettopp det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at et 13 år gammelt barn på 21 kg ikke ER praktisk talt definisjonen på omsorgssvikt! Å si at tiltalen ikke stemmer fordi hun er glad i datteren... altså 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tutte skrev:

Forstår ikke helt problemet med at barnevernet får vite hvem som ringer inn, man er fortsatt like fullt anonym for dem man melder fra om.

Er det ikke slik at selv om man sier fra om at man ønsker å være anonym når man melder fra til barnevernet, så vil navnet komme frem (og bli kjent for foreldrene til det barnet man har sendt bekymringsmelding i forbindelse med) dersom det blir en sak etter at man har meldt i fra?

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...