Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Vampen skrev:

Joda, jeg skjønner hvor du vil. Samtidig er det slik at foreldrene til de andre barna tok kontakt med skolen for å uttrykke sin bekymring for hvordan Angelica hadde det hjemme. Foreldrene ved den første skolen visste heller ikke om beskyldningene før etter at hun byttet skole. Jeg har ikke grunnlag for å sitte her og konkludere rundt om Angelica ble mobbet eller ikke. Men artikkelen i Budstikka får ganske tydelig fram at historien til mor i beste fall er svært ensidig og mangelfull. Det har vært nok av episoder hvor andre har reagert på mors atferd, både mtp Angelica og de andre barna. 

Jeg vil vel ikke si at de andre barna og foreldrenes anstrengte forhold til Angelicas mor gjør det mindre sannsynlig at Angelica ble mobbet - heller tvert i mot.

Å ha en forelder som de andre barna finner rar, slitsom, ekkel, skummel, stygg, feit, rar, uhygienisk eller hva som helst annet og som baksnakkes ivrig ved alles middagsbord, må vel være en av de aller største risikofaktorene for mobbing som finnes. 

Noen ganger har mobbeofres foreldre ansvar for at de gir det det dårlige inntrykket, andre ganger er de helt uskyldige i det. Men de som aldri er helt uskyldige i slike situasjoner, er de barna eller voksne som mobber på grunn av det og foreldrene som legger grunnlaget for det ved å baksnakke andre elevers foreldre foran egne barn. 

Anonymkode: 7cbcd...319

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel ikke si at de andre barna og foreldrenes anstrengte forhold til Angelicas mor gjør det mindre sannsynlig at Angelica ble mobbet - heller tvert i mot.

Å ha en forelder som de andre barna finner rar, slitsom, ekkel, skummel, stygg, feit, rar, uhygienisk eller hva som helst annet og som baksnakkes ivrig ved alles middagsbord, må vel være en av de aller største risikofaktorene for mobbing som finnes. 

Noen ganger har mobbeofres foreldre ansvar for at de gir det det dårlige inntrykket, andre ganger er de helt uskyldige i det. Men de som aldri er helt uskyldige i slike situasjoner, er de barna eller voksne som mobber på grunn av det og foreldrene som legger grunnlaget for det ved å baksnakke andre elevers foreldre foran egne barn. 

Anonymkode: 7cbcd...319

Dette!

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at Budstikka navngir moren/tiltalte. Er det virkelig innafor? 

Anonymkode: 15f24...780

VG gjorde også dette idag. Hun har selv stått frem med

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel ikke si at de andre barna og foreldrenes anstrengte forhold til Angelicas mor gjør det mindre sannsynlig at Angelica ble mobbet - heller tvert i mot.

Å ha en forelder som de andre barna finner rar, slitsom, ekkel, skummel, stygg, feit, rar, uhygienisk eller hva som helst annet og som baksnakkes ivrig ved alles middagsbord, må vel være en av de aller største risikofaktorene for mobbing som finnes. 

Noen ganger har mobbeofres foreldre ansvar for at de gir det det dårlige inntrykket, andre ganger er de helt uskyldige i det. Men de som aldri er helt uskyldige i slike situasjoner, er de barna eller voksne som mobber på grunn av det og foreldrene som legger grunnlaget for det ved å baksnakke andre elevers foreldre foran egne barn. 

Anonymkode: 7cbcd...319

Joda, og at andre barn kan ha opplevd det som krevende å være sammen med Angelica på grunn av mor, ser jeg ikke bort ifra. I forbindelse med boka som ble skrevet var en av episodene som ble skrevet om at en gruppe andre jenter sa at det ikke var plass til flere, da Angelica spurte om å få være med i bandet deres på SFO. Så kan man jo bare spekulere i om det var reelt eller om det var andre årsaker til at de tilsynelatende ikke ville ha henne med.

Saker som dette er vanskelig fordi det er flere sider. På den ene er det barnets opplevelse av å bli mobbet, som man skal ta på alvor. På den andre har også de andre barna sin side. I tillegg har også både skoleledelse og fylkesmenn uttalt at de ikke har sett/fått sannsynliggjort langvarig mobbing. Skolen har også gjort mye mtp Angelicas psykososiale miljø. I et intervju med forfatteren av boka, som har hatt tilgang på dagbøker fra både mor og datter, er det også en ganske vag fremstilling av mobbingen. Det går mye i en usynlig mobbing ingen kan sette fingeren på, uten at noen klarer å peke på en eller flere bestemte mobbere. 

