Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren ivret gjerne ikke etter sonde i nesen hun heller. Ikke glem at anorektikere er svært manipulerende. 

Anonymkode: c6795...eca

Hvor manipulerende kan et barn være uten at foreldre noterer seg det? Jeg tenker at dette pågikk en god stund,og jenta var bare 13 når hun døde.Hun hadde jo vært syk en stund.Jeg skjønner at barn kan manipulere av diverse grunner,men i dette (og andre)tilfeller skjønner jeg ikke hvordan de klarer å lure foreldre og andre voksne uten at de blir fulgt nøye med på og avslørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper mor får anledning til å forklare seg ifh hvorfor hun meldte flytting til 3 forskjellige kommuner. Det er vel ganske relevant ifh saken? Om hun faktisk ikke hadde bestemt seg for bosted, ville bytte miljø for datterens skyld (mobbing)  e.l fordi hun ville komme seg vekk fra barnevern/helsevesen? Følte hun kanskje at datterens anoreksi ikke ble tatt på alvor? Om det er det siste, gir det ikke meningen å flytte for å få den hjelpen hun følte datteren trengte, om hun endte opp med å isolere familien på en hytte. Det er så mye som ikke henger på greip. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vampen skrev:

Jeg leste også artikkelen før man måtte betale for den, og det er det inntrykket jeg også fikk. Jeg synes også oppførselen i retten nå minner om slik mor ble fremstilt i artikkelen. Det er utrolig trist at den nå er skjult bak en betalingsmur, for den er definitivt verdt å lese. 

Helt enig i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er en utbredt holdning i samfunnet at foreldre alltid vil det beste for barnet sitt. Og ja, det tror jeg egentlig er sant i de aller fleste tilfeller. Men spørsmålet er egentlig om alle foreldre vet hva som er det beste for barnet?

Jeg tenker at foreldre med rusproblemer, foreldre med en voldelig partner og foreldre som ser myndighetene som farlige fiender når de prøver å gripe inn der foreldrenes mening om hva som er barnets beste klart bryter med det som opplagt er barnets beste mangler vesentlig foreldre kompetanse. 

Foreldre som er mer redd for å bli stilt kritiske spørsmål enn at barnet får den hjelpen det trenger fra en annen instans enn dem selv, hvor lett er det for skole og øvrig myndighet å forholde seg til dem? Vi har tråd opp og ned i mente om det grusomme barnevernet som bare vil barn vondt her på KG. Er det rart at de kvier seg til å gå til aksjon når de risikerer trusler mot seg og sin familie? 

"Noen skal få svi" sier denne moren. Dette forteller svært mye om henne og hennes holdning til hjelpeapparatet - som hun beviselig flyktet fra.

Greit innlegg dette,men,greit at barnevernet kvier seg,men de må faktisk gripe inn uansett.

Når jeg leser denne tråden nøye,og ser hvordan denne moren har "sluppet unna",så undrer jeg meg litt på om saken ville sett annerledes ut om denne familien hadde bodd andre steder enn i Bærum.På østkanten for eksempel.Har tenkt tanken før,men undrer mer jo mer jeg leser om hvordan moren her har kunnet oppføre seg pluss flytte rundt som hun har gjort.At hun utad har virket ressurssterk som noen skriver her,har nok fått visse instsanser defensive og vist mer unnfallenhet enn om dette var en utad mindre ressursterk mor som for eksempel kom fra et "mer belastet"område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Greit innlegg dette,men,greit at barnevernet kvier seg,men de må faktisk gripe inn uansett.

Når jeg leser denne tråden nøye,og ser hvordan denne moren har "sluppet unna",så undrer jeg meg litt på om saken ville sett annerledes ut om denne familien hadde bodd andre steder enn i Bærum.På østkanten for eksempel.Har tenkt tanken før,men undrer mer jo mer jeg leser om hvordan moren her har kunnet oppføre seg pluss flytte rundt som hun har gjort.At hun utad har virket ressurssterk som noen skriver her,har nok fått visse instsanser defensive og vist mer unnfallenhet enn om dette var en utad mindre ressursterk mor som for eksempel kom fra et "mer belastet"område.

Jeg er enig i dette. Jeg er også enig i at flyttemeldingen har forvirret etatene slik at de ikke lenger visste hvor de befant seg og dermed forsvant de fra radaren.

Det er åpenbart at barnet her er sviktet av alle som burde ha passet på henne, men jeg er ikke så sikker på at man skal "ta" enkeltpersoner i etater. Man må heller gjennomgå hvordan dette kunne skje og lage rutiner for unngåelse i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg virkelig at både ts og alle dere andre skal la denne moren og resten av oss pårørende få fred fra spekulasjoner, tankeløs helts og alt annet dere sprer av eder og galle på nett. 

Tenk om det var dere selv eller noen andre dere brydde dere om dette gjalt. 

Anonymkode: edc3c...81f

Det eneste som er tankeløst her er at noen lar et barn sulte seg i hjel. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Vampen skrev:

Hva det betyr aner jeg ikke. Det er en merkelig og tragisk situasjon. Dette pågikk i perioden hvor man var usikker på hvor de befant seg, iom at mor hadde meldt flytting til tre forskjellige steder. Mulig det var en tanke om å finne ut hvor de befant seg uten «å sende mor på flukt igjen»? Jeg aner ikke. Jeg vet ikke om det var årsaken til at politiet gjorde som de gjorde heller, jeg bare synes det er merkelig å be politiet om å sjekke diskret. 

Hvis de ikke hadde sjekket diskret så hadde nok mor og datter forsvunnet til nytt ukjent sted.

Anonymkode: 1f603...8e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Greit innlegg dette,men,greit at barnevernet kvier seg,men de må faktisk gripe inn uansett.

Når jeg leser denne tråden nøye,og ser hvordan denne moren har "sluppet unna",så undrer jeg meg litt på om saken ville sett annerledes ut om denne familien hadde bodd andre steder enn i Bærum.På østkanten for eksempel.Har tenkt tanken før,men undrer mer jo mer jeg leser om hvordan moren her har kunnet oppføre seg pluss flytte rundt som hun har gjort.At hun utad har virket ressurssterk som noen skriver her,har nok fått visse instsanser defensive og vist mer unnfallenhet enn om dette var en utad mindre ressursterk mor som for eksempel kom fra et "mer belastet"område.

Jeg tror ikke det har så mye å gjør med det, men mer at dette er en type forelder/menneske som er ekstremt vanskelig å håndtere. Det handler ikke om ressurser som i sosioøkonomisk bakgrunn, men heller at de er såpass «på». For skolen sin del er dette en mor som har tatt kontakt om alt og ingen ting, kommet med krav, brukt ord som skolen må følge opp og sendt klager. Og i tillegg tydeligvis kan snakke for seg i møte med andre etater. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke hadde sjekket diskret så hadde nok mor og datter forsvunnet til nytt ukjent sted.

Anonymkode: 1f603...8e8

Er det ikke begrenset hvor mye de kan flykte før noen måtte ta grep om så i form av etterlysning hos politiet? De burde jo blitt lokalisert lenge før.Og enda en gang på rømmen? Håper bare at dette har vekket de involverte instansene så dete ikke skjer igjen.Det er helt utrolig at de ikke ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, spekulasjoner og spørsmål/kommentarer til moderering, samt svar til dette. Kommentarer til moderering skal tas direkte til moderator på pm, eller på ris og ros.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da beklager jeg, misforstod deg :) .

Anonymkode: 1f603...8e8

Alt i orden! Ser selv når jeg leser over at det kunne være tvetydig, så det var klønete formulert av meg. Men jeg mente i hvert fall ikke at hun ikke kunne være skyldig etter tiltalen. Det kan det veldig godt hende hun er. Tiltale tas kun ut når man tror man kan få fellende dom, og jeg har stor tillit til at denne saken er godt etterforsket og at påtalemyndigheten tenkte seg nøye om før den tok ut tiltale mot en mor etter datterens dødsfall. Det gjør de ikke basert på ingenting, akkurat.

Jeg bare ville nevne, da jeg anbefalte Budstikka-artikkelen, at jeg jo ikke mente den alene ga noe fasitsvar på det tingretten skal bruke de neste seks ukene på. Men den tegner et tydelig og troverdig bilde av ting som ikke akkurat er til morens fordel, og lister opp en rekke momenter som sikkert blir gjennomgått i rettenfremover. Artikkelen var meget god, og nødvendig, etter at de første oppslagene var vinklet som at dette bare var en stakkars mors desperate kamp mot mobbing og for datterens liv. Så vi mener nok mye av det samme, og da er i hvert fall misforståelsen oppklart :) 

Anonymkode: d18de...5d1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med alvorlige personlighetsforstyrrelser kan nok gå under raderen for mange, men dem som kommer tett på vil nok fort oppdage at noe skurrer. For et barn må det være sterkt forvirrende og skadelig å leve sammen med voksne med alvorlige personlighetsforstyrrelser, mer skadelig enn å vokse opp med foreldre med psykose-lidelser.

Anonymkode: 1f603...8e8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vampen skrev:

Siden det ikke er lov å poste selve artikkelen, så kan det være greit med et innlegg som oppsummerer noen av de viktigste poengene i den. Her er noen, og kom gjerne med flere: 

- som nevnt tidligere, BUPA sendte bekymringsmelding til BV to ganger. Først fordi mor nektet behandling, så da hun ikke møtte til oppfølging hos legen. 