Min personlige synsing er at mors kontrollerende atferd kanskje har fått andre barn til å trekke seg unna, hvilket isåfall er naturlig om det oppleves sårt for Angelica. Samtidig synes jeg det er vanskelig å se på 6-9 år gamle jenter som blodtørstige mobbere, spesielt mtp hva slags episoder som trekkes fram og hva som har kommet fram mtp mors atferd. Så jeg har ikke inntrykk av at dette handler om foreldre som benektet opplagt mobbing fra ungene sine, men heller at det er tragisk at ikke det ble mer søkelys på mor tidligere. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/a/8618055/

Ifølge tiltalen skal moren i en sms ha oppfordret datteren til å ta på seg løse klær og bære vekter da datteren skulle veies av barnevernet i mai 2015.

Moren forklarer dette med at det var en spøk.


– Vi hadde ganske mye humor og ironi. Vi har noen ting som er ord og uttrykk vi bruker, ting som vi kan spøke med i selv den verste motgang. Dessuten er dette tatt helt ut av sammenheng, det de har er bare SMS-er som er en mindre fragmenter av samtaler vi har hatt, forklarer hun til TV 2.

Anonymkode: f367f...57e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Men ut fra hva de sakkyndige har ment, er mor strafferettslig tilregnelig. Hun er mao. vurdert å være ved sine fulle fem, slik norsk jus er lagt opp. Det betyr ikke at hun ikke kan ha vært preget, de fleste ville jo vært det av å ha en syk datter. Men det betyr ikke at du kan fritas for alt ansvar. Hvis alle som hadde det litt vanskelig slapp straffeansvar, ville man jo knapt hatt noen i fengsel i dette landet, for å sette det litt på spissen.

Jeg er ikke uenig i at man må gå etter og se om det offentlige har gjort jobben sin, men det er virkelig en diskusjon om hvor grensene går for hva man skal forvente at det offentlige klarer å oppdage, når foreldrene gjør det de kan for å trenere offentlig innblanding. F.eks. når mor melder flytting uten å faktisk flytte, og ingen helt vet hvor de befinner seg.

Har også tenkt tanken.Men hva med politipatruljen som stoppet ved veien og konkluderte med at det ikke var noen på hytta? Hvilken unnskyldning har de? Normalt sjekker en ved å banke eller ringe på.Ikke observere ei hytte på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og barnevern og helsevesen + skole ..... de slipper tiltale fordi????

trodde det var slik at barn so

 hadde det vanskelig skulle ha en slags beskyttelse not sine foreldre i dette landet? 

Mer liksom ikke helt enkelt å forstå hvordan deres ansvar bare pulveriserte og dementerte som ble sittende på tiltalebenken var hun som sto alene 

yar ikke stilling til mors skyldsspørsmål her altså! Men hva med de som faktisk skulle være profesjonelle? Hva med fagpersonene?

Anonymkode: 37999...62f

Dette lurer jeg også på, det er flere som burde vært tiltalt i denne saken. 

Anonymkode: 63ba9...b6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NotNaomi skrev:

Har også tenkt tanken.Men hva med politipatruljen som stoppet ved veien og konkluderte med at det ikke var noen på hytta? Hvilken unnskyldning har de? Normalt sjekker en ved å banke eller ringe på.Ikke observere ei hytte på avstand.

Jeg er i og for seg enig, men fikk ikke politiet en bestilling fra BV som gikk ut på å «sjekke diskret»? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på, det er flere som burde vært tiltalt i denne saken. 

Anonymkode: 63ba9...b6e

Instansene er allerede gransket, og har fått forskjellig «dom». Det jeg håper kommer ut av det hele er at folk innser at systemet på ingen måte funker perfekt. Det er en stor gapende svakhet når foreldre flytter fra en kommune til en annen, for å unngå systemet. Skolen er også relativt «hjelpesløs», man kan melde bekymringer videre, men for at de skal ha effekt må de som mottar meldingen fungere. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på, det er flere som burde vært tiltalt i denne saken. 

Anonymkode: 63ba9...b6e

Systemet er ikke like gode på å handle i situasjoner hvor familier flytter eller hvor det skjer hyppige byttingen av skoler, fastleger, psykologer, nabolag, barnevern osv. Her kan ustabile foreldre herje fritt 

Dette håper jeg de tar lærdom av og lager nye retningslinjer. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vampen said:

Jeg er i og for seg enig, men fikk ikke politiet en bestilling fra BV som gikk ut på å «sjekke diskret»? 

Forsvar for all del BV og politi nå..