- historien om mobbing dukket opp senere, ikke da den skal ha pågått. Historien skal også ha endret seg underveis, f. eks. mtp hvem som har kommet med kommentarer. 

- foreldrene til venninne har reagert på flere hendelser, og har både kontaktet skolen og tatt det opp med mor direkte. 

- skolen(e) skal ha fått refs av fylkesmannen for noen formelle feil (min spekulasjon, manglende enkeltvedtak eller lignende?), men har forsøkt forskjellige tiltak. Alt fra spisegruppe med håndplukkede elever og helsesøster, til å la mor komme med innspill på klassesammensetting og egne «friområder» med forsterket inspeksjon. Angelica fikk også en lærer med spesialkompetanse. Kommunikasjonen mellom mor og skolene beskrives som svært tett. Den siste skolen sendte også bekymringsmelding til BV da mor tok Angelica ut av skolen. 

- NAV har også sendt inn en bekymringsmelding til BV. 

- BV har fått kritikk av fylkesmannen for å henlegge bekymringsmeldingene. 

- mor beskrives av nærmiljøet som overdrevent involvert og har en måte å forholde seg til og omtale små barn på, som er mildt sagt spesiell. 

- mor klaget skole nr 3 inn til fylkesmannen første skoledag i 8. klasse, fordi noen av jentene hun mente var mobbere var i samme rom i oppstarten av skoleåret. 

- mor meldte flytting til tre forskjellige skoler og kommuner i løpet av 1-2 måneder, samtidig som hun tok A ut av skolen. Dette gjorde at man var usikker på hvor de to faktisk oppholdt seg. 

- de to hadde lite kontakt med andre i perioden de bodde på hytta. 

Mer som burde være med? 

 

Laget en oversikt over hendelsesforløpet:

 

August 2008: Jenta begynner på skolen. I 2., 3., og 4. klasse melder mor om høy trivsel i utviklingssamtaler. Mor oppfattes imidlertid som svært involvert, i den grad at andre foreldre, barn og lærere reagerer

Våren 2012: Spiseproblemene blir kjent

August 2012: Bytter skole

September 2012: Skolen (gamle) fatter enkeltvedtak på bakgrunn av mobbing (kommentar om at badedrakten satt for stramt) men henlegges pga skolebytte 

September 2012: Mor står frem på TV2 og snakker om datterens mobbing

August 2013: I elevsamtale oppgir mor og datter at hun trives på skolen

Februar 2014: NAV Bærum sender bekymringsmld til BV angående mora (vet ikke konkret hva)

August 2014: Skolen fatter enkeltvedtak pga en hendelse i sosiale medier knyttet til datteren (vet ikke hva)

Nyttårsaften 2014: Jenta blir innlagt på Drammen sykehus med spiseforstyrrelser og utskrevet februar 2015 på betingelse av at hun skal gå til regelmessige helsekontroller hos fastlege

April 2015: Mora avslutter behandlingen på BUPA på tross av at dette var ett av vilkårene for utskrivelsen. BUPA sender 2 bekymringsmeldinger til BV i Bærum. 

I denne perioden er ikke jenta på skolen, og skolen etterlyser sykemeldinger men det tar lang tid å få svar fra mor. Det blir holdt flere møter ila våren 2015 der mor bla presiserer hvem hun ønsker jenta skal gå i klasse med (overgang til ungdomsskole)

August 2015: Begynner på ungdomsskolen og er til siste helsekontroll hos fastlegen

September 2015: Jenta slutter på skolen

Oktober 2015: Mora og jenta flytter på hytta

Oktober 2015: Rektor på Mølladammen sender bekymringsmelding til BV

November 2015: Familien melder flytting til Oslo

November 2015: Øystre Slidre mottar bekymringsmld fra BV i Bærum

November 2015: Øystre Slidre videresender bekymringsmld til BV Valdres som sender en sivil politi for å undersøke hytta, denne oppgir å ikke se livstegn.

Desember 2015: BV Valdres sender bekymringsmld til Oslo kommune da de tror mora og jenta oppholder seg der.

Nyttårsaften 2015: Jenta dør. Samme natt sender mor sms til flere i Lommedalen med budskapet: Mobberne vant, noen må svi.

 

Anonymkode: 67b62...14a

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Laget en oversikt over hendelsesforløpet:

 

August 2008: Jenta begynner på skolen. I 2., 3., og 4. klasse melder mor om høy trivsel i utviklingssamtaler. Mor oppfattes imidlertid som svært involvert, i den grad at andre foreldre, barn og lærere reagerer

Våren 2012: Spiseproblemene blir kjent

August 2012: Bytter skole

September 2012: Skolen (gamle) fatter enkeltvedtak på bakgrunn av mobbing (kommentar om at badedrakten satt for stramt) men henlegges pga skolebytte 

September 2012: Mor står frem på TV2 og snakker om datterens mobbing

August 2013: I elevsamtale oppgir mor og datter at hun trives på skolen

Februar 2014: NAV Bærum sender bekymringsmld til BV angående mora (vet ikke konkret hva)

August 2014: Skolen fatter enkeltvedtak pga en hendelse i sosiale medier knyttet til datteren (vet ikke hva)

Nyttårsaften 2014: Jenta blir innlagt på Drammen sykehus med spiseforstyrrelser og utskrevet februar 2015 på betingelse av at hun skal gå til regelmessige helsekontroller hos fastlege

April 2015: Mora avslutter behandlingen på BUPA på tross av at dette var ett av vilkårene for utskrivelsen. BUPA sender 2 bekymringsmeldinger til BV i Bærum. 

I denne perioden er ikke jenta på skolen, og skolen etterlyser sykemeldinger men det tar lang tid å få svar fra mor. Det blir holdt flere møter ila våren 2015 der mor bla presiserer hvem hun ønsker jenta skal gå i klasse med (overgang til ungdomsskole)

August 2015: Begynner på ungdomsskolen og er til siste helsekontroll hos fastlegen

September 2015: Jenta slutter på skolen

Oktober 2015: Mora og jenta flytter på hytta

Oktober 2015: Rektor på Mølladammen sender bekymringsmelding til BV

November 2015: Familien melder flytting til Oslo

November 2015: Øystre Slidre mottar bekymringsmld fra BV i Bærum

November 2015: Øystre Slidre videresender bekymringsmld til BV Valdres som sender en sivil politi for å undersøke hytta, denne oppgir å ikke se livstegn.

Desember 2015: BV Valdres sender bekymringsmld til Oslo kommune da de tror mora og jenta oppholder seg der.

Nyttårsaften 2015: Jenta dør. Samme natt sender mor sms til flere i Lommedalen med budskapet: Mobberne vant, noen må svi.

 

Anonymkode: 67b62...14a

Supert! :takke: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en sak for seg selv, men når jeg leser tidslinjene blir jeg ganske sikker på at barnevernet i valdres ikke gjorde noe som helst. De sendtemeldingen til oslo etter at de forsto hvor alvorlig saken var, da jenta alt var død, og daterte den tilbake i tid. (28 desember, mottatt først 4 januar) 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en sak for seg selv, men når jeg leser tidslinjene blir jeg ganske sikker på at barnevernet i valdres ikke gjorde noe som helst. De sendtemeldingen til oslo etter at de forsto hvor alvorlig saken var, da jenta alt var død, og daterte den tilbake i tid. (28 desember, mottatt først 4 januar) 

Anonymkode: f8804...2c2

Daterte den tilbake i tid? Hvor står det det, eller bare spekulerer du? 

Anonymkode: 061a8...472

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fant(trodde) at det ikke var noen på hytta i november.  Hvorfor vente over en mnd på å gi beskjed? 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

At et barn med anoreksi ikke møter opp til avtalt time kan fort skje, uten at alarmklokkene begynner å ringe. At folk ikke møter til avtalt tid, skjer veldig ofte.

En i helsevesenet må da få vite at det i denne saken er et _mønster_ med mor og barn som uteblir, flytter og skifter behandler. 

Hvem skal gi den informasjonen? 

Hvem skal slå alarm?

Men BUPA meldte jo mor til barnevernet pga de ikke hadde møtt til time.

Anonymkode: 3e1ba...9db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vampen skrev:

Jeg tror ikke det har så mye å gjør med det, men mer at dette er en type forelder/menneske som er ekstremt vanskelig å håndtere. Det handler ikke om ressurser som i sosioøkonomisk bakgrunn, men heller at de er såpass «på». For skolen sin del er dette en mor som har tatt kontakt om alt og ingen ting, kommet med krav, brukt ord som skolen må følge opp og sendt klager. Og i tillegg tydeligvis kan snakke for seg i møte med andre etater. 

Vet ikke om jeg er helt enig. Det handler om personlighet(sforstyrrelse) også, ja, men endel av det du beskriver - bruke riktige ord, snakke godt for seg på møter, vite hvordan man klager etc - blir helt klart enklere hvis man har høy sosioøkonomisk status.  Du skal heller ikke se bort fra at man blir møtt på en annen måte, selv om skoler selv gjerne vil si at det ikke er tilfellet. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...