 

9 minutter siden, Vampen said:

Instansene er allerede gransket, og har fått forskjellig «dom». Det jeg håper kommer ut av det hele er at folk innser at systemet på ingen måte funker perfekt. Det er en stor gapende svakhet når foreldre flytter fra en kommune til en annen, for å unngå systemet. Skolen er også relativt «hjelpesløs», man kan melde bekymringer videre, men for at de skal ha effekt må de som mottar meldingen fungere. 

Har ee virkelig det?

og har de fremtidige Angelicaer garanti for å ikke bli behandlet på tilsvarende måte i fremtiden, eller skal flere barn igjennom dette også er det bare å skylde på rutinesvikt, regelrytteri, underbemanning og legge seg flate? 

 

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forsvar for all del BV og politi nå..

 

Har ee virkelig det?

og har de fremtidige Angelicaer garanti for å ikke bli behandlet på tilsvarende måte i fremtiden, eller skal flere barn igjennom dette også er det bare å skylde på rutinesvikt, regelrytteri, underbemanning og legge seg flate? 

 

Anonymkode: 37999...62f

Jeg forsvarer for ingen, BV har også fått stryk av fylkesmannen, bla for å ha henlagt en bekymringsmelding. Men all den tid BV ba politiet om å gjøre en diskret undersøkelse, så kan det være en forklaring på hvordan politiet valgte å håndtere det hele. Det er ikke et forsvar, men heller en spekulasjon basert på fakta i saken. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men jeg velger å tolke det slik at du spør om andre barn er sikret å ikke ende opp som Angelica, hvor de faller mellom alle stoler og blir offer for at systemet ikke klarer å hjelpe eller fange dem opp. Jeg personlig tror ikke det, dessverre. Ikke slik systemet fungerer i dag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vampen said:

BV har også fått stryk av fylkesmannen

Det har ingen betydning i grunn. Det er konsekvenser som må til, f. eks oppsigelser.

Anonymkode: 7653a...d2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett er ikke dette en rettssak mot alle som på et eller annet vis var involvert i saken, det er en sak mot hennes mor. De andre partene i saken har allerede blitt gransket, med varierende resultat. Men resultatet av granskningene har ikke vært slik at det har ført til anmeldelse. Så hvem andre som har sviktet OGSÅ er ikke relevant i denne saken, her er det snakk om mors rolle.

Anonymkode: 3e1ba...9db

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen betydning i grunn. Det er konsekvenser som må til, f. eks oppsigelser.

Anonymkode: 7653a...d2d

Hva slags betydning fylkesmannens konklusjon har hatt for det aktuelle BV vet jeg ikke noe om, så det skal jeg heller ikke uttale meg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper retten lar saken gå selv om den tiltalte gråter, hyler og må ut av rettslokalet.

Hvis ikke har retten gitt tiltalte i lignende saker en enorm mulighet til å trenere sine respektive saker. Hyler og skriker man høyt nok blir saken utsatt, og den tiltalte kan gå fritt rundt fram til gjenopptakelse. 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen betydning i grunn. Det er konsekvenser som må til, f. eks oppsigelser.

Anonymkode: 7653a...d2d

Av hvem da. Hvem skal sies opp for at bv skal "straffes" . Og akkurat denne rettsaken handler om mor. Som etter min mening  ikke har gjort sitt beste . 

Anonymkode: 1eee5...422

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anoreksi er en av de mest utfordrende psykiatriske diagnoser. Det bør man ha som bakteppe når dere uttaler dere.....

Denne kommentaren din blir latterlig i et slukt perspektiv .....

Anonymkode: 37999...62f

Dette!  Anbefaler å se "Helene sjekker inn" episoden fra RASP, den gir virkelig et bilde av hvor vanskelig det er å behandle pasienter med disse diagnosene.  Episoden fra Akuttpsykiatrisk viser også litt, en av pasientene som er med der har anoreksi og var gjenganger på avdelingen.  Begge ligger ute på NRK.no

Anonymkode: 7ce6e...5ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ingen betydning i grunn. Det er konsekvenser som må til, f. eks oppsigelser.

Anonymkode: 7653a...d2d

Nettopp!!! Det er ingen konsekvenser. Papir som arkiveres. Sak ute av verden og bed neste korsvei skjer det samme jo..,,

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på BV forstod jeg det også slik at de bla fikk kritikk for å ha fokusert for mye på jentas helsesituasjon, fremfor å se på den generelle hjemme- og omsorgssituasjonen. Og da er vi tilbake til svakheten i systemet, feks i møte med flytting, eller «foreldre som dette». BV skulle ikke ha fungert som kommunale etater, med grenser og kontorbytter ved flytting. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...